Sökes: server för 8 anställda

Permalänk
Medlem

Sökes: server för 8 anställda

Hejsan!

Jag söker en stabil server som kommer anslutas till av 6-8 personer i ett företag.
De krav som finns är:

  • Rimlig priskostnad

  • 2* GigaBit Ethernet

  • Raid minst 2 hdd

  • 2* PSU

  • Hotswap

  • UPS

  • 4* Portar

  • USB/Rj45

Processorn och moderkortet får anpassas till antal personer som jag anslutas.
Spelar ingen roll om färdigbyggd eller i lösa delar men helst färdigbyggd.

Vad rekommenderas?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ska den sitta i ett rack (eller stå på golvet dvs)?

Det låter som ni skulle klara er med en robust NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictus95:

Hejsan!

Jag söker en stabil server som kommer anslutas till av 6-8 personer i ett företag.
De krav som finns är:

  • Rimlig priskostnad

  • 2* GigaBit Ethernet

  • Raid minst 2 hdd

  • 2* PSU

  • Hotswap

  • UPS

  • 4* Portar

  • USB/Rj45

Processorn och moderkortet får anpassas till antal personer som jag anslutas.
Spelar ingen roll om färdigbyggd eller i lösa delar men helst färdigbyggd.

Vad rekommenderas?

Dold text

Varför inte en VM. Titta på Digitalocean!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ska den sitta i ett rack (eller stå på golvet dvs)?

Det låter som ni skulle klara er med en robust NAS.

Skrivet av elev10:

Varför inte en VM. Titta på Digitalocean!

Det ska vara en fysisk server och stå på golvet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictus95:

Det ska vara en fysisk server och stå på golvet.

Vilken funktion ska servern ha?

Permalänk
Medlem

Är det virtualiserade maskiner ni ska köra på servern eller vad är det ni tänkt göra med den? Är det bara en filserver?

Visa signatur
Permalänk

Vad kommer att köras på den? Det är det första man måste bena ut?

Ekonomisystem?
Mail?
VPN?

Vilka typer av roller kommer att köras på den?

För att kunna ge en bra rekommendation är det ju bra att veta

Jag misstänker att en serverburk från dustin skulle fungera fint Du kan ju alltid ringa dit och fråga för att få råd.

Om inte linux ska användas, så tillkommer även licenskostnader. Räkna in det i budgeten också.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pictus95:

Det ska vara en fysisk server och stå på golvet.

Och vad är anledningen till detta?

Skrivet av sickhouse:

Vilken funktion ska servern ha?

+1

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Och vad är anledningen till detta?

Man kanske har affärsdata som man inte vill ha i mååålnet? Kanske har behov av att överföra filer snabbare än ens internetlina? Kanske inte vill vara beroende av upptid av internetlina + hostingleverantör?

Permalänk
Medlem

Sikta på att köra ESXi eller Windows Server 2012 så du kan virtualisera i alla fall.
Alltid skönt att bara skapa en ny server med valfritt OS på.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Sikta på att köra ESXi eller Windows Server 2012 så du kan virtualisera i alla fall.
Alltid skönt att bara skapa en ny server med valfritt OS på.

Håller med. Möjligheten att göra snapshots samt flytta VMen till en ny host vid behov (mera prestanda eller byte pga ålder) väger tungt.

Men som sagt, mera info behövs för att vi ska kunna ge bättre input.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

ESXi i all ära, men utifrån att han vill hålla nere kostnaden, talar vi här ändå om en licensinvestering som mycket väl kan överstiga budgeten för hårdvaran. Fast, ja... vi vet inte vad TS är ute efter.

Permalänk
Medlem

Behövs ingen licens till esxi om man bara vill köra en host vilket jag utgår från att fallet är här. Fördelen med att ha en hypervisor i botten är att det finns fördelar gällande backup och snapshot att vinna. En nackdel är dock om man har någon mjukvara som kräver en licensnyckel i forma av ett usbminne som behöver sitta i servern. Inte helt ovanligt när det gäller affärssystem.

Om det finns ett affärssystem som behöver installeras på en server skulle jag satsa på en windows 2012 standard license eftersom den ger rätt att installera 1+2 dvs hyper-v direkt på järnet och sen två virtuella gäster. Kasnke en med AD, DNS och DHCP och den andra för fil- print och applikationsserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

ESXi i all ära, men utifrån att han vill hålla nere kostnaden, talar vi här ändå om en licensinvestering som mycket väl kan överstiga budgeten för hårdvaran. Fast, ja... vi vet inte vad TS är ute efter.

Beror helt på vad man behöver precis som du säger. Sist jag kollade (för 1,5-2 år sedan) var det absolut billigast man kunde komma undan runt 4 papp för enklast licensen från VMware - detta enbart för att få tillgång till Storage APIerna som krävs för att Veeam ska funka och för att komma runt den då rådande RAM-begränsningen men den är borta som väl är.

Skrivet av dahlgren:

Behövs ingen licens till esxi om man bara vill köra en host vilket jag utgår från att fallet är här. Fördelen med att ha en hypervisor i botten är att det finns fördelar gällande backup och snapshot att vinna. En nackdel är dock om man har någon mjukvara som kräver en licensnyckel i forma av ett usbminne som behöver sitta i servern. Inte helt ovanligt när det gäller affärssystem.

Om det finns ett affärssystem som behöver installeras på en server skulle jag satsa på en windows 2012 standard license eftersom den ger rätt att installera 1+2 dvs hyper-v direkt på järnet och sen två virtuella gäster. Kasnke en med AD, DNS och DHCP och den andra för fil- print och applikationsserver.

Det går ju att sätta en ev. licensnyckel (USB) i host:en (iaf på ESXi) och ansluta den till en VM men man ska nog testa det innan man kör det skarpt.

Man kan köra flera ESXi-host:ar på gratislicens också men inte i ett kluster och då tappar man ju en hel del av fördelarna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

32GB ram borde väl räcka och vad jag vet är detta gratis till ESXi alltså ingen licens krävs, men om man vill utöka kostar det säkert en hel del!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sedman:

32GB ram borde väl räcka och vad jag vet är detta gratis till ESXi alltså ingen licens krävs, men om man vill utöka kostar det säkert en hel del!

då är det en Essentials licens som kommer att kosta om man ska ha mer än 32GB i RAM.

Tycker att vmware är riktigt generös med tanke på att de hade 8GB/CPU förut. Men finns ju fördelar med att ha vcenter ändå, även om man endast har en host.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Begränsningen med 32GB RAM för gratisvarianten gällde 5.1 men är borttagen i 5.5, jag var nog lite otydlig i mitt inlägg.

5.5 (free license) kan ha 4TB RAM och det ska väl räcka för de flesta

http://www.vladan.fr/esxi-5-5-free-version-details/http://www.vladan.fr/esxi-5-5-free-version-details/

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX