Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Om vi pratar om SDs del av högern så ser jag inte SD stå och motta applåder efter en visa om att jaga och spöa på invandraren. Inte heller såg jag SvP göra det på sitt inoficiella Almedalsframträdande, trots att man står bra mycket längre på extremhögerskalan än SD. Det betyder förstås inte att våld eller våldsförhärligande inte finns inom den sfären, men var våld är accepterat och var våld inte är accepterat är rätt tydligt.

Tja, en stor del av SvP's medlemmar är dömda brottslingar. Huruvida de förespråkar våld internt är nog inte så svårt att gissa. Senaste året har de väl varit inblandade i flera våldsdemonstrationer, och om de utesluts vet jag ej, skulle inte tro det men rätta mig gärna. Men som så många andra har nästan alla högerextrema partier insett att slips och skjorta hjälper för att föra vidare sitt budskap.

Vidare, du verkar missförstått uppträdandet, och tar det bokstavligt, vilket är oerhört felaktigt då de som uppträdde inte alls syftar till att förespråka våld. Du får gärna visa på var Vänsterpartierna förespråkar våld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Tja, en stor del av SvP's medlemmar är dömda brottslingar. Huruvida de förespråkar våld internt är nog inte så svårt att gissa. Senaste året har de väl varit inblandade i flera våldsdemonstrationer, och om de utesluts vet jag ej, skulle inte tro det men rätta mig gärna. Men som så många andra har nästan alla högerextrema partier insett att slips och skjorta hjälper för att föra vidare sitt budskap.

Vidare, du verkar missförståt uppträdandet, och tar det bokstavligt, vilket är oerhört felaktigt då de som uppträdde inte alls syftar till att förespråka våld. Du får gärna visa på var Vänsterpartierna förespråkar våld.

Ungdomspartierna inkluderade?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Hahaha verkar som någon blev lite butthurt över min ålder. Men vad har min ålder med vilken uppfattning jag har fått av V:s politik?

Jag har då inte hävdat att din ålder har med din uppfattningsförmåga att göra. Vad jag gjorde var att använda din ålder för att exemplifiera ett resonemangsfel du gjorde.

Skrivet av Gimberg:

Haha "Marknadsliberalt" om V fick bestämma så skulle de kontrollera alla företag och konsumenter som marionetter.

Vilket partiprogram har du läst och kan jag få en länk till det?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ungdomspartierna inkluderade?

Det officiella ungdoms partiet, och att de personerna är kvar inom partiet. Finns det extrem vänster grupper som förespråkar våld? Ja.

Tycker inte du det är festligt att Valiumballong använder SvP i samma mening som Vänster partier (antar Fi och V) och får det låta som att SvP åtminstone inte förespråkar våld, men här har vi vänstern där publiken klappar händerna till våldsbejakande ramsor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Tja, en stor del av SvP's medlemmar är dömda brottslingar. Huruvida de förespråkar våld internt är nog inte så svårt att gissa. Senaste året har de väl varit inblandade i flera våldsdemonstrationer, och om de utesluts vet jag ej, skulle inte tro det men rätta mig gärna. Men som så många andra har nästan alla högerextrema partier insett att slips och skjorta hjälper för att föra vidare sitt budskap.

Inte sagt annat. Vad jag säger är att våld är en, av stora delar av vänstern, accepterad förteelse så länge det inte är riktat mot de egna leden. Våld är ett acceptabelt medel för förändring. Att högerextrema har klätt sig i slips och skjorta och framför sina åsikter i enlighet med de lagar vi har etablerat på demokratisk väg ser jag som ett stort kliv framåt. Det är bättre än högerextrema som tar fram slagträt och bankar in huvudet på en svartskalle och klottrar hakkors på väggar. Bäst är förstås inga högerextrema, men hellre högerextrema som får försöka sälja sin politik i ett demokratisk forum där de kan granskas och kritiseras än högerextrema som förstör både liv och egendom.

Skrivet av Swiifty:

Vidare, du verkar missförståt uppträdandet, och tar det bokstavligt, vilket är oerhört felaktigt då de som uppträdde inte alls syftar till att förespråka våld. Du får gärna visa på var Vänsterpartierna förespråkar våld.

Ja, självklart. Man ska inte tolka texten som ett hat-brev med övertydliga hot om våld till "mannen" som har synpunkter och åsikter om kvinnor och kvinnors liv (som jag då antar innefattar det samhälle som både mannen och kvinnan lever i) som dessa kvinnor inte delar? "Mannen" beskrivs som:

"Du tror du vet, du tror du kan
Allt om kvinnor, Allt om våra liv
Men du vet inget[...]

Så en man som tycker sig kunna allt om kvinnor och kvinnors liv ska alltså frukta för sin fysiska säkerhet. Eller hur ska man tolka:

"Men du vet inget å ta ett jävla kliv
Snubbe gubbe jävla man bäst du börjar springa
För här ser du en kvinna
Som hatar dig så mycket vi ska slita dig i stycken"

Jag tolkar det inte som att man ska sitta ner och diskutera olikheter och genom demokratiska reformer skapa önskvärd förändring. Jag vet inte riktigt hur en vänsterskalle fungerar, är våld demokrati om man anser att målet är gott?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Tycker inte du det är festligt att Valiumballong använder SvP i samma mening som Vänster partier (antar Fi och V) och får det låta som att SvP åtminstone inte förespråkar våld, men här har vi vänstern där publiken klappar händerna till våldsbejakande ramsor.

Oerhört festligt. Festlighet och våld går hand i hand märker jag. Ta en öl, spöa en borgare (gärna vit och medelålders. Helst man), fest!

Sjunger SvP kampsånger om våld mot invandrare framför en glatt klappande publik så skulle jag säga att även de är våldsförespråkare. Jag har inga som helst problem att göra det. Jag behöver inte försvara våld (polisiärt och militärt exkluderat) eller peka finger "AMEN DOM DÅ!!!". Jag gillar inte våld, skiter fullständigt i om det är en nazist eller militant feminist som står bakom det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inte sagt annat. Vad jag säger är att våld är en, av stora delar av vänstern, accepterad förteelse så länge det inte är riktat mot de egna leden. Våld är ett acceptabelt medel för förändring. Att högerextrema har klätt sig i slips och skjorta och framför sina åsikter i enlighet med de lagar vi har etablerat på demokratisk väg ser jag som ett stort kliv framåt. Det är bättre än högerextrema som tar fram slagträt och bankar in huvudet på en svartskalle och klottrar hakkors på väggar. Bäst är förstås inga högerextrema, men hellre högerextrema som får försöka sälja sin politik i ett demokratisk forum där de kan granskas och kritiseras än högerextrema som förstör både liv och egendom.

En nazist som inte slåss med järnrör är fortfarande en nazist och nazismen innebär institutionaliserat våld och utrotning det är så att säga grundbulten i den nazistiska ideologin, Det finns få ideologier som har samma syn på våld då våldet i den nazistiska världen inte är ett medel utan ett mål. Undantaget från andra Rasistiska ideologier så finns det i princip inga ideologier där våldet har samma status.

Skrivet av Valiumballong:

Ja, självklart. Man ska inte tolka texten som ett hat-brev med övertydliga hot om våld till "mannen" som har synpunkter och åsikter om kvinnor och kvinnors liv (som jag då antar innefattar det samhälle som både mannen och kvinnan lever i) som dessa kvinnor inte delar? "Mannen" beskrivs som:

"Du tror du vet, du tror du kan
Allt om kvinnor, Allt om våra liv
Men du vet inget[...]

Så en man som tycker sig kunna allt om kvinnor och kvinnors liv ska alltså frukta för sin fysiska säkerhet. Eller hur ska man tolka:

"Men du vet inget å ta ett jävla kliv
Snubbe gubbe jävla man bäst du börjar springa
För här ser du en kvinna
Som hatar dig så mycket vi ska slita dig i stycken"

Jag tolkar det inte som att man ska sitta ner och diskutera olikheter och genom demokratiska reformer skapa önskvärd förändring. Jag vet inte riktigt hur en vänsterskalle fungerar, är våld demokrati om man anser att målet är gott?

Nu handlar inte ramsan om demokratiska reformer utan interpersonellt samspel. Textens innebörd kan inte extrapoleras för att uttolka någon sorts revolutionär drivkraft hos F! eller för den delen de direkta avsändarna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag har då inte hävdat att din ålder har med din uppfattningsförmåga att göra. Vad jag gjorde var att använda din ålder för att exemplifiera ett resonemangsfel du gjorde.

Vilket partiprogram har du läst och kan jag få en länk till det?

Jag har läst det som står på vänsterpartiets hemsida sedan har jag också lyssnat på deras debatter och tal.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Oerhört festligt. Festlighet och våld går hand i hand märker jag. Ta en öl, spöa en borgare (gärna vit och medelålders. Helst man), fest!

Sjunger SvP kampsånger om våld mot invandrare framför en glatt klappande publik så skulle jag säga att även de är våldsförespråkare. Jag har inga som helst problem att göra det. Jag behöver inte försvara våld (polisiärt och militärt exkluderat) eller peka finger "AMEN DOM DÅ!!!". Jag gillar inte våld, skiter fullständigt i om det är en nazist eller militant feminist som står bakom det.

Valuimballong din fingerpekare nu var det ju inte F1 som sjöng om våld utan en grupp om tre kvinnor som framförde en ramsa om våld och du har valt att peka finger och tillskriva F! din tolkning av ramsan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Jag har läst det som står på vänsterpartiets hemsida sedan har jag också lyssnat på deras debatter och tal.

Nej du har inte läst det på vänsterpartiets hemsida eller hört det i tal.
Är det så att du vill propsa på att du har gjort det så lägg fram en länk.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Det officiella ungdoms partiet, och att de personerna är kvar inom partiet.

Vänstern har rensat flitigt, frågan är om alla är uteslutna än (hela Ung Vänster i Uppsala ställde väl sig bakom RF?).

F! har uppenbarligen lite svårare på den fronten:

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inte sagt annat. Vad jag säger är att våld är en, av stora delar av vänstern, accepterad förteelse så länge det inte är riktat mot de egna leden. Våld är ett acceptabelt medel för förändring. Att högerextrema har klätt sig i slips och skjorta och framför sina åsikter i enlighet med de lagar vi har etablerat på demokratisk väg ser jag som ett stort kliv framåt. Det är bättre än högerextrema som tar fram slagträt och bankar in huvudet på en svartskalle och klottrar hakkors på väggar. Bäst är förstås inga högerextrema, men hellre högerextrema som får försöka sälja sin politik i ett demokratisk forum där de kan granskas och kritiseras än högerextrema som förstör både liv och egendom.

Ja, självklart. Man ska inte tolka texten som ett hat-brev med övertydliga hot om våld till "mannen" som har synpunkter och åsikter om kvinnor och kvinnors liv (som jag då antar innefattar det samhälle som både mannen och kvinnan lever i) som dessa kvinnor inte delar? "Mannen" beskrivs som:

"Du tror du vet, du tror du kan
Allt om kvinnor, Allt om våra liv
Men du vet inget[...]

Så en man som tycker sig kunna allt om kvinnor och kvinnors liv ska alltså frukta för sin fysiska säkerhet. Eller hur ska man tolka:

"Men du vet inget å ta ett jävla kliv
Snubbe gubbe jävla man bäst du börjar springa
För här ser du en kvinna
Som hatar dig så mycket vi ska slita dig i stycken"

Jag tolkar det inte som att man ska sitta ner och diskutera olikheter och genom demokratiska reformer skapa önskvärd förändring. Jag vet inte riktigt hur en vänsterskalle fungerar, är våld demokrati om man anser att målet är gott?

Ursäkta, men du läser texten som fan läser bibeln. Oavsett vad man tycker om den sortens konst, kan man väl förstå att de 3 inte står och förespråkar våld, bokstavligt våld där de ska fästa vissa män mellan 4 hästar och dra isär ens lemmar.
Att det står slita isär en män som tror sig veta allt om de, kan tänkas som att den gamla vita mannen som tror sig veta vad kvinnor vill, hur de ska leva, hur de ska tänka, att de har fått nog av det. Hatet mot en sådan man har nått en gräns där den utrycker sig i en önskan om att ta till våld. Eller kanske att slita i stycken är en representation av hur mycket de hatar dessa gamladags tänkesätt, för om du tänker efter så är våld den sista brytpunkten för människor som nått en gräns. Det är en inte alltför djup tolkning av texten, som vem som helst egentligen kan göra, såvida man inte vill misstolka.

Eller du också kanske läser Bruno Mars "I'll catch a grenade for you" som att han skulle verkligen ta en granat för en tjej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej du har inte läst det på vänsterpartiets hemsida eller hört det i tal.
Är det så att du vill propsa på att du har gjort det så lägg fram en länk.

Jag kan ge ett exempel på det som anser inte är marknadsliberalt enligt mig. Apotekens privatisering gillade verkligen inte Jonas Sjöstedt det har jag hört när han har talat och läst på deras sida. Apotekens privatisering enligt mig var ett jävligt bra val för förut så kunde man bara få sina läkemedel från en butik som har öppet vissa tider och kunde sätta vilket pris som helt om man ville medans nu så kan jag åka och köpa receptfria läkemedel som tex (värktabletter mm) på Statoil och så måste de konkurrera med andra butiker så priset pressas. Och det negativa som vänsterpartiet säger om Apotekens privatisering har jag verkligen inte upplevt utan verkligen det motsatta.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ett konstaterande som om det är sant är irrelevant men som ändock behöver beläggas.

Det är relevant för vad jag väger in när jag röstar.

Skrivet av Huzzbutt:

Ett Shogun misstag om man får kalla det för det, du ser en politisk inriktning och tillskriver anhängarna riksdags alternativet.

Förstår inte ens vad du menar här. Tillskriver anhängarna riksdags alternativet? you lost me (nej, jag försöker inte vara spydig över särskrivningen).

Skrivet av Huzzbutt:

Berätta inte vad du röstar på.

Plötsligt blev det väldigt svenskt.

Skrivet av Huzzbutt:

1. Belägg.
2. Gör en jämförelse med andra partier.

Detta hade jag gjort om jag orkat kanske, men jag har inget intresse av att övertyga någon om att det ligger till såhär. Om du säger att så är det inte så säger jag: du kanske har rätt, jag tror du har fel grundat på mitt allmänna intryck från saker jag läser i de medier jag nyttjar; har varken tid eller ork att sammanställa detta men sure, du kanske har rätt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Jag kan ge ett exempel på det som anser inte är marknadsliberalt enligt mig. Apotekens privatisering gillade verkligen inte Jonas Sjöstedt det har jag hört när han har talat och läst på deras sida. Apotekens privatisering enligt mig var ett jävligt bra val för förut så kunde man bara få sina läkemedel från en butik som har öppet vissa tider och kunde sätta vilket pris som helt om man ville medans nu så kan jag åka och köpa receptfria läkemedel som tex (värktabletter mm) på Statoil och så måste de konkurrera med andra butiker så priset pressas. Och det negativa som vänsterpartiet säger om Apotekens privatisering har jag verkligen inte upplevt utan verkligen det motsatta.

Den konkurrens som kunde ha kommit sig av avregleringen uteblev i stort på pris sidan.
SVT sammanfattar

Någon märkbar skillnad i tillgång på receptbelagd medicin för glesbygden kunde inte heller observeras som en direkt effekt av avregleringen.
SR sammanfattar

Kvar av dina argument står då tillgängligheten hos de receptfria läkemedlen som bevisligen har ökat men då utan prispressning.

Reformen i sig gagnade knappast den fria marknadens fördelar: Konkurrensen i och med att den inte förutsatte ett tillskott av apotek utan till större delen baserades på utförsäljning av existerande apotek, etableringen på apoteksmarknaden blev därmed för de deltagande företagen inte en fråga om att erbjuda en bättre service för att ta marknadsandelar utan blott att de köpte sig till marknadsandelar genom att ta över redan existerande försäljningsplatser, det är mer feodalism än liberalism för att uttrycka det enkelt.

Vad du nu skrev är dock inte den källa jag efterfrågade utan en anekdot.

Skrivet av Triffid:

Det är relevant för vad jag väger in när jag röstar.

Att du anser att irrelevanta och hitintills ogrundade antaganden är relevanta när du röstar är din ensak.

Skrivet av Triffid:

Förstår inte ens vad du menar här. Tillskriver anhängarna riksdags alternativet? you lost me (nej, jag försöker inte vara spydig över särskrivningen).

Knepigt värre, När Shogun drar loss svador om RF, AFA och diverse så brukar han tillskriva vänsterpartiet deras "engagemang", du gör samma sak nu, du tar det riksdagsparti som du upplever står närmst de radikala och antar att de kommer att rösta på det. Det finns inget som säger att antagandet är rimligt, tvärtom det är kompromiss från deras sida men om nu kompromisslöshet är ett drag man förväntar sig hos de mest extrema så är antagandet i grund och botten felaktigt.

Skrivet av Triffid:

Detta hade jag gjort om jag orkat kanske, men jag har inget intresse av att övertyga någon om att det ligger till såhär. Om du säger att så är det inte så säger jag: du kanske har rätt, jag tror du har fel grundat på mitt allmänna intryck från saker jag läser i de medier jag nyttjar; har varken tid eller ork att sammanställa detta men sure, du kanske har rätt.

Vi vet väl båda vid det här laget att media i alla dess former sällan är de mest tillförlitliga källorna när det gäller att få en nyanserad bild. Rapportering om sansad feminism eller det normala inom F! försvinner i sensationalismen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Den konkurrens som kunde ha kommit sig av avregleringen uteblev i stort på pris sidan.
SVT sammanfattar

Någon märkbar skillnad i tillgång på receptbelagd medicin för glesbygden kunde inte heller observeras som en direkt effekt av avregleringen.
SR sammanfattar

Kvar av dina argument står då tillgängligheten hos de receptfria läkemedlen som bevisligen har ökat men då utan prispressning.

Reformen i sig gagnade knappast den fria marknadens fördelar: Konkurrensen i och med att den inte förutsatte ett tillskott av apotek utan till större delen baserades på utförsäljning av existerande apotek, etableringen på apoteksmarknaden blev därmed för de deltagande företagen inte en fråga om att erbjuda en bättre service för att ta marknadsandelar utan blott att de köpte sig till marknadsandelar genom att ta över redan existerande försäljningsplatser, det är mer feodalism än liberalism för att uttrycka det enkelt.

Vad du nu skrev är dock inte den källa jag efterfrågade utan en anekdot.

Den första artikeln är från februari 2011 vilket är mer än 3 år sedan dessutom så har det uppkommit flera apotek på internet där man kan beställa receptbelagda och receptfria läkemedel direkt hem till brevlådan. Och om du nu skulle påstå att äldre människor inte kan beställa läkemedel på internet så kan jag hålla med dig men det går också att ringa att beställa och nu kan man även prenumerera så om du åker en lite längre bit till apotek så hjälper dom gladligen med att fixa en prenumeration så du slipper göra resan fler gånger.

Här är en länk där du ser konkurrensens prispressar varor som tex läkemedel -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=574454
Nu ska jag sova!

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Den första artikeln är från februari 2011 vilket är mer än 3 år sedan dessutom så har det uppkommit flera apotek på internet där man kan beställa receptbelagda och receptfria läkemedel direkt hem till brevlådan. Och om du nu skulle påstå att äldre människor inte kan beställa läkemedel på internet så kan jag hålla med dig men det går också att ringa att beställa och nu kan man även prenumerera så om du åker en lite längre bit till apotek så hjälper dom gladligen med att fixa en prenumeration så du slipper göra resan fler gånger.

Här är en länk där du ser konkurrensens prispressar varor som tex läkemedel -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=574454
Nu ska jag sova!

Jag vet själv inte om det har blivit billigare med varken receptbelagda eller receptfria läkemedel, priset på Alvedon köpt via Internets kanske inte direkt visar en klar och tydlig hand om att det har blivit billigare och bättre med den s.k. omregleringen.

Jag kan dock hålla med om Lena Melin från Aftonbladet (kräks), om att det känns som att tillgängligheten har blivit bättre dock kan jag bara säga att det känns så i städer där jag håller hus (Katrineholm (~20k inv) och Kalmar(~36k inv). Då specifikt med fler apotek i nära anknytning till ex matbutiker eller andra affärskedjor/gallerior, vilket gör det speciellt otroligt bra då man kanske inte måste ta sig från den vardagliga rutinen för att göra en avstickare till närliggande sjukhus eller vårdcentral för att få tag i ett apotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Ursäkta, men du läser texten som fan läser bibeln.

Här kastar vi sten i glashus ser jag. Jag läser de faktiska orden, de ord som textskrivaren satte på papper. Du är den som gör en helt annan tolkning, ungefär så som religiösa människor gör när avskyvärda verser ur deras heliga böcker citeras.

Skrivet av Swiifty:

Oavsett vad man tycker om den sortens konst, kan man väl förstå att de 3 inte står och förespråkar våld, bokstavligt våld där de ska fästa vissa män mellan 4 hästar och dra isär ens lemmar.

Hur kan man "förstå att de 3 inte står och förespråkar våld" när det är precis textens innehåll och budskap? Bara för att något inte stämmer ordagrant innebär inte att budskapet har en helt annan innebörd. En liknelse eller en metafor öppnar för språklig och konstnärlig variation, men det är inte vad vi pratar om här.

Skrivet av Swiifty:

Att det står slita isär en män som tror sig veta allt om de, kan tänkas som att den gamla vita mannen som tror sig veta vad kvinnor vill, hur de ska leva, hur de ska tänka, att de har fått nog av det. Hatet mot en sådan man har nått en gräns där den utrycker sig i en önskan om att ta till våld.

Just det. Man önskar ta till våld mot män som inte delar deras feministiska världsbild. Inte bar män som tvingar sina döttrar att bära heltäckande slöja. Inte bara kvinnomisshandlare eller våldtäktsmän. De män som tror sig veta vet kvinnor vill, hur de ska leva, hur de ska tänka. Med andra ord, personer som har en åsikt som de tycker är felaktig.

Skrivet av Swiifty:

Eller kanske att slita i stycken är en representation av hur mycket de hatar dessa gamladags tänkesätt, för om du tänker efter så är våld den sista brytpunkten för människor som nått en gräns. Det är en inte alltför djup tolkning av texten, som vem som helst egentligen kan göra, såvida man inte vill misstolka.

Vi är långt från det steg där våld över huvud taget skulle kunna anses en rimlig reaktion mot avsaknaden av total jämställdhet. Om man inte är en hatisk person, förstås, vilket låtskrivarna uppenbarligen är. Hatiska. Hatiska mot "mannen" som inte delar deras ideal och som själva känner att våld ligger nära till hands för att bearbeta meningsmotståndare.

Skrivet av Swiifty:

Eller du också kanske läser Bruno Mars "I'll catch a grenade for you" som att han skulle verkligen ta en granat för en tjej?

Självfallet inte, det betyder uppenbarligen att han känner att han skulle göra vad som helst för tjejen. Om det faktiskt innebär att fånga en granat, det kan jag inte svara på. Känns som en väldigt ovanlig situation. Det betyder däremot inte något helt annat, som att han exempelvis vill betala skatt i förväg eller helst kör en blå Mazda.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Här kastar vi sten i glashus ser jag. Jag läser de faktiska orden, de ord som textskrivaren satte på papper. Du är den som gör en helt annan tolkning, ungefär så som religiösa människor gör när avskyvärda verser ur deras heliga böcker citeras.

Hur kan man "förstå att de 3 inte står och förespråkar våld" när det är precis textens innehåll och budskap? Bara för att något inte stämmer ordagrant innebär inte att budskapet har en helt annan innebörd. En liknelse eller en metafor öppnar för språklig och konstnärlig variation, men det är inte vad vi pratar om här.

Just det. Man önskar ta till våld mot män som inte delar deras feministiska världsbild. Inte bar män som tvingar sina döttrar att bära heltäckande slöja. Inte bara kvinnomisshandlare eller våldtäktsmän. De män som tror sig veta vet kvinnor vill, hur de ska leva, hur de ska tänka. Med andra ord, personer som har en åsikt som de tycker är felaktig.

Vi är långt från det steg där våld över huvud taget skulle kunna anses en rimlig reaktion mot avsaknaden av total jämställdhet. Om man inte är en hatisk person, förstås, vilket låtskrivarna uppenbarligen är. Hatiska. Hatiska mot "mannen" som inte delar deras ideal och som själva känner att våld ligger nära till hands för att bearbeta meningsmotståndare.

Självfallet inte, det betyder uppenbarligen att han känner att han skulle göra vad som helst för tjejen. Om det faktiskt innebär att fånga en granat, det kan jag inte svara på. Känns som en väldigt ovanlig situation. Det betyder däremot inte något helt annat, som att han exempelvis vill betala skatt i förväg eller helst kör en blå Mazda.

Bibeln som så många andra verk läses inte texten bokstavligt talat av människor (och tur det, annars hade världen sett annorlunda ut), och det är uppenbart att de som skriver många konstnärliga stycken, texter, uppträdanden har som mening att provocera, väcka till tal vissa frågor, att förmedla känslor hos de som uppträder etc. Som jag sa tidigare, det är endast ett uttryck som används som ett mått på hur förbannad/sur/arg man är, kan du förstå det. När någon säger, ah du gör mig så sur jag kan slå dig, då manar man inte till våld är eller tycker det är okej? Och hur får du fram tanken att låten är riktad till de som har en annan åsikt än de i ALLT? Det är inte svårt att se de talar om de som undantrycker kvinnor, inte att de vill slita isär en man bara för att han har en annan syn på t.ex skatter.

Huruvida uppträdandet passar till en Fi kongress är upp till debatt, men att extrapolera från det och tycka att de är för våld, eller att uppträdarna manar till våld är en antingen okunning eller medveten feltolkning av texten. Om det är så att ledande personer inom Fi skulle stå för våld, eller gå ut på stan med järnrör så hade jag haft samma åsikt som jag har om SD.

Förövrigt, talet är inte skrivet av de som uppträder utan av en av kompisarna till de, hon hade blivit utsatt för en våldtäkt och det här var en text som uttryckte hennes ilska och känslor verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Den första artikeln är från februari 2011 vilket är mer än 3 år sedan dessutom så har det uppkommit flera apotek på internet där man kan beställa receptbelagda och receptfria läkemedel direkt hem till brevlådan.

Visst är den tre år gammal, den är dock 2 år yngre än apoteksreformen.

Apoteksreformen genomfördes 2009, 2011/2012 kunde inte några sänkningar på medicinpriser eller ökad etablering i områden med bristande tillgänglighet uppmätas. Ju längre vi kommer tidsmässigt från apoteksreformen desto mindre trovärdighet finns det i att nystartade apotek skulle ha samband med den annat än i ägandeformen. Det statliga apoteket expanderade innan 2009 och skulle säkerligen ha fortsatt expandera efter 2009 om inte reformen genomförts. Expansion är inte heller detsamma som konkurrens då vi inte kan se några märkbara effekter i pris för konsument.

Vad det gäller internet och beställning av läkemedel så finns det heller inget som motiverar antagandet att en utebliven apoteksreform hade inneburit utebliven internettjänst, statliga myndigheter ar en närvaro på internet och har haft det länge (Jag har en gul diskett liggande i en låda, nån som vet vad den är till för?).

Skrivet av Gimberg:

Och om du nu skulle påstå att äldre människor inte kan beställa läkemedel på internet så kan jag hålla med dig men det går också att ringa att beställa och nu kan man även prenumerera så om du åker en lite längre bit till apotek så hjälper dom gladligen med att fixa en prenumeration så du slipper göra resan fler gånger.

Skrivet av Gimberg:

Här är en länk där du ser konkurrensens prispressar varor som tex läkemedel -> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=574454
Nu ska jag sova!

Du landar ihop prisskillnad och prispress, prisspress innebär en sänkning från utgångsläget dvs att man går under index. Prisskillnad är när varorna befinner sig på olika platser på index, de kan vara under och de kan vara över.
Jämför med utgångsläget 2009 och justera för inflation om du vill göra argumentet prispress, länken till prisjakt är för den ska du vill säga irrelevant.

Skrivet av Valiumballong:

Här kastar vi sten i glashus ser jag. Jag läser de faktiska orden, de ord som textskrivaren satte på papper. Du är den som gör en helt annan tolkning, ungefär så som religiösa människor gör när avskyvärda verser ur deras heliga böcker citeras.

Här Hävdar Valiumballong att hen läser texten

Skrivet av Valiumballong:

Hur kan man "förstå att de 3 inte står och förespråkar våld" när det är precis textens innehåll och budskap? Bara för att något inte stämmer ordagrant innebär inte att budskapet har en helt annan innebörd. En liknelse eller en metafor öppnar för språklig och konstnärlig variation, men det är inte vad vi pratar om här.

Här hävdar Valiumballong att texten innehåller ett budskap som ej står att finna i den version som nu avhandlas, måhända vara apokryferna.

Skrivet av Valiumballong:

Just det. Man önskar ta till våld mot män som inte delar deras feministiska världsbild. Inte bar män som tvingar sina döttrar att bära heltäckande slöja. Inte bara kvinnomisshandlare eller våldtäktsmän. De män som tror sig veta vet kvinnor vill, hur de ska leva, hur de ska tänka. Med andra ord, personer som har en åsikt som de tycker är felaktig..

Här hävdar Valiumballong att texten uttrycker en vilja att ta till våld mot de som inte delar en ideologisk övertygelse. Återigen används de förmodat hemliga apokryfera som källmaterial.

Skrivet av Valiumballong:

Vi är långt från det steg där våld över huvud taget skulle kunna anses en rimlig reaktion mot avsaknaden av total jämställdhet. Om man inte är en hatisk person, förstås, vilket låtskrivarna uppenbarligen är. Hatiska. Hatiska mot "mannen" som inte delar deras ideal och som själva känner att våld ligger nära till hands för att bearbeta meningsmotståndare.

Återigen hänvisas det till "idealen" som inte nämnts i texten men som förmodligen finns i de stentavlor som Valiumballong studerar istället för inspelningen.

Pro tip! När man diskuterar ett fenomen så är det fördelaktigt att diskutera fenomenet i sig och inte något annat. Valiumballong har valt att inte diskutera videon, hen väljer istället att diskutera något som hen inte hänvisar till alls. Vissa kallar det förvirring men jag väljer att kalla det för studiet av påhittad apokryfa.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Det officiella ungdoms partiet, och att de personerna är kvar inom partiet. Finns det extrem vänster grupper som förespråkar våld? Ja.

De var och är på inget sätt sedda som extrema inom den miljön, tvärtom. Detta anser jag vara vederlagt, anser du annat kommer vi aldrig att enas oavsett argument.

Citat:

Tycker inte du det är festligt att Valiumballong använder SvP i samma mening som Vänster partier (antar Fi och V) och får det låta som att SvP åtminstone inte förespråkar våld, men här har vi vänstern där publiken klappar händerna till våldsbejakande ramsor.

Inte det minsta festligt, mer tragiskt och därav min fråga till hen en bit upp.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Bibeln som så många andra verk läses inte texten bokstavligt talat av människor (och tur det, annars hade världen sett annorlunda ut)

Nej, vi har slutat att läsa Bibeln bokstavligt därför att det inte längre är förenligt med våra värderingar. Antingen så får man förkasta Bibeln och dess moraliskt oförsvarliga innehåll, eller så får man börja "tolka" och hitta på nya innebörder. I vissa fall väljer vi helt att bortse från verser som är helt uppåt väggarna.

Skrivet av Swiifty:

och det är uppenbart att de som skriver många konstnärliga stycken, texter, uppträdanden har som mening att provocera, väcka till tal vissa frågor, att förmedla känslor hos de som uppträder etc. Som jag sa tidigare, det är endast ett uttryck som används som ett mått på hur förbannad/sur/arg man är, kan du förstå det. När någon säger, ah du gör mig så sur jag kan slå dig, då manar man inte till våld är eller tycker det är okej? Och hur får du fram tanken att låten är riktad till de som har en annan åsikt än de i ALLT? Det är inte svårt att se de talar om de som undantrycker kvinnor, inte att de vill slita isär en man bara för att han har en annan syn på t.ex skatter.

Vem fan bryr sig om det handlar om en specifik fråga eller hundra olika frågor? En meningsmotståndare ska inte tystas med våld. Denne förtjänar inte att bemötas med våld för att åsikterna skiljer. Att sjunga en kampsång vars text bokstavligen talar om att fysiskt skada meningsmotståndare är inte något tänkande demokrativänner sysslar med. Det är skit samma om mannen tycker att kvinnan hör hemma i köket eller bara är ett redskap för att föra sitt genetiska arv vidare. Våld eller hot om våld är inte rätt väg.

Nej, jag blir inte så sur på någon för dennes åsikter att jag vill åsamka skada. Det är för mig oförsvarligt, men för vänstern är det inte oförsvarligt. Det är därför du försvarar en kampsång vars text gör övertydliga uttryck för våld mot meningsmotståndare och jag fördömmer det. Du är en utmärkt representant för det jag kallar för vänsterns acceptans av våld.

Skrivet av Swiifty:

Huruvida uppträdandet passar till en Fi kongress är upp till debatt, men att extrapolera från det och tycka att de är för våld, eller att uppträdarna manar till våld är en antingen okunning eller medveten feltolkning av texten. Om det är så att ledande personer inom Fi skulle stå för våld, eller gå ut på stan med järnrör så hade jag haft samma åsikt som jag har om SD.

Haha, "feltokning". Ja, det är den som är läskunnig som har fel i fallet. "Jag vill döda dig din vidriga jävla blatte" betyder inte att man vill döda personen eller önskar denne skada, utan man gör ett invandringskritiskt utspel i konstnärlig anda. Dags att införa total och fullständig yttrandefrihet, vi är alla konstnärer. SDs representanter var inte ute med järnrör. De plockade upp en nedmonterad byggnadsställning som fick representera den pågående nedmontering av det svenska samhället. Filmen var uppenbarligen konst, eller är du en okunnig feltolkare?

Skrivet av Swiifty:

Förövrigt, talet är inte skrivet av de som uppträder utan av en av kompisarna till de, hon hade blivit utsatt för en våldtäkt och det här var en text som uttryckte hennes ilska och känslor verkar det som.

Spelar ingen som helst roll vem som har skrivit texten. Den som väljer att framföra den är ansvarig för innehållet.

Man har inte ett frikort om man blir utsatt för något hemskt. Jag har full förståelse för både ilska och förtvivlan, men det innebär inte att våldsamma tankar från en traumatisk period bör framföras på Almedalsveckan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, vi har slutat att läsa Bibeln bokstavligt därför att det inte längre är förenligt med våra värderingar. Antingen så får man förkasta Bibeln och dess moraliskt oförsvarliga innehåll, eller så får man börja "tolka" och hitta på nya innebörder. I vissa fall väljer vi helt att bortse från verser som är helt uppåt väggarna.

Nej bokstavstroende är ett relativt nytt fenomen som hänger på läskunnighet och tillgänglighet. Samhällets mittfåra må ha sekulariserats men motsvarighet till den extrema tolkning av religiösa urkunder som idag återfinns i ytterkants rörelser saknar i stort historiskt motstycke. En extremist kan aldrig bli mindre extrem om den söker framställa sig som rättroende därav ser vi en pågående radikalisering av kristendom i USA och Islam i södra centralasien.

Skrivet av Valiumballong:

Vem fan bryr sig om det handlar om en specifik fråga eller hundra olika frågor? En meningsmotståndare ska inte tystas med våld. Denne förtjänar inte att bemötas med våld för att åsikterna skiljer. Att sjunga en kampsång vars text bokstavligen talar om att fysiskt skada meningsmotståndare är inte något tänkande demokrativänner sysslar med. Det är skit samma om mannen tycker att kvinnan hör hemma i köket eller bara är ett redskap för att föra sitt genetiska arv vidare. Våld eller hot om våld är inte rätt väg.

Antingen byter du ämne nu eller så har du inte läst texten

Skrivet av Valiumballong:

Nej, jag blir inte så sur på någon för dennes åsikter att jag vill åsamka skada. Det är för mig oförsvarligt, men för vänstern är det inte oförsvarligt. Det är därför du försvarar en kampsång vars text gör övertydliga uttryck för våld mot meningsmotståndare och jag fördömmer det. Du är en utmärkt representant för det jag kallar för vänsterns acceptans av våld.

Svepande generaliseringar motiverade av missförstånd? Check.

Skrivet av Valiumballong:

Haha, "feltokning". Ja, det är den som är läskunnig som har fel i fallet. "Jag vill döda dig din vidriga jävla blatte" betyder inte att man vill döda personen eller önskar denne skada, utan man gör ett invandringskritiskt utspel i konstnärlig anda. Dags att införa total och fullständig yttrandefrihet, vi är alla konstnärer. SDs representanter var inte ute med järnrör. De plockade upp en nedmonterad byggnadsställning som fick representera den pågående nedmontering av det svenska samhället. Filmen var uppenbarligen konst, eller är du en okunnig feltolkare?

Friheten att uttrycka sin vilja att ta livet av en postulerad individ består, nedsättande språkbruk av den typ som kan kopplas till diskrimineringsgrunderna är hets mot folkgrupp.

Skrivet av Valiumballong:

Spelar ingen som helst roll vem som har skrivit texten. Den som väljer att framföra den är ansvarig för innehållet.

Ett rätt!

Skrivet av Valiumballong:

Man har inte ett frikort om man blir utsatt för något hemskt. Jag har full förståelse för både ilska och förtvivlan, men det innebär inte att våldsamma tankar från en traumatisk period bör framföras på Almedalsveckan.

Man får inte heller frikort för att man brister i religionshistoria, semantik och metodik.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Valiumballong;14712459"]

Citat:

Nej, vi har slutat att läsa Bibeln bokstavligt därför att det inte längre är förenligt med våra värderingar. Antingen så får man förkasta Bibeln och dess moraliskt oförsvarliga innehåll, eller så får man börja "tolka" och hitta på nya innebörder. I vissa fall väljer vi helt att bortse från verser som är helt uppåt väggarna.

Ja, eller nej. En text kan tolkas på olika sätt, och det är upp till den som har skrivit den eller den som framför den att tolka den på vilket sätt den vill? Nu har vi de som har uppträtt, en grupp, som också har som officiellt tagit avstånd från våld. Därmed kan vi tänka oss att gruppen inte förespråkar våld mot oliksinnade. Innan personerna gick upp på scen så förklarade de dessutom textens ursprung.

Citat:

Vem fan bryr sig om det handlar om en specifik fråga eller hundra olika frågor? En meningsmotståndare ska inte tystas med våld. Denne förtjänar inte att bemötas med våld för att åsikterna skiljer. Att sjunga en kampsång vars text bokstavligen talar om att fysiskt skada meningsmotståndare är inte något tänkande demokrativänner sysslar med. Det är skit samma om mannen tycker att kvinnan hör hemma i köket eller bara är ett redskap för att föra sitt genetiska arv vidare. Våld eller hot om våld är inte rätt väg.

Lika lite som SD som parti vill tysta meningsmotståndarna med våld, vill Fi det. Uppträdandet har ingenting med att tysta oliksinnade eller att bruka våld mot dessa.

Citat:

Nej, jag blir inte så sur på någon för dennes åsikter att jag vill åsamka skada. Det är för mig oförsvarligt, men för vänstern är det inte oförsvarligt. Det är därför du försvarar en kampsång vars text gör övertydliga uttryck för våld mot meningsmotståndare och jag fördömmer det. Du är en utmärkt representant för det jag kallar för vänsterns acceptans av våld.

Återigen, Fi är inte ett våldsbejakande parti, eller att de tycker det är okej med våld för att någon inte tycker som de. Det är ingen kampsång mot oliktänkande, det är ett uttryck från en grupp tjejer som förmedlar en våldtagens tjejs känsla, och något som har varit vanligt i människans historia att kvinnor diskrimineras på grund av sitt kön. Nej, jag säger inte att dagens man är skyldig till det, nej jag säger inte att dagens man ska betala för det, nej jag säger inte att folk som tycker att kvinnor ska vara hemma ska straffas med våld, lika lite som Fi gör.

Citat:

Haha, "feltokning". Ja, det är den som är läskunnig som har fel i fallet. "Jag vill döda dig din vidriga jävla blatte" betyder inte att man vill döda personen eller önskar denne skada, utan man gör ett invandringskritiskt utspel i konstnärlig anda. Dags att införa total och fullständig yttrandefrihet, vi är alla konstnärer. SDs representanter var inte ute med järnrör. De plockade upp en nedmonterad byggnadsställning som fick representera den pågående nedmontering av det svenska samhället. Filmen var uppenbarligen konst, eller är du en okunnig feltolkare?

Det är ju en ganska dålig analogi du gör där må jag säga. De som drog upp järnrören har ju inte sagt att det var ett uppträdande, och de har ju inte sagt att det var menat som konst. Du gör en kardinal felaktighet när du missar att det finns en betydelse till vad personerna vill framföra. Järnrörsgänget motiv var ju inte att dra upp järnrören för att representera den pågående nedmonteringen av svenska samhället, det var till för att "försvara" sig, och de har ju sagt det själva. Det är skillnad på att medvetet gå upp på scen för att uppträda och en annan sak att skrika "babbe" till någon på gatan, om du inte kan förstå det ja då har jag inget hopp om att försöka förklara för dig längre.

Citat:

Man har inte ett frikort om man blir utsatt för något hemskt. Jag har full förståelse för både ilska och förtvivlan, men det innebär inte att våldsamma tankar från en traumatisk period bör framföras på Almedalsveckan

Jag håller till 100% med. Jag tycker det var ett dålig val av Fi, både för att jag inte tycker sådant hör hemma när man ska tala om politik och lagar etc, men också för att vi har sådana som dig som inte är kapabla till att förstå vad som vill sägas.

Du har låst fast dig till att tolka texten bokstavligt, utan att ha en insyn i bakgrunden till texten, utan att ta hänsyn till vad de som uppträdde ville förmedla, även om de skriker det dig i örat att vi manar inte till våld för oliksinnade så kommer du stå där och gapa, men ni skrev "Slita i stycken". Tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Frågar mig för närvarande varför det ska vara accepterat att hoppa på vissa grupper men inte andra i politiken?
Som exempel gjorde Veronica Palm detta uttalande på twitter:

Klart man ska vara hårdare mot kränkande uttalanden mot svagare grupper men varför blir det inte iallafall ett litet ramaskri om detta? Egentligen bryr jag mig inte alls men då liknande uttalanden mot vilken annan grupp som helst skulle genererat stark kritik varför blev det inte så nu?

Tror inte Åsa Romson menade det på detta sätt men det blev lite kul när man kan tolka det som att hon hävdar att vita heterosexuella män inte är människor i sitt Almedalstal tal

Citat:

Om vi har en norm att det sitter vita män vid makten så bygger man också ett samhälle som passar bäst för vita, heterosexuella, medelålders män. Men det blir så fel, för de allra flesta av oss här är inte vita, heterosexuella, medelålders män. Vi är människor.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tycker förespråkarnas av feminism ibland tar i uttryck helt felt väg mot jämställdhet. Istället för att koncentrera på att öka jämdställdheten för utsatta grupper, så drar vissa upp den vita mannen som någon sorts fiende. Ja, vita män dominerar maktpositioner, men tycker det är helt fel att måla upp ett ansikte (vit man, helst medelålders) som någon slags gemensam nämnare för ojämställdhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Tycker förespråkarnas av feminism ibland tar i uttryck helt felt väg mot jämställdhet. Istället för att koncentrera på att öka jämdställdheten för utsatta grupper, så drar vissa upp den vita mannen som någon sorts fiende. Ja, vita män dominerar maktpositioner, men tycker det är helt fel att måla upp ett ansikte (vit man, helst medelålders) som någon slags gemensam nämnare för ojämställdhet.

Nu glömmer du strukturerna..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nu glömmer du strukturerna..?

Allt är inte svart och vitt, det finns en viss sanning i många påståenden som vissa betrakar som antingen svarta eller vita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Ja, eller nej. En text kan tolkas på olika sätt, och det är upp till den som har skrivit den eller den som framför den att tolka den på vilket sätt den vill? Nu har vi de som har uppträtt, en grupp, som också har som officiellt tagit avstånd från våld. Därmed kan vi tänka oss att gruppen inte förespråkar våld mot oliksinnade. Innan personerna gick upp på scen så förklarade de dessutom textens ursprung.

Att texter kan tolkas på 450089 olika sätt är inget nytt. Konstnärlig frihet, precis som yttrandefrihet, är inte absolut. Det är mycket möjligt att de har förklarat textens ursprung, det ändrar inte på textens innehåll.

Skrivet av Swiifty:

Lika lite som SD som parti vill tysta meningsmotståndarna med våld, vill Fi det. Uppträdandet har ingenting med att tysta oliksinnade eller att bruka våld mot dessa.

Och ändå är det F! som sjunger om det och SD som tar avstånd från det. Om du på allvar menar att man ska tolka texten som något helt annat än vad orden betyder så tycker jag att man i framtiden kanske ska välja en låt som inte är så ambivalent.

Skrivet av Swiifty:

Återigen, Fi är inte ett våldsbejakande parti, eller att de tycker det är okej med våld för att någon inte tycker som de. Det är ingen kampsång mot oliktänkande, det är ett uttryck från en grupp tjejer som förmedlar en våldtagens tjejs känsla, och något som har varit vanligt i människans historia att kvinnor diskrimineras på grund av sitt kön. Nej, jag säger inte att dagens man är skyldig till det, nej jag säger inte att dagens man ska betala för det, nej jag säger inte att folk som tycker att kvinnor ska vara hemma ska straffas med våld, lika lite som Fi gör.

Då borde F! göra andra låtval. Vill man sjunga om tolerans, jämställdhet och genusperspektivet så får man givetvis göra det. Att sjunga om att jaga och döda meningsmotståndare är inte okej. Punkt.

Skrivet av Swiifty:

Det är ju en ganska dålig analogi du gör där må jag säga. De som drog upp järnrören har ju inte sagt att det var ett uppträdande, och de har ju inte sagt att det var menat som konst. Du gör en kardinal felaktighet när du missar att det finns en betydelse till vad personerna vill framföra. Järnrörsgänget motiv var ju inte att dra upp järnrören för att representera den pågående nedmonteringen av svenska samhället, det var till för att "försvara" sig, och de har ju sagt det själva. Det är skillnad på att medvetet gå upp på scen för att uppträda och en annan sak att skrika "babbe" till någon på gatan, om du inte kan förstå det ja då har jag inget hopp om att försöka förklara för dig längre.

Så man måste säga i förtid när något är konst? Det kanske är ett pågående konstnärligt projekt som Ekeroth och Almqvist inte känner att de är klara med?
Är det du som sätter kriterierna för vad som är konst och vad som inte är det?

Jag vet inte om du förstår hur jag tänker ö.h.t., jag är också medveten om att SD:arna inte var ute för att skapa konst. Grejen är den att man kan inte (och bör inte) försvara all konst bara för att det kan anses vara konst. I det här fallet bör det anses vara politik.

Skrivet av Swiifty:

Jag håller till 100% med. Jag tycker det var ett dålig val av Fi, både för att jag inte tycker sådant hör hemma när man ska tala om politik och lagar etc, men också för att vi har sådana som dig som inte är kapabla till att förstå vad som vill sägas.

Och så har vi sådana som dig som tolkar och tolkar och tolkar tills du har förvridit ett budskap till något du tycker är okej, i likhet med religiösa människor som borde nöja sig med att ta avstånd från dåliga idéer, beslut och värderingar.

Skrivet av Swiifty:

Du har låst fast dig till att tolka texten bokstavligt, utan att ha en insyn i bakgrunden till texten, utan att ta hänsyn till vad de som uppträdde ville förmedla, även om de skriker det dig i örat att vi manar inte till våld för oliksinnade så kommer du stå där och gapa, men ni skrev "Slita i stycken". Tröttsamt.

Jag kommer tolka texter i både sång och tal ordagrant så länge det framförs i ett politiskt kontext. Man ska säga vad man menar och mena vad man säger. Vad någon gör på sin lokala poesikväll struntar jag i. Det här är Almedalsveckan. Om man inte manar till våld eller gillar våld så ska man ta avstånd från våld, inte försvara artister som framför ett budskap om våld och hat mot oliktänkande.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10