Permalänk
Medlem

Köpråd 2CPU'n

Hej, jag funderade om jag skulle uppgradera min dator i framtiden att jag skulle köra med eventuellt 2 CPU'n.

Jag har nu en i7-3770 och en min gamla i5-2500, skulle dessa två fungera tillsammans? Skulle jag bara köpa en dualsocket motherboard och lägga dit CPU'n och så skulle de fungera? Eller måsta jag köpa mycket andra saker? En ny PSU förståss men vad annat?

CPU - i7-3770
Motherboard - Gigabyte Z68AP-D3
GPU - Nvidia GTX 660ti
RAM - 2gb DDR3 1600mhz x2 + 4gb DDR3 1600mhz x2
PSU - Modxstream pro 650W
Chassi - Antec One Hundred

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha datorn till? För spel och vanligt användande är det extremt slösande av pengar. Dual cpu är något som servrar eller workstations använder som kräver mycket kraft och kärnor. När du t.ex. renderar väldigt mycket. Du kan absolut inte köra vanliga LG 1150 processor som dual. Det behövs speciella processorer som kan prata med varandra. För dual behöver du Xeon processor som går på 3k till 8k styck och sedan ett moderkort (LG 2011) som stödjer dubbla som ettAsus z9pe-d8-ws för 4k.

Din dator som du har nu är redan rätt så bra, om du behöver mer processor kraft föreslår jag att köra på en vanlig LG 2011 processor och ett nytt moderkort.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem

Okej, jag kanske skiter i de då

Men dubbla grafikkort då? Det är väll bara å se om man har ett moderkort som klarar av 2 ?

Permalänk
Medlem

Kollade upp ditt moderkort lite snabbt och det verkar som det inte klara att köra SLI alltså det går inte att lägga till en till GTX 660Ti. Här är ett moderkort som stödjer SLI som passar med din nuvarande processor:ASrock Z77 Extreme 4

Tror egentligen att om du är ute efter bättre spel prestanda så är det enklare att bara uppgradera ditt grafikkort. Alltid bättre att köra ett starkt singelkort än två svagare.

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II