QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag provade om jag bara kunde ställa in i nvidia control panel direkt. Qnix rapporterar endast 60Hz som default så det var inte så mycket att göra.
Jag provade EVGAs verktyg, men jag upplevde inte att det fungerade. Skärmen verkade fortfarande köra i 60Hz.
Det jag gjorde var att följa guiderna på http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-monitor-club-qnix-x-star

Då ska du patcha drivarna bl a för att DVI kabeln får mer bandbredd att utnyttja då.

Jag upplevde att det där ändrade sig för mig, först klarade den inte över 116Hz, sedan bytte jag kabel och drivrutin och jag är osåker vilket som gjorde det, men skärmen klarade ju "TYP" 120Hz "utan" problem då. Vad jag vill säga är att det var på håret att jag inte hade artefakter, typ de kunde dyka upp i spel, men inte på desktopskärmen.

Jag har inte upplevt detsamma, men jag lurar på om det är DVI-kabeln som har lite för lite bandbredd att tillgå och misslyckas i de hastigheterna. DVI var nog inte gjord för att köra pixelklocks i runt 500 MHz...
Det kan vara så att en riktigt bra DVI-kabel kan vara hjälpligt, men jag skulle inte satsa min dator på det

Okej, tackar

Får ta och göra det när jag testar att gå över 96hz som för tillfället fungerar utmärkt.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Ska helst bara ha på det i spel om möjligt. Lättare att få inbränningar om skärmen går i >60 Hz vid stilla bilder.

Om man mot förmodan skulle få "inbränningar" så är dess ej permanenta. Bara att sätta skärmen på 60hz och slå på lite rörligt material så är det borta på någon minut. Har själv 2st X-star DP2710 @120hz och har aldrig någonsin fått några inbränningar, en bekant har vid ett tillfälle då hans skärm stod på i över 3 timmar med skrivbordsbakgrunden.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Hej är det någon som har köpt någon av dessa Koreaskärmar på 2560x1600 px? Hur har de fungerat i så fall och vad blev totalkostnaden?

typ dessa
Yamakasi 2560x1600

Crossover 2560x1600

eller liknande.

just Crossover ser ju väldigt intressanta ut.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Fick precis min skärm levererad till jobbet.
Beställde av Storewithstory på ebay.

Paketet innehöll Skärm, strömkabel med europeisk standard plus att de skickat med en universal apater. 3.5m audiokabel.

Betalade: 2 263:- för skärmen med frakt, 269:- i moms och UPS tog ut en avgift på 157,50
Total 2690:- för skärmen.

Beställde skärmen den 8:e mars, fick info om att en UPS sändelse var skapad på måndagen (10/3)
Hörde inget på några dagar, mailade dem och fick svaret att de ville vara säkra på att de skickade en 100% produkt.
Fick mail om att de skickade skärmen i fredags(15/3) 16.00 lokaltid. Levererades till mitt jobb idag (17/3) 11.00.
Själva leveransen gick snabbt! Hanteringen kunde ha gått snabbare men är ändå nöjd!

Enligt säljare upp till 1 död pixel, står dock en lapp på lådan att den innehåller noll döda pixlar (Zero dead Pixel). Enligt samtal med säljaren så testade dem den ordentligt innan den skickades.

Nu blir det bara att åka hem och testa skärmen (är fortfarande lite nervös över den )

Återkommer med svar(om någon är intresserad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kHill:

Återkommer med svar(om någon är intresserad)

Gärna det! Skövde är nära, så då kanske man kan få bjuda in sig på en köpp och demo!

Visa signatur

Fractal Define R4 | 3570K | Z77x-UD5H | Gigabyte GTX 660OC | Kingston 16gb | Corsair HX650 | OS X 10.9 | Win7 Ultimate |

Permalänk

Tjenare! Jag har köpt en Qnix qx2710 och undrar ifall detta skärmstativ passar 2 stycken qnix qx2710? ifall jag köper en till. Just nu har jag en asus wh222 som andra skärm, skulle asus och qnix passa med detta? : http://www.maxfps.se/skarmstativ/47d/ax-bordfaste-ax2200 såg att det var rea på det nu, men finns det något annat som ni rekommenderar för 2 skärmar en 27" och en 21,5" så länka gärna. Har presentkort på maxfps så helst där.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Har ett par frågor.

1. Hur står sig denna mot crossover skärmen?
2. Är det stor % av skärmarna som har något fel?
3. Har läst att säljaren kan skriva värdet på något sätt så att köparen får betala mindre tull. Kan detta bli problem om posten/leverarn märker att det inte stämmer?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Har ett par frågor.

1. Hur står sig denna mot crossover skärmen?
2. Är det stor % av skärmarna som har något fel?
3. Har läst att säljaren kan skriva värdet på något sätt så att köparen får betala mindre tull. Kan detta bli problem om posten/leverarn märker att det inte stämmer?

1. De går att överklocka, även ofta billigare.
2. Småfel (död pixel, blb etc), ja.
3. Om det upptäcks åker du på att betala moms på hela summan. Varför gör inte alla så då? För om paketet försvinner eller skadas under transport så ersätts endast det nedskrivna värdet.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

1. De går att överklocka, även ofta billigare.
2. Småfel (död pixel, blb etc), ja.
3. Om det upptäcks åker du på att betala moms på hela summan. Varför gör inte alla så då? För om paketet försvinner eller skadas under transport så ersätts endast det nedskrivna värdet.

1. det är samma paneler osv? vilken av alla korea skärmar ska man välja?
2.okej
3. Okej

Såg nu att betalningen måste ske via Paypal, priset står i euro. Är priset som står 249,88 det som jag betalar eller kan det tillkomma någon extra avgift förutom tullen och handläggningsavgiften(är från Finland så äger enbart euro)?

http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Matte-Qnix-QX2710-Ev...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

1. det är samma paneler osv? vilken av alla korea skärmar ska man välja?
2.okej
3. Okej

Såg nu att betalningen måste ske via Paypal, priset står i euro. Är priset som står 249,88 det som jag betalar eller kan det tillkomma någon extra avgift förutom tullen och handläggningsavgiften(är från Finland så äger enbart euro)?

http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-27-Matte-Qnix-QX2710-Ev...

Det är samma paneler på alla QX2710 men inte samma som på den som recenserades av Sweclockers. Nu vet jag inte hur det ser ut i Finland vid import men priset som står när du betalar är priset du betalar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Det är samma paneler på alla QX2710 men inte samma som på den som recenserades av Sweclockers. Nu vet jag inte hur det ser ut i Finland vid import men priset som står när du betalar är priset du betalar.

Blev en beställning nu, skrev och fråga om han kunde sätta värdet till 50-80euro. Får se hur det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Th0rsten:

Gärna det! Skövde är nära, så då kanske man kan få bjuda in sig på en köpp och demo!

Har haft min nya monitor sedan i måndags.
Har klockat den till 96hz och den är stabil. Färgerna är sköna och upplösningen gör hela skärmen.
Har trixat lite med färgprofiler, men inte hittat någon som känns hundra (dock bara testat 2)

Spelat lite i max upplösning men det krävs lite av grafikkortet om man ska köra 2540x1440. Starcraft på 2450x1440 var inga problem samt Rust var lite mer krävande men fick lite låga fps. Det är några pixlar som den ska fylla ut om man säger så.
Sitter på ett billigt GTX 650 ti kort (för den som undrar)

Men helheten är jag grymt nöjd!
Lämnade tillbaka den ASUS VS278Q som jag köpte och ångrar mig inte för en sekund!

Stabiliteten i foten är inte mycket att hänga i granen men sitter man på ett stabilt bord så märker man inte av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kHill:

Har haft min nya monitor sedan i måndags.
Har klockat den till 96hz och den är stabil. Färgerna är sköna och upplösningen gör hela skärmen.
Har trixat lite med färgprofiler, men inte hittat någon som känns hundra (dock bara testat 2)

Spelat lite i max upplösning men det krävs lite av grafikkortet om man ska köra 2540x1440. Starcraft på 2450x1440 var inga problem samt Rust var lite mer krävande men fick lite låga fps. Det är några pixlar som den ska fylla ut om man säger så.
Sitter på ett billigt GTX 650 ti kort (för den som undrar)

Men helheten är jag grymt nöjd!
Lämnade tillbaka den ASUS VS278Q som jag köpte och ångrar mig inte för en sekund!

Stabiliteten i foten är inte mycket att hänga i granen men sitter man på ett stabilt bord så märker man inte av det.

Det låter ju kanon! Snart dags för grabben att uppgradera sig och får då såklart min skärm, så pappa kan unna sig en granner koreaskärm i sin tur.

Visa signatur

Fractal Define R4 | 3570K | Z77x-UD5H | Gigabyte GTX 660OC | Kingston 16gb | Corsair HX650 | OS X 10.9 | Win7 Ultimate |

Permalänk
Medlem

Har en QNIX som jag kan köra 120Hz utan problem men har valt att köra den i 100Hz istället för att "safea".

Nu undrar jag om överklockning av skärmen ger en förkortad livslängd likt när man kör hög volt på CPUn?

Permalänk
Skrivet av kempa:

Har en QNIX som jag kan köra 120Hz utan problem men har valt att köra den i 100Hz istället för att "safea".

Nu undrar jag om överklockning av skärmen ger en förkortad livslängd likt när man kör hög volt på CPUn?

Det är nog självklart att detta ger kortare livslängd. Dock spelar det ingen roll om skärmen håller i 10 eller 20 år, då ingen använder den såpass länge, liksom en cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Det är nog självklart att detta ger kortare livslängd. Dock spelar det ingen roll om skärmen håller i 10 eller 20 år, då ingen använder den såpass länge, liksom en cpu.

Nej självklart inte om det är 10år vi pratar om

Permalänk
Skrivet av kempa:

Nej självklart inte om det är 10år vi pratar om

Det börjar oftast med att den inte klarar den Hz som den gjorde innan, sedan så klarar den allt mindre och mindre. Men i detta fall tror jag inte att det händer så mycket, om ens något alls (kollat genom det mänskliga ögat).

Permalänk
Medlem

Men jäklar vilken skillnad på 60 och 120 Hz!!

Permalänk

Måste man använda dvi-d dual link eller fungera single link?

följer det med sladd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Måste man använda dvi-d dual link eller fungera single link?

följer det med sladd?

Du måste ha ett grafikkort som stödjer DVI-D Dual link samt använda dual link kabel.
All kablage följer med i kartongen

Permalänk
Skrivet av kHill:

Du måste ha ett grafikkort som stödjer DVI-D Dual link samt använda dual link kabel.
All kablage följer med i kartongen

Grafikkortet jag har är 6950 så det borde vara lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha legat på 96/110hz ett tag nu märker jag att det flickrar i det högra översta hörnet. Vet inte om det är över hela skärmen, kan vara så det är enklare att se flickrandet i hörnet med tanke på mina bakgrundsbildet. Beror detta på att jag fått en dålig "kopia" eller något annat? Märker inte av flickrandet i spel där det blir ny-nya bilder var 1/96:e sekund (eller 1/110:e). Kan det vara att skärmen inte vill visa samma sak hela tiden?

Märker inte av något flickrande vid 80hz, vilket ligger på gränsen till 300Mhz utgång genom DVI-D. Ska testa installera om grafikdrivrutiner och patcha om dem. Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Efter att ha legat på 96/110hz ett tag nu märker jag att det flickrar i det högra översta hörnet. Vet inte om det är över hela skärmen, kan vara så det är enklare att se flickrandet i hörnet med tanke på mina bakgrundsbildet. Beror detta på att jag fått en dålig "kopia" eller något annat? Märker inte av flickrandet i spel där det blir ny-nya bilder var 1/96:e sekund (eller 1/110:e). Kan det vara att skärmen inte vill visa samma sak hela tiden?

Märker inte av något flickrande vid 80hz, vilket ligger precis under 350Mhz(?)-gränsen genom DVI-D. Ska testa installera om grafikdrivrutiner och patcha om dem. Återkommer.

Installerade och patchade om. Det är nu subtilt i 110hz och jag märker inte av någonting vid 96hz. Kanske bäst att hålla den vid 60hz när man inte spelar?

EDIT: Bytte även DVI-D utgång, samma resultat som efter ompatchning.

Permalänk

Fick förtullningspaper idag, de vill typ veta värdet?

Säljaren sa att han skulle sätta ner värdet till 80euro, hur ska jag göra, någon som hamnat ut för samma sak?

Måsta på jobb så han inte kolla så noga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Fick förtullningspaper idag, de vill typ veta värdet?

Säljaren sa att han skulle sätta ner värdet till 80euro, hur ska jag göra, någon som hamnat ut för samma sak?

Måsta på jobb så han inte kolla så noga.

Du kan ju alltid fråga säljaren vad de skrev och sedan säga något värde nära det som ser lite mer troligt ut.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om tullen ber om värdet så brukar de vilja ha bevis i form av kvitto eller utdrag från paypal etc. Det kan bli svårt att komma undan utan att betala full moms/tull.

Det är en av anledningarna att man inte skall be säljaren sätta FÖR lågt värde då det riskerar att dra till sig uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

Har nu skaffat en QNIX QX2700 också. Kan någon rekommendera någon specifik färk konfiguration att använda?

http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm Har kollat den, men lite väl många att gå igenom

Permalänk

Okej, ska försöka skriva ner hur jag tror det fungerar.

Jag köpte skärmen och bad säljaren skicka det som en gåva eller sätta ner värdet till runt 80euro. Säljaren skrev:

we will mark as a gift and declare 80EUR then.

Efter några dagar så ser jag på köpta produkter på ebay att produktens värde är 180euro. Detta betyder att summan är circa 70euro lägre. Har säljaren skrivit gåva vet jag inte men 70euro verkar vara avdraget på något sätt vilket betyder att det har skrivits något på paketet. Kollar jag på telefonen står värdet 180euro under purchase history, på datorn 250euro :s

Går jag in på dhl och spårar försändelsen så ser jag några statusar:

Behandlad för klarering
tullbehandling klar

Jag trodde säljaren satt värdet till x summa, för mig verkar det vara så att säljaren drog av x summa...hur har det varit för er?

Uppskattar verkligen hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Okej, ska försöka skriva ner hur jag tror det fungerar.

Jag köpte skärmen och bad säljaren skicka det som en gåva eller sätta ner värdet till runt 80euro. Säljaren skrev:

Efter några dagar så ser jag på köpta produkter på ebay att produktens värde är 180euro. Detta betyder att summan är circa 70euro lägre. Har säljaren skrivit gåva vet jag inte men 70euro verkar vara avdraget på något sätt vilket betyder att det har skrivits något på paketet. Kollar jag på telefonen står värdet 180euro under purchase history, på datorn 250euro :s

Går jag in på dhl och spårar försändelsen så ser jag några statusar:

Behandlad för klarering
tullbehandling klar

Jag trodde säljaren satt värdet till x summa, för mig verkar det vara så att säljaren drog av x summa...hur har det varit för er?

Uppskattar verkligen hjälp!

För mig så satte säljaren ned priset till 80$, dock så bad jag honom inte deklarera den som gåva. Det kan vara det som ställt till det för dig.
Jag fick iallafall ett brev några dagar efter att skärmen kom där jag skulle betala x kr moms etc.

Hoppas detta var till någon hjälp iallafall.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

För mig så satte säljaren ned priset till 80$, dock så bad jag honom inte deklarera den som gåva. Det kan vara det som ställt till det för dig.
Jag fick iallafall ett brev några dagar efter att skärmen kom där jag skulle betala x kr moms etc.

Hoppas detta var till någon hjälp iallafall.

Freddie

såhär skrev jag:

I just bought Qnix QX2710 monitor, can you please send it as a gift or change the value to 80 EUR

Svaret:

Vad betyder deklarera 80 euro?

Går ju knappast att ringa och fråga om det stod något värde på paketet då jag antagligen måste bevisa köpet när jag ska förtulla varan

Visa signatur