Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, problemet är att man måste beställa det när man är där på plats i Japan. Jag var på besök i Tokyo i höstas och beställde flera paket till mitt hotell. De var grymt smidiga och hade väldigt bra service att ta emot mina paket ifrån Amazon.jp. När jag checkat in så kom de strax därefter upp med mina paket till rummet.

Bra att de tagit in lite av produkterna på Amazon UK, men tycker att de lägger på hutlösa marginaler på priserna. Hade de bara lagt på några % på de japanska priserna för frakten så hade det varit helt OK tycker jag. Här borde Amazon ha lite bättre policy då sådant här är så transparent, och omotiverat stora prisskillnader upptäcks lätt av sina kunder.

Skrivet av tyvar1:

aaah okej! segt att man inte kan få hem till sverige, men håller med dig! amazon tar brutala priser

Finns kanske en lösning som jag ännu inte hunnit att testa själv. Har dock lästa att denna tjänsten skall fungera väldigt bra och vara seriös.

De köper åt dig på Amazon.jp och skickar sedan dina paket till Europa eller USA. Då slipper du Amazon.co.uk och deras hutlösa påslag på Filco och andra japanska/asiatiska märken.

http://www.tenso.com/en/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av martinot:

Finns kanske en lösning som jag ännu inte hunnit att testa själv. Har dock lästa att denna tjänsten skall fungera väldigt bra och vara seriös.

De köper åt dig på Amazon.jp och skickar sedan dina paket till Europa eller USA. Då slipper du Amazon.co.uk och deras hutlösa påslag på Filco och andra japanska/asiatiska märken.

http://www.tenso.com/en/

trevligt! hur mycket kostar det då?

Edit: 490 (fee) + 1,500 yen(shipping).
Så totalt blir det 5530(med wrist rest) yen som blir ca 370kr. så blir 50% billigare än amazon uk! nice

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare

Hoppas att man kan använda sig av Poker II med USB OTG på Nvidia shield tablet! Skulle sitta jävligt fint!
Nvidia har sagt att BT Mouse+keyboard combo fungerar men ingenting om usb.

Tex:

Source

Dold text
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Hoppas att man kan använda sig av Poker II med USB OTG på Nvidia shield tablet! Skulle sitta jävligt fint!
Nvidia har sagt att BT Mouse+keyboard combo fungerar men ingenting om usb.

Kommer nog låta väldigt mycket så se till att sätta landnings-pads och o-ringar på det. Och för guds skull, kör inte med klickiga brytare!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon155896:

Kommer nog låta väldigt mycket så se till att sätta landnings-pads och o-ringar på det. Och för guds skull, kör inte med klickiga brytare!

hehe true, jag som hade tänkt att testa blue, får se hur jag gör. min Pro Sampler Tester Kit borde komma snart!

Om inte USB OTG fungerar finns ju alltid http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-majestouch...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Japp. Jag har detta tangentbord (fast japansk variant), och det fungerar iaf riktigt bra med både iPads och datorer/plattor med Windows.

Det enda negativa är capsen som är av lite tunn ABS-kvalitet som det dessvärre brukar vara på Filco. I övrigt så är det extremt bra och det mest gedigna BT-tangentbord som jag ägt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av martinot:

Japp. Jag har detta tangentbord (fast japansk variant), och det fungerar iaf riktigt bra med både iPads och datorer/plattor med Windows.

Det enda negativa är capsen som är av lite tunn ABS-kvalitet som det dessvärre brukar vara på Filco. I övrigt så är det extremt bra och det mest gedigna BT-tangentbord som jag ägt.

låter jävligt trevligt! Men det är väll bara att byta ut keycapsen va? Men om usb otg fungerar så får det blir att använda poker II

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

låter jävligt trevligt! Men det är väll bara att byta ut keycapsen va? Men om usb otg fungerar så får det blir att använda poker II

Ja, det är vanliga cherry mx-brytare, så bara byta keycaps. Var rätt nöjd med Filcos original-caps att börja med, men med Duckys tjockare PBT caps är det som att skriva på ett helt annat tangentbord!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ficklampa:

