Internetet laggar även fast jag har 15 Mbit/s

Permalänk

Internetet laggar även fast jag har 15 Mbit/s

Som titeln säger säger så är det antagligen något fel med internetet eftersom det borde vara hyfsat bra för att jag ligger i ~15mbit/s men jag laggar något fruktansvärt ganska ofta när jag tex ska kolla film eller spela spel.

Någon som har någon vettig lösning?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det är uppkopplingsrelaterat?
Är du ensam användare av linan hemma hos dig?
Vill du ha hjälp så måste du ange vilken dator du har, helst exakt vilka komponenter.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

15 millibit/s? hur dur....

OT: vad får du för resultat på http://www.bredbandskollen.se/ ?

Är du ensam på nätet eller delas det med flera? Inga torrenter som ligger och puttrar i bakgrunden?

Permalänk

Enda som använder internetet är jag och min syster som mest kollar youtube eller skriver på sin blogg.

Datorn består av:
i5 2500k
8GB Ram
120GB SSD + 240GB
GTX 660 Ti

Värt att nämna är väl att jag använder trådad uppkoppling och inte trådlöst.

Bild på bredbandskollen: http://gyazo.com/9bfc0b4fec235fba195baec863f10ba1

Permalänk
Medlem

hur menar du lagg?
behöver du buffra videor länge, eller tar det lång tid att komma in på vissa sidor?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Det jag menar med lagg är då att det tar sjukt lång tid att ladda videos, att komma in på servrar på cs och att det tar lång tid att ladda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelpwnar:

Enda som använder internetet är jag och min syster som mest kollar youtube eller skriver på sin blogg.

Datorn består av:
i5 2500k
8GB Ram
120GB SSD + 240GB
GTX 660 Ti

Värt att nämna är väl att jag använder trådad uppkoppling och inte trådlöst.

Jag antar att ni sitter på adsl? Då har ni troligast en upphastighet på 1 Mb/s.
Man skickar konstant data upp oavsett vad man gör för något, spelar, surfar etc. Om ni av någon anledning maxar eran lina upp så kommer det att sinka allt.

EDIT: Ni kanske har väldig hög latency. Hur mycket fördröjning får du om du pingar www.google.se?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

2-4 sekunder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joelpwnar:

2-4 sekunder

Ping till Google ?
Posta ett resultat från bredbandskollen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelpwnar:

2-4 sekunder

Du skämtar? Då är något absolut galet.
Testat att starta om modem, routrar etc?

Som jämförelse så har jag ett snitt på 28 ms till google, då har jag iofs fiber men du borde knappt ligga över 50 ms oavsett.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Permalänk

Restartade routern och då kom det fram på ungefär 1 sekund

EDIT: Kan nätet vara överbelastat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelpwnar:

Restartade routern och då kom det fram på ungefär 1 sekund

EDIT: Kan nätet vara överbelastat?

Du pingade inte via kommandotolken i windows antar jag?
Testet på bredbandskollen visade inget konstigt.

Nja största risken är att ni emellanåt maxar eran upphastiget. Men det är klart att svackor på nätet alltid kan förekomma.
Sker det vid några specifika tider på dygnet?

EDIT: Har ni tv via bredbandet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Vet ej hur man pingar i kommandotolken i windows x)

De tider de funkar bäst är väl runt 10-14 på dan sen drar det ner rejält och börjar "lagga". sen vid tidigast klockan 11 på natten kan det börja funka perfekt igen.

EDIT: Ja vi har tv via bredbandet

Permalänk
Medlem

Låter lite som att något sittar och laddar upp bilder eller liknande till FB eller bloggar hela tiden. Eller något annat som helt enkelt ser till att linan är upptagen.
Hade liknande problem själv förut när en kompis skulle ladda upp dagens bilder på FB när vi hade VDSL.

Skrivet av Joelpwnar:

Vet ej hur man pingar i kommandotolken i windows x)

De tider de funkar bäst är väl runt 10-14 på dan sen drar det ner rejält och börjar "lagga". sen vid tidigast klockan 11 på natten kan det börja funka perfekt igen.

EDIT: Ja vi har tv via bredbandet

I cmd så skriver du "ping -t google.se" eller vilken sida du nu vill pinga.
edit: ja fast utan fnuttarna " och " så klart, kommer ej ihåg vad det heter. Men det ska se ut så här: http://puu.sh/aqI2r/3a15315f54.png

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelpwnar:

Vet ej hur man pingar i kommandotolken i windows x)

De tider de funkar bäst är väl runt 10-14 på dan sen drar det ner rejält och börjar "lagga". sen vid tidigast klockan 11 på natten kan det börja funka perfekt igen.

