Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Tjena
Min dator som jag sitter på nu börjar bli lite trött och det känns som om det är dags att uppgradera den! Då jag inte är så insatt i vilka komponenter som är mest prisvärda och uppfyller mina behov så frågar jag ni som vet!

Det jag sitter med nu är:

Nätagg: Silver Power 500w
Moderkort: Asus pbz68-v lx
Processor: Intel i5 2500k @ 3.3
Grafikkort: Nvidia GTX 550 ti
RAM: 2 x 2gb Kingston 1600
Hårddisk: 1 TB

Det jag ska använda datorn till är mest att spela på, det ska flyta på bra i minst high i så som BF4, Watch Dogs och GTA 5 om det nu kommer ut!
Min fråga är om jag ska byta ut allt eller bara vissa komponenter, och till vilka i sådan fall.
Funderar även på att investera i en SSD som ska innehålla operativsystemet och 2 eller 3 spel, så tar gärna tips på såna med!

Med Vänliga Hälsningar

Permalänk
Medlem

Hur du gör beror ju lite på både budget och framtidsplaner.
Själv hade jag utan att tveka börjat med att stoppa i 2 st. sådana där 2 GB-minnesmoduler till så att du hade fått 8 GB RAM...

Med det sagt, har du annars identifierat några flaskhalsar? SSD gör ju stor skillnad gentemot mekanisk disk, men om datorn gör något som inte kräver så mycket diskaccess och ändå går på knäna är det inte säkert att det är problemet. (Jag kan dock rekommendera SSD ändå; själv är jag rätt glad för Intels SSD:er och kör 5-serien hemma i två maskiner. Många väljer Samsung, vilka liksom Intel brukar få goda vitsord i tester bl.a. här på Sweclockers.)

Har du provat att överklocka dina komponenter, om det nu går slött där? Du borde kunna skruva upp din 2500K en smula utan att den blir alltför jobbig att kyla. Har du provat var gränsen går för att överklocka minnena? De kanske går att köra i 1866 MHz, t.ex.? Det kanske inte ger dig några monstruösa prestandavinster, men kanske tillräckligt? Du gör ju det med befintlig utrustning, så det kostar inget annat än din (hobby)tid att prova. Har du tur så kanske det blir tillräckligt?

Hur är det med grafikkortet? Är det fullt belastat när du upplever att systemet är trött, så att det kanske är ett nytt grafikkort som behövs?

Det finns som du märker en hel del parametrar att skruva på. Att köpa helt nytt är förstås också ett alternativ om man inte har tid/lust/ork att försöka optimera det man har för handen och man har pengarna till det. Det beror lite på. (Men folk i dessa forum brukar ofta ha både tid, lust och ork att fippla med sina maskiner helt och hållet av hobbyskäl, för att det är kul. )

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Har kollat lite på att överklocka processorn och den verkar gå att skruva upp en hel del utan att det ska vara allt för svårt med en uppgraderad kylare! Så det verkar som ett intressant förslag. Men mitt grafikkort har några år på nacken så det är nog dags att byta ut!

Permalänk
Medlem

Jepp, då är det nog i den änden du ska börja, överklockningstest och nytt grafikkort.
Sweclockers-redaktionen har ju mycket bra tips på seriösa kylare för överklockning (där dyrast inte på långa vägar är bäst, och luftkylt enligt dem ger bästa prestanda till lägsta ljud och pris).

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, 8 gb RAM och kanske en SDD. Din processor är fortfarande bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det låter bra!

Har någon några bra förslag på RAM, SSD och Grafikkort?
Funderar på ett 760 ifrån msi!

Är nätagget något som kommer begränsa då det är på 500w?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Det låter bra!

Har någon några bra förslag på RAM, SSD och Grafikkort?
Funderar på ett 760 ifrån msi!

Är nätagget något som kommer begränsa då det är på 500w?

Grafikkort: ja det beror helt på hur mycket du vill lägga. Måste det vara nvidia? Isåfall är 760 / 770 / 780 med MSI Twinfrozer eller ASUS dcII bra val.

På AMD sidan hittar vi 270x, 280x och 290

RAM kan du antingen köpa ett till likadant paket om du hittar, eller ett nytt 2 x 4gb och sälja det gamla på tradera (går för sjuka överpriser..)

SSD rekommenderar jag 240gb +, 120 tar slut extremt fort. Samsungs och Intels är bra val.

Edit: och nej, nätagget räcker till sålänge du inte sätter i 10 hårddiskar osv
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Så ser mina tanke ut för tillfället!
Eller är amd mer "bang4buck"?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6714191/2014-04-30

Permalänk
Medlem

Har börjat snegla på ett 770 ifrån MSI istället, men klarar nätagget det? med tanke på att processorn ska överklockas och att det står rekommenderat 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Har börjat snegla på ett 770 ifrån MSI istället, men klarar nätagget det? med tanke på att processorn ska överklockas och att det står rekommenderat 600W

Och detta med 3960x @4.4 ghz

Msi 770 är ett bra val (finns på inet för 2500)

Sen om AMD är mer för pengarna..

Här ser du hur de presterar. Sen har Nvidia G-sync och Shadowplay medan AMD har Mantle (vilket du inte kommer ha så stor nytta av då din processor är bra). Sen har 280x 1gb mer minne än 770 och 290 1gb mer minne än 780.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!
Tror jag kommer köra på ett 770 ifrån MSI om nätagget klarar det, annars får det bli ett 760!