140hz skärm jobbigt för grafikkort?

Permalänk
Medlem

140hz skärm jobbigt för grafikkort?

Hej,

Är det en större belastning för grafikkortet att ha en 140hz skärm inkopplad jämfört med en 60hz? Enligt mig så borde det väl vara samma? Grafikkortet ger ju ett antal fps och sen är det ju skärmen som bara uppdaterar dom fpsen snabbare. Eller har jag fel?

Permalänk

Det blir tyngre även i Windows då Windows kör vSync i skrivbordet. Ingen märkbar prestandaskillnad dock.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Nej det är inte större belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det blir mer än dubbelt så jobbigt för grafikkortet att dra runt windows-miljön eftersom det måste rendera mer än dubbelt så många bildrutor varje sekund.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Det blir mer än dubbelt så jobbigt för grafikkortet att dra runt windows-miljön eftersom det måste rendera mer än dubbelt så många bildrutor varje sekund.

Det är inte dubbelt så jobbigt att rendera samma sak flera gånger.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

hmm har jag inte tänkt på ...spännande hur det här slutar. om man har 2 skärmar inkopplade så blir det väl inte jobbigare för grafikkortet, inte TS fråga men en tanke som kom upp i samband, mörda mig inte.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

hmm har jag inte tänkt på ...spännande hur det här slutar. om man har 2 skärmar inkopplade så blir det väl inte jobbigare för grafikkortet, inte TS fråga men en tanke som kom upp i samband, mörda mig inte.

Eftersom du får dubbelt så hög upplösning, så jo. Speciellt i spel blir det dubbelt så jobbigt.
TS har för övrigt rätt motivation och rätt svar själv. När det gäller spel. Annat när det gäller windows, som många har svarat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

hmm har jag inte tänkt på ...spännande hur det här slutar. om man har 2 skärmar inkopplade så blir det väl inte jobbigare för grafikkortet, inte TS fråga men en tanke som kom upp i samband, mörda mig inte.

Skrivet av Rydisen:

Eftersom du får dubbelt så hög upplösning, så jo. Speciellt i spel blir det dubbelt så jobbigt.
TS har för övrigt rätt motivation och rätt svar själv. När det gäller spel. Annat när det gäller windows, som många har svarat.

Det blir inte mer prestandakrävande bara för att man kör fler skärmar. Det är bara om man expanderar så att man får högre totalupplösning. Men om man t ex har en ordinarie skärm och en TV inkopplad och duplicerar bilden så att båda visar samma så får man samma prestanda som om man bara skulle haft en skärm inkopplad.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro