Överklocka q9550 - Kommer jag att göra rätt?

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Dra ned vad ett snäpp? Volten eller fsb?

Om datorn dör i prime95 i två timmar och vi utgår ifrån att den är ostabill , så måste vi dra ner volten för att få ner värmen mm och om vi drar ner volten så måste vi därefter dra ner fsb eller multipliern ett snäpp om den i sin tur inte är stabill med den nya volten

Permalänk
Skrivet av Pettson27:

Om datorn dör i prime95 i två timmar och vi utgår ifrån att den är ostabill , så måste vi dra ner volten för att få ner värmen mm och om vi drar ner volten så måste vi därefter dra ner fsb eller multipliern ett snäpp om den i sin tur inte är stabill med den nya volten

Jo men en blåskärm i stresstestningen kan ju också betyda att processorn får för lite volt.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Jo men en blåskärm i stresstestningen kan ju också betyda att processorn får för lite volt.

Jaha du har helt rätt , jag menade att det räcker om du testar 10 min i prime tills du hittat gränsen för vad din cpu clockar stabil med bra temp , sen om den inte håller i två timmar så dra ner den ett snäpp (alt då att dra upp volten över den temp/volt du var nöjd med för att få den stabil)

Permalänk

Efter det inte fungerade (3 år sen) så har jag inte brytt mig om överklockning, men nu har jag börjat pilla lite med det igen.

Det som jag inte förstod förra gången (och fortfarande inte riktigt) var hur minnet också klockar upp sig när man höjer fsb. Har kollat i cpu-z och tydligen så har min dator en fsb:ram ratio på 5:6, så såfort jag höjde min fsb från 333 så var jag redan över 800mhz. Vad jag inte riktigt förstår är hur jag ska fixa det. Hur ändrar jag ration så den blir 1:1? Då skulle jag ju kunna gå till 400 utan att gå över 800mhz på minnena, eller?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Bör jag ändra några av dessa inställningar?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Har hållt på ett tag nu men verkar inte få det stabilt.
Mina värden:
CPU Ratio: 8.5
FSB Freq: 400
PCIE Freq: 100
FSB Strap to Northbridge: 400
DRAM Frequency: 800mhz
DRAM Timing Control: Manual (men ändrade inget)
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Voltage: 1.2375
CPU PLL Voltage: 1.50
Dram voltage: 1.80
NB Voltage: 1.20
SB Voltage: 1.10
PCIE SATA Voltage: 1.50
Resten Auto...

Fick höja vcore till 1.2375 innan jag ens kom in i windows utan bluescreen. Sen gick det stabilt sålänge processorn inte hade någon load. Några sekunder i prime och sen var det bluescreen igen. Provade då att ändra FSB Strap till 333 istället för 400, och då verkade det vara mer stabilt (varför?). Nu kunde jag inte få den att bluescreena i prime, men jag fick fortfarande "worker stopped", eller så fick jag "prime har slutat fungera". Hur ska jag tolka det när prime gör så? Att jag fortfarande behöver mer volt? Många andra med min setup har fått det att gå stabilt långt under 1.23. Är det nåt annat jag har missat kanske?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har hållt på ett tag nu men verkar inte få det stabilt.
Mina värden:
CPU Ratio: 8.5
FSB Freq: 400
PCIE Freq: 100
FSB Strap to Northbridge: 400
DRAM Frequency: 800mhz
DRAM Timing Control: Manual (men ändrade inget)
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Voltage: 1.2375
CPU PLL Voltage: 1.50
Dram voltage: 1.80
NB Voltage: 1.20
SB Voltage: 1.10
PCIE SATA Voltage: 1.50
Resten Auto...

Fick höja vcore till 1.2375 innan jag ens kom in i windows utan bluescreen. Sen gick det stabilt sålänge processorn inte hade någon load. Några sekunder i prime och sen var det bluescreen igen. Provade då att ändra FSB Strap till 333 istället för 400, och då verkade det vara mer stabilt (varför?). Nu kunde jag inte få den att bluescreena i prime, men jag fick fortfarande "worker stopped", eller så fick jag "prime har slutat fungera". Hur ska jag tolka det när prime gör så? Att jag fortfarande behöver mer volt? Många andra med min setup har fått det att gå stabilt långt under 1.23. Är det nåt annat jag har missat kanske?

Har samma moderkort med en quad core processor, 8,5x mulitplier och 430MHz fsb. Kan kolla vad jag har för inställningar i bios nästa gång jag bootar om

Edit: blev en ombootning nu, de inställningar som möjligen skiljer sig från dina är nog dessa:

CPU Ratio: AUTO (bör inte inte spela någon roll...)

CPU Voltage: 1.2
CPU GTL Reference: 0.63x
CPU PPL Voltage: Auto
FSB Termination Voltage: 1.2
DRAM Voltage: 2.08 (minnet är specificerat för att klara högre volt och hastighet, ska inte behövas vid 800MHz)
NB Voltage: 1.2

Sedan är Load-Line Calibration satt som Enabled och CPU Margin Enhancement är på Optimized.

Nu är det en xeon jag kör och de klarar sig med mindre volt på processorn, kommer inte ihåg några exakta siffror, men under 1.3 är garanterat säkert så länge kylningen orkar med.

Edit 2: Angående din fråga om FSb strap på 333 eller 400 MHz så har jag för mig att den inställningen endast påverkar vilka multipliers som finns att tillgå när man ska ställa in minneshastigheten. Så länge DRAM Frequency står på 800MHz så spelar det ingen roll. Har ett vagt minne om att det rekommenderades att den skulle stå på AUTO av någon anledning.

Permalänk

Tycker även det är jobbigt att jag inte kan ställa in exakt vilken frekvens mina minne ska vara på utan att behöva gå efter fsb'n hela tiden. Måste antingen stå på 333 eller 400 för att frekvensen ska kunna vara 800. Gör det nåt om det blir 100 mer eller mindre?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder