Blev DDoS:ad inatt, virus också?

Permalänk
Medlem

Blev DDoS:ad inatt, virus också?

Hej, inatt hände detta.

Nån på steam addade mig efter att jag annonserat om ett knivbyte via csgoLounge. (Mindre viktigt, äger en kniv på CSGO som är värd ~800kr som jag tänke byta).
Jag accepterade honom, han ringde upp mig via steams egna rösttjänst. Jag tryckte varken ignore eller answer. (Har hört att det är själva knapptryckningen som kan visa min IP).
Han slutade ringa, och skrev att han ville ha min kniv, annars skulle han utföra en DDoS attack mot mitt nätverk. Jag trodde inte på honom och käfta emot bara.
Han DDoSade mig i några minuter, för att sedan be mig om kniven, åter igen vägrade jag och han utförde 2-3 DDoS attacker mellan sina hot om att han skulle DDos:a mig i 3-6 månader. Det sista han sa var att han skulle lägga in trojaner, remotes och keyloggers på min dator. Några minuter efter det meddelandet stängde jag av mitt modem.

Fick idag reda på av telia att mitt nätverk har dynamisk IP, så nu har jag bara blockat honom på steam och hoppas att han gett upp.

Men jag undrar om jag ska ta hoten om trojaner osv. på allvar? Kundsupport på telia sa att dem inte visste. Vad tror ni? Har Avast anti-virus och inga varningar har poppat upp.

Hans profil: http://steamcommunity.com/profiles/76561198120705397/ (som ni ser har han lyckats tidigare)

EDIT: Han har nu bytesförbud

Visa signatur

With great power, comes great resolution and frame rate

Permalänk
Medlem

Ignorera honom. Ingen DDoSar utan resultat.
Testa att koppla ur ditt modem en längre stund (över natten typ) så kanske du får en ny ip på morgonen. Annars borde telia kunna ordna ny ip åt dig.

Any last words?
Obama is black

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Virus finns det ingen risk för, men han kan ju fortsätta störa dig med ddoserna. Råkade själv ut för det där via steam mitt under en matchmaking, nån idiot la till mig och ringde upp som du beskriver och började lagga fan.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Iom att du har hela konversationen, anmäl honom dos attacker är olagligt och tvivlar på att steam accepterar sådana taktiker, de behöver heller ingen direkt anledning utöver det för att låsa hans konto?

Utöver det skulle jag bara ignorera det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det ingen möjlighet att rapportera sådant beteende till Steam? Om konversationer skett genom Steams gränssnitt (än bättre i textform) så borde det vara ett rätt glasklart fall av bann.

Google gav mig Reporting abusive behavior within the Steam Community.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hahaha, kul att han skriver att han ska sänka ditt nätverk, SEN infektera ditt nätverk med någon REMOTE access programvara.

Han tänkte nog inte riktigt där...

Att köra en ddos fr att försöka dölja en attack är en sak men detta... Suck.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Anmäl honom?

Permalänk
Medlem

Ok, så det är lugnt med virus, tack och lov.
Självklart har jag anmält honom på steam.

Visa signatur

With great power, comes great resolution and frame rate

Permalänk
Medlem

Fascinerande människor sådana där. Tror sällan han orkar lägga in skit som trojaner osv. Nån liten unge som lärt sig hur man ddosar och sen hotar folk att ge han items kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Svårt för en ensam person att DDoSa, krävs fler för det, möjligtvis kanske han försökte att DoSa dig.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Svårt för en ensam person att DDoSa, krävs fler för det, möjligtvis kanske han försökte att DoSa dig.

Botnet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Då krävs det flera datorer i ett utbrett botnet, svårt att tänka mig att en CS spelare skulle klara av trigga igång ett botnet bara så där.
DoS en dator, Denial of Service
DDoS flera datorer, Distributed Denial of Service

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Då krävs det flera datorer i ett utbrett botnet, svårt att tänka mig att en CS spelare skulle klara av trigga igång ett botnet bara så där.
DoS en dator, Denial of Service
DDoS flera datorer, Distributed Denial of Service

Det finns ställen där du kan boka ddos attacker för en ganska billig peng eller hyra ett nätverk eller en del av det. Det är lättare än man kan tro men det är inte heller direkt svårt att överbelasta de flesta homebrand routrarna m.m. idag finns det mer eller mindre point and klick program för det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hmm, såg en tråd igår kväll/natt om någon som ville "testa att bli ddosad"... undrar om tråden är kvar?

Permalänk
Medlem

Fan vad sjukt, visste inte att det gick till såhär på steam. Och är man inte rädd om sitt steamkonto? Jag är det iallafall. Lagt ner mycket pengar på köp av spel där.
Hoppas att du slipper fler sådana otrevliga upplevelser och att han blockas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Svårt för en ensam person att DDoSa, krävs fler för det, möjligtvis kanske han försökte att DoSa dig.

Hyfsat bra uppladdnings hastighet, kombinerat med NTP-Amp, alternativt DNS-Amp.

Hur lätt en DOS är att exekvera beror ju också på hur kraftfull hans lina är. Ju långsammare, desto mer sårbar blir du.