"Kärnämnen" Teknikprogrammet

Permalänk

"Kärnämnen" Teknikprogrammet

Hej

Jag går teknikprogrammet och skall precis avsluta andra året.

Det går hyffsat bra, ligger på C - A i alla ämnen förutom Svenska.
Ämnen som Matte, programmering, entreprenörskap, engelska osv flyter på väldigt bra och jag får väldigt bra betyg där.

Sen kommer det till Svenska delen.
Inom min kurs finns det "Gymnasiegemensamma ämnen" (Jag tror dessa motsvarar de gamla kärnämnena, men är ej helt säker).
Här ligger Svenska 1, Svenska 2 och svenska 3.

Klarade precis svenska 1 och fick ett E i betyg. Nu skall jag avsluta Svenska 2 och för att få ett E i kursen så måste jag skriva om en Essä annars ryker mitt betyg där.

Nästa år är det svenska 3 som gäller och jag har verkligen ingen aning om hur jag skall klara det. Läraren är efterbliven samt elak, samtidigt som jag inte förstår mig på allt det här skrivandet.
Eftersom Svenska 3 är ett Gymnasiegemensamt ämne så antar jag att om jag får ett F i svenska 3 så kan jag ej ta studenten/Söka till högskola?

Permalänk
Medlem

Godkänt svenska 1-3 för högskoleutbildning, godkänt i svenska 1 för yrkesutbildning.

Håll munnen stängd, gör dina uppgifter i tid och få det överstökat. Du behöver inte förstå eller gilla vare sig ämnet eller läraren för att få godkänt. Bit ihop, lägg den lilla tid det tar och få det hela avklarat. Du kommer att tvingas göra mycket i livet som du inte vill göra, lika bra att lära sig att acceptera detta tidigt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Godkänt svenska 1-3 för högskoleutbildning, godkänt i svenska 1 för yrkesutbildning.

Håll munnen stängd, gör dina uppgifter i tid och få det överstökat. Du behöver inte förstå eller gilla vare sig ämnet eller läraren för att få godkänt. Bit ihop, lägg den lilla tid det tar och få det hela avklarat. Du kommer att tvingas göra mycket i livet som du inte vill göra, lika bra att lära sig att acceptera detta tidigt.

Ah okej, tack.

Håller också med om att det bara är att bita ihop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XhovercatX:

Ah okej, tack.

Håller också med om att det bara är att bita ihop...

Börjar själv 3an nästa år men går däremot ett yrkes program där jag lagt till svenska 2 och 3. Som jag har tolkat det så är det så att det KRÄVS 1-3 för att kunna läsa något på högskolan (inkluderande Yrkeshögskola). Men eftersom du går teknik så kommer du behöva E i svenska 3 för att få ta studenten.

Permalänk
Medlem

Nu är det möjligt att jag går offtopic här men...
Ska inte Svenska 1,2,3 motsvara Svenska A,B,C?
Sen när behöver man Svenska C för att söka till högskolan?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sebbeharry:

Nu är det möjligt att jag går offtopic här men...
Ska inte Svenska 1,2,3 motsvara Svenska A,B,C?
Sen när behöver man Svenska C för att söka till högskolan?

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/G...

Verkar som om det är nya regler som säger att man antingen måste ha gått ett högskoleförberedande program eller så behöver man ha svenska 1-3. Lite förvånad att de skriver examen överallt på den sidan också. Har gymnasiet blivit en examen nu?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Nu är det möjligt att jag går offtopic här men...
Ska inte Svenska 1,2,3 motsvara Svenska A,B,C?
Sen när behöver man Svenska C för att söka till högskolan?

Så trodde jag också att det var, men studera.nu säger annat

Citat:

Högskoleförberedande examen från gymnasieskolan
För att få en högskoleförberedande examen från gymnasiet måste du ha godkända betyg i minst 2 250 av 2 500 gymnasiepoäng.
Du måste få lägst godkänt i:
Svenska 1-3, alternativt svenska som andraspråk 1-3
Engelska 5 och 6
Matematik 1a, 1b eller 1c
Gymnasiearbetet

http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/grundlaggandebehori...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nya regler i.o.m. GY11. Men svenska 3 är inte svårt alls, tycker inte svårighetsgraden skiljer nämnvärt mellan de tre kurserna.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Nya regler i.o.m. GY11. Men svenska 3 är inte svårt alls, tycker inte svårighetsgraden skiljer nämnvärt mellan de tre kurserna.

Heh, ska jag lita på min svenska lärare så ska svenska 3 vara nästan omöjligt... Sen så går jag yrkeslinje och halva klassen kan inte peka ut en hårddisk (IT linje)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Heh, ska jag lita på min svenska lärare så ska svenska 3 vara nästan omöjligt... Sen så går jag yrkeslinje och halva klassen kan inte peka ut en hårddisk (IT linje)

Ett gymnasieämne omöjligt? Knappast.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ett gymnasieämne omöjligt? Knappast.

Känner så också...