Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

"Failed to create folder, this drive is read-only"

Permalänk

"Failed to create folder, this drive is read-only"

Hej!

Jag köpte mig en gaminglaptop igår, en MSI GS70 Stealth Pro för att vara exakt, som har en SSD på 256GB som C: och en 1TB HDD som D:.

Jag har Steam installerat på HDD:n, men ville installera Metro: Last Light på SSD:n, och behövde då skapa ett nytt steambibliotek på andra disken, när jag försöker göra detta säger steam att disken är skrivskyddad och att det därför inte går att skapa mappen.

Det var utom min kännedom att diskar ens kunde vara skrivskyddade, trodde det var mappar och filer detta gällde? Märkte också att alla mappar på C: var skrivskyddade från att jag köpte datorn, och att jag som administratör inte hade full behörighet på C:, men även efter att jag ändrat min behörighet kan jag inte skapa Steam-mappen på C:.

Gör jag en egen mapp manuellt på C: och sen försöker välja den som mapp för SteamLibrary står det bara "Failed to add new Steam library folder."

Någon som vet vad man kan göra, och har någon idé om varför de gjort så att administratören inte har full behörighet till ena disken?

Tack på förhand

Visa signatur

Gaminglaptop á la svindyr:
GPU: GTX 870M CPU: i7-4710HQ RAM: 16GB Lagring: 256GB SSD + 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Starta steam som administrator (trots att du är administratör)

Permalänk
Skrivet av aluser:

Starta steam som administrator (trots att du är administratör)

Okej, ska prova det, men hur kommer det sig att alla filer i C: automatiskt får skrivskydd, och att min användare bara har behörighet att läsa och köra filer i alla dess mappar?

Edit: Nepp, att starta steam som administratör hjälpte inte.

Visa signatur

Gaminglaptop á la svindyr:
GPU: GTX 870M CPU: i7-4710HQ RAM: 16GB Lagring: 256GB SSD + 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Se till att du inte har någon pågående nedladdning och rensa nedladdningslistan i steam så ska du se att de fungerar

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Skrivet av GeneralM:

Se till att du inte har någon pågående nedladdning och rensa nedladdningslistan i steam så ska du se att de fungerar

Tackar, det funkade om jag stoppade pågående nerladdningar och sen försökte skapa en ny mapp via Steam, när jag provade att använda den jag skapat själv funkade det inte

Fortfarande rätt märkligt att allt på disken om och om igen blir skrivskyddat.

Visa signatur

Gaminglaptop á la svindyr:
GPU: GTX 870M CPU: i7-4710HQ RAM: 16GB Lagring: 256GB SSD + 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av I'm Batman:

Tackar, det funkade om jag stoppade pågående nerladdningar och sen försökte skapa en ny mapp via Steam, när jag provade att använda den jag skapat själv funkade det inte

Fortfarande rätt märkligt att allt på disken om och om igen blir skrivskyddat.

Varsegod!
Jag tror att man inte kan använda egenskapade mappar pga. att steam ska kunna hitta rätt variabel/mapp osvosv

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -