Permalänk
Medlem

Koppla om telejacket inför ADSL?

Tjenare! Har nyligen flyttat in i en ny lägenhet och hade tänkte införskaffa bredband via teleajacket från Telia!

När jag öppnade telejacket och skulle kolla att allt satt rätt så möttes jag av denna bild:

http://i.imgur.com/fibNMdX.jpg

Och jag tänkte bara se om någon här på Sweclockers har någon aning om hur det ska kopplas för att blir "rätt" kopplat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Som det där är kopplat så är det inte första jack. Inkommande ska vara nedre plintar och utgående övre plintar.

Permalänk
Medlem

Hm, okej! Jag antog att det var första telejacket då det sitter i hallen och det andra telejacket i lägenheten bara har en kabel som går till sig.

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Som det där är kopplat så är det inte första jack. Inkommande ska vara nedre plintar och utgående övre plintar.

Jupp, ser ut som om nån har "flyttat" på första jacket.

De gamla trådarna skall i på de undre plintarna och de trådarna som sitter ihop med de gamla trådarna lägger du på de övre plintarna och de trådar som sitter på undre plintarna idag isolerar du bara.
D.V.S om du nu tänker använda detta jacket som första jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jupp, ser ut som om nån har "flyttat" på första jacket.

De gamla trådarna skall i på de undre plintarna och de trådarna som sitter ihop med de gamla trådarna lägger du på de övre plintarna och de trådar som sitter på undre plintarna idag isolerar du bara.
D.V.S om du nu tänker använda detta jacket som första jack.

Okej! Så det är lätt att fixa då? Spelar ingen roll riktigt vilket av uttagen som är första, då de ligger relativt nära varandra. Jag vill bara försäkra mig om att man får ut maximal hastighet!

Permalänk
Skrivet av Zebbz:

Okej! Så det är lätt att fixa då? Spelar ingen roll riktigt vilket av uttagen som är första, då de ligger relativt nära varandra. Jag vill bara försäkra mig om att man får ut maximal hastighet!

Som det är kopplat idag är det andra jacket det "första", om det nu bara finns två jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Som det är kopplat idag är det andra jacket det "första", om det nu bara finns två jack.

Okej, det var allt jag ville veta! Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sällan man förlorar fart på att ha ADSL i andra jacket. Men samtal i telefon i första jacket bryter Internet.
Strula inte med kopplingen innan du testar bredbandet.

Permalänk
Medlem

Jag hade kopplat bort sockerbitarna helt då de har en tendens att störa ADSL-signalen! Detta bror på övergången i den förnicklade sockerbiten kontra koppartråd i ledningen!