Permalänk
Medlem

Snes ingen signal

Jag har nyss införskaffat ett Snes men nu får jag inte fram någon signal till tv har testat diverse olika kablar någon som vet vad de kan vara för fel?
Eller är det bara skrot?

Permalänk

Är det en CRT eller LCD TV? Står det ''Ingen Signal'' på TVn eller blir det någon färg/Blinkande?

Permalänk
Medlem

kör du den via rca eller via anteningången?
en klassiker som många inkl mig själv har gjort som fel är att vi har glömt ställa in att tvn skall söka efter analoga kanaler och inte digitala som ofta är standard

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Körde på en gamal tjock tv så borde funka när tvn hitta kompisens Snes

Permalänk
Skrivet av Hulta1:

Körde på en gamal tjock tv så borde funka när tvn hitta kompisens Snes

Om samma TV hittar din väns SNES med samma kablar, inställningar etc. så finns det en risk att ditt SNES är trasigt. Men troligtvis inte, har aldrig vart med om ett trasigt SNES faktiskt

Har du testat med RGB (SCART)? Brukar jag köra med min Super Famicom, typ den bästa bilden man kan få på konsolen utan moddning eller hdmi konverterare.

Permalänk
Skrivet av Hulta1:

Körde på en gamal tjock tv så borde funka när tvn hitta kompisens Snes

Använde ni samma kablar?

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Vi använde samma kablar så jag gissar att de e trasigt läste någonstans att de e nån kondensator som kan gå sönder vet ej

Permalänk
Medlem

Om det inte är kört på ett tag och t.ex. stått i en källare eller på vinden är det inte helt ovanligt att det kan uppstå sprickor i lödningarna vilket kan skapa glapp eller att de inte fungerar men det är relativt lätt att fixa. Värre är det om det är något som faktiskt packat men det är faktiskt ganska ovanligt.

Edit: Även kondensatorer kan packa ja, sådana fel är inte heller så svåra att fixa.
http://nesrepairshop.com/forum/index.php?topic=15.0
där kan du läsa lite och sedan googla om felsökning m.m. på snes

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen då har jag lite å pyssla med men bra å veta lite var man ska börja fel söka

Permalänk
Medlem

Alla tips mottages

Permalänk
Medlem

Alla snes klarar ej att ge ut en RGB signal det beror på vilket moderkort det är som sitter i.
Men dom flesta "vanliga" snes dvs dom som ser ut som en svensksåld snes klarar av det (finns dock några ganska ovanliga moderkort till dess som inte har RGB) med andra ord är det en svensk snes du har (heller en som ser likadan ut) så borde den klara av RGB.

Är det däremot en snes mini/snes jr så har den INTE RGB (om den inte är moddad) japanska har jag inte lika stor koll på men har för mig att det ska vara samma sak med dom.

Sen är det ett jävla haber med scart kablarna till multi out (multi out kallas den utgången som snes/nin64/game cube/wii har).
Snes o nin64 är samma gamecube har jag för mig att det ska vara samma med MEN wii är INTE samma som snes.
Utöver detta så finns det snes multi out kablar i alla olika utförande du kan tänka dig dvs RGB kan vara kopplade heller inte, S-Video kan vara kopplat heller inte, Composite kan vara kopplat heller inte.
Och RGB är bäst bild med S-video nr 2, composite nr3 och RF (dvs antennsladden) är klart sämst (om du provar RF så kan du behöva köra CH3/CH4 knappen fram o tillbaks ett par gånger för dom kan oxidera och göra så att RF ej ger bild).

Med andra ord se till att du har en scart kabel som du VET har RGB kopplat (för att få bästa bilden), är du säker på att ni körde RGB och inte s-video,composite när kompisens provades?
Även om ni provade din snes med samma "kanal" (och att scart kabeln stödjer den valda "kanalen") dvs RGB,s-video,composite väljer du tex RGB men snes skickar s-video,composite så blir det ingen bild (samma sak tvärtom snes skickar rgb men tv är inställd på s-video,composite), och om du har tv på s-video men snes skickar composite får du svart vitbild.

Fick du något ljud när du provade din snes? för ljudet funkar även om det inte blir bild, så länge tv´n är inställd på rätt scart ingån i alla fall (och med scart ingång menar jag INTE RGB,s-video,composite) du kan alltid köra med dom vanliga vit/röda RCA kontakterna till tv/förstärkare och kolla för säkerhets skull.

Fick/får du inget ljud så är nog risken att den inte startar alls och du kan börja felsöka själva konsollen.
Då bör du först o främst kolla på cart connectorn så den är hel o förhållande viss ren o fri från oxid/etc ta en ficklampa och öppna och titta ner.
Lite skit kommer du med all säkerhet att se men det du bör titta på är hur själva kontakterna ser ut dom ska ju givetvis se likadana ut alla dvs inte nån enstaka som är böjd/etc och dom ska ju helst vara så rena som möjligt.
Rengör skit gör du genom tex isopropanol och en tunn trasa som man viker över tex något tunnt styvt som tex kreditkort/körkort/etc.

Men är det oxid så krävs det oftas lite tuffare tag som tex finkornig smärgelduk/sandpapper liten mejsel/pincett dvs nåt som går att slipa/skrapa med jag hade tex en mindre pincett som passa perfekt i storlek för att skrapa med.
Dock tar det lite tid och man ska ej stressa då det kan hända att man då böjer en pinne.
Är det en pinne som blev/var böjd så kan det oftas fixas (om det inte är för mycket) genom att man böjer till en nål (säkerhetsnål är att föedra då man får bättre tag i dom än en vanlig nål) i änden (den vassa) så det blir en 1-2mm lång pigg som man kan peta/dra med och på så sätt kanske räta ut pinnen.
Går kassetten i väldigt lätt så kan det vara att pinnarna har blivit isärtryckta för mycket och tappat kraften det kan även det gå att fixa med en nål/etc genom att pilla/dra ut pinnen åt mitten en liten bit.

I värsta fall så går det att byta connectorn finns att handla nya på tradera/ebay/kina butiker dock så har dom inte alls samma kvalitet som orginal så det är oftas värt att lägga ner tid på att fixa till en orginal om det går.

Ska du öppna din snes så behöver du en 4,5mm gamebit (om du vill ha snes chassit kvar i dom två bitar det är i orginal iställer för 15-20) dessa finns att handla på tradera/ebay/kina butiker.
Tex http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&se... jag köpte den här http://www.tradera.com/item/300909/196316803/gamebit-4-5mm-3-... som har en bits mejsel (ingen höjdar kvalitet men ganska skön) och både en 3,5mm (NES) och en 4,5mm (SNES) gamebit och japanspel (finns/skickar dock snabbt ifrån sverige) är ganska kända och funkar bra att handla ifrån.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Hulta1:

Jag har nyss införskaffat ett Snes men nu får jag inte fram någon signal till tv har testat diverse olika kablar någon som vet vad de kan vara för fel?
Eller är det bara skrot?

Börjar med basic. Har du satt i elsladd i SNES och i eluttag som är påkopplat? Lyser den röda lampan som bekräftar att strömmen är på? Hur har du kopplat bild/ljud? Vi brukar köra med en extradosa emellan som sitter i TV:n. Från den går antennen till väggen och bild/ljud-kabeln till SNES:et. Vad gäller kanalsökning så brukar det fungera bäst att göra detta manuellt. Alltså välja manuell kanalsökning i TV:ns meny och hålla in tills man ser SNES-bilden. Se till att du har ljud på så du hör om ljudet fungerar när du hittar bildfrekvensen också. Kom ihåg att det alltid är bra att blåsa ur kassetter och enheter vad gäller NES och SNES. Det kan vara damm i kassett eller enhet. Börja med att blåsa från sidan så du inte får allt damm i ansiktet. ^_^

Permalänk
Medlem

En vanlig tabbe jag gjort när jag anslutit SCART till olika TV apparater är att man konstaterar att de funkar olika bra eller inte alls beroende på vilka av de tre lägena i scartkabeln som stöds. Vissa SCART kablar (kom ofta med en speciell apparat) har mindre antal pins och stödjer bara vissa lägen.

Om du kör SCART och maskinen funkar till vissa skärmar men inte andra så beror det nästan helt säkert att din skärm/tv inte stödjer det format som bildkällan ger ut (i detta fall ditt SNES). Testa byta kablage, sen byta skärm.
"Scart offers 3 different possible modes of signal transfer : Composite [ Poor ] S-Video [ Better] RGB [Best]"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Blåsa ur damm o skit är bra ja.
MEN INTE om man använder munnen för då får du små in små saliv droppar som gör att oxidering går fortare och även samlar upp damm o skit.
Detta är den ABSOLUT största anledningen till att tv spel börjar få problem med kontakten mellan enheten och kassetten.
Visst det kan lösa problemet för stunden men KOMMER att förvärra problemet efter några timmar/dagar osv o till slut så har man en kassett/enhet som inte funkar alls längre.

Dock så är det oftas mer än blåsa som behövs för att få bort skit/oxid som sitter fast på pinnarna.
Så ta dig några minuter för att rengöra kassetterna på RÄTT sätt (2-5min) och 30-45min för att rengöra en enhet (lite mer 2-3min för NES då den MÅSTE skruvas isär för att komma åt vettigt) men även snes/etc så är det lättare att skruva isär för rengöringen och är enkelt och tar inte mycket tid.
Det enda är att det oftas krävs en gamebit (för nintendos tv spel andra brukar vara vanliga stjärnskruv).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ska göra mitt bästa å få igång den blir å fixa en gamebit å kolla lödningar å sånt få se...

Permalänk

Lyser lampan när du drar igång SNES:et? Om inte så är det antagligen bara en bränd säkring p g a att man kopplat in fel typ av väggvårta.

Det är rätt vanligt att grafikchipen i dessa dör helt. Det finns inget sätt att fixa detta. Dock brukar det vanligtvis innebära grafikfel i stället för helt stendöda signaler.

Att ledningsbanorna på kretskortet vittrar bort är också något som händer då och då. Svårt att hitta utan oscilloskop (och svårt även då).

Att kondensatorerna i en SNES slutar fungera är mycket osannolikt. Dessa tillverkades långt innan det fanns dåliga sådana på marknaden, och de bör hålla i ungefär all evighet.

Permalänk
Medlem

Har alltid funnits sämre kondingar på marknaden.
MEN det har ju bara blivit vanligare och vanligare med tiden då företagen insett att dom tjänar pengar dels i inköps pris men framförallt i reparatinskostnader/nyköp när dessa har gått sönder.
Med andra ord betydligt ovanligare förr än idag men dom fanns.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!