Phantek Enthoo pro fläktkontroll fråga ??

Permalänk
Medlem

Phantek Enthoo pro fläktkontroll fråga ??

Till fläktkontrollern bakom moderkortsplåten säger sladden att den ska kopplas till CPU fan men var gör man då av ordinarie cpu fan sladd ??

Kopplade in fläktkontroll styrningen på moderkortets chassi fan men tycker dom går på ganska höga varv vid användning, 980 varv enligt Asus Ai suite 3.

Hur skulle ni koppla ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har även varit in i Bios och testat att ställa om Chassi fan 4 till Pvm styrning och via Cpu temp som styr varvtalet men fortfarande går fläktarna på lika högt varvtal.

Finns det 4 pins splitters så man kan koppla in kontrollern och Cpu fan sladden på samma delare till Cpu fan på moderkortet och någon risk med detta ??

Vad är max ström på Cpu fan mot Chassi fan som är inställd på Pvm ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Vad har du för cpu-kylare samt fläktar till den samt övriga chassi-fläktar och vilka är det du vill koppla till kontrollern? Precis som manualen säger så ska 4-pin kopplas till CPU_FAN och fläktarna till din cpu-kylare kopplas i sin tur in i kontrollern. Det som händer då är att kontrollern komma spinna alla fläktar du kopplat till den i en hastighet som först och främst beror på hur varm din cpu är.

Edit:

Är det exakt så här den ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Vad har du för cpu-kylare samt fläktar till den samt övriga chassi-fläktar och vilka är det du vill koppla till kontrollern? Precis som manualen säger så ska 4-pin kopplas till CPU_FAN och fläktarna till din cpu-kylare kopplas i sin tur in i kontrollern. Det som händer då är att kontrollern komma spinna alla fläktar du kopplat till den i en hastighet som först och främst beror på hur varm din cpu är.

Edit:

Är det exakt så här den ser ut?

http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/07/Phante...

Precis så ser fläktkontrollern ut.

Är 2 st 4 pins Pvm fläktar på min Noctua NH-D14 och valde den dyrare modellen pga 2 st 140 mm pvm fläktar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Är det bara cpu-fläktarna som du vill koppla till kontrollern eller har du chassi-fläktar (3- eller 4-pin) också?

Hur som helst så är detta ganska enkelt. Kontakten till höger på bilden som heter CPU_FAN ska kopplas, med 4-pins-sladden som följde med chassit, till moderkortets CPU_FAN.

Kontakten till vänster på bilden som är en 4-pin Molex ska kopplas in till nätaggregatet. Det här kan du egentligen göra oavsett hur många fläktar du kopplar till kontrollern då det enda den gör är att avlasta moderkortet när det kommer till att strömförsörja fläktarna. Så länge 4-pin är inkopplad så ska inte molexen påverka hastigheten på fläktarna.

Fläktarna till cpu-kylaren kopplar du sedan in till någon av de tre översta eller understa 3-pins-kontakterna på kontrollern. Att fläktarna är 4-pin ska inte spela någon roll. På NF-P14-fläktarna som följer med DH14 så tror jag att det är den blåa kabeln som står för pwm-styrningen. Se därför till att det är just den pinnen som blir över när du kopplar in dem då kontrollern numera kommer att hantera styrningen av fläktarna.

Vill du sedan koppla in ytterligare fläktar så är det bara att göra det i någon av de sex 3-pins-uttagen. Om kontrollern är exakt densamma som sitter i Enthoo Primo, vilket jag misstänker, så är det så att FAN2-FAN6 kan splittas med en Y-kabel så att du kan köra 2 fläktar på samma uttag men FAN1 får INTE splittas utan i den kopplar du endast in 1 fläkt.

Den enda nackdelen med den här setupen är att du nu inte kan styra varje fläkt individuellt. Alla fläktarnas hastighet kommer numera baseras på din cpu-temp. Om moderkortet i din sign är det du använder så rekommenderar jag dig att ladda ner AI Suite från ASUS hemsida, då det programmet i sin tur innehåller Fan Xpert 2. Med detta program så kan du antingen ställa in en exakt hastighet i RPM eller göra din egen fläktkurva. Notera dock att eftersom moderkortet tror att du bara har 1 fläkt installerad (CPU_FAN) så kommer alla fläktarna att snurra i samma hastighet, oavsett hur du väljer att ställa in dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Precis så ser fläktkontrollern ut.

Är 2 st 4 pins Pvm fläktar på min Noctua NH-D14 och valde den dyrare modellen pga 2 st 140 mm pvm fläktar.

Edit, jag är trött och borde åka hem, klart man kan voltstyra PWM-fläktar, så länge man inte kopplar in det fjärde stiftet.

Permalänk
Medlem

Testade att koppla in sladden till Cpu_fan nu och flyttade bak denna till fläkthubben och lät Cpu fan optional för andra fläkten sitta kvar på sin plats.

Optional fläkten snurrar i 233 varv ungefär medans den till fläkthubben står på 880 varv till 3 fläktar som är inkopplade på denna 2 chassi fläktar+ 1 cpu fläkt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Testade att koppla in sladden till Cpu_fan nu och flyttade bak denna till fläkthubben och lät Cpu fan optional för andra fläkten sitta kvar på sin plats.

