Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

i openSUSE så ställer du in sånt i YaST.

https://www.youtube.com/watch?v=Zh3J-HUYDY4

i KDE4 kan du dela ut filer med högerklick på samma sätt som du gör i Windows.
Förutsätter att kdenetwork-filesharing paketet är installerad då.
Finns ett program som heter smb4k med som man kan använda.

http://kde-apps.org/content/show.php/Smb4K?content=9814

Nu har jag inte testar openSuse på länge, men det finns grafiska inställningsmöjligheter i Ubuntu, problemet är bara att de knappt fungerar. Men jag kanske skulle testa openSuse vid något tillfälle.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Om "dom" (någon? hehe, jesus?) bara kunde se till att porta directX eller vad det nu är som behövs för att kunna spela windowsbinärer native i linucks så skulle jag byta direkt.

Men sålänge man vill kunna spela "allt" på ett vettigt sätt så behöver man windows och jag orkar inte med krånglet med dualboot, då blir det dubbla OS att hålla i shack...

Ett par av alla anledningar till varför jag kör Linux.

https://www.youtube.com/watch?v=oqLmOPap6u0

1. Boota från usb utan att hårdvaran stöder det: Hur ofta behövs detta?
2. Flytta HD till en annan maskin. Hur ofta behöver man som "vanlig" användare göra detta? Jag ser snarare ny hårdvara som ett utmärkt tillfälle att få in en ren install.
3. Ta med sina settings, sure, kan vara nice men orka hålla på? Synca sin viktigaste data/settings via molntjänster är ju mer rimligt i dagsläget.
4. Bygg sin egen dist? Hur många gör det?
5. Expiration dates? Jadu win XP torskade sitt stöd i år efter typ 13 år, och varför _vill_ man ens hålla kvar ett OS så länge? Sen gratis vs att windows kostar pengar, jämfört med vad folk lägger på sina riggar så är windows kostnad en pink i havet. Handlar bara om snålhet och en förväntan att mjukvara "ska" vara gratis. Visst att det är trevligt att linux bygger på opensource och voluntärarbete men jag hade lika väl kunnat köpa min linuxlicens som min windowslicens...
6. Fler filsystem. Fine, jag gillar filsystem men har aldrig hamnat i en situation där NTFS inte räckt åt mina behov på min arbetsstation. Har ändå bara en SSD i den, all lagring ligger mappat över nätverket mot en server som kör ZFS.
7. Apten, jopp, detta (och alla bra commandline tools) är det enda jag faktiskt saknar i windows, så sjukt smutt med hur enkelt det är att suga ner en ny applikation med apt-get.
8. Surfa under install? Alltså va fan. Hur ofta är detta ett problem?
9. Open source? Sure det är nice men inte en dealbreaker för en workstation.
10. Multi users? Jadu återigen, på min burk hemma har jag precis 1 användare...

Sen missar han ju nackdelarna? Hur öppnar han ett gammalt legacy worddokument på sitt arbete från nån som kör Microsoft office?
Företagets interna verktyg som är kodat i .net, ska då krånglas in genom mono?
Ansluta och använda AD?
Att sitta som linuxanvändare i en windowsmiljö på ett företag är bara att skaffa sig huvudvärk, det har jag personlig erfarenhet av...

Missförstå mig inte här, jag har kört linux sen 1999 (på den tiden när det var lite sport över det hela, sitta där och försöka kompilera en fungerande kärna bara för att få en kernel panic efter reboot och sen snällt vänta några timmar till på nästa compile, samtidigt som det mesta nya roliga man ville ha inte fanns i apt:en utan det var ett jäkla meck att få sk*ten att bygga ).
Kör servrar med allt från linux till freebsd och solaris.

Men tycker denna fight Windows VS Linux är överdriven. Båda har sina för och nackdelar, men varför välja när man inte behöver?
På jobbet tuffar min win 8.1 maskin på bra, har inga "Problem" jag stör mig på. Visst jag gillar inte att dom tog bort startmenyn men fanns ju ersättare, och den är på G tillbaka. Tycker överlag att Windows funkar bra som desktop-os.

Permalänk
Inaktiv

Windows för Workstations och Linux för servrar. Windows är good enough för mig som gränssnitt. Linux är fortfarande bäst som server. Resurssnålt och stabilt. Det ena måste inte utesluta det andra. Att det är Linux är gratis gör mig inget. Jag vill bara ha nåt som funkar. Just works.. ingen krångel med att gräva efter drivrutiner och patchar. Framför allt så behöver jag inte lära mig ett nytt GUI.