Ja, det är vanliga cherry mx-brytare, så bara byta keycaps. Var rätt nöjd med Filcos original-caps att börja med, men med Duckys tjockare PBT caps är det som att skriva på ett helt annat tangentbord!

låter otroligt trevligt! Köpte nyss en usb otg och ska testa mitt Ducky premier på shield tablet (när den kommer) och om det fungerar så köper jag poker II annars får det blir filco BT. Har bara skrivit på PBT (mitt första och enda mekaniska just nu!) och det är helt underbart!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Efter att trycket på keycapsen skavdes lite väl snabbt så köpte jag nya, svarta och blåa är dock original.

Wasd v2 88 med vita Zowie caps, fotad med en potatis.

Permalänk
Konsolgrävare

Fick min Pro Sampler Tester Kit och en Sleevad kabel idag! Bilder på allt kommer upp imorgon!

Testade Blue, Brown, Red och black och just nu känns det verkligen som om jag kommer välja en MX Blue Poker II
Svart var lite för trögt att trycka och jag gillade verkligen ljudet som blåa gav ifrån sig! Röda har jag redan på mitt Ducky Premier (för spel) och Poker II har jag tänk mer att använda när jag ska skriva. Så jag tror att blåa kommer passa mig perfekt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte ett grått TEX chassi till mitt Filco och en kabel från pexon. Undrar vad som kommer ta längst tid, att få en kabel sleevad och skickad från uk eller frakten från usa. Det kanske blir lite bilder när alt är klart.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Måste bara visa tangentbordet jag hittade i källaren idag, bortglömt. Men vilket underbart tangentbord! Och vill såklart göra någonting av det, då tangenterna är de underbaraste som jag nånsin satt mina händer på. Alla tangenter fungerar men tyvärr är det ju lite skadat men PCB:n ser ut att vara oskadd. Har inte en blekaste vad det är för brytare men känner igen dem, från någon tidigare tråd. Info och råd om hur jag ska moddat uppskattas!

Rabbit 286:

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Måste bara visa tangentbordet jag hittade i källaren idag, bortglömt. Men vilket underbart tangentbord! Och vill såklart göra någonting av det, då tangenterna är de underbaraste som jag nånsin satt mina händer på. Alla tangenter fungerar men tyvärr är det ju lite skadat men PCB:n ser ut att vara oskadd. Har inte en blekaste vad det är för brytare men känner igen dem, från någon tidigare tråd. Info och råd om hur jag ska moddat uppskattas!

Inga råd om moddning, men även om jag inte är någon expert, så ser det ut som någon form av Alps-brytare, eller klon av dessa.

Prova att få till först en DIN>PS/2-konverterare, och sedan en PS/2>USB-konverterare, så kanske den fungerar på en modern dator.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Rabbit 286:
http://i62.tinypic.com/2edp7p5.jpg

Vill du ha ett coolt mod så köp någon smal led slinga och lägg mellan tangenterna så får man bakgrunds belysning =p

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Åkte till Japan på semestern och köpte mig ett HHKB på Yodobashi Umeda i Osaka som jag tänker ha på jobbet. Då jag inte kan ett ord japanska var det lite svårt att kommunicera med personalen så det slutade med den svarta versionen fast jag väl helst hade velat ha det vita med text. De hade ett vitt utan text och ett svart med text framme som demo enheter tillsammans med Filco i alla tillgängliga storlekar, minila versionen av de var rätt schysst med men jag har redan ett Noppoo Choc Mini hemma som liknar och cherry switchar låter för mycket för att ha på jobbet.

(Klicka för stor version)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fått hem mina keycaps från wasdkeyboards.com. De skickade dem i Fredags den 1/8 och jag hade dem här hemma igår Onsdagen den 5'e. Imponerande postgång. Jag är inet 100% nöjd då bokstäverna inte är 100% centrerade vilket jag vet med säkerhet att de var i Inkscape när jag sparade profilen. Men det är inget jag tänker bråka om. De sitter på mitt CM Quickfire Rapid och i bakgrunden syns det Filco som jag har och växlar med när jag känner för det.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Sicket sammanträffande jag har följt den där nissen på Instagram ett tag. Slutade dock med det nyligen för det var så lite variation i bilderna.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Hej!

Är ute efter nya keycaps till mitt filco tangentbord.
Söker efter tjocka PBT keycaps, helst utan tryck.
Hittat på inet men 499kr känns lite overkill.

Någon som vet var man kan köpa?

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Rabbit 286:
http://i62.tinypic.com/2edp7p5.jpg

Är som andra sagt alps brytare, närmare bestämt alps blue complicated. Mer om dessa kan man läsa här: http://deskthority.net/wiki/Alps_SKCM_Blue
Vilken mod är du ute efter? Kan nog hjälpa till med lite råd om du bestämmer dig för en mod!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Åkte till Japan på semestern och köpte mig ett HHKB på Yodobashi Umeda i Osaka som jag tänker ha på jobbet.

Kul!

Var själv inne på Yodobashi Camera i Akihabara, pryldistrikt #1 i Tokyo, i höstas. Riktigt kul upplevelse. Köpte extremt liten WiFi-router där (inte alla hotell som hade WiFi), samt lite Filco handledsstöd. Kikade och tryckte på lite olika Topre-tangentbord, inklusive HHKB, och även lite olika Realforce. Dock inget jag köpte med mig och inte helt såld på Topre-switchar än.

På slutet av min Japanresa tog jag även en sväng förbi Yodobashi Camera i Nishi-Shinjuku i Tokyo, nära stationen där. Området är känt som Yodobashi, och just upphov till namnet för Yodobashi Camera. Köpte bla ett Filco Minila Air (Bluetooth) i japansk variant. Kul med sådana här stora prylvaruhus och något man saknar här hemma.

Riktigt mecka för oss prylnerdar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Hej!

Är ute efter nya keycaps till mitt filco tangentbord.
Söker efter tjocka PBT keycaps, helst utan tryck.
Hittat på inet men 590kr känns lite overkill.

Någon som vet var man kan köpa?

https://teraset.net/ har några svarta tror jag. Dock inte jättetjocka.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite mera bilder från detta underbara tangentbord! Synd att man bara inte kan plugga in det och användat direkt Forskade lite och kom fram till det som ni redan konstaterat, att det är blåa alps. Men den har även en annan brytare, som jag tycker gör det här t-bordet ännu mera intressant. Ni kanske lade märke till att tangentbordet har en "Turbo-tangent" på bilden? Just den tangenten stod verkligen ut från från de övriga, så jag tog loss tangenten och såg att det var en helt annan under: (ursäkta den dåliga bildkvalitén)

Jag har aldrig tidigare känt på en så "annorlunda" taktil brytare men jag gissar på att det någon form av en white alp brytare?

Lite mera bilder:

Blir faktiskt riktigt exalterad över det här tangentbordet, som har de skönaste brytare än alla de vanliga Cherry. Vet att det finns riktigt duktiga moddare i den här tråden så kommer vända mig till er. Känns tyvärr som jag inte kommer kunna använda mig av den här original layouten, vilket känns trist. Men hoppas verkligen att USB eller PS2 skulle kunna vara en möjlighet, för att slippa adapter.

Tack för råd och tips!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Är som andra sagt alps brytare, närmare bestämt alps blue complicated. Mer om dessa kan man läsa här: http://deskthority.net/wiki/Alps_SKCM_Blue
Vilken mod är du ute efter? Kan nog hjälpa till med lite råd om du bestämmer dig för en mod!

Tack för länken! Då är den vita brytaren också en blå alps? Jag skickar PM till dig så kan vi diskutera vad som är möjligt gällande mod! Men förslag, länkar uppskattas givetvis från er andra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Vill du ha ett coolt mod så köp någon smal led slinga och lägg mellan tangenterna så får man bakgrunds belysning =p

Ja bakgrundsbelysning vore ju coolt men man skulle ju ha led för varje tangent om det skulle bli att jag inte behåller original-keycapsen så kanske bakgrundsbelysning vore ett grymt alternativ, då jag ofta använder det själv. Sjukt mkt jobb att löda bara! Skulle annars vara coolt att använda vid de tangenter som man gamear med annars bara..kanske vore nått

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av superst4r:

Här kommer lite mera bilder från detta underbara tangentbord! Synd att man bara inte kan plugga in det och användat direkt Forskade lite och kom fram till det som ni redan konstaterat, att det är blåa alps. Men den har även en annan brytare, som jag tycker gör det här t-bordet ännu mera intressant. Ni kanske lade märke till att tangentbordet har en "Turbo-tangent" på bilden? Just den tangenten stod verkligen ut från från de övriga, så jag tog loss tangenten och såg att det var en helt annan under: (ursäkta den dåliga bildkvalitén)

Jag har aldrig tidigare känt på en så "annorlunda" taktil brytare men jag gissar på att det någon form av en white alp brytare?

Lite mera bilder:

Blir faktiskt riktigt exalterad över det här tangentbordet, som har de skönaste brytare än alla de vanliga Cherry. Vet att det finns riktigt duktiga moddare i den här tråden så kommer vända mig till er. Känns tyvärr som jag inte kommer kunna använda mig av den här original layouten, vilket känns trist. Men hoppas verkligen att USB eller PS2 skulle kunna vara en möjlighet, för att slippa adapter.

Tack för råd och tips!

Sicket härligt fynd du verkar ha gjort!

Nu har jag inget råd att ge eller dylikt men jag måste bara få fråga. Visst har du tagit bilderna med en HTC One telefon? Ser ut som de bilder som det gör från dess felaktiga batch med dålig kamerasensor som orsakar lila färger ute i kanterna speciellt i lägre belysning. Har fått skicka in 2st olika HTC One på service pga detta problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Sicket härligt fynd du verkar ha gjort!

Nu har jag inget råd att ge eller dylikt men jag måste bara få fråga. Visst har du tagit bilderna med en HTC One telefon? Ser ut som de bilder som det gör från dess felaktiga batch med dålig kamerasensor som orsakar lila färger ute i kanterna speciellt i lägre belysning. Har fått skicka in 2st olika HTC One på service pga detta problem.

Javisst, de skulle ändå slängas så då är de klart man tog de (och då visste jag ändå inte vad ett mekaniskt tangentbord var)
Du har helt jävla rätt. Är HTC One och har själv funderat på att lämna in den. Är det ett mjukvarufel? Har de fixat problemet på servicen?

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av superst4r:

Javisst, de skulle ändå slängas så då är de klart man tog de (och då visste jag ändå inte vad ett mekaniskt tangentbord var)
Du har helt jävla rätt. Är HTC One och har själv funderat på att lämna in den. Är det ett mjukvarufel? Har de fixat problemet på servicen?

Det är ett hårdvaru fel som berör tidigare batcher av luren. Det fixar de på service då det är ett vanligt och erkänt fel på just den modellen. Ena gången fick jag en helt ny telefon. Den andra var ny så då bytte de bara ut sensorn till kameran. Men skicka in på service så fixar de det!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Kul!
Var själv inne på Yodobashi Camera i Akihabara, pryldistrikt #1 i Tokyo, i höstas. Riktigt kul upplevelse. [...]

Jo jag höll annars till i Tokyo (Shinjuku) egentligen. Hade ett sånt där rail pass så jag reste runt en del om dagarna. Hade säkert kunna köpt tangentbordet i Tokyo istället. Bodde i ett sharehouse jag hittade på airbnb och det fanns redan wifi där så något router behövde jag inte själv. Väldigt trevlig upplevelse, mycket mer intressant än att sitta för sig själv på ett hotellrum på natten. Ett rese-SIM som gav mig mobildata i två veckor var verkligen enormt användbart med, kostade bara 3000 yen

Glömde helt bort handledsstöd, det där lilla från Filco av trä ser schysst ut. Sparar man nog på att använda sån där vidarebefodring via Amazon i Japan eller ska jag bara beställa ett på the keyboard company istället?

Edit: Beställde från Keyboard Co ändå.