Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper men jag har 6 stycken 3TB i min och det går bra. ( http://www.sweclockers.com/galleri/12350-hp-microserver-n54l-... )

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Fläkten du länkar till låter som ett tröskverk och ligger på 1800rpm vid fullt blås, vilket innebär att den kommer mest troligt låta betydligt mer än original. Dock så får du ner varvtalet till 1000rpm med en vanlig varvtalsregulator och då blåser fläkten tillräckligt och är helt ljudlöst. Så kör jag och flera andra.
Varvalsregulator har du kasnke liggande, annars finns de hos tex inet för 46kr.

Min fläkt ligger på 1000rpm, är totalt ljudlös och diskarna (7st) är 30-32 grader allihopa. Inga problem alls.

Men behöver det inte vara en 4-pins kontakt för att fungera bäst?

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Men behöver det inte vara en 4-pins kontakt för att fungera bäst?

Nej då, du tar bara en liten kniv och skär bort ena "piggen"/styrspåret på kontakten från fläkten (3-pin) och monterar den sedan på 4-pins kontakt. Det är ändå bara 3 pins som används. Jag har en bra länk för hur man gjorde, modifieringen tog säkert 2 minuter eller något sådant. Hade för mig att man flyttade om ett av kontaktstyckena på 3-pinskontakten med (så kabelfärgerna stämmer), men minns inte riktigt. Oavsett så fixar man med en pincett utan problem problem även om man har tummen mitt i handen som jag.

Men jag har en bra länk för allt det där som sagt, busenkelt många nyttjar den lösningen. Är dock inte hemma nu så har inte länken här, men lägger in den senare idag om inte någon annan hinner före

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Nej då, du tar bara en liten kniv och skär bort ena "piggen"/styrspåret på kontakten från fläkten (3-pin) och monterar den sedan på 4-pins kontakt. Det är ändå bara 3 pins som används. Jag har en bra länk för hur man gjorde, modifieringen tog säkert 2 minuter eller något sådant. Hade för mig att man flyttade om ett av kontaktstyckena på 3-pinskontakten med (så kabelfärgerna stämmer), men minns inte riktigt. Oavsett så fixar man med en pincett utan problem problem även om man har tummen mitt i handen som jag.

Men jag har en bra länk för allt det där som sagt, busenkelt många nyttjar den lösningen. Är dock inte hemma nu så har inte länken här, men lägger in den senare idag om inte någon annan hinner före

Fast då spelar det väl ingen roll om det är en 4 pins kontakt jag köper eller inte? Eller datorn kanske inte blir lika tyst om man använder sig av en sådan fläkt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marmeladov:

Jag skar bara bort ena styrspåret på min Nexus-fläkt. Gjorde ingen modifiering utöver det, stiften sitter som standard. I princip enligt beskrivningen i #14365104
Jag kan ta en bild på hur min kontakt sitter när jag kommer hem med.

Är det SPCR-länken du tänkte på btw? http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Fast då spelar det väl ingen roll om det är en 4 pins kontakt jag köper eller inte? Eller datorn kanske inte blir lika tyst om man använder sig av en sådan fläkt?

Jag vet inte exakt hur det blir med 4 eller 3-pins, jag gjorde inga modifikationer alls utan att skära port styrskenan eller vad man ska kalla det på 3-pinskontakten. Jag blandade ihop det med en annan fläkt till en annan sak inser jag nu, se svaret nedan.

Skrivet av anon5930:

Jag skar bara bort ena styrspåret på min Nexus-fläkt. Gjorde ingen modifiering utöver det, stiften sitter som standard. I princip enligt beskrivningen i #14365104
Jag kan ta en bild på hur min kontakt sitter när jag kommer hem med.

Är det SPCR-länken du tänkte på btw? http://www.silentpcreview.com/article1193-page7.html

Det stämmer!
Jag inser nu att jag blandade ihop den fläkten med en 40mm-fläkt jag monterade på en raspberry pi där jag fick byta plats på två kontaktstycken för att få ordning på det.

Gällande N54L 120mm-fläktbyte så har jag inte gjort några andra modifikationer än att skära bort styrspåret på 3-pinskontakten likt du gjorde på din nexusfläkt.

Jepp, det är rätt länk

edit: såhär ser det ut på min kontakt, som du säger enda modifieringen som är gjort är att jag skurit bort ena styrspåret på kontakten, som jag försökt markera på bilden.

Dold text
Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+

Permalänk

Vart är bilden? Men om det nu fungerar med en 3 pins fläkt. Då går det väl att använda vilken fläkt som helst?

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Vart är bilden? Men om det nu fungerar med en 3 pins fläkt. Då går det väl att använda vilken fläkt som helst?

För mig fungerar bilden? Klicka på "Visa" bara.

Mja, i princip. Men om du väljer annan fläkt så bör du se till att varvtalet och luftflödet inte skiljer FÖR mycket mot original-fläkten. Jag har för mig att man helst inte ska ha en fläkt som ligger på under 1000rpm tex, luftflödet för originalfläkten minns jag inte i huvudet men går nog få fram om man googlar lite. Minns att jag hittade det iaf.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

För mig fungerar bilden? Klicka på "Visa" bara.

Mja, i princip. Men om du väljer annan fläkt så bör du se till att varvtalet och luftflödet inte skiljer FÖR mycket mot original-fläkten. Jag har för mig att man helst inte ska ha en fläkt som ligger på under 1000rpm tex, luftflödet för originalfläkten minns jag inte i huvudet men går nog få fram om man googlar lite. Minns att jag hittade det iaf.

Händer inget ting när jag trycker på visa.

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Händer inget ting när jag trycker på visa.

För mig fungerar det både från den dator jag skrev inlägget på, samt även från mobilen som går på annat nätverk.
Här är länken separat iaf.

Visa signatur

Permalänk

Tack. Bara för att jag ska vara säker på att jag köper rätt grejer nu så är det den här rekommendationen som är bäst?

https://www.inet.se/produkt/6308263/zalman-fan-mate-2-varvtal...
http://www.inet.se/produkt/6308644/scythe-120mm-slip-stream-f...

Stämmer det?

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

1. Remote Desktop är alltid långsamt, jag upplever den här datorn som bara marginellt långsammare än andra.
2. Fast med 2 GB RAM (orginal på den här servern) så är alla Win-servrar långsamma på användarinteraktion eftersom de prioriterar minnesanvändningen till viktigare saker. Med 8 GB går det bra för mig, och 4 hade säkert gått bra det med.
3. Men det beror säkerligen på hur tunga tjänster du kör på den. Serva några webbsajter, lite stora databaser, en massa användare med tung diskaktivitet, eller kanske många torrents och några spelservrar, så kommer Remote Desktop att gå långsamt igen oavsett minnesmängd.

Jag kör RealVNC med windows och korrekta grafikkorts drivers för win 7. Märker inte att remote desktop är långsammare än att fysiskt sitta vid datorn. Tycker det går ganska exakt lika fort i min N54L. Dvs trycker man på en icon så har man rutan uppe på skärmen mindre än en sekund senare. Flyttar man en stor ruta så flyttar den direkt på klienten som ansluter N54L har ju Radeon 4200 grafikkort uppenbarligen. Så det finns ju gott om knuff i bitarna för att driva runt VNC grafik accelererat och få extra fart där

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Tack. Bara för att jag ska vara säker på att jag köper rätt grejer nu så är det den här rekommendationen som är bäst?

Stämmer det?

Exakt de där grejerna kör jag med så då kommer du få det att fungera finemang.
Glöm inte att lägga till fraktfritt också.

Jag tror dock att största boven ljudnivåmässigt är den 40mm fläkt som sitter i nätagget, men den har jag inte bytt ännu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Exakt de där grejerna kör jag med så då kommer du få det att fungera finemang.
Glöm inte att lägga till fraktfritt också.

Jag tror dock att största boven ljudnivåmässigt är den 40mm fläkt som sitter i nätagget, men den har jag inte bytt ännu.

Bra har beställt nu. och även köpt till mer minne med. Men jag har även beställt en PWM fläkt.

Permalänk
Medlem

Köpte min HP N54L i slutet av förra året. Installerade om den i början av detta år och har nu haft igång den i 95 dagar och det fungerar fint. Tyvärr står den oventilerat så temperaturerna är inte jätteroliga. Jag har köpt temperaturmätning var 5e minut sedan jag installerade allting. Har för det mesta haft sex hårddiskar igång (5x3.5 + 1x2.25) men stängde av 2.25 för några veckor sedan.

Kör scrub två gånger i månaden och hittills har allting fungerat fint! Har en till som står på i ett kallare utrymme där hårddiskarna ligger kring 30-35. Det känns lite väl högt, ska se om att få lite bättre ventilation när jag har tid. Den sträckade linjen på 70 grader är "high" för CPU, men critical ligger på 95 grader så det är en bra bit ifrån. Ska implementera någonting som varnar mig när temperaturerna överstiger ett visst värde, samt automatiskt avstängning vid en egen definierad kritisk temperatur.

Permalänk
Permalänk

Någon som har slängt in ett extra nätverkskort och kör pfsense på sin N54L?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Här finns det mycket intressant läsning: http://h20628.www2.hp.com/km-ext/kmcsdirect/emr_na-c02473845-...

Exempelvis hur du byter ut de båda fläktarna,

Permalänk
Skrivet av tobias86aa:

Här finns det mycket intressant läsning: http://h20628.www2.hp.com/km-ext/kmcsdirect/emr_na-c02473845-...

Exempelvis hur du byter ut de båda fläktarna,

Utmärkt länk!
Den hade jag helt missat. Har flertalet gånger tidigare använt HP:s Maintenance & Service Guider till att pilla isär HP-laptops bland annat och de brukar vara riktigt riktigt bra! Tack för den

Visa signatur

Permalänk

Har nu provat den här kombinationen som många rekommenderade

Men jag märker ingen skillnad och jag hör klart och tydligt luftsuget från den fläkten även fast den stor på runt 1100 RPM

Permalänk

Ljudet som orsakas från luftflödet kommer man aldrig ifrån, det är ljudet från fläktmotorn och annat som går att ta bort.
Luft som transporteras orsakar ljud, på samma sätt som det låter då du blåser ut luft ur din egen mun.

Vill du ha bort även det ljudet så finns det tyvärr bara en lösning - ta bort fläkten helt. Vilket såklart inte är så bra av andra skäl.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobias86aa:

Har nu provat den här kombinationen som många rekommenderade

Men jag märker ingen skillnad och jag hör klart och tydligt luftsuget från den fläkten även fast den stor på runt 1100 RPM

Om möjligt, prova att sänk hastigheten på fläkten ytterliggare. Glöm bara inte bort att hålla koll på temperaturen.

Permalänk

Tror det är luftflödet jag reagerar på att det blåser för mycket och kraftigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobias86aa:

Tror det är luftflödet jag reagerar på att det blåser för mycket och kraftigt.

Då bör du nog skaffa en helt annan datormodell. Proliant står för HPs servermodeller där hållbarhet och driftsäkerhet går före ljudnivå. Om du studerar konstruktionen inser du nog att det krävs rätt bra luftflöde för att kunna kyla både 4 diskar och ett instängt moderkort med enbart passiva kylflänsar för CPU och de andra kretsarna, i en pytteliten skokartong.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Någon som vet hur man får ut en av chassiskruvarna när gängorna har försvunnit?

Permalänk

Stoppade i en Adaptec 5405 raid kontroller i min HP Microserver idag. Verkar peppar peppar fungera helt ok. Lite överföringar i långsammaste laget. Men den identifierar diskarna rätt. Så den är ju mycket bättre än den som sitter i servern. Blir säkert bra tror jag.

Läshastigheterna på ett par testdiskar är följande
Samsung HD500LJ ger 47 till 50MB/sec
VB0250EAVER standard hårddisken ger 63MB/sec

På interna kontrollern går diskarna i över 100mb/sec. Men för mig handlar de inte om att ha superhög hastighet. Utan om att informationen ska vara säker. Så det blir säkert bra.

Udda grej om jag stänger av bufferten i raid kortet blir hastigheten högre. Någon som har en teori om varför? Och vad jag kan ha missat?

Edit:
Provade Hd Tach istället för att se hastigheten. Och där var de mycket bättre. Med en AVG read på 94MB/sek. Och toppar på dryga 115MB/sek

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av tokar86a:

Någon som vet hur man får ut en av chassiskruvarna när gängorna har försvunnit?

Exakt vad för chassieskruvar är det du menar? Bild?
I nödfall får du väl borra, inte så kul dock med metallflisor i en dator men.

Skrivet av Svchost.exe:

Stoppade i en Adaptec 5405 raid kontroller i min HP Microserver idag. Verkar peppar peppar fungera helt ok. Lite överföringar i långsammaste laget. Men den identifierar diskarna rätt. Så den är ju mycket bättre än den som sitter i servern. Blir säkert bra tror jag.

Läshastigheterna på ett par testdiskar är följande
Samsung HD500LJ ger 47 till 50MB/sec
VB0250EAVER standard hårddisken ger 63MB/sec

På interna kontrollern går diskarna i över 100mb/sec. Men för mig handlar de inte om att ha superhög hastighet. Utan om att informationen ska vara säker. Så det blir säkert bra.

Udda grej om jag stänger av bufferten i raid kortet blir hastigheten högre. Någon som har en teori om varför? Och vad jag kan ha missat?

Edit:
Provade Hd Tach istället för att se hastigheten. Och där var de mycket bättre. Med en AVG read på 94MB/sek. Och toppar på dryga 115MB/sek

Låter intressant. Vad fick du ge för den och varifrån handlade du?
Jag måste nog ta och kika lite hur det ser ut vid boot jag med, blir nyfiken med tanke på de problem du haft. Det jobbiga är bara att jag inte har någon skärm inkopplad till min till vardags, så jag måste flytta på åbäket för att se bios/boot. Det tar ju säkert 2 minuter, jobbigt!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Exakt vad för chassieskruvar är det du menar? Bild?
I nödfall får du väl borra, inte så kul dock med metallflisor i en dator men.