Permalänk
Medlem

Det är just biten med att det är så krångligt att använda som är en stor nackdel, men visst, skulle det finnas någon variant som är rejält användarvänlig så vore det nog intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jag är helt novis men stoppade in Debian i en gammal burk bara för att kika runt lite. Lite skrämd var jag men jag tänkte att jag ju byggt några datorer, installerat Windows och pillat runt med det så absolut nollställd är jag ju inte, det skal väl gå bra.

Installationen gick väl hyfsat förutom ljudet som jag behövde trixa med. Sedan skulle jag pröva att installera ett program. Laddade hem en tarball och valde ett mycket enkelt spel som jag (ren gissning) inte trodde skulle behöva några extra filer eller dependencies som det tydligen heter i Linux. Redan vid ./config rullade det upp en drös med kryptiska felmeddelanden.

Jag tror aldrig det har hänt för mig i Windows utom när jag av misstag laddat hem fel version. Räcker inte den självextraherande filen brukar det alltid stå att man behöver nånting.dll så de få gånger det händer brukar det gå relativt smärtfritt.

Så länge Linux är såhär så tror jag inte att det är något för den stora massan.

Jag kompilerar alla mina spel från källkoden på Windows, fattar inte att att det inte funkar på Debian skamligt!

Skrivet av Zotamedu:

Alternativen känner jag till i de fall de finns och de är inte tillräckligt bra. Tro mig, jag har kollat. När man tittar på kreativa hobbies utöver programmering så är det tunt. Adobes program finns inte till Linux och det är väl bara Photoshop som har fått någorlunda stöd i WINE. GIMP är ett halvbra alternativ för redigering av rastergrafik men Lightroom saknas. Videoredigering är tunt. Vidare fungerar inte min DAW i Linux och mitt ljudkort har inga drivrutiner. Även en rad plugin för min DAW saknas. Har även varit en rad program under min utbildning som enbart finns för Windows.

Ja jag känner att jag måste ha Windowsvarianterna. Jag har ju redan sagt att det är därför jag kör Windows. Varför ska jag krångla med att virtualisera massa program om det fungerar under Windows från början? Det känns ju lite som att gå över ån efter vatten.

Videoredigering är dock långt ifrån tunt.
Lightworks
Openshot
KDELive

Men som sagt har man inte resten av programmen eller har redan allt i Windows finns det ingen anledning att krångla eller spendera tid på om det inte skall vara någon hobby etc.

Skrivet av jonas1972:

Spel spel spel,och försök argumentera bort det snälla:)
Det är ett faktum så enkelt är det.

Beror på iofs vilka spel.
Jag kör själv EVE - Online, CS:GO, South Park Stick of Truth, Command & Conquer Tiberian Sun (Wine)
Dota 2, FTL, Syder, Strike Suit Zero och en drös andra spel (native)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Du vet inte vad du pratar om.
På mina datorer funkar allt out of box direkt och har i princip alla program jag behöver redan från start.
Det gäller åtminstone openSUSE 13.1 iaf deras DVD skiva eller nätverksinstallation.

Ja, jag säger ju det. 99 fall av 100. Din dator är undantaget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Om "dom" (någon? hehe, jesus?) bara kunde se till att porta directX eller vad det nu är som behövs för att kunna spela windowsbinärer native i linucks så skulle jag byta direkt.

Men sålänge man vill kunna spela "allt" på ett vettigt sätt så behöver man windows och jag orkar inte med krånglet med dualboot, då blir det dubbla OS att hålla i shack...

DirectX till andra operativsystem än Microsofts egna?
Det lär nog aldrig någonsin hända.
Det är mer sannolikt att Microsoft öppnar en hamburgerrestaurang för att konkurrera med McDonalds.

"Om" det, mot all sans, vett och förmodan, skulle hända, så skulle Windows snabbt tappa marknadsandelar, då DirectX i princip är det enda beroendet kvar hos Windows. Utan DirectX, så har Windows inga riktiga fördelar.
Å andra sidan skulle det ge Microsoft en kraftig fördel I Linux-världen, då det fortfarande är Microsoft som skulle hålla i all DirectX-support och indirekt ansvara för de kurser och kursmaterial som finns till DirectX. DirectX är trots allt en rätt stor inkomstkälla för Microsoft.
Å ena sidan så är det inte troligt att Microsoft skulle ge Windows den "nådastöten". Förinstallerade OEM-licenser av Windows är fortfarande en stor kassako för Microsoft.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

DirectX till andra operativsystem än Microsofts egna?
Det lär nog aldrig någonsin hända.
Det är mer sannolikt att Microsoft öppnar en hamburgerrestaurang för att konkurrera med McDonalds.

"Om" det, mot all sans, vett och förmodan, skulle hända, så skulle Windows snabbt tappa marknadsandelar, då DirectX i princip är det enda beroendet kvar hos Windows. Utan DirectX, så har Windows inga riktiga fördelar.
Å andra sidan skulle det ge Microsoft en kraftig fördel I Linux-världen, då det fortfarande är Microsoft som skulle hålla i all DirectX-support och indirekt ansvara för de kurser och kursmaterial som finns till DirectX. DirectX är trots allt en rätt stor inkomstkälla för Microsoft.
Å ena sidan så är det inte troligt att Microsoft skulle ge Windows den "nådastöten". Förinstallerade OEM-licenser av Windows är fortfarande en stor kassako för Microsoft.

Absolut, förstod du inte ironin med jesus? Så nej, det lär aldrig hända.

Man får väl hoppas på att initiativ som Valve gör nu, gör spel mer tillgängligt för linux. Men sålänge det är directx som gäller på windowsplatformen, och windows är störst, så sitter vi väl kvar i ett moment 22.
Utvecklarna anser det inte värt tiden att porta koden till att fungera native på linux samtidigt som linux inte vinner mark hos gamers innan spelen finns där.

Trist att det blivit såhär, vore bättre om det "bara" kunde komma och börja användas något ramverk som funkar lika bra krossplatform...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jag minns inte det exakta filnamnet men det var en mycket liten och enkel version av gamla Breakout. Syftet var egentligen inte att få igång spelet utan att via en guide lära mig hur man installerar ett program som inte finns att få tag på i annat format än en tarball, därför valde jag något litet och enkelt att börja med.

Du har alltså själv valt det, ock sedan försöker skylla andra för det?

När det kommer till att kompilera kod är inte litet == enkelt. Litet betyder ofta ensam
utvecklare som gör det för nöjes skull, vilket nästan alltid betyder ingen dokumentation
i form av beroenden (vilka och vilken version), hur byggskripten fungerar och liknande
eftersom det inte är meningen att nybörjare ska tanka koden.

Skrivet av anon176726:

Man stöter på det förr eller senare om man kör Linux eftersom man vill kunna göra "det där" vad det nu är.
När man vill ha något som inte finns på APT (eller liknande) så är det ju i 99999 fall av 100000 källkod du får tanka hem och inte en färdig binärfil.
Och som sagt, långt från allt finns genom vilken pakethanterare vi än diskuterar.

Det är alltid intressant när Windowsanvändare talar om för mig hur det funkar på Linux
Jag har kört Linux sedan 2006 och kan nog räkna på fingrarna alla gånger som jag tankat
och kompilerat källkoden, om det nu inte har varit för att ändra på just källkoden.
Om nått inte finns i det officiella repot (vilket det inte alltid gör, bara oftast) så finns det
extremt ofta ett PPA eller annat privat repo att köra in. Och är det ett företag som har gjort
programmet kan det även va en självuppackande fil (MPLABX, Nvidias drivrutiner) eller
ett arkiv man själv måste extrahera (Jetbrains IDEer, Dart SDK).

Skrivet av anon176726:

Ja, jag säger ju det. 99 fall av 100. Din dator är undantaget.

Jag har installerat Linux på ett trettiotal olika datorer genom åren och har nästan aldrig haft strul.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

1. Boota från usb utan att hårdvaran stöder det: Hur ofta behövs detta?
2. Flytta HD till en annan maskin. Hur ofta behöver man som "vanlig" användare göra detta? Jag ser snarare ny hårdvara som ett utmärkt tillfälle att få in en ren install.
3. Ta med sina settings, sure, kan vara nice men orka hålla på? Synca sin viktigaste data/settings via molntjänster är ju mer rimligt i dagsläget.
4. Bygg sin egen dist? Hur många gör det?
5. Expiration dates? Jadu win XP torskade sitt stöd i år efter typ 13 år, och varför _vill_ man ens hålla kvar ett OS så länge? Sen gratis vs att windows kostar pengar, jämfört med vad folk lägger på sina riggar så är windows kostnad en pink i havet. Handlar bara om snålhet och en förväntan att mjukvara "ska" vara gratis. Visst att det är trevligt att linux bygger på opensource och voluntärarbete men jag hade lika väl kunnat köpa min linuxlicens som min windowslicens...
6. Fler filsystem. Fine, jag gillar filsystem men har aldrig hamnat i en situation där NTFS inte räckt åt mina behov på min arbetsstation. Har ändå bara en SSD i den, all lagring ligger mappat över nätverket mot en server som kör ZFS.
7. Apten, jopp, detta (och alla bra commandline tools) är det enda jag faktiskt saknar i windows, så sjukt smutt med hur enkelt det är att suga ner en ny applikation med apt-get.
8. Surfa under install? Alltså va fan. Hur ofta är detta ett problem?
9. Open source? Sure det är nice men inte en dealbreaker för en workstation.
10. Multi users? Jadu återigen, på min burk hemma har jag precis 1 användare...

Sen missar han ju nackdelarna? Hur öppnar han ett gammalt legacy worddokument på sitt arbete från nån som kör Microsoft office?
Företagets interna verktyg som är kodat i .net, ska då krånglas in genom mono?
Ansluta och använda AD?
Att sitta som linuxanvändare i en windowsmiljö på ett företag är bara att skaffa sig huvudvärk, det har jag personlig erfarenhet av...

Missförstå mig inte här, jag har kört linux sen 1999 (på den tiden när det var lite sport över det hela, sitta där och försöka kompilera en fungerande kärna bara för att få en kernel panic efter reboot och sen snällt vänta några timmar till på nästa compile, samtidigt som det mesta nya roliga man ville ha inte fanns i apt:en utan det var ett jäkla meck att få sk*ten att bygga ).
Kör servrar med allt från linux till freebsd och solaris.

Men tycker denna fight Windows VS Linux är överdriven. Båda har sina för och nackdelar, men varför välja när man inte behöver?
På jobbet tuffar min win 8.1 maskin på bra, har inga "Problem" jag stör mig på. Visst jag gillar inte att dom tog bort startmenyn men fanns ju ersättare, och den är på G tillbaka. Tycker överlag att Windows funkar bra som desktop-os.

Det där är bara några av exemplen nu missade att det också fanns en till video med 10 ytterligare exempel.
1. Väldigt ofta då det är smidigare än börja sätta in cd/dvd läsare i burken då.
2. Jag gör det ganska ofta iaf att jag sätter upp en annan burk och slipper då installera om. I dom allra flesta fall behöver jag inte lyfta ett finger efteråt. Allt bara fungerar direkt medans Windows ger blå skärm.
3. Det är ju inte bara inställningar du kan kopiera hela din user mapp med precis allting. Många vill inte ha i molnet osv
4. Kan vara bra om du ska installera på gäng datorer eller ha egna grejer och inställningar osv redan vid install. Där kan du även lägga in även färdiga stängda drivers om man nu vill ha det med osv. Suse Studio bla gör det lätt att göra just det.
5. Väldigt många som fortfarande sitter med Windows XP och istället för att upgpradera både OS och ny hårdvara i många fall så kan dom använda Linux som fungerar både bättre och snabbare även om du såklart inte för samma prestanda som på nån ny dator så är det fullt möjligt att köra
6. NTFS blir fragmenterad ganska snabbt och måste defragmenteras. I Linux behövs inte det då filsystemet sköter det själv.
7. Precis mycket enklare att installera på Linux och håller alla program lättare uppdaterad. Personligen gillar jag openSUSE's zypper bättre men dom fungerar på liknande sätt.
8. Skulle kunna vara smidigt om man enbart satt på en dator här och inte har annat och göra t.ex. men visst det är väl bland enda av det som tas upp jag inte gjort.
9. opensource är ju bra då många kan utveckla och forka det till egna projekt och för utvecklingen framåt även om dom inte själv programmerar. opensource ger ju fördelen att du kan kompilera om programmen skräddarsydd för din hårdvara och då det t.ex gäller AMD's FX CPU så har vissa program kunnat bli nästan dubblet snabbare genom att kompilera med rätt options men normalt är det inte så extrema skillnader.
10. Finns många som har flera users på sina burkar och har du nån som sitter hos dig mycket kan den personen använda sin egen user med sina egna inställningar och skrivbord osv och samtidigt. Kan även logga in från en annan dator och köra program så dom öppnas på annan dator med utan att installera nåt extra.

Ang office dokument har jag inte stött på några problem i LibreOffice med word dokument t.ex.
Kanske finns en del avancerade grejer som inte fungerar men det folk normalt använder Office till fungerar.

Här har du dom andra 10 exemplen som han tog upp i en tidigare video som du inte kommenterade.

https://www.youtube.com/watch?v=HD6nqQrJx78

Det här är bara några exempel om jag tog mig tid och allt eftersom sakerna poppar upp i huvudet skulle jag lätt kunna ta fram flera 100 saker.
Såna saker som en Windows användare inte tänker på då dom bara ser skrivbordet och inte hur Linux fungerar i grunden.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Videoredigering är dock långt ifrån tunt.
Lightworks
Openshot
KDELive

Glöm inte Blender har även en egen Videoredigerare. Plus den har en motion tracker mm.

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Windows för Workstations och Linux för servrar. Windows är good enough för mig som gränssnitt. Linux är fortfarande bäst som server. Resurssnålt och stabilt. Det ena måste inte utesluta det andra. Att det är Linux är gratis gör mig inget. Jag vill bara ha nåt som funkar. Just works.. ingen krångel med att gräva efter drivrutiner och patchar. Framför allt så behöver jag inte lära mig ett nytt GUI.

Vill man ha nåt som just works så är det just Linux man ska köra.
Mina erfarenheter är att Windows i dom allra flesta fall behöver grävande efter drivers och då man väl hittat drivers så måste man betala för att få ladda ner från sidan man hittat på osv kan ta väldigt många timmar ibland innan man fått till allt. På samma dator har jag Linuxx igång och fungerande med alla drivers som fungerar direkt och program jag behöver på max 30 minuter.
Så nej Windows är allt annat än "Just works".

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd

jag skulle lätt kunna kasta ut windows om alla drivrutiner funkade 100% och spelen funkade som dom ska för jag tycker linux har allting som jag behöver i 99.9% av fallen är just spel biten som är problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kör dualboot. Men startar mest linux Mint en gång varannan vecka föra tt uppdatera det, använder det knapt.
Finns iof några spel som var kul att testa, som bara finns för linux, men det brukar ta 2veckor så finns det en win dist iaf..
Nästa gång jag byter hårddisk etc, åker Linux ut. Känns inte som att behovet är så stort just nu.

Annars så har jag Linux på telefon och Raspberry Pin, så jag anävnder det, men på datorn känns det i dagsläget som något som bara tar upp plats.. =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om du på fullaste allvar tror att DirectX är det som håller kvar majoriteten av Microsofts kunder så har du nog underskattat att det finns vuxna människor som använder operativsystemet till andra saker än lek.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Du har alltså själv valt det, ock sedan försöker skylla andra för det?

När det kommer till att kompilera kod är inte litet == enkelt. Litet betyder ofta ensam
utvecklare som gör det för nöjes skull, vilket nästan alltid betyder ingen dokumentation
i form av beroenden (vilka och vilken version), hur byggskripten fungerar och liknande
eftersom det inte är meningen att nybörjare ska tanka koden.

Det är alltid intressant när Windowsanvändare talar om för mig hur det funkar på Linux
Jag har kört Linux sedan 2006 och kan nog räkna på fingrarna alla gånger som jag tankat
och kompilerat källkoden, om det nu inte har varit för att ändra på just källkoden.
Om nått inte finns i det officiella repot (vilket det inte alltid gör, bara oftast) så finns det
extremt ofta ett PPA eller annat privat repo att köra in. Och är det ett företag som har gjort
programmet kan det även va en självuppackande fil (MPLABX, Nvidias drivrutiner) eller

Jag har installerat Linux på ett trettiotal olika datorer genom åren och har nästan aldrig haft strul.

Som sagt jag är ingen programmerare men enkla program brukar kunna exekveras direkt i Windows utan att ens behöva installeras även om de givetvis använder sig av underliggande systemfile så jag drog kanske en felaktig slutsats. Det här var bara en fil som skulle kompileras, inte en drös därför antog jag att den skulle vara lämplig för studiesyften.

I vilket fall som helst måste man ju lära sig detta om man skall köra Linux. Om jag är nöjd med att aldrig lämna Gnome och aldrig hämtar program annat än från ett repo via den automatiska hanteraren så håller jag med om att det inte är svårare än Windows men det är sämre än Windows om jag stannar där i användandet och varför skall jag då byta, vilket ju tråden i slutändan handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Som sagt jag är ingen programmerare men enkla program brukar kunna exekveras direkt i Windows utan att ens behöva installeras även om de givetvis använder sig av underliggande systemfile så jag drog kanske en felaktig slutsats. Det här var bara en fil som skulle kompileras, inte en drös därför antog jag att den skulle vara lämplig för studiesyften.

Färdigkompilerade filer kan köras direkt i Linux också. Se Steam t.ex.

Skrivet av Diversion:

I vilket fall som helst måste man ju lära sig detta om man skall köra Linux. Om jag är nöjd med att aldrig lämna Gnome och aldrig hämtar program annat än från ett repo via den automatiska hanteraren så håller jag med om att det inte är svårare än Windows men det är sämre än Windows om jag stannar där i användandet och varför skall jag då byta, vilket ju tråden i slutändan handlar om?

Som sagt, jag har kört Linux i 8år och gjort det endast en handfull gånger.
Varför måste du lära dig det för att byta till Linux?

Vill du ha något som inte finns i de officiella förråden så finns det nästan
alltid ett PPA eller annat privat repo att använda.
Säg att du t.ex. vill ha en utvecklingsversion av Clementine. Bara att
googla på Clementine PPA och se att det finns ett som man sen lägger
till med

sudo apt-add-repository ppa:me-davidsansome/clementine-dev

(Det finns inget smidigt sätt att göra detta grafiskt eftersom det inte är meningen
att vanliga användare ska göra detta) Och när det är gjort kan du installera och
uppdatera Clementin som vanligt istället för att manuellt tanka ett uppdaterad
då och då.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

till med

(Det finns inget smidigt sätt att göra detta grafiskt eftersom det inte är meningen
att vanliga användare ska göra detta) Och när det är gjort kan du installera och
då och då.

Jovisst kan man köra en färdigkompilerad fil i Linux, det förstår jag ju men min poäng var att till skillnad från Windows levereras de sällan så utan man måste då sköta det själv vilket då kräver mer av användaren än att bara ladda hem och dubbelklicka på en .exe.

Nej naturligtvis måste man inte lära sig det men jag ser ingen fördel med Linux över Windows så länge man håller sig till upptrampade stigar, tvärtom.

Det är först när man går utanför att kolla på Youtube, arbeta med Office och liknande som skillnaden gör sig gällande och när man kommer dithän så tycker jag definitivt att Linux kräver djupare kunskaper än Windows eller kanske man skulle säga att det kräver djupare kunskaper tidigare än Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Detta är ett stort problem för även om det skulle finnas programvara som är betydligt bättre för linux, så blir man lika förbaskat tvungen att använda samma programvara hemma som på jobbet. För även om programvaran på linux skulle ha bättre kompatibel än den ordinarie programvaran, så uppstår alltid frågan beror felet på att man använde en annan programvara?

För hur ofta sitter man inte med ett fel där det inte tycks finnas något vettig felorsak och man letar efter allt mer långgående felorsaker och nästan kommer in på currylinjer etc. hehe

Så mitt påstående är har man ett vettigt teknisk arbete så är man tvungen att använda samma skit hemma som på jobbet, där det mycket väl kan vara mac, linux, windows etc. Man behöver dock inte ha denna dritt som main operativssystem utan man kan självklart virtualisera.

Det du skrev "för mig då det skulle innebära massa extra jobb till ingen nytta" är något som för många är väldigt viktigt. Det handlar ju om att välja verktyg som ger så lite extra arbete som möjligt och inte använda en bågfil istället för en "vinkelslip med motiveringen det går". Utan motiveringen ska vara att det blir ett bättre resultat med avseende på kvalite, nedlagd tid och kostnad.

Jag tycker att officepaketet är ett bra exempel på det. Kompatibiliteten är ju minst sagt skakig internt mellan Microsofts egna program. Att då blanda in tredjepartsprogram i kedjan är dömt att misslyckas förr eller senare. Det har väl blivit lite bättre med docx och odt men det fungerar fortfarande dåligt tycker jag. Eller ja, docx har ju den jobbiga förmågan att vägra hantera formler mellan docx och doc. Så helt plötsligt har alla ens ekvationer sparats om till hårt komprimerad jpeg. Varje gång jag skrivit en längre text i Word eller någon annan ordbehandlare frågar jag mig själv varför jag inte skrev i LaTeX från början. Sen flyttar jag det till LaTeX och blir påmind om varför när jag lagt en halvtimme på att övertala LaTeX om att en viss bild faktiskt bör ligga i alla fall i det kapitlet jag la den i och inte i slutet av texten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Curik:

Om du på fullaste allvar tror att DirectX är det som håller kvar majoriteten av Microsofts kunder så har du nog underskattat att det finns vuxna människor som använder operativsystemet till andra saker än lek.

Dessutom är OpenGL bättre men även om vi säger att DirectX skulle komma till Linux så måste uj spelen fortfarande skrivas om för Linux.
Och ska man köra wine för spel t.ex. så har du ju redan DirectX där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

till med

då och då.

i openSUSE är det väldigt enkelt lägga till repos och installera program.
Finns tom Once Click Install filer med och dom både lägger till repo och installerar programmet genom och köra en enda fil.
Behövs inte en enda bokstav i konsolen för det.

https://en.opensuse.org/openSUSE:One_Click_Install

Letar man efter paket på http://software.opensuse.org t.ex. så finns one click install filer att klicka på där.

Ska man t.ex installera Clementine i openSUSE 13.1 så trycker man bara på Direct Install här
http://software.opensuse.org/package/clementine

Beroende på webläsare hanterar filer så kan man behöva fixa det med först.
I Chromium så kan man leta efter "one click install" så finns det ett tillägg där för det sen så är det bara köra.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

"Windows användare", så du som kört Linux sedan 2006 är då en linux användare som kallar mig som kört Linux i 14 år för "Windows användare" ?
Att man får igång Linux på en gammal P2a med Riva TNT är inte imponerande.

Checklista för Linux och min burk:
1. Få crossfire att fugera (2x R9 290) (Alla utgångar ska fungera osv, allt ska fungera)
2. Få musen att fungera med mjukvara (Razer Mamba 2012)
3. Kunna flasha Ducky Shine3 TKL med senaste firmware, vad jag vet släpps flash programmet endast för windows, kan fungera i wine. vem vet.
4. Kunna spela spel med en kina tillverkad Xbox controller trådlös mackapär mojäng.
5. Alla random skit hårdvara hittepå jag får för mig.

Efter allt detta kan jag spela Tux Racer med en miljon FPS! AWSOMENESS!

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Att man får igång Linux på en gammal P2a med Riva TNT är inte imponerande.

Vad sägs om Pentium, Pentium 2, Pentium 3, Pentium 4, Core 2 Duo, AMD Athlons i olika former, nyare APUs
I princip dom flesta chipsets och sockets etc man kan hitta.
Diver olika grafikkort på nyare och gamla.
Både med en och flera skärmar.
Diverse övrigt kringutrusning man kan tänka sig nätverkskort, skrivare, kontrollers, modem osv...

I dom allra flesta fall funkar allt out of box och i andra fall är det enkelt att fixa till i dom flesta fall.
Sällan det är nåt strul här.
Som sagt pratar om över 100 datorer här under 20 års tid.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad sägs om Pentium, Pentium 2, Pentium 3, Pentium 4, Core 2 Duo, AMD Athlons i olika former, nyare APUs
I princip dom flesta chipsets och sockets etc man kan hitta.
Diver olika grafikkort på nyare och gamla.
Både med en och flera skärmar.
Diverse övrigt kringutrusning man kan tänka sig nätverkskort, skrivare, kontrollers, modem osv...

I dom allra flesta fall funkar allt out of box och i andra fall är det enkelt att fixa till i dom flesta fall.
Sällan det är nåt strul här.
Som sagt pratar om över 100 datorer här under 20 års tid.

Det luktar vesa_drv.o lång väg.

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Det luktar vesa_drv.o lång väg.

Inte alls fullt fungerande drivers med 3D acceleration och allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Lightworks är inte färdigt och kostar pengar. Krävs några år mer arbete där, men bygger från deras gamla professionella lösning. Gratisversionen är begränsad till 1280x720 output och är väldigt beta. De rekommenderar Quadro-kort.

Det är lite som att nämna online-redigeraren Autodesk Smoke för någon som vill ha en komplett offline-svit. Den finns också för (fanns ersatt nu, kostade över 50 000 dollar) linux. Något som tävlar mot FCPX/motion eller Premiere Pro/After Effects, Avid Media Composer, Avid DS, Sony Vegas Pro eller annat finns inte. De icke professionella varianterna kommer inte upp i iMovie eller Premiere Elements-nivå. Blender är utan avkodare förutom MJPEG/raw och är därför värdelös på att importera video, andra format är till 95% hindrade av patent och kräver licenser som kostar flera miljoner dollar att distribuera "fritt", om du inte kör olicensierat FFMPEG, men problemet då är att FFMPEG inte är anpassat för de olika kamerornas format. T.ex. kunde ffmpeg göra fel på färgomvandlingar. VSE är inte på något sett till för videoredigering i allmänhet utan för att sätta ihop animationer och liknande från början.

När det gäller DX9.0c så är det fortfarande det som Valves Source kör i GNU/Linux, de "översätter" det vid rendering. När de uppgraderat motorn tänker de inte göra samma sak med D3D11 däremot, är dokumenterat för dåligt bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

OP kan ju ge någon anledning till att köra Linux?

Jag har fullt förstående för att man kör linux om detta stämmer in:
1. Man har MYCKET fritid och sitter gärna och bråkar hela nätter med att få diverse saker att fungera.
2. Man gör endast något specifikt vid datorn, man kommer inte på helt plötsligt att man vill pyssla med <valfritt program som endast finns till windows>
3. Man har tid över att lära sig Linux från grunden då man kommer behöva det om man ska använda det. Senaste versionen av Ubuntu eller vilken annan distro som helst är inte redo för en total nybörjare som inte vet skvatt om Linux. Man kommer behöva bråka i commandline förr eller senare.
4. Man gillar inte att spela.

1. Man behöver inte sitta uppe hela nätter för att få saker att fungera.
Om man inte pillar för Jäklarns mycket (som jag gör) så kommer det att fungera snabbt och smärtfritt.
2. Om man hittar ett program som bara finns till windows, men som man vill köra på linux... så finns det nästan alltid en annan variant som inte kostar (större chans att det kostar till windows)
3. Man behöver inte lära sig det från grunden, det enda som man egentiligen behöver veta är hur man använder google samt forums etikett.
4. Spel brukar man enkelt få att fungera i linux.
Det finns undantag, så som BF3, visst nu fungerar det helt okey, men i början när det kom ut... (med tanke på att man startade det från webbläsaren), så var det inte lätt att få det att fungera.
Det finns Wine som är lätt använt och väldigt bra (enligt min mening).
Jag har visserligen inte linux installerat pga diverse orsaker (lathet då jag inte använder ubuntu), men jag kör ubuntu till min lilla laptop jag har (10.1 tum stor plus ett par år på nacken), har aldrig jävlats ordentligt med mig :b

Permalänk
Medlem
Skrivet av F4rm0r:

3. Man behöver inte lära sig det från grunden, det enda som man egentiligen behöver veta är hur man använder google samt forums etikett.

Håller helt med!

Började själv att använda Ubuntu för ca 7 år sedan utan någon erfarenhet av linux tidigare. Om man stöter på ett problem så är det bara att googla eller fråga i något forum.

Jag kör fortfarande Ubuntu idag och all hårdvara fungerar från start. Jag har inte behövt surfa runt på komponenttillverkarnas hemsidor och ladda ner drivrutiner, vilket jag måste på min Windowsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Håller helt med!

Började själv att använda Ubuntu för ca 7 år sedan utan någon erfarenhet av linux tidigare. Om man stöter på ett problem så är det bara att googla eller fråga i något forum.

Jag kör fortfarande Ubuntu idag och all hårdvara fungerar från start. Jag har inte behövt surfa runt på komponenttillverkarnas hemsidor och ladda ner drivrutiner, vilket jag måste på min Windowsdator.

För mig hittar windows update alla drivrutiner jag behöver.Dom har verkligen förbättrat drivrutin databasen i senaste windows emot hur det va förr.
Vad var den senaste windows du använde?? XP?? isåfall förstår jag din punkt men den gäller då inte längre..
Kör win8.1
Ser ingen som helst anledning till att köra linux utan att kanske leka runt lite..
Men idag gör windows det jag vill helt enkelt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Testpilot

2. Jag gör det ganska ofta iaf att jag sätter upp en annan burk och slipper då installera om. I dom allra flesta fall behöver jag inte lyfta ett finger efteråt. Allt bara fungerar direkt medans Windows ger blå skärm.

Har du testat på nyare versioner av Windows? jag har flyttat hårddiskar med Windows när jag uppgraderat moderkort och processor och det enda jag behövt göra är att installera rätt drivrutiner för de nya komponenterna, har aldrig råkat ut för någon blåskärm faktiskt. Har gjort med det flera gånger så jag tycker inte att det kan handla om ren tur, snarare otur om man får blåskärm. Har bytt både mellan två olika generationers Intel-processorer men också mellan AMD och Intel.

Kan hända att det inte är lika smidigt som på Linux då det tar ett bra tag när man startar Windows efter bytet, den hittar mängder av enheter och ska installera sina standarddrivrutiner och ha sig men det funkar iallfall.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]