Flytta över fil från windows 7 till OSX

Permalänk
Medlem

Flytta över fil från windows 7 till OSX

Hejsan! Nu har jag kliat huvudet i 1,5h för att kunna flytta över 2st iso filer från min windowsdator till min MBP. Jag får verkligen inte det att fungera. Har testat ett antal guider med ethernet men icke sa nicke. Har ni några tips om hur man gör? Har även försökt med USB minne men utan resultat:/

Tack på förhand!

EDIT: Har lyckats flytta över windows ISO:n. Ska se hur det går med Kali iso.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det som händer när du misslyckas?

En iso är ju en helt vanlig fil, det är inte konstigt alls oavsett vilken sorts dator du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Hejsan! Nu har jag kliat huvudet i 1,5h för att kunna flytta över 2st iso filer från min windowsdator till min MBP. Jag får verkligen inte det att fungera. Har testat ett antal guider med ethernet men icke sa nicke. Har ni några tips om hur man gör? Har även försökt med USB minne men utan resultat:/

Tack på förhand!

EDIT: Har lyckats flytta över windows ISO:n. Ska se hur det går med Kali iso.

Hur försöker du göra det?
Angående USB stickan vilket filsystem använder du där?

Skrivet av Perc:

Exakt vad är det som händer när du misslyckas?

En iso är ju en helt vanlig fil, det är inte konstigt alls oavsett vilken sorts dator du har.

Frågan är hur han gör det som sagt. Windows har inte stöd för HFS+ Sedan tror jag inte OSX stödjer NTFS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hur försöker du göra det?
Angående USB stickan vilket filsystem använder du där?

Frågan är hur han gör det som sagt. Windows har inte stöd för HFS+ Sedan tror jag inte OSX stödjer NTFS.

men man kan få båda att fungera på båda osen med tredjepartsprogram.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

men man kan få båda att fungera på båda osen med tredjepartsprogram.

Man måste veta att dessa finns och installera dessa vilket många säkert inte gör. Sedan kan stödet vara mediokert exempelvis är EXT stöd på Windows ganska dåligt med alla tredjepartsprogram jag testat runt.

Finns också problem med att spara filer i Windows och sedan använda dessa i andra områden pga kompabilitetsproblem på väldigt många nivåer. Haft själv problem där jag sparat text filer i unicode på Windows som blev oläsbara på OSX / Linux men inte tvärtom.

En polare hade ganska nyligen problem med sin php programmering där Notepad++ sparade filer och när dessa öppnades på Linux så var de helt värdelösa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Exakt vad är det som händer när du misslyckas?

En iso är ju en helt vanlig fil, det är inte konstigt alls oavsett vilken sorts dator du har.

Skrivet av Commander:

Hur försöker du göra det?
Angående USB stickan vilket filsystem använder du där?

Med ethernet delning är det fildelning som gäller. Följde någon guide. Angående USB stickan är det formaterat med NTFS(windows). Det konstiga är nu att windows iso:n gick och mata in i parallels men Linux iso:n visas ett lås över.

Frågan är hur han gör det som sagt. Windows har inte stöd för HFS+ Sedan tror jag inte OSX stödjer NTFS.

Skrivet av Commander:

Man måste veta att dessa finns och installera dessa vilket många säkert inte gör. Sedan kan stödet vara mediokert exempelvis är EXT stöd på Windows ganska dåligt med alla tredjepartsprogram jag testat runt.

Finns också problem med att spara filer i Windows och sedan använda dessa i andra områden pga kompabilitetsproblem på väldigt många nivåer. Haft själv problem där jag sparat text filer i unicode på Windows som blev oläsbara på OSX / Linux men inte tvärtom.

En polare hade ganska nyligen problem med sin php programmering där Notepad++ sparade filer och när dessa öppnades på Linux så var de helt värdelösa.

Med ethernet delning är det fildelning som gäller. Följde någon guide. Angående USB stickan är det formaterat med NTFS(windows). Det konstiga är nu att windows iso:n gick och mata in i parallels men Linux iso:n visas ett lås över. Jo jag vet att det går med tredjepartsprogram. Men eftersom jag inte kommer flytta grejer så ofta mellan stationära och laptopen känns det onödigt.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Är de kopplade till samma nätverk? I så fall funkar väl fildelning den vägen? Då ska det inte spela roll om det är ntfs eller hfs

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Man måste veta att dessa finns och installera dessa vilket många säkert inte gör. Sedan kan stödet vara mediokert exempelvis är EXT stöd på Windows ganska dåligt med alla tredjepartsprogram jag testat runt.

Finns också problem med att spara filer i Windows och sedan använda dessa i andra områden pga kompabilitetsproblem på väldigt många nivåer. Haft själv problem där jag sparat text filer i unicode på Windows som blev oläsbara på OSX / Linux men inte tvärtom.

En polare hade ganska nyligen problem med sin php programmering där Notepad++ sparade filer och när dessa öppnades på Linux så var de helt värdelösa.

Väldigt Off-Topic men i sistnämnda fallet så låter det som skit bakom spakarna eller inte alls phpkod utan felaktigt inlinead binärkod. Vild gissning är att människan bara såg linuxsidan genom en ssh som han inte var kapabel att konfigurera korrekt utan försökte se utf-8 med översättningsinställningar för iso8859-1 vilket ser skit ut.
Kör unicode och unicode så har du väldigt begränsat med problem men blanda unicode och valfri annan kodningsstandard och du har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Väldigt Off-Topic men i sistnämnda fallet så låter det som skit bakom spakarna eller inte alls phpkod utan felaktigt inlinead binärkod. Vild gissning är att människan bara såg linuxsidan genom en ssh som han inte var kapabel att konfigurera korrekt utan försökte se utf-8 med översättningsinställningar för iso8859-1 vilket ser skit ut.
Kör unicode och unicode så har du väldigt begränsat med problem men blanda unicode och valfri annan kodningsstandard och du har problem.

Han körde standard utf-8 och försökte med BOM och utan, och körde vanligt Ubuntu desktop och inte via ssh.
Själv hade jag en Xchat config i utf-8 som när jag sparade i Windows och sedan öppnade i Linux fick jag massvis med binärtecken i filen. Var ett tag sen det hände men minns att jag fann något med hur vissa filer ibland hanteras mellan Windows / Linux.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

OSX läser NTFS så så leta dela ut mappen på Windowsburken och leta upp den på Macen och kopiera från Macen.

Permalänk
Medlem

Angående USB minnet så borde det fungera med EXFAT som filsystem på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Är de kopplade till samma nätverk? I så fall funkar väl fildelning den vägen? Då ska det inte spela roll om det är ntfs eller hfs

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b113980.png

Skrivet av NoWin:

OSX läser NTFS så så leta dela ut mappen på Windowsburken och leta upp den på Macen och kopiera från Macen.

Yes de är i samma nätverk, men fildelning fungerar inte. Och ja, jag har satt på fildelning på BÅDA datorerna. Men hursomhelst, problemet har löst sig. Visade sig att jag behövde bara kopiera filerna igen till USB minnet så kunde parallels läsa av ISO

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Ok bra att du fick till det. Men det kan ju vara trevligt att få till fildelning också. Jag vet att det kan vara väldigt trixigt mellan mac och windows, om jag inte minns fel så är det nånting i windows där du måste tillåta macen att komma åt nåtverket.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Ok bra att du fick till det. Men det kan ju vara trevligt att få till fildelning också. Jag vet att det kan vara väldigt trixigt mellan mac och windows, om jag inte minns fel så är det nånting i windows där du måste tillåta macen att komma åt nåtverket.

Jo försökte göra något sådant:P Tyvärr funkade det:/

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014