QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

behöver man betala tull avgifter när man beställer hem skärmen?
någon som kan rekommendera säljare som skriver lägre värde.

Permalänk
Skrivet av shirra:

behöver man betala tull avgifter när man beställer hem skärmen?
någon som kan rekommendera säljare som skriver lägre värde.

Du tullar inte men du betalar en importmoms istället, min blev på 319 kr då skärmen var märkt med värde $200. Tillkom även en administrationsavgift på 105 kr men Fedex/Ups etc fixar allt sånt åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Jo jag har läst igenom. Verkar mest vara blb och kanske inte så värst mycket döda pixlar. Men blb går ju fixa. Döda pixlar går inte lika bra. Pixel perfect verkar ha fått lite ljummet betyg dock. Är det ens lönt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan du ha missat mina 6+ inlägg om att perfect pixel inte är lönt om du nu läst igenom tråden?

Skrivet av shirra:

en fråga som jag har velat fått svar på är hur man ställer in typ olika bildinställningar?
skärmen har ju ingen osd knapp(tror jag det heter) för att göra en massa inställningar.

Genom icc(?) profiler.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Hur kan du ha missat mina 6+ inlägg om att perfect pixel inte är lönt om du nu läst igenom tråden?

Jag har sett dina inlägg. Skiljde i princip inget i pris så whatever.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Jag satt och surfade som vanligt idag och helt plötsligt så är bilden mycket.. sämre? Precis som att vitbalansen skulle vara typ 3-4000.

Allt som är vitt, är istället väldigt gulaktigt. Vad kan ha orsakat detta?

Jag har provat att ta lös kablarna och stoppa in igen, samt starta om datorn men det blir ingen skillnad.

Är det någon här som känner igen fenomenet? Gärna en lösning också

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk

Fått min Qnix skärm idag. Köpte från storewithstory. Den skickades i Fredags och jag fick alltså den idag (Måndag)! Snacka om snabb leverans! Har inte sett några döda pixlar men där är lite backlight bleed. Mest nere till vänster. Panelen sitter även lite löst där så kan ju vara en bidragande faktor. Får se om och när jag orkar fixa det. Toknöjd med skärmen än så länge! Ska ge mig på överklockningen sen så fort det finns mer tid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Uppgraderade datorn endel nu i våras & känner att även tn panelen (1080p) ifrån 2010 behöver en uppgradering för att jag ska kunna njuta utav upplevelsen på rätt sätt.

Som det ser ut nu så är en koreaskärm det som ligger närmast till hands, har kollat upp endel om skärmarna men långt ifrån allt & tänkte därför höra med er om era erfarenheter med skärmarna.

Verkar som att de flesta här kör på qnix? Som jag har förstått det så är det inga direkta skillnader, tycker däremot att x-star skärmarna ser ut att ha något mindre kanter runt skärmen? Beror det bara på hur bilderna är tagna eller finns det skillnader i desingen?

Som jag har förstått det så ger glossy snyggast bild sålänge man inte har någon ljuskälla som kan spegla sig i bilden? Ni som har köpt glossy, hur tycker ni att det funkar? Reflekterar sig minsta lilla i skärmen eller märks det enbart ifall t.ex. solen lyser rakt på skärmen?

Hur är det med överklockning? Har förstått att bra exemplar går att få upp till ~120hz, men långt ifrån alla. Desto fler verkar däremot gå att få upp till iallafall 96hz? Är det någon här som har misslyckats med OC till 96hz? Hur stor är skillnaden mellan 60hz, 96hz & 120hz ifall man har en konstant fps som motsvarar hertzen på skärmen?

Hur är det med pixelfel & blb? Många skärmar som är drabbade eller är det bara om man har otur?
Jag vet knappt vad blb är, har förstått det som att vissa ytor på skärmen blir något mörkare? Är det något man stör sig på?
Har även förstått att det ska gå att fixa, är det svårt på dessa skärmar?

Vad behöver man för grafikkort för att kunna köra diverse spel på 1440p? Har kollat upp lite test på olika grafikkort men tycker inte att det ger en bra bild utav vad som krävs eftersom testerna ofta är med allting på absolut högsta, t.ex. så hamnar ett 280x på stabila 40-50fps på ultra i far cry 3 @1080p, ungefär samma fps som jag får med mitt 650ti boost 1gb på high/ultra med lite justeringar i 1080p.
Hur starkt grafikkort krävs egentligen för att kunna köra diverse nya spel på en custom high @ 1440p? Räcker det att uppgradera till ett 280x?

Tacksam för svar! Snart kanske även jag är med i korea-klubben!

