Skrivet av _MmattiasS_:
Det borde vi inte ha, och om vii nu har det är systemet inget övermänskligt (överkorgligt) utan består av människor precis som vi. Människor som representerar oss och som vi har röstat fram.
Oavsett hur läskigt det än låter kommer vi aldrig eller alltid att ha ett "överkorgligt" system, nyansen består i hur de ser på saken. Ideologier är övermänskliga, deras tolkning är mänsklig.
Skrivet av _MmattiasS_:
Det handlar om lika förutsättningar, inte lika resultat. Ett exempel för mig är skolan. Finland presterar bra i PISA och Sverige dåligt, ändå skulle jag hellre gå i den Svenska skolan. Varför? Jag tror att anledningen till att Finlands elever presterar som de gör i PISA är för att den Finska skolan är så auktoritär. De är experter på att forma barnen till fyrkanter som passar perfekt i bedömningsmatrisen. I den Svenska skolan tror jag att t.ex. jag som vill vidare till högskolan and beyond har precis lika bra förutsättningar att göra det här som om jag bodde i Finland. Att färre får det resultatet är inte för att de inte kan, utan för att de inte vill, och då inte tvingas. Passa ihop detta med kraftigt sänkta trösklar in till arbetsmarknaden (du behöver inget E i matte 3c för att stå på bandet på Volvo), och vi har enligt mig ett samhälle där man som individ får forma sitt liv som man själv vill på ett mycket bättre sätt. Ett sätt passar inte alla. Jag kanske nöjer mig med fem äpplen, bara jag slipper plocka dem.
Sänkta trösklar på arbetsmarknaden av den typ du föreslår är jag också för, men det är en tvångsåtgärd som begränsar företagens frihet och i förlängningen den individuella friheten.
Skrivet av _MmattiasS_:
Nej, men vill den komma någonstans måste den fokusera mer på att försöka lyfta fram sitt budskap och mindre på att det känns gött att skrika när man är arg. Jag vet precis hur gött det är att skrika när man är arg, men det hjälper inte. Missförstå mig inte, jag är feminist enligt definition, och jag håller med dig helt om att man inte är fri som individ förrän allt förtryck emot en grupp man tillhör är borta. Som liberal är det dock omöjligt för mig att känna tillhörighet i rörelsen som verkar vilja ta patent på feminismen. Varje gång någon
Nej du är inte Liberal, hade du varit liberal så hade du inte velat sänka trösklarna på arbetsmarknaden i och med att detta är ett ingrepp i företagens självstyre. Du är och nu höftar jag lite snabbt: Socialdemokrat.
Skrivet av _MmattiasS_:
Nej. Ingenting är självupprätthållande. Strukturer är inga stenväggar, de är tankar och handlingar. Om jag inte tänker tankarna och inte utför handlingarna så finns de inte för mig. Det går inte att aktivt arbeta emot dem, de går bara att dra dem åt det ena eller det andra hållet. Vill vi ha bort dem helt å andra sidan måste vi bara lägga av.
Om du väljer att inte "delta" i strukturen så gör det varken till eller från. Din passivitet upprätthåller dem mer än ett aktivt deltagande som åtminstone hade väckt anstöt. Att resignera är att resignera.
Skrivet av _MmattiasS_:
Nej. Det är precis detta jag pratar om. Jag är lika övertygad liberal som du är kommunist, men det innebär inte att jag försöker ta något sorts patent på varken feminism eller antirasism. Varje gång någon som är åt vänster motsätter sig att någon på högersidan skulle kunna vara feminist eller antirasist gör hen det inte för att försvara feminismen eller antirasismen, utan för att försvara vänstern. Man värderar några hundralappar i skatt och huruvida rektorn är anställd av staten eller ett företag över de viktigaste människorättsfrågorna. Man tar något så viktigt och vänder medvetet en stor majoritet av Sveriges befolkning emot det, i hopp om att kunna vinna över en liten röst eller två för att höja skatten. Eller för att det känns gött att skrika efter kommunism när knytnäven i luften när man är arg.
Ett tankeexperiment!
Liberalism är icke interventionistisk
Feminismen är interventionistisk
Kan dessa kombineras? Svar: Ja men endast i ett system där lagstiftningen är sexistisk.
