Köpråd Grafikkort - Endast från Webhallen.se

Permalänk
Medlem

Köpråd Grafikkort - Endast från Webhallen.se

Hej

Har pga. ändrade förutsättningar 12.000 kr att spendera på Webhallen. Behöver tips på vilka grafikkort jag skall inhandla

Hårdvara jag har:
ASUS Rampage IV Black Edition
Kingston HyperX Beast 16GB(4x4)
Corsair AX1200i
Intel Core i7-4930K

La tråden i Övrigt då jag inte vet vilka kort jag skall välja. Målet är att ha 3 kort och då får jag givetvis lägga pengar i mellan.

Har sneglat på: PowerColor Radeon R9 290X 4GB LCS OC http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190631-powercolor_radeon_r9_290x_4gb_lcs_oc&atcl=start:focus För 4999 kr styck
Fördel: 4GB
Nackdel: Ogillar AMD då jag tidigare bara har haft strul med dessa (Ja det är OK att försöka övertala mig)

Även tittat på: Nvidia 780 Hydro Copper 3GB http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/179965-evga_geforce_gtx_780_hydro_copper_3gb__daylight&atcl=search:live 5499 kr styck.
Nackdel: 3GB
Fördel: Nvidia

Har idag 2 EVGA 780 Ti, i signaturen, som jag kan tänka mig göra om till vattenkylda, för att sen slänga in i burken + 1 till. Dock måste jag ha vattenblock till alla korten.. Istället för att låta de ligga på hyllan. Några råd?

Vad skulle du göra?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Om du har 2 st 780 ti så är det ju givetvis bäst att sätta vattenblock på dem och göra en custom loop för hela systemet både för att det ska estetiskt ut samt antar jag att du ska överlocka både korten och cpun. Så att bygge en custom vattenloop är det du ska göra, vilket kräver ett rymligt chassi.Typ 900d eller något liknande för 3 kort med bra vattenkylning.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Varför köpa 780 om du har 780 ti :/

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Om du har 2 st 780 ti så är det ju givetvis bäst att sätta vattenblock på dem och göra en custom loop för hela systemet både för att det ska estetiskt ut samt antar jag att du ska överlocka både korten och cpun. Så att bygge en custom vattenloop är det du ska göra, vilket kräver ett rymligt chassi.Typ 900d eller något liknande för 3 kort med bra vattenkylning.

Chassi har jag. Radiatorer, CPU-block, pump och reservatorer har jag redan liggandes.

Skrivet av V1pArzZ:

Varför köpa 780 om du har 780 ti :/

Dels för att hamna under budgeten. Samt 3 eller 4 stycken 780 Ti med 3GB vram kommer ätas upp.

Problemet är att det går 1 Titan, på 2 Ti's...typ.

780 6GB finns inte hos webhallen, vilket hade varit det bästa.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vänta till 880 skulle jag säga för 2x 780ti + vattenblock klarar ju allt..

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Jag hade ju nästan gått på 290X den är inte lika snabb som 780 Ti men har mer minne!

AMD har väl inga direkta drivrutins problem längre om man inte tvunget vill köra Mantle!

har inte problem med ATI/AMD kort jag kört/testat senaste tiden!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Jo jag vet, blir lite segt i Allt på Ultra + RS i de spel som stödjer RS.
880 kommer ju..inte på ett tag. Då har säkert DDR4/X99-moderkort dykt upp.

Skrivet av SwedenVirre:

Jag hade ju nästan gått på 290X den är inte lika snabb som 780 Ti men har mer minne!

AMD har väl inga direkta drivrutins problem längre om man inte tvunget vill köra Mantle!

har inte problem med ATI/AMD kort jag kört/testat senaste tiden!

Vill kunna driva spel på en 4K skärm, utan problem. Tvelander tipsade om att dra ner AA för att slippa att springa rakt in i minnesväggen. Så teoretiskt borde 3GB räcka?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av V1pArzZ:

880 är mer än ett halvår bort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jo jag vet, blir lite segt i Allt på Ultra + RS i de spel som stödjer RS.
880 kommer ju..inte på ett tag. Då har säkert DDR4/X99-moderkort dykt upp.

Vill kunna driva spel på en 4K skärm, utan problem. Tvelander tipsade om att dra ner AA för att slippa att springa rakt in i minnesväggen. Så teoretiskt borde 3GB räcka?

Är det 12 lax som bränner i fickan som ska spenderas väldigt snart? Annars är det väl inte helt orimligt att Webbhallen tar in 6GB-korten? Det kanske tom går att beställa genom Webbhallen om du mailar/ringer?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Är det 12 lax som bränner i fickan som ska spenderas väldigt snart? Annars är det väl inte helt orimligt att Webbhallen tar in 6GB-korten? Det kanske tom går att beställa genom Webbhallen om du mailar/ringer?

Både ja och nej Vill bli klart med bygget..kan inte avsluta utan korten. Så det brinner hyfsat mycket

Komplett har tagit in dom korten. Webhallen har jag frågat, inget svar än så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

880 är mer än ett halvår bort.

Precis. Det känns lite...långsökt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle jag varit i din sists hade jag valt ett kort med mer minna, gång p å gång har jag valt korten med mindre minne i och det har man ångrat lika många gånger!

Tänkte precis samma sak när jag skaffade tre 4850 512mb för en massa årsedan!

sedqan hade man massa gpu kraft men inte minnet till att driva spel!

så skaffa ett kort med mer minne i, det skadar aldrig!(säger inte just 290x ett 6GB 780/ti funkar precis lika bra)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Du skämtar va? Varför frågar du om du ska köpa helt nya 780's när du redan har 2 st 780 Ti's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du skämtar va? Varför frågar du om du ska köpa helt nya 780's när du redan har 2 st 780 Ti's?

Nej jag skämtar inte. Jag har två datorer....

En på luft, en på vatten.

Jag har ett tillgodokvitto på Webhallen. Vill inte köpa hem en diskmaskin..bara för att köpa något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mellan 290x i triple och 780ti i triple så verkar det hugget som stucket om man kollar neweggs test 290x http://www.youtube.com/watch?v=g5AVIaeWZ1k och 780ti http://www.youtube.com/watch?v=LgdNX1oQ-OU
synd att han inte körde 780ti på 3 monitorer som han gjorde med amd, för då hade du ju fått svaret rakt av.
iof när jag tänker efter så lär inte 290x som newegg körde legat på sin fulla potensial då korten han använde hade amd orginalkylare och lär då ha legat på endast 800MHz per kort så 290X är nog bättre val tror jag.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Både ja och nej Vill bli klart med bygget..kan inte avsluta utan korten. Så det brinner hyfsat mycket

Komplett har tagit in dom korten. Webhallen har jag frågat, inget svar än så länge.

http://www.evga.com/support/stepup/

Lite osäker, men det kanske funkar att köpa 3GB och sedan skicka in dessa till EVGA då?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

http://www.evga.com/support/stepup/

Lite osäker, men det kanske funkar att köpa 3GB och sedan skicka in dessa till EVGA då?

De har stängt step-up:n för 6GB. Möjligtvis i framtiden men känns inte aktuellt nu.

Fan svårt det ska vara..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

De har stängt step-up:n för 6GB. Möjligtvis i framtiden men känns inte aktuellt nu.

Fan svårt det ska vara..

Ah, surt. Men om du har pengar innestående så borde det inte vara tidskritiskt. Jag skulle ringa och fråga imorgon om de kan ta emot beställning eller bekräfta när 6GB-kort ska finnas i lager

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ah, surt. Men om du har pengar innestående så borde det inte vara tidskritiskt. Jag skulle ringa och fråga imorgon om de kan ta emot beställning eller bekräfta när 6GB-kort ska finnas i lager

2015 ^^

Jo jag får nog ta och göra det. Drar jag på allt på Classy-korten så ligger de på 2.7 GB

I 4K-upplösning..lär det skjuta i taket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

2015 ^^

Jo jag får nog ta och göra det. Drar jag på allt på Classy-korten så ligger de på 2.7 GB

I 4K-upplösning..lär det skjuta i taket.

Ja, det är nog på bristningsgränsen. BF4 i ultra drar för mig 2,5-2,6 på mitt kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan, skulle vilja låna tråden lite då jag har funderat på om man ska välja amd's R9 290x kort eller ett Nvidia 780 ti kort.

Lägger det i en spoiler om det inte är okej att låna tråden.

Vill lägga ca 4000kr och jag har ett nätagg på 650w.

Så jag tänker att om jag köper ett 780 så sparar jag ju lite pengar på att inte behöva köpa ett nytt nätagg, för att om jag ska ha amd's så måste jag ha 750w helst. Nvidias är ju också lite snabbare.
Så frågan är ju hur mycket man behöver det där sista 1gb, och om amd's är bättre eller sämre.

Men sen kan jag tänka mig att lägga fram några hundringar till för att köpa amd's 290x men som sagt så är det svårt att veta vilket som är "bättre"

Notera att jag kommer bara att ha ett kort om jag köper nytt.

Spelar mest och redigerar lite.
Har 2 st amd radeon 7850 i crossfinre i dagsläget och en amd 8120 processor också.

Dold text
Permalänk

Gå lite över budgeten och kör på en R9 295x2
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197949-powerc...

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Fast 4K var tveksamt att de kunde driva. Samt det där är en sluten kylning. Inget du pluggar in i befintligt system. Annars hade jag nog kunnatgöra det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Fast 4K var tveksamt att de kunde driva. Samt det där är en sluten kylning. Inget du pluggar in i befintligt system. Annars hade jag nog kunnatgöra det

Får hålla med dig där, då x2 mest verkar vara ett extremt entusiast kort och inte kommer kunna ge lika mycket för pengarna som andra kort i SLI. Får man fråga ifall anledningen till en trippel SLI/crossfire enbart är det större minnet? Det ger ju inte förbättrad prestanda annars i spel, har trots allt inte sett några jämförelser i 4k, så ledsen ifall det var en dum fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaster32:

Får hålla med dig där, då x2 mest verkar vara ett extremt entusiast kort och inte kommer kunna ge lika mycket för pengarna som andra kort i SLI. Får man fråga ifall anledningen till en trippel SLI/crossfire enbart är det större minnet? Det ger ju inte förbättrad prestanda annars i spel, har trots allt inte sett några jämförelser i 4k, så ledsen ifall det var en dum fråga.

Har moderkort som stödjer 4 platser. Har två kort i SLI idag och vill inte ha sämre van vid 90-150 fps i spel såsom BF4, med allt på ultra. Svårt att byta ner sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaster32:

Missade, satt på mobilen.

3GB kommer ta slut rätt så snabbt eftersom det är så höga texturer etc. + den höga upplösningen.

Så det är lite "Äh, jag vill testa 3 kort, 2 har jag redan testat"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Hejsan, skulle vilja låna tråden lite då jag har funderat på om man ska välja amd's R9 290x kort eller ett Nvidia 780 ti kort.

Så jag tänker att om jag köper ett 780 så sparar jag ju lite pengar på att inte behöva köpa ett nytt nätagg, för att om jag ska ha amd's så måste jag ha 750w helst. Nvidias är ju också lite snabbare.
Så frågan är ju hur mycket man behöver det där sista 1gb, och om amd's är bättre eller sämre.

Men sen kan jag tänka mig att lägga fram några hundringar till för att köpa amd's 290x men som sagt så är det svårt att veta vilket som är "bättre"

Har 2 st amd radeon 7850 i crossfinre i dagsläget och en amd 8120 processor också.

Dold text

Låna på du! Kör på 780 Ti du

650W ska räcka enligt AnandTech

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Låna på du! Kör på 780 Ti du

650W ska räcka enligt AnandTech

Tack så mycket!

Men förlorar man inte mycket på att inte ha 4gb då? Tänker på de nya spel som kommer nu och i framtiden att det kanske är bra att ha 4? eller tror ni man klarar sig bra med 3? För att jag vill kunna köra på de högsta inställningarna eller iaf rätt höga med bra fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Tack så mycket!

Men förlorar man inte mycket på att inte ha 4gb då? Tänker på de nya spel som kommer nu och i framtiden att det kanske är bra att ha 4? eller tror ni man klarar sig bra med 3? För att jag vill kunna köra på de högsta inställningarna eller iaf rätt höga med bra fps.

Nej du förlorar inte på att ha mer minne. Har du för lite så säger det stopp och FPS:n droppar rejält. Som jag sa tidigare, så ligger jag på 2.8 GB som max, med allt på ULTRA. Kör på 780 Ti 3GB

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tobit:

Dold text

Bro! jag har ett 280x och har CX500MW Nätagg så du klarar dig utan några problem...

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+