Låter intressant. Vad fick du ge för den och varifrån handlade du?
Jag måste nog ta och kika lite hur det ser ut vid boot jag med, blir nyfiken med tanke på de problem du haft. Det jobbiga är bara att jag inte har någon skärm inkopplad till min till vardags, så jag måste flytta på åbäket för att se bios/boot. Det tar ju säkert 2 minuter, jobbigt!

Köpte den beggad av en person på sweclockers. Är väldigt väldigt nöjd! Planerar att köra 4st 3TB diskar i raid5 framöver

Jag tror helt klart det är något udda med inbyggda kontrollern och diskar över 1TB. För mina N54L boxar har tre stycken. Alla visar samma fel i post. Windows ser dock diskarna. Tilläggas bör att formatera vissa diskar över 3TB vill gärna inte windows göra korrekt. Utan den formaterar diskarna. Och säger klar. Man lägger in lite filer. Den kan läsa filerna. Men tar man ut disken och slänger i den i en annan dator så är det bara dynga på den. Så något udda med kontrollern är det som sitter i dom. Kanske kan fixas med en bios update.

Jag skall investera i en raid kontroller till andra microservern också som rymms i en pci-e slot. Och köra Raid5 och sedan att båda servrarna speglar de viktigaste filerna.

Har helt gått ifrån ESXI då det gav för dålig prestanda. Så nu kör båda Windows 7 Ultimate US versionen. Fick legetima versioner billigt på ebay billigt Köpte där 10st versioner boxade med win7 för 500kr svenska

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Köpte den beggad av en person på sweclockers. Är väldigt väldigt nöjd! Planerar att köra 4st 3TB diskar i raid5 framöver

Jag tror helt klart det är något udda med inbyggda kontrollern och diskar över 1TB. För mina N54L boxar har tre stycken. Alla visar samma fel i post. Windows ser dock diskarna. Tilläggas bör att formatera vissa diskar över 3TB vill gärna inte windows göra korrekt. Utan den formaterar diskarna. Och säger klar. Man lägger in lite filer. Den kan läsa filerna. Men tar man ut disken och slänger i den i en annan dator så är det bara dynga på den. Så något udda med kontrollern är det som sitter i dom. Kanske kan fixas med en bios update.

Jag skall investera i en raid kontroller till andra microservern också som rymms i en pci-e slot. Och köra Raid5 och sedan att båda servrarna speglar de viktigaste filerna.

Har helt gått ifrån ESXI då det gav för dålig prestanda. Så nu kör båda Windows 7 Ultimate US versionen. Fick legetima versioner billigt på ebay billigt Köpte där 10st versioner boxade med win7 för 500kr svenska

Du har onekligen märkliga problem som jag aldrig hört om innan. Jag har som sagt fyra stycken, två N36 och två N54 som rullar 24/7 med olika diskar i, två av dem med 3TB-diskar, och jag har inte upplevt något av dina problem. Partitioneringar och formateringar fungerar helt normalt och de diskar jag provat i extern USB-adapter är fullt läsbara i andra datorer. Jag har inte uppdaterat någonting. Server 2008r2.

Köpte precis en microserver G8 med Xeon-CPU, men där har jag för första gången stött på problem med att USB3 inte fungerar med Server 2012r2. Håller på med HP om detta och tydligen var detta ett nytt problem för dem, men förhoppningsvis löser supporten det. Kan bero på att inte många kör Xeon-varianten, eller Server 2012r2 heller, än så länge iaf. Till den köpte jag 2st 4TB, WD RE (enterprise 7200rpm, måste ha bättre prestanda än Red t ex), men diskarna kostade nästan lika mycket som servern, trots att det är dyraste modellen av microservern. Får jag tid över kanske jag provar dessa i en G7, men som sagt, 3TB fungerar hos mig, utan konstigheter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Då bör du nog skaffa en helt annan datormodell. Proliant står för HPs servermodeller där hållbarhet och driftsäkerhet går före ljudnivå. Om du studerar konstruktionen inser du nog att det krävs rätt bra luftflöde för att kunna kyla både 4 diskar och ett instängt moderkort med enbart passiva kylflänsar för CPU och de andra kretsarna, i en pytteliten skokartong.

Tyvärr inget jag kan göra nu.

Men jag kanske ska vända på problemet och lista ut vart det kan vara bäst att ha den. Just nu är den i köket men jag funderar på kan klädkammaren vara ett bra alternativ? Men det finns ingen ventilation där inne som gör att det kommer in ny luft. Men det kanske räcker med att öppna dörren i bland så man vädrar ut speciellt nu på sommaren då min lägenhet blir ganska varm.