Permalänk

Byte av grafikort

Hej jag har bytt grafikort från 7870 till 660ti. Nu till problemet jag har fått sämre prestanda än tidigare, kan detta ha med att det finns gamla drivrutiner kvar ?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk

Det beror på vad du spelar. Har du köpt det nya kortet så har du gjort en dålig affär då uppgraderingen är minimal.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det beror på vad du spelar. Har du köpt det nya kortet så har du gjort en dålig affär då uppgraderingen är minimal.

Har inte köpt kortet är min brors då han uppgraderat.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Skrivet av turbogeten:

Har inte köpt kortet är min brors då han uppgraderat.

Ah. Men som sagt, korten har relativt liknande prestanda och det beror på vad du spelar om du får mer eller mindre FPS.
Du bör dock generellt använda driver sweeper för att få bort drivrutiner helt innan du byter från en tillverkare till en annan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

givetvis ska du ta bort de gamla drivrutinerna.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Snarare att du har bytt till ett likvärdigt eller marginellt långsammare kort, beroende på vilka recensioner du läser.
Kan ju vara så att just du spelar titlar där det väger över till AMDs fördel.
I BF4 är 660ti några fps snabbare, i far cry 3 vinner 7870 med några fps.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Blir till att man byter tillbaks då, känns mjukare med 7870 desutom

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg säger att det finns gamla drivrutiner kvar så jag föreslår att du tar bort AMD-drivrutiner. Enligt följande prestandaindex från november 2013 så är 660 TI ungefär 5% snabbare. Det är förmodligen något i din dator som inte står rätt till.
http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD