Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Gav bort en N54L till en vän som kör med 3TB-diskar i den, så jag bekräftar det MultiMan skrev att det fungerar fint med större diskar.

Jag kör 4TB diskar i min så 4TB fungerar det med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227119:

Snabbt svar uppskattas.
Jag kör idag dsm 4.3 xpentolgy.
Vill uppdatera till 5 , fungerar det utan och förlora innehållet på disk samt tar det lång tid, måste bygga om raid osv?

Jag uppdaterade utan att tappa data.
Men såklart inga garantier
Behövde inte bygga om raiden för det heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Jag uppdaterade utan att tappa data.
Men såklart inga garantier
Behövde inte bygga om raiden för det heller.

Tack, denna guiden?
http://cyanlabs.co.uk/tutorials/install-xpenology-on-the-n54l...

Permalänk
Skrivet av anon227119:

Snabbt svar uppskattas.
Jag kör idag dsm 4.3 xpentolgy.
Vill uppdatera till 5 , fungerar det utan och förlora innehållet på disk samt tar det lång tid, måste bygga om raid osv?

Vad kör du? Trantors release, gnoboot, nanoboot eller någon annan variant?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Vad kör du? Trantors release, gnoboot, nanoboot eller någon annan variant?

Tror jag kör trantors.
Dock inte 100% säker.
Följde någon guide på XPEnologys forum.
tack!

Permalänk

någon som vet hur man sänker fälktljudet på servern?

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag kör 4TB diskar i min så 4TB fungerar det med

Okej vad har du din bios inställd på för de ska fungera bra? Mina diskar syns rätt av windows. Men bios säger värden helt uppåt väggarna.

Se bild på vad jag menar.

Jag har installerat i den
96GB SSD
1.5TB Greendrive WD
1.0TB Segate
1.0TB Segate
3.0TB Segate
3.0TB Segate

Och den skriver ju verkligen inte rätt. Jag kör mina i AHCI läge utan raid och flyttar informationen manuellt mellan diskarna innuti windows.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av anon227119:

Tror jag kör trantors.
Dock inte 100% säker.
Följde någon guide på XPEnologys forum.
tack!

Jag tror man bör vara 100% säker på vad man kör innan du ger dig på att uppdatera, utan risk att bli av med data. Jag hade inte vågat chansa iaf.
Försök ta reda på vad du kör och återkom. Jag har själv bytt från trantor -> gnoboot -> nanoboot genom att följa lite guider och har inte blivit av med någon data. Det finns flera inlägg om just detta byte/uppdatering i tråden som handlar om Xpenology, se här

Skrivet av tobias86aa:

någon som vet hur man sänker fälktljudet på servern?

Kika längre tillbaka i denna tråd, finns åtskilliga inlägg om att byta en eller båda fläktarna. Jag har bytt 120mm-fläkten och nu är det bara den lilla 40mm-fläkten som för lite oljud. Var noga att kontrollera varvtal och luftflöde bara innan du byter, men det finns bra länkar tidigare i tråden.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Kika längre tillbaka i denna tråd, finns åtskilliga inlägg om att byta en eller båda fläktarna. Jag har bytt 120mm-fläkten och nu är det bara den lilla 40mm-fläkten som för lite oljud. Var noga att kontrollera varvtal och luftflöde bara innan du byter, men det finns bra länkar tidigare i tråden.

Gäller bara att hitta rätt inlägg om det. Det verkar vara ganska känsligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Jag tror man bör vara 100% säker på vad man kör innan du ger dig på att uppdatera, utan risk att bli av med data. Jag hade inte vågat chansa iaf.
Försök ta reda på vad du kör och återkom. Jag har själv bytt från trantor -> gnoboot -> nanoboot genom att följa lite guider och har inte blivit av med någon data. Det finns flera inlägg om just detta byte/uppdatering i tråden som handlar om Xpenology, se här

Its done, förlora ingen data, behövde inte bygga om raiden. däremot kan jag inte uppdatera till nyaste 5.0 , när jag kör ssh med admin kontot och kör kommandot sed ‘s/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/’ /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1 får jag permission denied. Någon som varit med om samma?

