Ang. Grafikkort till en lite äldre dator för uppspelning via hdmi

Permalänk

Ang. Grafikkort till en lite äldre dator för uppspelning via hdmi

Tjenare Swec

Fick en frågan om lite råd av en bekant som behöver hjälp med sin dator med lite äldre prylar i sig.

vill kunna spela upp till tv'n via hdmi.

Moderkortet hon använder sig av är ett Asus M2A-MX hennes processor är en amd athlon x2 4800+ och till detta så har hon 2 gb ram.

en av dom stora frågorna är ju först och främst, kommer ram och processor ens palla med hdmi? och isåfall vilket grafikkort skulle passa till något sådanthär?
Det ända datorn kommer användas till är surf och att visa film på tv'n.

Tacksam för hjälp

//Intelnörd;P

Visa signatur

----

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inga problem med att kolla på film med den datorn. Är kraven endast film och surf så funkar billigast möjliga grafikkort med HDMI-utgång.

Tex: www.inet.se/produkt/5405160/asus-geforce-en210-1024mb

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skaffa även mer ram så hon får minst 4gb. Och kanske en ssd/sshd så blir den hyffsat rapp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tack för svaren, hon har inte tillräckliga pengar för en ssd i nuläget, men de blir de kanske längre fram när hon jobbar. Ram ska jag småkolla efter så hon får en upgradering:)

Snacka lite mer med henne nu och hon hade blivit klar om hon kunde spela the sims 3 någon gång då och då också, hur klarar dessa budget grafikkorten dessa? kanske bättre att köpa ett begagnat gamingkort, hur högt upp kan man gå utan att de flaskar?:)

Visa signatur

----

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svenssson1:

Tack för svaren, hon har inte tillräckliga pengar för en ssd i nuläget, men de blir de kanske längre fram när hon jobbar. Ram ska jag småkolla efter så hon får en upgradering:)

Snacka lite mer med henne nu och hon hade blivit klar om hon kunde spela the sims 3 någon gång då och då också, hur klarar dessa budget grafikkorten dessa? kanske bättre att köpa ett begagnat gamingkort, hur högt upp kan man gå utan att de flaskar?:)

Jag hade samma CPU i en tidigare dator som jag körde tillsammans med ett GTX260, så så långt funkar det bra. Kort i ungefär samma klass är GTX460, GTX550Ti, GTX650, Radeon 5830, Radeon 6770 eller Radeon 7770.

Finns en lista där man kan jämföra lite snabbt här.
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tackar för svar:)

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

Sent svar men. Sims 3 vet jag folk med Mobila budgetgrafikkort (hd 4250) Så det mesta klarar det spelet

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb