Ditt inlägg är nog inte riktat mot mig mer än delvis tror jag men jag vill ändå kommentera en del.
Mycket tjat om just LightWorks som jag själv tycker är ett överkomplicerat program som inte är riktat mot vanliga användare precis som Adobes programsvit. Varför inte rekommendera vanliga enkla alternativ när man jämför mot Movie Maker och iMovie? Jag har nämnt KDEnlive som i mitt tycke funkar alldeles utmärkt. OpenShot är också ett populärt alternativ men där saknas inbyggt stöd för dvgrab men det går ju att lösa ändå med ett simpelt kommando i terminalen.
Det funkar att skapa BD UDF 2.5 (eller 2.6) med ImgBurn via wine men du har rätt i att det är dåligt native stöd för att bränna BD på Linux eftersom just stödet för UDF 2.5 och 2.6 ännu inte finns native vad jag vet (har inte kollat så noga, jag bränner aldrig BD). Men tack vare wine så är det ändå möjligt. Authoring av BD går med hjälp av TsMuxeR som finns i native Linux-version däremot har jag dålig koll på om det finns några verktyg för att skapa menyer. Men ärligt talat vem använder Bluray eller DVD-skivor numera? Folk bryr sig knappt om att skaffa brännare till sina datorer längre och ska man kolla på TV använder man htpc eller kopplar in ett USB-minne direkt i TVn och kör "smart-tv". Eller så delar man sina videor via internet.
Hårdvaruaccelererad videoavkodning finns exempelvis med VDPAU. Finns stöd för hårdvaruaccelererad videoavkodning för nvidia, AMD och intel grafik. Det finns intel SDK för att använda quicksync videoencoding på Linux men jag vet inte om någon applikation använder det. Encoding av h.264 går hyfsat fort med enbart CPU. x264 är enligt min erfarenhet snabbare på Linux än på Windows och jag tror knappast de hårdvarubaserade lösningarna ger bättre videokvalitet i förhållande till bitrate än x264 när det gäller h.264. Annars finns ju VP9 om man vill få ännu bättre kvalitet vid låg bitrate eller om man är bekymrad om licensaspekterna med h.264 eller h.265.
Firewirestöd finns visst i Linux. Man behöver inte använda just Lightworks, finns ju andra program. Kolla på dvgrab.
http://www.movieeditor.com/2011/11/05/capture-hdv-in-linux-us...
Föredrar man grafiska program så finns stöd för firewire inbyggt i exempelvis KDEnlive. KDEnlive kan funka som NLE för en vanlig hobbyanvändare. Varför envisas du med att "det inte finns några ersättare" när det beviserligen finns?
DVD authoring finns för Linux precis som du själv nämner (efter att du först nämnt att det inte finns). Jag har själv gjort dvd authoring exempelvis med DeVeDe om man vill göra det grafiskt, alternativt direkt från kommandoraden med dvdauthor. Jag har även skapat BD-filstruktur med TsMuxeR men personligen föredrar jag MKV-filer, det är mycket smidigare att spela upp på XBMC.
AJA-kort har jag aldrig hört talas om. Är det något som är vanligt bland video-hobbyister? Men googlar jag verkar det finnas Linux-stöd för AJA-kort. Men du kanske mer tänker specifikt på inbyggt stöd i just Linux-versionen av LightWorks?
Cineform avi: Vilka konsumentkameror skapar sådana filer? Om du menar som redigeringsformat varför inte då istället bara välja DNxHD istället? Nu är väl det licens på DNxHD för kommersiellt bruk men vi pratar hobbybruk ju. Som hobbyanvändare är jag fri att välja vilka format jag själv vill. Använder ibland ffv1 för lossless video och det funkar det med.
Blackmagic: Har ingen direkt erfarenhet av deras grejer men de verkar väl ha Linux-stöd?
http://www.blackmagicdesign.com/media/8893925/Blackmagic_Desk...
Gopro producerar h.264 MP4-filer om jag förstått rätt? Ett enkelt ffmpeg-kommando kan konvertera detta exempelvis DNxHD.
ffmpeg -i <input_file> -vcodec dnxhd -b <bitrate> -an output.mov
Varför krångla till det när man kan göra det så här enkelt?
Eftersom formatet stöds av ffmpeg stöds det av de flesta redigeringsprogram i Linux.
Vad är det då man vill importera om det inte är media? Menar du direkt capture från kameran samtidigt som du filmar eller vad tänker du på? Själv föredrar jag att filma först och spara det som mediafiler innan jag eventuellt redigerar det.
Vanliga användare som vill exportera video till youtube får bättre features från gratis/bundlade alternativen på Windows och OS X än Lightworks Free
Men att "exportera" till Youtube är ju inget märkvärdigt. Skapa en MP4-fil med x264 encoder för h.264 för videon och AAC för ljudet och skicka sedan upp filen via webinterfacet på Youtube. Finns inbyggt stör för detta format i ffmpeg och därmed också i exempelvis OpenShot Video Editor. Själv hade jag gjort det direkt på kommandoraden med ffmpeg för snabbast möjliga resultat. Varför just Lightworks? Det är inget användarvänligt program enligt mig. Men hade jag använt lightworks hade jag bara exporterat i valfritt videoformat som stöds av ffmpeg och sedan kört ett simpelt kommando för att konvertera det. Nu är detta något man lika gärna kan göra på Windows också (ffmpeg och diverse redigeringsprogram funkar där också) men att saker och ting också funkar på Windows eller OSX är väl ingen nackdel om man använder Linux?
Linux är ju en plattform som aktivt stödjer open source. Om du väljer att kalla det för "homebrew" får det stå för dig. Det ger snarare fördelar än nackdelar om programmen är öppen och fri programvara så det är inget jag tycker känns dåligt. Vad är det för licenser du tänker på som en hobbyanvändare behöver bry sig om? GPL är en licensform och det mesta stödjer väl den licensen på Linux så jag vet inte om det är så mycket olicensierat? Däremot är det många som kör fulkopior i Windowsvärlden eftersom nästan allting man vill göra där kräver programvaror som kostar pengar (om inte annat kostar operativsystemet Windows pengar och många hobbyanvändare som mig bygger ihop sina datorer själv och då kan man åtminstone spara den kostnaden). Visst om man nu ska byta från Windows har man väl redan betalt det men vad gör du när Windows 9 kommer? Köper ny dator eller betalar för uppgradering? Som nu när Windows XP fasas ut så tycker jag det är ett utmärkt tillfälla att köra Linux på dessa maskiner om man vill ge dem lite längre liv.
Med Linux förekommer det knappt någon piratkopiering eftersom det oftast är fria programvaror som används. Själv undviker jag kommersiella program om det finns öppna och fria alternativ som kan göra samma sak. Jag gynnar gärna de som bidrar till friheten för oss datoranvändare.