EDIT: Ja vi har tv via bredbandet

Öppnar du startmenyn och skriver cmd i sökfältet så får du upp kommandotolken.
Sedan skriver man ping "valfri destination", exempel: ping www.google.se.

Låter som överlast på något håll i alla fall. Tittar ni på tv så går 8 Mb av eran uppkoppling till det.
Jag har tyvärr inget glasklart svar på erat problem.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Öppnar du startmenyn och skriver cmd i sökfältet så får du upp kommandotolken.
Sedan skriver man ping "valfri destination", exempel: ping www.google.se.

Låter som överlast på något håll i alla fall. Tittar ni på tv så går 8 Mb av eran uppkoppling till det.
Jag har tyvärr inget glasklart svar på erat problem.

Okej. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Jag har 20/5 internet hemma. När jag testar bredbandskollen får jag bra resultat. Men när jag tankar ner filer från olika ställen som Steam så får jag alltid bara 2.5 mb nedladdningshastighet. Varför blir det så?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Därför att 20Mbit/s är precis lika med 2,5MB/s. Grattis, du får ut 100% av din uppkoppling =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Därför att 20Mbit/s är precis lika med 2,5MB/s. Grattis, du får ut 100% av din uppkoppling =).

Okej det sög. Tycker priset är högt för vad man får. 20/5 kostar 325kr haha.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag lånar tråden lite. Jag har 20/5 internet hemma. När jag testar bredbandskollen får jag bra resultat. Men när jag tankar ner filer från olika ställen som Steam så får jag alltid bara 2.5 mb nedladdningshastighet. Varför blir det så?

Enkelt!

Allt händer under en sekund, så vi kan ta och dividera ut /s ur ekvationen.
8bit = 1 byte -> 20bit = 2.5byte
vi gör om det till MegaByte och MegaBit

20MBit -> 2,5MB

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag lånar tråden lite. Jag har 20/5 internet hemma. När jag testar bredbandskollen får jag bra resultat. Men när jag tankar ner filer från olika ställen som Steam så får jag alltid bara 2.5 mb nedladdningshastighet. Varför blir det så?

du är en av få som faktiskt får ut så mycket bandbredd som de lovas.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Konstigt att tråden har gått så pass långt utan att någon har nämnt packet loss...

Pröva med att pinga både google och din router.
"ping -t google.se" och "ping -t IP" (IP:n är antagligen 192.168.1.1)
Du kan hitta din routers lokala IP genom att skriva "ipconfig" och kolla vad du har för Default-gateway.

håll dessa igång i ca 30 min till en timme och använd datorn/andra enheter så som du brukar.

Om du nu har packet loss så kan det se ut så här:

Om du får packet loss både då du skickar packet till din router och google så börjar felet på din sida, om de endast sker då du skickar packet till google så är det antagligen på din ISP's sida felet ligger hos.

Därefter får du felsöka om det kan bero på routern/modem/dator eller kablar.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag lånar tråden lite. Jag har 20/5 internet hemma. När jag testar bredbandskollen får jag bra resultat. Men när jag tankar ner filer från olika ställen som Steam så får jag alltid bara 2.5 mb nedladdningshastighet. Varför blir det så?

ADSL? Då blir det alltid dyrt.

Jag har en (enligt mitt tycke) futtig 100/10 dock kostar den bara 199:-/mån så jag ska väl vara nöjd.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joelpwnar:

Enda som använder internetet är jag och min syster som mest kollar youtube eller skriver på sin blogg.

Ingen av er kör torrents eller använder något annat program som kör med p2p nätverk?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Okej det sög. Tycker priset är högt för vad man får. 20/5 kostar 325kr haha.

För högt? jag betalar 438:- månad, så jag tycker inte du ska klaga

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

ADSL? Då blir det alltid dyrt.

Jag har en (enligt mitt tycke) futtig 100/10 dock kostar den bara 199:-/mån så jag ska väl vara nöjd.

tycker 100/10 eller iaf 100/100 räcker som internetanslutning. de flesta höghastighetsöverföringar sker ändå bara på det lokala nätet (i alla fall hemma hos mig), så där skulle jag däremot vilja ha högre än 1Gbit/s

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |