XBMC 13.0 "Gotham" med acceleration för Android och stereoskopisk 3D

Permalänk
Medlem

Jag har kör XBMC under Windows 7 på min dator i sign via HDMI till 42"

Kommer inte att uppgradera. Kör 12.3 nu.

Det funkar som det ska för mig. Med en uppgradering kommer dom vanliga problemen.. Broken addon and stuff.

Så.. bäst att vänta

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Provade precis på min Nexus 5a. Och flyter på väldigt bra, uppdaterar även biblioteket väldigt snabbt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Installera den igår på min Surface Pro 2 efter att jag nu fått den körklar som HTPC.
Funkar klockrent med pekskärm, så smutt att ligga i sängen och dra upp XBMC/film trådlöst (miracast/WIDI)

Har själv funderat på samma lösning.

Kan du stänga av skärmen på din surface utan att speglingen på TVn försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har kört XBMC på en rad olika hårdvaror med Linux och Windows, min erfarenhet är tyvärr att XBMC är väldigt känsligt för hårdvaran man kör den på. Väldigt ofta krävs det special inställningar för att ens få det okay. XBMC teamet vill inte själva ge några rekommendationer på hårdvara där XBMC fungerar optimalt efter som de helt enkelt inte vet(säger de).

Det verkar inte finnas någon styrande kraft i XBMC teamet, istället får utvecklarna jobba med vad de önskar och visst är det försåtligt med tanke på att det är ideellt. Men det betyder också att tråkiga men viktiga saker lätt missas. Jag har varit med om märkliga ändringar som de gjort och när man frågat dem varför så har de hänvisat till att en utvecklares kompis ville ha det på detta vis. Man gjorde det då väldigt klart att det var utvecklarna och dess kompisar som avgjorde hur XBMC utvecklades.

Jag hade personligen gärna sett följande :

  1. Klara rekommendationer på hårdvara där XBMC fungerar perfekt i grundutförande (kanske även anpassa XBMC till specifika hårdvaru packet)

  2. Mindre känslig för olika hårdvaror under Windows/Linux

  3. Bättre själv diagnostik så att man inte manuellt måste testa sig fram till vilka inställningar som kan vara bäst

  4. Bättre verktyg för att få synken perfekt(inte alltid lätt att synka med film/serier för att inte prata omständligt).

För mig låter detta som grund grejer som man först bör titta på men efter som det är utvecklarna själva som bestämmer vad de ska jobba med så blir det ganska spretigt, d.v.s man väljer hellre 9 olika plattformar framför att göra det riktigt stabilt på ett fåtal.

Hur menar du? Har det inte fungerat tidigare? Jag har kört XBMC under Windows 7 på en Intel NUC I3 sen de släpptes? Visst inte perfekt men efter lite meckande så blir det okay.

Min erfarenhet är egentligen tvärt om. Det fungerar bra på de senaste plattformar jag kört: S775, AM2, AM3, 1150. Både på Intels HD-krets, AMD HD, GTX 460, GTX 580, GTX 670.
Jag har iofs enbart kört Windows. Skulle jag köra Linux hade jag kört med Nvidia då iallafall förr så var AMD:s drivers riktiga strulgrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Min erfarenhet är egentligen tvärt om. Det fungerar bra på de senaste plattformar jag kört: S775, AM2, AM3, 1150. Både på Intels HD-krets, AMD HD, GTX 460, GTX 580, GTX 670.
Jag har iofs enbart kört Windows. Skulle jag köra Linux hade jag kört med Nvidia då iallafall förr så var AMD:s drivers riktiga strulgrejer.

Ja, alltså att få det att rulla okay går oftast men att få det perfekt, d.v.s PERFEKT flyt och PERFEKT sync är så gott som omöjligt. Enligt XBMC teamet så beror en hel del på andra apparater runt om så som förstäkrare, TV o.s.v.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av f3lix:

Har själv funderat på samma lösning.

Kan du stänga av skärmen på din surface utan att speglingen på TVn försvinner?

Jag vet inte, kan kanske funka om man köra utökat skrivbord.
Det jag testat är att köra film på TVn och spelat spel samtidigt på plattan.
Min sambo har en Asus T100, och den är inte på långa vägar lika stark, den laggar i vissa scener. Har inte ens vågat testa utökat skrivbord.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av f3lix:

Har själv funderat på samma lösning.

Kan du stänga av skärmen på din surface utan att speglingen på TVn försvinner?

Nu vet jag inte riktigt hur just specifikt Surface fungerar men jag kör XBMC på min stationära med två skärmar. Jag har ställt in XBMC att visas på skärm två. Då spelar det ingen roll vad jag gör med skärm ett, det visas som vanligt där ändå. Kan stänga av skärm ett utan problem om jag vill. Så kan du inte ställa in TVn som en andra skärm istället för spegling och sedan skicka XBMC dit och efter det stänga skärmen på din surface? Kanske fungerar annorlunda när det är integrerade skärmar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Dags att uppdatera XBMC på HTPC'n idag då om detta även gäller OpenELEC.

Nu har de släppt nya OpenELEC:
http://openelec.tv/news/22-releases/125-openelec-4-0-released

-Bästa stand-alone mediaspelaren helt klart!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet inte, kan kanske funka om man köra utökat skrivbord.
Det jag testat är att köra film på TVn och spelat spel samtidigt på plattan.
Min sambo har en Asus T100, och den är inte på långa vägar lika stark, den laggar i vissa scener. Har inte ens vågat testa utökat skrivbord.

Kan du inte bara testa att stänga av skärmen och se om det fungerar ändå?

Skrivet av Zotamedu:

Nu vet jag inte riktigt hur just specifikt Surface fungerar men jag kör XBMC på min stationära med två skärmar. Jag har ställt in XBMC att visas på skärm två. Då spelar det ingen roll vad jag gör med skärm ett, det visas som vanligt där ändå. Kan stänga av skärm ett utan problem om jag vill. Så kan du inte ställa in TVn som en andra skärm istället för spegling och sedan skicka XBMC dit och efter det stänga skärmen på din surface? Kanske fungerar annorlunda när det är integrerade skärmar.

Nu pratar jag alltså om trådlös överföring utav bilden, vet att det fungerar med Airplay att stänga av skärmen på ipaden och fortfarande ha bild på TVn. Hade jag haft en Surface 2 pro hade jag provat själv om det fungerar

Permalänk
Medlem

Gött, bara vänta på nya versioner av openelec och plexbmc då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av f3lix:

Kan du inte bara testa att stänga av skärmen och se om det fungerar ändå?

Nu pratar jag alltså om trådlös överföring utav bilden, vet att det fungerar med Airplay att stänga av skärmen på ipaden och fortfarande ha bild på TVn. Hade jag haft en Surface 2 pro hade jag provat själv om det fungerar

Jag lyckas inte stänga av skärmen på min MSP2 och samtidigt se filmen på TVn via Mircast, klonad bild. Men det är väl precis som det är, klon är en exakt kopia, svart primärskärm=svart secundärskärm.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag har kört XBMC på en rad olika hårdvaror med Linux och Windows, min erfarenhet är tyvärr att XBMC är väldigt känsligt för hårdvaran man kör den på. Väldigt ofta krävs det special inställningar för att ens få det okay. XBMC teamet vill inte själva ge några rekommendationer på hårdvara där XBMC fungerar optimalt efter som de helt enkelt inte vet(säger de).

Det verkar inte finnas någon styrande kraft i XBMC teamet, istället får utvecklarna jobba med vad de önskar och visst är det försåtligt med tanke på att det är ideellt. Men det betyder också att tråkiga men viktiga saker lätt missas. Jag har varit med om märkliga ändringar som de gjort och när man frågat dem varför så har de hänvisat till att en utvecklares kompis ville ha det på detta vis. Man gjorde det då väldigt klart att det var utvecklarna och dess kompisar som avgjorde hur XBMC utvecklades.

Jag hade personligen gärna sett följande :

  1. Klara rekommendationer på hårdvara där XBMC fungerar perfekt i grundutförande (kanske även anpassa XBMC till specifika hårdvaru packet)

  2. Mindre känslig för olika hårdvaror under Windows/Linux

  3. Bättre själv diagnostik så att man inte manuellt måste testa sig fram till vilka inställningar som kan vara bäst

  4. Bättre verktyg för att få synken perfekt(inte alltid lätt att synka med film/serier för att inte prata omständligt).

För mig låter detta som grund grejer som man först bör titta på men efter som det är utvecklarna själva som bestämmer vad de ska jobba med så blir det ganska spretigt, d.v.s man väljer hellre 9 olika plattformar framför att göra det riktigt stabilt på ett fåtal.

Hur menar du? Har det inte fungerat tidigare? Jag har kört XBMC under Windows 7 på en Intel NUC I3 sen de släpptes? Visst inte perfekt men efter lite meckande så blir det okay.

Tidigare har jag kört open elec som inte kör den senaste versionen av xbmc. Men jag valde istället att installer XBMCbuntu Jag tycker dock det är frukansvärt svårt att få emulatorer och xbmcbuntu att fungera