Permalänk
Medlem

Söker rack-chassi till server

Tjenare,
jag har fått möjlighet att placera min server i ett ordentligt serverrum, enda kravet där är att servern är i rack-format.
Eftersom jag har noll erfarenhet av rack-chassin så vill jag få någon annans åsikt/tips innan jag köper
Det jag letar efter är ett enkelt och relativt billigt rackchassi.
Det som ska få plats är:
Micro-atx moderkort med en Intel stockkylare för 1150 och ett vanligt ATX-agg
Har en 3.5 tums HDD nu, men har planer på att skaffa flera.
Helst vill jag höjden är 2u och att rack-skenor ska följa med, men det är inget måste.

Alla tips och idéer välkomnas.

//nicke

Permalänk
Medlem

Här är ett rackchassi från Chieftec. Har ingen egen erfarenhet av dessa chassi, men har själv funderat på att köpa ett sådant. De finns en variant till av samma chassi hos Komplett med låsbar frontpanel.

https://www.komplett.se/chieftec-19-2u-unc-210tr-b-op/781288

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nicke_94:

Tjenare,
jag har fått möjlighet att placera min server i ett ordentligt serverrum, enda kravet där är att servern är i rack-format.
Eftersom jag har noll erfarenhet av rack-chassin så vill jag få någon annans åsikt/tips innan jag köper
Det jag letar efter är ett enkelt och relativt billigt rackchassi.
Det som ska få plats är:
Micro-atx moderkort med en Intel stockkylare för 1150 och ett vanligt ATX-agg
Har en 3.5 tums HDD nu, men har planer på att skaffa flera.
Helst vill jag höjden är 2u och att rack-skenor ska följa med, men det är inget måste.

Alla tips och idéer välkomnas.

//nicke

Det här chassit har, som av en slump, samma mått som ett 2U-rackchassi:

https://www.komplett.se/silverstone-sst-ml04b-usb-30-htpc-svart/802798

Enda skillnaden är att den saknar monteringsskenor förstås, vilket kan vara ett problem. Jag har den ståendes i ett rack, ovanpå andra prylar, och den passar in bra.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Här är ett rackchassi från Chieftec. Har ingen egen erfarenhet av dessa chassi, men har själv funderat på att köpa ett sådant. De finns en variant till av samma chassi hos Komplett med låsbar frontpanel.

https://www.komplett.se/chieftec-19-2u-unc-210tr-b-op/781288

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar helt ok, men på PSU delen står det att bara "Chieftec Smart Series PSF-400A 400W PSU" passar. Är det BS eller måste man köpa det nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Det här chassit har, som av en slump, samma mått som ett 2U-rackchassi:

https://www.komplett.se/silverstone-sst-ml04b-usb-30-htpc-svart/802798

Enda skillnaden är att den saknar monteringsskenor förstås, vilket kan vara ett problem. Jag har den ståendes i ett rack, ovanpå andra prylar, och den passar in bra.

Ser riktigt fint ut, tyvärr så är rackmontering ett krav för att få ha servern där

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du ska hålla dig till 2u så är det nätdelar med 80 mm fläkt som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Tänk på att om du ska hålla dig till 2u så är det nätdelar med 80 mm fläkt som gäller.

det hade jag inte tänkt på. Antar då att fläkten ska sitta på sidan. För med det nätagget som jag har, fungerar inte kylningen någe vidare då det inte finns något luftinsläpp i botten/toppen där nätagget ska sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicke_94:

Det verkar helt ok, men på PSU delen står det att bara "Chieftec Smart Series PSF-400A 400W PSU" passar. Är det BS eller måste man köpa det nätagget?

Hmm.. ja du. Det står ju faktiskt "Supports ONLY", men det kan ju vara ett säljknep.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------