Exakt Audio Copy - Rippar extreeemt långsamt

Permalänk

Exakt Audio Copy - Rippar extreeemt långsamt

Hej, jag använder det här programmet för att kopiera CD's och har följt den här guiden: http://blowfish.be/eac/Caaok/caaok-eac-1.html för att få (dom bästa inställningarna) Men saken är då den att det kommer ta mig cirka 18 timmar att rippa en normalstor CD, cirka 10-15 låtar enligt uppskattningen. Varför går det så segt? Har jag fel inställningar? Hur löser jag det här?

Kan lägga till att jag har en Samsung SH-224B DVD-brännare, har Windows 7 64 bit.

Tack i förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Börjar EAC ens att rippa en låt? Provat att rippa en skiva med allt kvar i standardinställningar? Mp3 vs flac?

Själv så kör jag allt med standardinställningar, ingen verifiering, ingen meta-data och slutformatet är flac. Tar i snitt kanske 10 minuter att rippa en CD.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Börjar EAC ens att rippa en låt? Provat att rippa en skiva med allt kvar i standardinställningar? Mp3 vs flac?

Själv så kör jag allt med standardinställningar, ingen verifiering, ingen meta-data och slutformatet är flac. Tar i snitt kanske 10 minuter att rippa en CD.

Programmet hade tydligen bara hängt sig, den går i vilket fall riktigt långsamt (cirka 0.1% var tionde sekund per låt) nu funkar det igen men att rippa en skiva tar dock 1-2 timmar ändå vilket är störigt. Jag vill dock veta innan jag prövar ditt förslag veta vad jag missar när det gäller kvalité om jag skulle köra det men standardinställningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Braxfanskap:

Programmet hade tydligen bara hängt sig, den går i vilket fall riktigt långsamt (cirka 0.1% var tionde sekund per låt) nu funkar det igen men att rippa en skiva tar dock 1-2 timmar ändå vilket är störigt. Jag vill dock veta innan jag prövar ditt förslag veta vad jag missar när det gäller kvalité om jag skulle köra det men standardinställningar.

Flac är lossless (Free Lossless Audio Codec) så ingenting skulle jag tro, förutom på sin höjd någon enstaka bit i och med att du inte verifierar låten. Men enstaka bits är knappast något du kommer kunna höra ändå med tanke på att CD ligger på en bitrate på 1400 kbit om jag minns rätt. Skulle du höra konstigheter i flac-filen så är det ju bara att rippa igen.

Kontrollera bara att flac är valt som format i inställningarna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Flac är lossless (Free Lossless Audio Codec) så ingenting skulle jag tro, förutom på sin höjd någon enstaka bit i och med att du inte verifierar låten. Men enstaka bits är knappast något du kommer kunna höra ändå med tanke på att CD ligger på en bitrate på 1400 kbit om jag minns rätt. Skulle du höra konstigheter i flac-filen så är det ju bara att rippa igen.

Kontrollera bara att flac är valt som format i inställningarna.

Okej, då förstår jag, men jag tar o prövar att återställa inställningarna och lyssnar om jag hör någon skilldnad på en låt. Jag har dock en fråga till, brukar du välja uncompressed eller compressed när du kopierar en CD, och jag antar att du inte gör test and copy?

För jag läste nämligen att om man komprimerar en flac fil i EAC så hör man ändå ingen skilldnad i ljudkvalité eftersom flax är icke-destruktivt jada jada, stämmer det tro? :/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Braxfanskap:

För jag läste nämligen att om man komprimerar en flac fil i EAC så hör man ändå ingen skilldnad i ljudkvalité eftersom flax är icke-destruktivt jada jada, stämmer det tro? :/

Precis. FLAC är, liksom PNG, en komprimering som inte kastar bort någonting. L:et i FLAC står just för Lossless.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Alright, exakt så jag menar! Så har jag gjort när jag följde guiden jag länkade i början av tråden.

Permalänk
Medlem

Eac går igenom allt extremt noga, det är poängen med programmet.. kör allt standard så går det snabbare

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk

Får tacka så mycket för hjälpen då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Braxfanskap:

Okej, då förstår jag, men jag tar o prövar att återställa inställningarna och lyssnar om jag hör någon skilldnad på en låt. Jag har dock en fråga till, brukar du välja uncompressed eller compressed när du kopierar en CD, och jag antar att du inte gör test and copy?

För jag läste nämligen att om man komprimerar en flac fil i EAC så hör man ändå ingen skilldnad i ljudkvalité eftersom flax är icke-destruktivt jada jada, stämmer det tro? :/

Jag kör compressed såklart eftersom det tar mindre plats för samma kvalité. Personligen så har jag svårt att höra skillnad på många mp3 320kbit/s filer och flac-filer trots att flac som sagt ska ha flera gånger högre bitrate. Det ska vara inspelningar av väldigt bra kvalité för att jag ska klara av att höra skillnader, t.ex. album av Toto, Queen eller Michael Jackson.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."