Optional fläkten snurrar i 233 varv ungefär medans den till fläkthubben står på 880 varv till 3 fläktar som är inkopplade på denna 2 chassi fläktar+ 1 cpu fläkt.

Jag hade nog kopplat in Optional i kontrollern också. Nu kör jag själv exakt samma fläktar i hela chassit, inklusive till cpu-kylaren, så jag störs inte direkt av det. Du kan däremot stöta på problem om fläktarna till cpu-kylaren är specificerade till max 800 rpm samtidigt som dina chassi-fläktar är 1200 rpm.

Har du koll på om ditt moderkort stödjer pwm-styrning för CPU_OPT också? I så fall skulle jag nog koppla dina noctua-fläktar till CPU_OPT via en Y-splitter och sen köra dina chassi-fläktar via kontrollern. Det är nog den ultimata lösningen om du har fläktar av varierande modell/varvtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Jag hade nog kopplat in Optional i kontrollern också. Nu kör jag själv exakt samma fläktar i hela chassit, inklusive till cpu-kylaren, så jag störs inte direkt av det. Du kan däremot stöta på problem om fläktarna till cpu-kylaren är specificerade till max 800 rpm samtidigt som dina chassi-fläktar är 1200 rpm.

Har du koll på om ditt moderkort stödjer pwm-styrning för CPU_OPT också? I så fall skulle jag nog koppla dina noctua-fläktar till CPU_OPT via en Y-splitter och sen köra dina chassi-fläktar via kontrollern. Det är nog den ultimata lösningen om du har fläktar av varierande modell/varvtal.

Moderkortet stödjer Pvm på CPU_OPT , enligt manualen så ska testa ditt tips att koppla en splitter och sätta dit båda cpu fläktarna och se hur resultatet blir.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Läste instruktionen på chassit nu för den första gången ska erkännas och står att PVM hubben om man ej kopplar till Cpu_fan och har 12V sata strömmen ansluten så går fläktarna i max varv pga någon störning som kan uppstå utan äkta pvm signal.

För är oftast bara äkta Pvm signal på "Cpu_fan" & Cpu_Opt i mitt fall på morderkortet när man kollar manualen. GND, CPU FAN PWR,CPU FAN IN & CPU FAN PVM.

Men går att ställa PVM på dom 4 chassifläktarna också i bios. Men här är dom 4 pinnarna +5V , CHA FAN IN, CHA FAN PWR & GND.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har idag lekt med massa tester för att försöka få lägre värden på Fläkhubben av pvm typ.

Testat att köra utan Cpu_opt fläkten med samma värden runt 860-880 Varv på Cpu-fan.

Testat att ta bort 12V sata strömmen med samma resultat på värdena och låta moderkortet cpufan uttag strömföra hubben.

Testat att rycka ut första Cpu_fan på pvm hubben och låta Cpu_opt fläkten sitta kvar på moderkortet med samma värden på fläktvarven.

Börjar nästan undra om Pvm hubben räknar sammanlagda varv på inkopplade fläktar eller är den defekt på Pvm styrningen eller hur funkar såna här fläktstyrningar ??

Ni som Phantek enthoo primo och mitt proo chassi och har Asus ai suite har ni också runt 860-880 varv på värdena på Cpu_fan ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag byggde precis en dator till min dotter med ett Maximus VII Ranger och en Enthoo Pro låda.
Jag kopplade bort SATA strömmen till fläktstyrningen och anslöt fläktstyrningen till CPU FAN. Sedan ställde jag fläkt typen i AISuite till DC och körde FAN Tuning på detta. Sedan ställde jag SILENT mode och nu snurrar fläktarna i ~= 500 rpm. Eftersom jag installerade en H100i så kopplade jag in dess pump indikator på CPU OPT. Jag tycker att det var väldigt krångligt att få till detta.

Permalänk
Medlem

Valde att köra Y-splitt på båda cpu fläktarna till Cpu_opt tillslut.

För verkar som att chassifläktarna som medföljer ej klarar lägre varvtal om man kollar upp dessa och misstänker att detta ställer till det i slutändan och har nu enbart chassifläktar på den medföljande pvm hubben bak på moderkortet.

Edit: Cpu_opt går runt 480-500 Varv vid uppstart med medföljande Y-splitt till processor kylaren och sitter en 3 stifts kontakt i ena och en 4 stifts i den andra är detta normalt på 4 pins pvm splitters till fläktar ??

Chassi fläktarna som nu kalla Cpu-fan till pvm hubben snurrar runt 950 varv och fläktarna är specade 1000 varv +- 250 varv enligt phanteks hemsida.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Insåg att fläktkontrollern var felande så Rma, detta till Alina System och fick en ny idag.

Blev inte samma modell utan den till Phanteks Enthoo Primo med molex ström och 4 pins pvm.

Denna verkar iallafall fungera och nu varvar äntligen fläktarna ner. Skickade riktigt bra bilder på min fläktkontroller och dom skickade detta till sin leverantör så förstår inte hur dom inte kan se skillnaderna mellan modellerna faktiskt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.