Abonnemangspriset ändrat under uppbindningstiden

Permalänk

Abonnemangspriset ändrat under uppbindningstiden

Jag köpte en Galaxy s4 hos Tre3 för några månader sedan. Abonnemanget kostar 399kr i månaden, en kostnad som är okej att betala. Jag hade tidigare en s2a för 299kr/månaden, dock inte med samma abonnemang.
Jag var inne på Tre3's hemsida för några dagar sedan och såg att samma abonnemang hade sänkts från 399 till 299, dock med samma samtal, sms mm.
Mobilabonnemang och liknande är tyvärr lite "nytt" för mig, så jag vet inte vad som gäller.
100kr mer i plånboken skulle kunna gå till annat, och det känns lite snopet att behöva betala mer för något som nu har ett annat pris :/

Men min fråga är om det är rimligt att jag betalar mer för en mobil och tjänst än vad mobilen+tjänsten är värd nu?

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk
Medlem

Det är ju lite av risken man tar om man binder upp sig. Men prata med dem, de kanske är snälla och sänker det om du frågar snällt? Man vet aldrig men fråga går ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl att bita i det sura äpplet, tyvärr.
Som Kiane säger kan man prova att ringa och fråga. Skulle i sådana fall vara goodwill av Tre.

Permalänk

Okej, tack så mycket Ska försöka det, har varit i butik och pratat med en anställd, men hon kunde inte hjälpa mig. Får försöka igen

Visa signatur

Windows 10, 8,00 GB DDR3 1600MHz, MSI UDH3 MB. i7 3770k @4.2GHz, MSI GTX 1070 ,112GB OCZ-VERTEX3_ 233GB HDD WD_1 TB SSHD Seagate

Permalänk

Det är inte så att du betalar för telefonen varje månad också då? Så att du betalar 299kr/mån för abonnemang och 100kr/mån för mobilen eller liknande? Många brukar kunna blanda ihop sånt, därför jag frågar.

Om det nu är så att du betalar 399kr/mån för bara abonnemanget så förstår jag om det känns surt. Som de andra sagt finns det nog inte så mycket att göra då, om nu inte tre skulle vilja vara snälla och sänka ditt pris i ren goodwill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aggemannen117:

Okej, tack så mycket Ska försöka det, har varit i butik och pratat med en anställd, men hon kunde inte hjälpa mig. Får försöka igen

Du kommer inte kunna byta. Det är hela poängen med att binda sig. Särskilt Nice är det ju om man lyckas binda upp sig och priset sedan ökar. Då kommer inte operatören kunna höja priset. Det är hela grejen.

Permalänk
Medlem

Varit i samma sits för 10 år sedan med tre
Köpte en A925 Motorola för 595kr/mån, 1 månad senare låg exakt samma på 395kr/mån. Några månader efter det så låg samma på 349kr/mån + man fick ett Xbox på köpet....

Väldigt surt äpple.

Permalänk
Medlem

det är inte ovanligt att priser ändras under en avtalsperiod, har du bundit dig på 24månader med ett pris så får du vackert betala.
du visste ju vad det kostade ingick avtalet. ändrar dom priset för dig så är det bara för att dom är väldigt vänliga.

Permalänk

Samma svar som brukar dyka upp i liknande trådar: Om priset hade gått upp, hade du då gladeligen betalat mer? Fluktuationer i pris är något man alltid får räkna med och det perfekta köpet existerar nästan aldrig.

Permalänk

De flesta hade nog inte accepterat att priset höjts om de bundit upp sig på en viss kostnad och därför blir det ganska rimligt att priset heller sänks.

Permalänk
Inaktiv

Se det såhär; skulle du gladeligen betala om det kostade 100kr mer? Det finns ju ett avtal mellan dig och Tre som gäller under bindningstiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ungefär lika kul som att betala fullpris för en tjänst när nya kunder får tre månader gratis/99 kr månaden. Varför ska inte jag som trogen kund sedan 5 år få rabatterat?

Jo för att avtal är avtal och man går med på det man skrivit på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ungefär lika kul som att betala fullpris för en tjänst när nya kunder får tre månader gratis/99 kr månaden. Varför ska inte jag som trogen kund sedan 5 år få rabatterat?

Jo för att avtal är avtal och man går med på det man skrivit på.

Jag har en bekant som ställde samma fråga till BBB-kundtjänst och fick sänkt pris i ett halvår..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag har en bekant som ställde samma fråga till BBB-kundtjänst och fick sänkt pris i ett halvår..

Hade de bindningstid eller tänkte kanske BBB att det var bättre att göra en kund glad än att tappa den?

(Farsan ringde och skällde på försäkringsbolaget och fick halverad premie. Han hade kollat på någon jämförelse sajt och såg att han hade galet högt pris eftersom han hade samma försäkring sen 10 år, samma sak där dock, är ju ingen bindningstid)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hade de bindningstid eller tänkte kanske BBB att det var bättre att göra en kund glad än att tappa den?

(Farsan ringde och skällde på försäkringsbolaget och fick halverad premie. Han hade kollat på någon jämförelse sajt och såg att han hade galet högt pris eftersom han hade samma försäkring sen 10 år, samma sak där dock, är ju ingen bindningstid)

Nä, ingen bindningstid. Han ringde bara och sa att han borde få något för att han var en trogen kund. Så det är inte applicerbart på TS fråga. Ber om ursäkt att det blev lite OT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Nä, ingen bindningstid. Han ringde bara och sa att han borde få något för att han var en trogen kund. Så det är inte applicerbart på TS fråga. Ber om ursäkt att det blev lite OT

Det är alltid bra att stärka konsumenternas medvetenhet så det behöver du inte be om ursäkt för. Ville bara förtydliga skillnaden på ett löpande avtal och ett bindningstid eller hur man ska uttrycka det:-)

Skickades från m.sweclockers.com