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Gäller bara att hitta rätt inlägg om det. Det verkar vara ganska känsligt.

Jo det är lite småkänsligt, men ser man bara till att luftflödet inte understiger original-fläkten så är det ju ingen fara. Samt ja, ljudnivån förslagsvis.
Eftersom jag bytt 120mm-fläkten så länkar jag till mitt eget inlägg;

Citat:

Även jag har nu roat mig med ett fläktbyte.
Satte, precis som thefork i en Scythe Slip Stream 1900rpm som i sig vid maxvarv har ungefär samma fläktljud som en Volvo 240/740. Galet luftflöde dock! Men nyttjade, även detta likt thefork ovan, en gammal Zalman varvtalsregulator jag hade liggandes och nu rullar fläkten på ca 1000 rpm och uppåt. Väldigt tyst och fint.

Kan nämnas att temperaturen är densamma, mina diskar ligger mellan 27-30grader, precis som med orginalfläkten men nu betydligt tystare.
Dock tror jag att största skillnaden får man om man byter PSU-fläkten. Har beställt en Noiseblocker BlackSilent Fan XM1 Fan - 40mm från ebay, enligt detta inlägg men det känns ändå lite läskigt att byta ut psu-fläkten. Får se hur jag gör, beställningen gjordes i sann ebay-impuls-anda, precis som man ska göra

Den noiseblocker-fläkten jag länkade till där passade inte (satte den i en Raspberry Pi-chassie istället). Jag slarvade då jag beställde och den var alldeles för "tunn" samt dålgit luftflöde. Rätt 40mm-noisebocker fläkt har jag i en annan länk, kan leta om du är intresserad. Jag vill dock poängtera att jag tror att största vinsten i ljudnivå får man genom att byta just 40mm-fläkten, vilket jag ännu inte gjort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon227119:

Its done, förlora ingen data, behövde inte bygga om raiden. däremot kan jag inte uppdatera till nyaste 5.0 , när jag kör ssh med admin kontot och kör kommandot sed ‘s/flashupdateDeb/flashupdateDeb1/’ /autoupd@te.info > /autoupd@te.info1 får jag permission denied. Någon som varit med om samma?

Om du byter till nanoboot istället (busenkelt, bara byt ut usb-minnet) så kan du köra med Synologys orginal-filer vid uppdateringar och slipper vänta på att de ska patchas och annat krångel. Freddan83 har här skrivt ett bra inlägg om hur man går till väga, även det enkelt;

Citat:

Jag bytte nyss till nanoboot från gnoboot..
http://www.mediafire.com/download/1c....0.2.1-fat.img

Fungerar med orginal .pat från synology..
http://global.download.synology.com/...612xs_4482.pat

Bootade med upgrade 4482
Migrate i syno assistant

Alla inställningar osv kvar, funkar kalas.

Dock finns det nyare version av nanoboot istället för den som länkas ovan, här.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Om du byter till nanoboot istället (busenkelt, bara byt ut usb-minnet) så kan du köra med Synologys orginal-filer vid uppdateringar och slipper vänta på att de ska patchas och annat krångel. Freddan83 har här skrivt ett bra inlägg om hur man går till väga, även det enkelt;

Dock finns det nyare version av nanoboot istället för den som länkas ovan, här.

Jag gjorde detta och valde att ladda ner filerna från synkology och diskarna blev korrupta. Blev gnoBoot igen och där verkar det som alla data är kvar (tacka gud)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Okej vad har du din bios inställd på för de ska fungera bra? Mina diskar syns rätt av windows. Men bios säger värden helt uppåt väggarna.

Se bild på vad jag menar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/Photo%202014-05-18...

Jag har installerat i den
96GB SSD
1.5TB Greendrive WD
1.0TB Segate
1.0TB Segate
3.0TB Segate
3.0TB Segate

Och den skriver ju verkligen inte rätt. Jag kör mina i AHCI läge utan raid och flyttar informationen manuellt mellan diskarna innuti windows.

