Fel hastighet från Comhem, kompensation?
Hej!
Jag har under ett års tid haft 250 Mbps från Comhem, men bara fått ut mellan 60-100 Mpbs. Trots flera kontakter med kundservice har de inte kunnat avhjälpa problemet. I veckan insåg jag att Comhem ursprungligen skickat fel modem, och jag har haft ett som bara haft stöd för upp till 100 Mbps. Jag har nu fått ett nytt modem och har nu full hastighet.
Så till min fråga. Comhem har tagit på sig det fulla ansvaret och tycker själva att det är ganska bedrövligt att kundservice inte lyckats avhjälpa ett så pass enkelt problem. Vad är en rimlig kompensation?
Till saken hör att min bostadsrättsförening har ett avtal med Comhem som gör att jag som privatperson inte betalar någonting för uppkopplingen. Därför hävdar Comhem att de inte kan ersätta mig ekonomiskt. Jag å andra sidan hävdar att de måste ha brutit det avtal vi tecknat genom att under ett års tid inte leverera det vi kommit överens om, oavsett hur mycket pengar jag som privatperson betalat dem (naturligtvis betalar jag indirekt genom min månadsavgift till bostadsrättsföreningen som i sin tur betalar Comhem för avtalet).
Det de erbjuder är att uppgradera min internethastighet kostnadsfritt, vilket jag tycker låter bra, men detta under förutsättning att jag samtidigt binder upp mig under ett år på deras kanalpaket från Cmore och Viasat. I dagsläget har jag både Cmore och Viasat, dock obundet och vi går i tankarna på att säga upp båda paketen varpå det inte är så lockande att binda dem.
Så, vad hade varit en rimlig kompensation? Kan jag kräva att bli kompenserad överhuvudtaget under rådande omständigheter?
MVH
Andreas