Datorn startar inte efter att jag tagit ut batteriet till moderkortet!

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter att jag tagit ut batteriet till moderkortet!

Hejsan!

Datorn startar inte nu efter att jag tagit ut batteriet till moderkortet. Den startar men kommer inte in på Windows och måste göra en "felsökning" men den misslyckas, kvittar hur många gånger jag kör den så hittar den inget och det är något som är fel. Vad är det som kan ha hänt tror ni?

Anledningen till att jag tog ut batteriet var för att USB portarna slutade helt plötsligt att fungera, dem fungerade i BIOS osv men inte när jag kom in i Windows. Så kunde inte formatera datorn eller något för varken mus eller tangentbord fungerade så testade att ta ut batteriet, låta det stå i 10 minuter flr att sedan sätta tillbaka det och hoppas på det bästa.

Så vad kan ha gått snett tror ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Hejsan!

Datorn startar inte nu efter att jag tagit ut batteriet till moderkortet. Den startar men kommer inte in på Windows och måste göra en "felsökning" men den misslyckas, kvittar hur många gånger jag kör den så hittar den inget och det är något som är fel. Vad är det som kan ha hänt tror ni?

Anledningen till att jag tog ut batteriet var för att USB portarna slutade helt plötsligt att fungera, dem fungerade i BIOS osv men inte när jag kom in i Windows. Så kunde inte formatera datorn eller något för varken mus eller tangentbord fungerade så testade att ta ut batteriet, låta det stå i 10 minuter flr att sedan sätta tillbaka det och hoppas på det bästa.

Så vad kan ha gått snett tror ni?

Tack på förhand!

Troligen beror det på att BIOS-inställningarna nollställts när batteriet togs ut, och några av dina inställningar gått förlorade, vilket gör att Windows börjat bråka. Gå in i BIOS och kika om du ser något som ser uppenbart fel ut. Kika tex på hårddiskinställningarna. Om du från början installerade Windows med ACHI mode påslaget, och nollställningen ändrade tillbaka till IDE mode, så kommer Windows inte att starta.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Troligen beror det på att BIOS-inställningarna nollställs när batteriet togs ut. Gå in i BIOS och kika om du ser något som ser uppenbart fel ut. Kika tex på hårddiskinställningarna. Om du från början installerade Windows med ACHI mode påslaget, och nollställningen ändrade tillbaka till IDE mode, så kommer Windows inte att starta.

Okej, jag kollade det lite för några dagar sedan också då detta hände. Men eftersom jag inte kan något om det så hittade jag inte något som såg helt galet ut men jag ska testa! Kommer att testa allt imorgon så kom med fler förslag ifall ni har! Ska kolla igenom BIOS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Okej, jag kollade det lite för några dagar sedan också då detta hände. Men eftersom jag inte kan något om det så hittade jag inte något som såg helt galet ut men jag ska testa! Kommer att testa allt imorgon så kom med fler förslag ifall ni har! Ska kolla igenom BIOS!

När du tog ut batteriet så förlorade bios din boot-ordning. Ställ den till rätta så hoppar datorn igång igen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Då du har en SSD så gissar jag på att du ändrade i bios till AHCI innan du installerade. Mycket troligt att det är precis som Poppu-chan sa och nollställningen av bios gjorde så att du återgick till IDE mode.

Se även till så att du inte försöker boota på din WD disk, men om den pratar om reparation så misstänker jag att du inte försöker göra det

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

När du tog ut batteriet så förlorade bios din boot-ordning. Ställ den till rätta så hoppar datorn igång igen.

Okej, får ta och kika igenom BIOS ordentligt då!

Skrivet av Wishy:

Då du har en SSD så gissar jag på att du ändrade i bios till AHCI innan du installerade. Mycket troligt att det är precis som Poppu-chan sa och nollställningen av bios gjorde så att du återgick till IDE mode.

Se även till så att du inte försöker boota på din WD disk, men om den pratar om reparation så misstänker jag att du inte försöker göra det

Det är min lillebrors dator felet är på, inte på min och han har ingen SSD. Det är en komplett dator från CDON tror jag, säkerligen 2-3 år gammal om inte mer.

Permalänk
Inaktiv

Sätt tillbaka batteriet igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack som fan! Ändrade från IDE till ACHI, samt att den skulle boota hans hårddisk istället för USB hårddisken när den startar och nu fungerar det! Tack återigen!

Samt att tangentbordet och musen fungerar återigen, perfekt! :=)