Fractal Design Torrent vs Fractal Design Meshify 3 XL

Permalänk
Medlem

Fractal Design Torrent vs Fractal Design Meshify 3 XL

Vilket av dessa chassin skulle ni välja och varför?

Fractal Design Torrent

Fractal Design Meshify 3 XL

Permalänk
Medlem

Torrent, då varmaste prylen i din dator är GPUn och Torrent ger mer luft till GPUn.

Jag kör med torrent compact då jag inte riktigt behövde ha mer utrymme frammåt.

torrent compact ska ju nämnas
Permalänk
Medlem

Jag har Torrent och är väldigt nöjd. Jag tror också du kommer bli nöjd oavsett då det är två bra chassin.

Torrent fick betyget "Best Case of 2021 So Far"

https://www.youtube.com/watch?v=HBxo2_lwKps

Meshify (ej XL) fick betyget "A New Best"

https://www.youtube.com/watch?v=37p6icPPoi0

Permalänk
Medlem

Hur är fläktarna i Torrent? Jag har läst kommentarer att dom låter mycket

Permalänk
Medlem

Mina fläktar låter inte mycket. Men jag så samma kommentarer när jag gjorde research innan jag köpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Mina låter minimalt. Har en fläktkurva som håller dem på låga vartal vid idle och snurrar upp dem mot max RPM vid load. När jag hade huvud brevid datorn kunde jag väl märka en liten skillnad mellan dem och resten av mina noctua fläktar under idle. Men skillnaden är verkligen minimal vid idle. Under load låter GPUn betydligt mer än chassit så med tanke på hur mycket luft de flyttar så låter de inte så värst mycket. Noctua hade säkert kunna bygga en bättre fläkt och sälja dem för 1000kr / fläkten men med tanke på att man får med två och de gör inga oljud av sig så skulle jag klassa dem som fullt godkända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

De flyttar en fruktansvärt massa luft även på lägre hastigheter, finns verkligen ingen anledning att köra de så snabbt att de låter mycket om du inte vill skapa en vindtunnel av nån anledning.

Det största problemet jag ser är nog svårigheten att ersätta de om de skulle behövas i framtiden, de är inte någon vanlig standard storlek på de så är ovanligt att se fläktar som passar som ersättning. De har även haft väldigt dåligt lager med de fläktarna vad jag sett men går alltid att konvertera till 3x120mm fläktar om de blir omöjligt att hitta ersättning även om man tappar en del av poängen med chassit då.

edit: Glömde nämna att jag hade svagt tickande ljud från en av mina fläktar om jag hade huvudet nära den, dock inte nått jag kan höra från positionen jag har datorn placerad på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du kommer definitivt behöva göra en fläktkurva eller använda ett fläktstyrningsprogram typ Fan Control (följ länk för download) https://getfancontrol.com/

Mitt Torrent, fläktarna på fullvarv så är det en tornado och ljudet därefter, inte så högt som en dammsugare men svårt att vistas i samma rum. Jag har mina fläktar i stort sett ljudlöst och det flyttar ändå så mycket luft att du känner luftdraget genom hela chassit om du håller handen på baksidan vid moderkortets I/O plåt.

Har ställt mina chassifläktar att följa grafikkortet, 25% hastighet när grafikkortet håller 25 grader, och ökar steglöst upp till 55% fläkthastighet om grafikkortet går upp till 80 grader. Det ger nu när jag sitter med datorn på tomgång 37 grader på grafikkortet och chassifläktarna på 32% eller 460 rpm, tror aldrig jag har haft fläktarna gå över 50% även när jag suttit och spelat i en 30 grader sommarvarm lägenhet.
Vid 50% så hörs fläktarna men det är ett lågt ljud, luftsus och lite motorljud. Över 65% börjar de bli riktigt ljudliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

De flyttar en fruktansvärt massa luft även på lägre hastigheter, finns verkligen ingen anledning att köra de så snabbt att de låter mycket om du inte vill skapa en vindtunnel av nån anledning.

Det största problemet jag ser är nog svårigheten att ersätta de om de skulle behövas i framtiden, de är inte någon vanlig standard storlek på de så är ovanligt att se fläktar som passar som ersättning. De har även haft väldigt dåligt lager med de fläktarna vad jag sett men går alltid att konvertera till 3x120mm fläktar om de blir omöjligt att hitta ersättning även om man tappar en del av poängen med chassit då.

edit: Glömde nämna att jag hade svagt tickande ljud från en av mina fläktar om jag hade huvudet nära den, dock inte nått jag kan höra från positionen jag har datorn placerad på.

Angående att få tag i fläktar om de går sönder, går att beställa direkt från Fractal Design. Följer med monteringsskenor till chassit för att byta ut frontfläktarna till 3x120mm eller 3x140mm om man vill eller eventuellt för att montera radiator i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

De stora i fronten kan jag utan problem köra till 65% RPM innan de låter så att jag stör mig på det.
De tre 140mm i botten däremot får aldrig gå över 50% som är smärtgränsen för störande ljud.

Men det räcker och blir över, som man säger

Mvh

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S