Den liberala feminismen har inte haft någon relevans sedan sambeskattningen i princip, därefter är all feminism och alla initiativ för feminism såsom diskrimineringslagar, föräldraledighet osv direkt oliberala ingrepp i den individuella friheten.
Skrivet av _MmattiasS_:
Ville du verkligen förändra något så skulle du inte låsa in begrepper feminism till att man måste ha exakt samma föreställning som dig om hur man ska lösa problemet. Men det du gör är att värdera socialkonstruktivismen, marxsismen, kommunismen, socialismen eller någon annan av dina ismer över feminism och antirasism. Då blir det okej att använda lilla feminismen endast som ett verktyg för att försöka locka röster till marxismen. Jag tycker att feminismen är viktigare än så.
Återigen så kan du inte med en liberal feminism göra skillnad eftersom en sådan politik inte skulle göra ingrepp i samhället för att uppnå något.
Skrivet av Triffid:
Hahaha, okej det förklarar ju en del om det visar sig att du inte anser att nedärvda beteenden är en del a biologi jag tror du är ganska ensam om den uppfattninging bland de som faktiskt har en utbildning som omfattar lite naturvetenskap eller på annat sätt är insatta i vad biologi studerar.
Jag kan då passa på att utbilda dig lite:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etologi
är en gren av biologin. Bra att det var avklarat.
Jag citerar mig själv.
"Ett nedärvt beteende är inte detsamma som biologiska förutsättningar"
Är inte att förneka nedärvt beteende, det är ett konstaterade att de två inte är likställda. Beteenden kan inte extrapoleras från biologiska förutsättningar, beteenden förutsätter observation bortom storleken på lårben.
Skrivet av Triffid:
Vad som för närvarande ger makt och status och vad som för närvarande kallas för snyggt måste du vill förstå inte är relevant för diskussionen. Poängen var att mänskliga hanars chanser att föröka sig och hitta en passande hona ökar med social status (vilket i nuläget pengar är en stor del av, men det kan även vara annat tex hur känd eller respekterad man är av andra individer, det beror helt på vad som är trenden för närvarande) och att honors chans att locka till sig en hög-status hane beror mycket mer på hur attaktiva de anses vara av den sociala gruppen i nuläget. Om din poäng är att vad som är status och vad som är attraktivt förändras så har du inte förstått något och har ingen poäng så tillvida metoden du anser bör användas inte är att vi skall arbeta för att social status skall bli frånkopplat makt och pengar, vilket jag mycket väl kunnat ställa mig bakom men har svårt att se var man skulle börja.
Nej Triffid, det är relevant. Vad som idag är status, sex, makt och allt det där du vill driva är frånkopplat de biologiska förutsättningar som rådde allt annat än i en viss semantisk överförbarhet.
Skrivet av Triffid:
ett sådant bemötande är alltid omotiverat ifall man vill bibehålla någon som helst respekt som debattör och människa.
Min misstanke med tanke på vad du har klämt ur dig är att du avskrev dig din egen respekt innan de avskrev sig sin.
Skrivet av Triffid:
och F!'s politik tillfredsställer feministernas önskemål...
och Feminismen är till skillnad från rasismen inte en ideologi som kan tillskrivas en gemensam målpunkt, den är festligt nog så splittrad att den i stora drag har två.
Skrivet av Triffid:
Jag ser det inte och jag ser inte varför detta skall innebära att ta bort vad som är feminint och vad som är manligt.
Jag vet inte vem som propagerar för det. Förutom mardrömsfeministerna i skräckexempel.
Skrivet av Triffid:
Men alla i värmland har inte keps och kör 740, det finns säkert några som kör Audi och några som flyttat ifrån värmland osv osv vilket visar på att möjligheter finns. Är det egentligen kultur du vill förinta?
Varför kör då vissa Audi? För att de finner Audi utifrån deras habitus, deras sammanhang vara lämpligt. Varför flyttar andra från Värmland? Är det den fria viljan som spökar eller är det att det Värmländska brister, att det sammanhang de söker finns någon annanstans.
Skrivet av Triffid:
så vad skall vi gå efter, "orginal" manifestot eller vad som faktiskt tillämpas av de som påstår sig vara anhängare?
Vi ska väl för all del gå efter den förda politiken istället för att göra som du helst gör, tillskriva ideologin, partier och politiken de skräckexempel du behagar.
Skrivet av Triffid:
kan bara gissa men det är ganska säkert antagande att det är både biologiskt och kulturellt. Kan också gissa på att om vi satt lag på att alla män skall ha hjälm, att män inte får körkort innan de fyller 35 samt förbjuder män att röka hade medellivslängden nog blivit lite mer "jämställd".
Således är din fråga om vad 10år extra i livet är värt inte relevant. Det handlar inte om 10 år extra utan om 10-20-30-40 osv år extra och vad dessa år är värda är mindre än en ogenomtänkt omkörning, ett fylleslagsmål osv.
Skrivet av Triffid:
Det behövs inget andra steg, vi kan direkt konstatera att vad vi vet om biologi också gör att vi kan förvänta oss skillnader mellan män och kvinnor precis som återfinns bland alla andra djurarter.
Att förvänta sig skillnader är inte att förklara dem, du gör samma sak som rasisterna gjorde för i världen. De såg en skillnad och började tillskriva den skillnaden olika beteenden.
Skrivet av Triffid:
Feminismens metod ser ut shär:
1. upptäck någon statistisk skillnad mellan män och kvinnor som grupp
2. ????
3. skit i att undersöka varför vi föreslår X för att då blir statistiken mer jämställd!! (se mitt exempel om medellivslängd)
Ditt exempel om medellivsslängd var ett exempel på din felaktiga användning av statistik, inte någon annans.
Vad det gäller statistiska skillnader mellan könen så härleds de efter observation genom det som undersöks. I fallet med löneskillnader så landar den oförklarade faktorn på några procent av lönen. Dessa procent kallar man för möjlig diskriminering det är nämligen endast i de spannet vi kan finna direkt lönediskriminering. Men det kan också vara något annat ännu oförklarat. Diskriminering förutsätter kvalitativa studier, statistiken brister här och används heller sällan av de som sysslar med sånt här för att fälla domen diskriminering.
Insatser för att göra då tex arbetslivet mer jämställt är framförallt attitydförändringar såsom diskrimineringslagstiftningen, eller djupare studier av kvinnors sjuktal som t ex inom livsmedelsbranschen visade på att det fanns en utbredd misstro mot kvinnors förmåga att klara lagerarbetet där man lyfte tunga saker då drabbades av arbetsskador av arbetet i kassan där lyften är lätta. Att detta berodde på enformigt, upprepande arbete som slet mer än de lyft som skedde på lagret var inte uppenbart förrän det uppmärksammades.
Här finns även den intressanta problematiken med maxvikter i arbetslivet: Mäns biologiska fallenhet för styrka motsvarar inte arbetslivets fördelning av styrkekrävande moment. Undantag från 25kg regeln är begränsade till vård och omsorg, kvinnodominerade yrken.
Skrivet av Triffid:
Kvotering för att lösa den ojämna statistiken vad gäller styrelser är ett annat typexempel på obefintlig metodik.
Kvoteringen löser den ojämna statistiken, är du ute efter något annat?
Skrivet av Triffid:
Hur mäter vi jämställdhet?
Jag tror inte ens det är genomförbart på ett bra sätt - hela begreppet är alldeles för generellt, odefinierat och svåröverfört på en persons personliga välbefinnande att jag finner det så trubbigt att det är en mycket dålig angreppspunkt för att förbättra samhället helt enkelt.
Ett bättre första steg vore kanske att mäta hur lyckliga folk anser sig vara med sina liv sen fokusera insatser på de grupper som är mest olyckliga - män som kvinnor, svarta som vita, fattiga som rika osv. Det viktigaste är att du själv känner dig glad med ditt liv, vad andra anser du borde känna pga så flyktiga definitioner som jämställdhet är egentligen ganska irrelevant.
Nej Triffid det är ett förslag för något annat och det skulle endast mäta hur nöjd man är i den rådande strukturen. Jämställdhetsarbete och Feminism handlar om att bryta strukturen, det är inget som förhindrar din idé men det skulle göra den mätning du vill göra mer relevant eftersom du först i ett jämställt läge kan mäta det individuella.