De regler som är intressanta, är de som aluser tipsade om:
KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Logitech Logitech Extreme 3D", NAME="input/js0"
KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Logitech WingMan Cordless Gamepad", NAME="input/js1"
KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Logitech Logitech USB Keyboard", NAME="input/js9
Men för att de skall fungera i ert fall, måste ATTRS{name} variablerna uppdateras till de värden som gäller för dina enheter ifråga.
Ni måste alltså ta reda på vad ATTRS{name} variablen anger i ert fall. Detta kan enkelt tas reda på med följande kommando:
for js in /dev/input/js*; do; udevadm info -a -n $js | grep name; done
Se dock till att alla inblandande joysticks och liknande är inkopplade först. Annars kan kommandot inte ta reda på vad enheterna heter.
Redigera raderna ovan, och ta bort eller lägg till rader efter behov.
Exempel där det finns två joysticks med namnen "FunnyStick 9000" och "Extreme Gripper XXL" (Påhittade givetvis )
KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="FunnyStick 9000", NAME="input/js0"
KERNEL=="js*", SUBSYSTEM=="input", ATTRS{name}=="Extreme Gripper XXL", NAME="input/js1"
Sedan sparar jag detta i en ny fil, t.ex: "/etc/udev/rules.d/MyNeatJoysticks.rules", och startar om antigen udev-systemet, eller datorn helt sonika för enkelhetens skull. Det viktiga är att filen hamnar i /etc/udev/rules.d/, och har ändelsen ".rules"
Detta kommer att se till att "FunnyStick 9000" alltid hamnar på /dev/input/js0, och "Extreme Gripper XXL" på /dev/input/js1, oavsett vad.