Permalänk

Grafikkort och nätagg

Hur räknar man effektivt när man ska utgå ifrån sitt nätagg? Jag sitter just nu på ett 650W och funderar på ett nytt grafikkort, t.ex. nåt Radeon 290 eller GTX 780. Jag läser då att 780 kräver minst 600W och 290 kräver 750W. Dags att skaffa nytt nätagg i samband med grafikkort eller funkar det ändå?

Tack på förhand.

Edit. Nätagget jag har just nu är: Fractal Design Newton R2, 650W 80 PLUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Hur räknar man effektivt när man ska utgå ifrån sitt nätagg? Jag sitter just nu på ett 650W och funderar på ett nytt grafikkort, t.ex. nåt Radeon 290 eller GTX 780. Jag läser då att 780 kräver minst 600W och 290 kräver 750W. Dags att skaffa nytt nätagg i samband med grafikkort eller funkar det ändå?

Tack på förhand.

Hej vi behöver veta märke modell på ditt nätagg.

Ett bra nätagg på 450-500w klarar att dra dem där korten

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag brukar gå in i testcenter här på Sweclockers, leta upp grafikkorte(t/n) och sedan se vilka värden de kommit fram till. Och så länge du inte har ett budgetnätagg från ace of sweden eller ett från före millenieskiftet så spelar det ingen större roll vilket nätagg du har (så länge rätt antal kontakter finns, sedan är det ju alltid trevligt med 80+ certifierade nätaggregat osv)

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag brukar gå in i testcenter här på Sweclockers, leta upp grafikkorte(t/n) och sedan se vilka värden de kommit fram till. Och så länge du inte har ett budgetnätagg från ace of sweden eller ett från före millenieskiftet så spelar det ingen större roll vilket nätagg du har (så länge rätt antal kontakter finns, sedan är det ju alltid trevligt med 80+ certifierade nätaggregat osv)

alla 80 cert behöver inte vara så värst bra heller har vi kommit fram till nu för tiden. Gäller att undersöka ordentligt innan nätagg köp så man får det bästa för pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Hej vi behöver veta märke modell på ditt nätagg.

Ett bra nätagg på 450-500w klarar att dra dem där korten

Det är ett Fractal Design Newton R2, 650W 80 PLUS.

Permalänk
Medlem

Det finns en del nätagg som är underdimensionerade, dvs klarar inte det de anger. Därför överdriver grafikkortstillverkarna effekten på nätagg rejält.
Och ditt nätagg är bra och kan istället ge klart mer än angivit. Det klarar korten du tittar på med råge.

Klarar att ge 818W i det här testet och får mkt bra omdöme generellt (en av de seriösaste sajterna vad gäller test av nätagg):
http://www.hardwaresecrets.com/article/Fractal-Design-Tesla-R...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Det är ett Fractal Design Newton R2, 650W 80 PLUS.

Ett helt okey nätagg det går utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör numera ett 780ti på ett Earthwatts 500 W utan problem.

Hela systemet drar ca 315 W ur väggen vid full belastning. (780ti, i7 2600k, 8gb, 1 hdd, 1 ssd, 1 dvd)

Så de här nätaggskraven är rejält överdrivna tycker jag.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."