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Såg även att det fanns några olika versioner utav qnix skärmen:
http://www.accessorieswhole.com/images/011/QNIX_SPEC.jpg

På "QNIX QX2710 LED Evolution ll TRUE10" versionen så b.la "virtual 4k support", vad menas med det? Fungerar det verkligen eller är det försäljnings BS?
Står även "flicker free" & endel annat i listan för denna skärmen men inte under den "vanliga" qnix skärmen, är det någonting man märker av eller är det bara försäljningstrams?

Även snabbare responstid, 4ms vs 8ms, är det något man märker av?

Finns det några nackdelar med denna versionen utav skärmen? T.ex. sämre OC?
Den kostar trotts allt bara ~200-300:- mer beroende på vilken försäljare man väljer.

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-II-Multi-TR...

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Uppgraderade datorn endel nu i våras & känner att även tn panelen (1080p) ifrån 2010 behöver en uppgradering för att jag ska kunna njuta utav upplevelsen på rätt sätt.

Som det ser ut nu så är en koreaskärm det som ligger närmast till hands, har kollat upp endel om skärmarna men långt ifrån allt & tänkte därför höra med er om era erfarenheter med skärmarna.

Verkar som att de flesta här kör på qnix? Som jag har förstått det så är det inga direkta skillnader, tycker däremot att x-star skärmarna ser ut att ha något mindre kanter runt skärmen? Beror det bara på hur bilderna är tagna eller finns det skillnader i desingen?

Som jag har förstått det så ger glossy snyggast bild sålänge man inte har någon ljuskälla som kan spegla sig i bilden? Ni som har köpt glossy, hur tycker ni att det funkar? Reflekterar sig minsta lilla i skärmen eller märks det enbart ifall t.ex. solen lyser rakt på skärmen?

Hur är det med överklockning? Har förstått att bra exemplar går att få upp till ~120hz, men långt ifrån alla. Desto fler verkar däremot gå att få upp till iallafall 96hz? Är det någon här som har misslyckats med OC till 96hz? Hur stor är skillnaden mellan 60hz, 96hz & 120hz ifall man har en konstant fps som motsvarar hertzen på skärmen?

Hur är det med pixelfel & blb? Många skärmar som är drabbade eller är det bara om man har otur?
Jag vet knappt vad blb är, har förstått det som att vissa ytor på skärmen blir något mörkare? Är det något man stör sig på?
Har även förstått att det ska gå att fixa, är det svårt på dessa skärmar?

Vad behöver man för grafikkort för att kunna köra diverse spel på 1440p? Har kollat upp lite test på olika grafikkort men tycker inte att det ger en bra bild utav vad som krävs eftersom testerna ofta är med allting på absolut högsta, t.ex. så hamnar ett 280x på stabila 40-50fps på ultra i far cry 3 @1080p, ungefär samma fps som jag får med mitt 650ti boost 1gb på high/ultra med lite justeringar i 1080p.
Hur starkt grafikkort krävs egentligen för att kunna köra diverse nya spel på en custom high @ 1440p? Räcker det att uppgradera till ett 280x?

Tacksam för svar! Snart kanske även jag är med i korea-klubben!

blb (backlight bleeding) är när bakgrundsbelysningen "läker igenom" kring kanterna och resultatet blir som på denna bild (dock ett extremfall): http://img.photobucket.com/albums/v208/joshko/IMG_0027.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Såg även att det fanns några olika versioner utav qnix skärmen:
http://www.accessorieswhole.com/images/011/QNIX_SPEC.jpg

På "QNIX QX2710 LED Evolution ll TRUE10" versionen så b.la "virtual 4k support", vad menas med det? Fungerar det verkligen eller är det försäljnings BS?
Står även "flicker free" & endel annat i listan för denna skärmen men inte under den "vanliga" qnix skärmen, är det någonting man märker av eller är det bara försäljningstrams?

Även snabbare responstid, 4ms vs 8ms, är det något man märker av?

Finns det några nackdelar med denna versionen utav skärmen? T.ex. sämre OC?
Den kostar trotts allt bara ~200-300:- mer beroende på vilken försäljare man väljer.

http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-II-Multi-TR...

De skärmar som har fler kontakter än DVI OCar sämra (inte alls) och har mer input lag.

virtual 4k support är BS

Sattsa på en vanlig Evolution-II.

Permalänk
Skrivet av Knassen:

Uppgraderade datorn endel nu i våras & känner att även tn panelen (1080p) ifrån 2010 behöver en uppgradering för att jag ska kunna njuta utav upplevelsen på rätt sätt.

Som det ser ut nu så är en koreaskärm det som ligger närmast till hands, har kollat upp endel om skärmarna men långt ifrån allt & tänkte därför höra med er om era erfarenheter med skärmarna.

Verkar som att de flesta här kör på qnix? Som jag har förstått det så är det inga direkta skillnader, tycker däremot att x-star skärmarna ser ut att ha något mindre kanter runt skärmen? Beror det bara på hur bilderna är tagna eller finns det skillnader i desingen?

Som jag har förstått det så ger glossy snyggast bild sålänge man inte har någon ljuskälla som kan spegla sig i bilden? Ni som har köpt glossy, hur tycker ni att det funkar? Reflekterar sig minsta lilla i skärmen eller märks det enbart ifall t.ex. solen lyser rakt på skärmen?

Hur är det med överklockning? Har förstått att bra exemplar går att få upp till ~120hz, men långt ifrån alla. Desto fler verkar däremot gå att få upp till iallafall 96hz? Är det någon här som har misslyckats med OC till 96hz? Hur stor är skillnaden mellan 60hz, 96hz & 120hz ifall man har en konstant fps som motsvarar hertzen på skärmen?

Hur är det med pixelfel & blb? Många skärmar som är drabbade eller är det bara om man har otur?
Jag vet knappt vad blb är, har förstått det som att vissa ytor på skärmen blir något mörkare? Är det något man stör sig på?
Har även förstått att det ska gå att fixa, är det svårt på dessa skärmar?

Vad behöver man för grafikkort för att kunna köra diverse spel på 1440p? Har kollat upp lite test på olika grafikkort men tycker inte att det ger en bra bild utav vad som krävs eftersom testerna ofta är med allting på absolut högsta, t.ex. så hamnar ett 280x på stabila 40-50fps på ultra i far cry 3 @1080p, ungefär samma fps som jag får med mitt 650ti boost 1gb på high/ultra med lite justeringar i 1080p.
Hur starkt grafikkort krävs egentligen för att kunna köra diverse nya spel på en custom high @ 1440p? Räcker det att uppgradera till ett 280x?

Tacksam för svar! Snart kanske även jag är med i korea-klubben!

Japp, min skärm fick jag upp i 115/116Hz har jag för mig innan texten blev lite suddig, men när jag körde benchmark i tomb raider 2013 så blev det lite fel på färgerna. Men det löste sig helt när jag sänkte till 112/113 typ, så det är min max-klock antar jag

SJUKT stor skillnad från 1080p TN btw, helt otroligt mycket bättre färger nu men min nya älskling(se signatur)

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Skrivet av Proximus:

De skärmar som har fler kontakter än DVI OCar sämra (inte alls) och har mer input lag.

virtual 4k support är BS

Sattsa på en vanlig Evolution-II.

Om jag tänkt koppla in 3st till ett grafikkort som bara har 2dvi, är det en aktiv dvi - DisplayPort adapter och en evolution II som gäller?
Eller en sån där fast dp-multi? Skärm nr 3 jag menar nu, 2 av dem ska vara evolution II.
Denna http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-DPmulti-...
eller vanlig + sådan http://www.ebay.com/itm/NEW-Dell-BIZLINK-DisplayPort-to-DVI-D....

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Om jag tänkt koppla in 3st till ett grafikkort som bara har 2dvi, är det en aktiv dvi - DisplayPort adapter och en evolution II som gäller?
Eller en sån där fast dp-multi? Skärm nr 3 jag menar nu, 2 av dem ska vara evolution II.
Denna http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-DPmulti-...
eller vanlig + sådan http://www.ebay.com/itm/NEW-Dell-BIZLINK-DisplayPort-to-DVI-D....

Gissar att du inte tänkt spela? Det lär ju bli rätt tungdrivet med 3.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Gissar att du inte tänkt spela? Det lär ju bli rätt tungdrivet med 3.

Crossfire som tur är tungdrivet de också kanske, men bilspel som dirt 3 tycker jag borde gå bra. 290tri-x:), blir väl att välkomna mantle till Battlefield också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Om jag tänkt koppla in 3st till ett grafikkort som bara har 2dvi, är det en aktiv dvi - DisplayPort adapter och en evolution II som gäller?
Eller en sån där fast dp-multi? Skärm nr 3 jag menar nu, 2 av dem ska vara evolution II.
Denna http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-DPmulti-...
eller vanlig + sådan http://www.ebay.com/itm/NEW-Dell-BIZLINK-DisplayPort-to-DVI-D....

Jag skulle köra med 3 "vanliga" och en aktiv adapter typ sån här

Permalänk
Skrivet av Proximus:

Jag skulle köra med 3 "vanliga" och en aktiv adapter typ sån här

Den adaptern är dock bara singlelink.
Är väl minst en sådan jag behöver?

Permalänk
Medlem

Flikar in och meddelar att även jag är mycket nöjd med min QX2710, inga pixelfel samt minimal backlight bleed.

Tog 4 vardagar att få den levererad från AccessoriesWhole.

Permalänk
Medlem

Beställde min av AccessoriesWhole för 2.150:-, och jag väntar mig importavgiften vilken dag som helst

Skärmen i sig var perfekt. Inga döda pixlar, OC till 110hz, ingen seg OSD, utan startar direkt.

Helt underbart. Har provat att växla tillbaka till 60hz. Usch och fy...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hej

Beställde en ny korea skärm nyss från AccessoriesWhole, hur fungerar det med moms/avgiften för tull? förra gången jag köpte en korea skärm var jag tvungen att betala kontant i dörren när han kom med skärmen, hur fungerar det nu?

Permalänk
Skrivet av LeffeG:

Hej

Beställde en ny korea skärm nyss från AccessoriesWhole, hur fungerar det med moms/avgiften för tull? förra gången jag köpte en korea skärm var jag tvungen att betala kontant i dörren när han kom med skärmen, hur fungerar det nu?

Kontant vid dörren låter konstigt. Du kommer få en faktura av fraktbolaget.

Permalänk
Medlem

köpte precis en QNIX QX2710 LED Evolution ll SE , vad står SE för?

pröjsade 319 dollar, får se när den kommer fram - köptes från Acessorieswhole
*håller tummarna så man slipper pixel fel och BLB*

-edit-
tänkte att jag kör med en log utöver allt så ni får vara med i processen, ni som fortfarande är osäkra, jag är nu inofficielt eran labbråtta xD

den är skickad nu, köptes i söndags.

Shipping carrier FedEx
Last scanned date Monday, May 26, 2014
Package location WONMI-GU BUCHEON
Delivery message Picked up

OKEJ UPPDATERINGEN!

Fick precis skärmen hemlevererad till dörren.. woohoo!
märker ingen BLB alls
inga pixel fel ...
YEEEEEEY VILL UT OCH HÄRJA AV GLÄDJE ( i eve online förstås... det regnar ute just nu så det är inte så himla yeeey på vädret)
här kommer en massa bilder som visar vägen från kartong till bord!!!

Dold text
Permalänk
Avstängd

Beställde i Söndags från Acessorieswhole, den är på g från tyskland nu och skulle troligtvis få den imorgon om det inte var en röd dag.. (!!!). Återstår att se hur detta slutar

Står att den borde komma få fredag enligt trackern iaf.

Permalänk

Funderar på ifall man ska testa och köpa sig en skärm från Acessorieswhole, men är det denna man ska köra på då?
QX2710 LED Evolution ll SE [Matte] 27" 2560x1440 SAMSUNG PLS 27inch PC Monitor

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Funderar på ifall man ska testa och köpa sig en skärm från Acessorieswhole, men är det denna man ska köra på då?
QX2710 LED Evolution ll SE [Matte] 27" 2560x1440 SAMSUNG PLS 27inch PC Monitor

det stämmer

har förövrigt haft min i över 1 år nu, kört den i 96Hz utan några problem.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem

Letar efter en dvi-kabel på 3-5 meter med bra kvalité till min qnix skärm. Har kollat runt och funderar på komplett:s eller kjell.com:s kablar, är de prisvärda?
https://www.komplett.se/skrmkabel-dvi-mm-5m/108968
https://www.komplett.se/skrmkabel-dvi-mm-3m/108967

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/...

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem

Fick nyss min skärm beställde den i fredags och fick den nu på torsdag.
Riktigt guld ex 120hz inga döda pixlar ingen backlight bleeding och inga andra fel !!!

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Skrivet av tompan99:

Fick nyss min skärm beställde den i fredags och fick den nu på torsdag.
Riktigt guld ex 120hz inga döda pixlar ingen backlight bleeding och inga andra fel !!!

Kul, vilken modell köpte du och varifrån?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Kul, vilken modell köpte du och varifrån?

Köpte en qnix av denna http://www.ebay.com/usr/apple-village?_trksid=p2047675.l2559
Dock har dom inga qnix kvar nu tror jag köpte den för 1980kr typ sen 330kr tull+moms
Beställde i fredags och fick den idag (torsdag)

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Jag har hört att den matta Qnix Qx2710 ska ha Semi-Glossy skärm. Kommer bilden då bli som något i mellan matt och glansig bild i färg. Och jag har oxå hört att det ska finnas Glossy Qnix:ar men hittar bara tempererat glas och om jag förstått det rätt så kan tempererat glas få damm inne i glaset. (Damm på en glossy skärm syns det mycket?) Sista frågan är vilken Koreansk monitor som har bäst bildkvalite och inte så mycket blb i mestadels spel?

Tacksam för svar

Permalänk

Gjorde en chansning och beställde mig en skärm imorse

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]