Är inte hemma från jobbet förens på fredag så kan inte titta bios, men är rätt säker på att allt såg rätt ut, kan dock fjärrstyra datorn.
Har inga problem med skrivningar/läsningar på 4TB diskarna och de är fulla och det seedas torrents från dem 24/7, skulle fel uppstå skulle jag noterat det, så vad menar du med att de inte skriver rätt, blir det fel checksum när du skriver till stora diskar?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Skrivet av anon227119:

Jag gjorde detta och valde att ladda ner filerna från synkology och diskarna blev korrupta. Blev gnoBoot igen och där verkar det som alla data är kvar (tacka gud)

Ok, skumt. För mig fungerade det helt problemfritt och har knackat på sedan jag bytte utan bekymmer.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Ok, skumt. För mig fungerade det helt problemfritt och har knackat på sedan jag bytte utan bekymmer.

Tackar för du tog dig tid och hjälpa till

Permalänk
Skrivet av som99:

Är inte hemma från jobbet förens på fredag så kan inte titta bios, men är rätt säker på att allt såg rätt ut, kan dock fjärrstyra datorn.
Har inga problem med skrivningar/läsningar på 4TB diskarna och de är fulla och det seedas torrents från dem 24/7, skulle fel uppstå skulle jag noterat det, så vad menar du med att de inte skriver rätt, blir det fel checksum när du skriver till stora diskar?

Att den läser och skriver till diskarna gör den ju.

Jag provade dock för jag var nyfiken att ta ur en disk som raporterar fel. Sätta i en annan dator som rapporterar den rätt. Och där är disken oläslig. Men i hp maskinerna där disken är formaterad så läser den disken felfritt. Kan vara något windows mög med. Men känns inte helt bra iallafall.

Windows rapporterar diskarna ibland rätt ibland fel. Den verkar inte riktigt kunna förstå exakt hur stora diskarna är. Ibland står det udda storlekar på 3TB diskarna. Som 2700GB på ena och 3000GB på andra. En gång stod de 3005GB exempelvis när man kör hd tune.

Laddade hur som haver ner Seatools och körde en scan. Ena disken passerade som ok. Andra disken blev FAIL på direkt. Är tydligen tillverkar garanti på diskarna. Hur är de att skicka in direkt till segate med såna saker? Någon som gjort de tidigare?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Tackar för du tog dig tid och hjälpa till

Inga problem

Skrivet av Svchost.exe:

Jag provade dock för jag var nyfiken att ta ur en disk som raporterar fel. Sätta i en annan dator som rapporterar den rätt. Och där är disken oläslig. Men i hp maskinerna där disken är formaterad så läser den disken felfritt. Kan vara något windows mög med. Men känns inte helt bra iallafall.

Windows rapporterar diskarna ibland rätt ibland fel. Den verkar inte riktigt kunna förstå exakt hur stora diskarna är. Ibland står det udda storlekar på 3TB diskarna. Som 2700GB på ena och 3000GB på andra. En gång stod de 3005GB exempelvis när man kör hd tune.

Laddade hur som haver ner Seatools och körde en scan. Ena disken passerade som ok. Andra disken blev FAIL på direkt. Är tydligen tillverkar garanti på diskarna. Hur är de att skicka in direkt till segate med såna saker? Någon som gjort de tidigare?

Trist med trasig disk, men tillverkargarantin tycker jag oftast fungerar väldigt väldigt smidigt. Har nyttjat det 3ggr på hårddiskar, men kan inte minnas om det var WD-diskar eller Seagate. Oavsett så hade de en "pickup-point" i Sverige så man bara packade disken enligt konstens alla regler och skickade det till en Sthlm-adress man fick när RMA-ärendet startats. Det tog någon vecka eller så, sedan fick jag diskarna med DHL eller motsvarande direkt till dörren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

låter som problem med disken, jag har inte skickat tillbaka någon segate disk någonsin så kan inte svara på hur det går :/
jag har faktiskt inte haft något av de problemen du beskriver med mina 4TB diskar, alla visas korrekt och fungerar precis som de skall även när jag satt dem i en annan dator, så det skall inte vara några problem med stora diskar i n54l:en.

jag hoppas det löser sig för dig dock

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av som99:

låter som problem med disken, jag har inte skickat tillbaka någon segate disk någonsin så kan inte svara på hur det går :/
jag har faktiskt inte haft något av de problemen du beskriver med mina 4TB diskar, alla visas korrekt och fungerar precis som de skall även när jag satt dem i en annan dator, så det skall inte vara några problem med stora diskar i n54l:en.

jag hoppas det löser sig för dig dock

Jag vet ärligt talat inte exakt vad som framkallar problemen. Den rapporterar ju alla stora diskar fel om du tittar på skärmbilden. Och WD 1.5TB diskar är known good. Och även de två 1TB diskarna. Och båda raporteras ju också fel. Och det roliga är att samma fel är på alla tre micro servrarna jag har.

Fick hur som haver napp på ett par P400 Raid kontrollers för pci-e vilket jag hoppas kommer passa fint. Behöver bara lista ut hur jag skall koppla in den. Eftersom det är någon annan konstig kontakt på de kortet. Någon som har en ide där? Ser inte riktigt lika ut. Men bör gå att adaptera med rätt sladd? Det lär ju garanterat lösa problemet.

Jag köpte diskarna i externa kabinett. Var monterade i såna här Segate Expansion kabinett. Tog ur diskarna och satte dom i microservern. Men enligt numret på själva disken är de garanti kvar. Så hoppas de går att köra en RMA ändå. I värsta fall kan jag bara förlora ett par skadade diskar ändå. Ska ringa segate eller något och prata med dom. Se hur man ska göra

Tragiskt nog tror jag båda är på väg att avlida. Men det är ju lika bra under garanti tiden. Så hoppas på att de löser upp sig med RMA. Men lär ju behöva köpa ett par och flytta all info till ganska snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BIOS-version och kollade du checksumman på eventuell nedladdad fil?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Någon annan som tycker att den verkar vara lite seg när man kopplar upp sig på fjärrskrivbord?

Kör Windows Server 2012 Foundation

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Någon annan som tycker att den verkar vara lite seg när man kopplar upp sig på fjärrskrivbord?

Kör Windows Server 2012 Foundation

Min W2K8 server är lika ungefär lika seg som på den gamla i3 mobile-datorn när den körs remote, och inte mycket långsammare än min i7. Så, nej. Men det är efter minnesuppgradering, med 2 GB var den närmast outhärdlig (visserligen med mycket tjänster laddade).

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Min W2K8 server är lika ungefär lika seg som på den gamla i3 mobile-datorn när den körs remote, och inte mycket långsammare än min i7. Så, nej. Men det är efter minnesuppgradering, med 2 GB var den närmast outhärdlig (visserligen med mycket tjänster laddade).

Hänger inte med på vad du menar här. Men jag skulle med tro att det har med att det är bara 2 GB i ram.

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Hänger inte med på vad du menar här. Men jag skulle med tro att det har med att det är bara 2 GB i ram.

1. Remote Desktop är alltid långsamt, jag upplever den här datorn som bara marginellt långsammare än andra.
2. Fast med 2 GB RAM (orginal på den här servern) så är alla Win-servrar långsamma på användarinteraktion eftersom de prioriterar minnesanvändningen till viktigare saker. Med 8 GB går det bra för mig, och 4 hade säkert gått bra det med.
3. Men det beror säkerligen på hur tunga tjänster du kör på den. Serva några webbsajter, lite stora databaser, en massa användare med tung diskaktivitet, eller kanske många torrents och några spelservrar, så kommer Remote Desktop att gå långsamt igen oavsett minnesmängd.

Permalänk

Om jag förstår rätt när det gäller fläktbytet så ska chassie fläkten vara av PMW typ är det rätt? Hur kan den här: https://www.inet.se/produkt/6308644/scythe-120mm-slip-stream-...

som en del verkar ha fått det att fungera med vara rätt?

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Om jag förstår rätt när det gäller fläktbytet så ska chassie fläkten vara av PMW typ är det rätt? Hur kan den här: https://www.inet.se/produkt/6308644/scythe-120mm-slip-stream-...

För att datorn själv skall kunna styra varvtalet aktivt måste det vara PWM, ja. Men du kan använda en "vanlig" fläkt om du vill att den skall gå på sitt toppvarv, eller om du styr den manuellt med en varvtalsregulator typ Zalmans, ett motstånd i serie eller liknande. Se t.ex. här #14450385
Personligen har jag ingen erfarenhet av just den fläkten.

Permalänk

För att datorn själv skall kunna styra varvtalet aktivt måste det vara PWM, ja. Men du kan använda en "vanlig" fläkt om du vill att den skall gå på sitt toppvarv, eller om du styr den manuellt med en varvtalsregulator typ Zalmans, ett motstånd i serie eller liknande. Se t.ex. här #14450385
Personligen har jag ingen erfarenhet av just den fläkten.

Tror det blir en PWM då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svchost.exe:

Jag vet ärligt talat inte exakt vad som framkallar problemen. Den rapporterar ju alla stora diskar fel om du tittar på skärmbilden. Och WD 1.5TB diskar är known good. Och även de två 1TB diskarna. Och båda raporteras ju också fel. Och det roliga är att samma fel är på alla tre micro servrarna jag har.

Fick hur som haver napp på ett par P400 Raid kontrollers för pci-e vilket jag hoppas kommer passa fint. Behöver bara lista ut hur jag skall koppla in den. Eftersom det är någon annan konstig kontakt på de kortet. Någon som har en ide där? Ser inte riktigt lika ut. Men bör gå att adaptera med rätt sladd? Det lär ju garanterat lösa problemet.

Jag köpte diskarna i externa kabinett. Var monterade i såna här Segate Expansion kabinett. Tog ur diskarna och satte dom i microservern. Men enligt numret på själva disken är de garanti kvar. Så hoppas de går att köra en RMA ändå. I värsta fall kan jag bara förlora ett par skadade diskar ändå. Ska ringa segate eller något och prata med dom. Se hur man ska göra

Tragiskt nog tror jag båda är på väg att avlida. Men det är ju lika bra under garanti tiden. Så hoppas på att de löser upp sig med RMA. Men lär ju behöva köpa ett par och flytta all info till ganska snart.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/HDTune_Error_Scan_...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/3tb%20backup%20HDT...

Har du provat att montera diskarna som krånglar i en annan dator där du vet att satakontrollern bör fungera som den ska? Nu känns det förvisso mer rimligt att felet ligger i diskarna än kontrollen men skadar nog inte att prova.

HP N54L med 2GB RAM är helt klart snudd på oanvändbar med fjärrskrivbord. Mer minne gjorde även min mycket snabbare, så pass att den kan göra allt den gjorde innan men även någon enstaka virtuell dator också. Och fjärrskrivbordet blir normalsnabbt samtidigt.

8+2GB i mitt fall. Lite sugen på att köra två 8'or men det får bli en senare uppgradering tror jag.

Skrivet av tokar86a:

Tror det blir en PWM då.

Lösningen ovan är sjukt smidig annars. Men PWM-styrning är inte heller fel samtidigt.

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Fläkten du länkar till låter som ett tröskverk och ligger på 1900rpm vid fullt blås, vilket innebär att den kommer mest troligt låta betydligt mer än original. Dock så får du ner varvtalet till 1000rpm med en vanlig varvtalsregulator och då blåser fläkten tillräckligt och är helt ljudlöst. Så kör jag och flera andra.
Varvalsregulator har du kasnke liggande, annars finns de hos tex inet för 46kr.

Min fläkt ligger på 1000rpm, är totalt ljudlös och diskarna (7st) är 30-32 grader allihopa. Inga problem alls.

edit: Blandade ihop två inlägg först, fel av mig.

Visa signatur