Permalänk

Ge mig en anledning.

Hejsan hoppsan...

Jag skulle vilja att ni ger mig en anledning till att byta till t.ex. Redhat. Jag kör win2k just nu. Jag spelar aldrig spel

Finns det någon nackdel med att köra linux om man t.ex. gör skolarbete endast på windowsdatorer i skolan osv osv...

Ge mig gärna för och nackdelar så skulle jag vara hemskt tacksam.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Ge mig en anledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
Hejsan hoppsan...

Jag skulle vilja att ni ger mig en anledning till att byta till t.ex. Redhat. Jag kör win2k just nu. Jag spelar aldrig spel

Finns det någon nackdel med att köra linux om man t.ex. gör skolarbete endast på windowsdatorer i skolan osv osv...

Tack på förhand!

Ja nackdelar vettetusan... finns ju bra många "office" paket till linux och en del av dem är MYCKET bra. inte för att jag sitter i office speciellt mycket men jag har för mej att det skall gå att spara filerna till .doc, .xsl osv. Om du nu inte spelar spel eller något sådant kan jag inte hitta några speciella nackdelar... det tar ett tag innan du känner dej hemma men sen så är det bara roligt

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk

Hur är det med drivrutiner ? Hade tänkt att köra på en bärbar nämnligen.

Det bör noteras att jag aldrig kört linux "på riktigt" utan endast suttit vid en linuxdator fåtal tillfälle.

Permalänk

Hur är det med att få brännare, tvout att fungera ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är det med att få brännare, tvout att fungera ?

du bör hitta drivrutiner till de mesta idag

Visa signatur

| FD ARC - med FD Noise absorber kit | Corsair 850w TX | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @5,006ghz | Corsair H100 | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | Asus Nvidia GTX580 DCII | Asus Xonar Essence STX + AKG Q701 | Corsair Force GT 120 gb | Kingston SSDNow v300 120GB |

Permalänk
Medlem

Det är säkrare, stabilare, gratis, fler konfigurationsmöjligheter och utan MS.

Permalänk
Medlem

Du kommer att lära dig en massa nya roliga saker om hur din dator fungerar. Kör linux för att du vill lära dig nåt nytt!!!

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är det med drivrutiner ? Hade tänkt att köra på en bärbar nämnligen.

Det bör noteras att jag aldrig kört linux "på riktigt" utan endast suttit vid en linuxdator fåtal tillfälle.

Har du tur har någon annan en likadan bärbar som dig...

http://www.linux-laptop.net/
http://www.linux.org/hardware/laptop.html

Visa signatur

"...trying is the first step towards failure." - Homer Simpson

Permalänk

Se till att du kan köra något vettigt officepaket bara, abiwords word-kompabilitet är inget vidare, openoffice sänker hela burken men kword funkar prima.
Ska du få igång det på en bärbar så kika in http://www.linux-laptop.net/ och kolla om någon redan fått igång det på din modell, detvar så jag fick in det på min bärbara toshiba http://synz.com/support/toshiba_3440ct/

Permalänk
Medlem

Re: Ge mig en anledning.

Citat:

Hejsan hoppsan...

Tack på förhand!

Openoffice finns. Men ska du öppna dokumentet sen på en burk i skolan så får du sitta i 5 mi nför att redigera om allt i office 97/xp.
Arbeten med formler och annat är det absolut sämsta :). Går inte ens att öppna dem på en winburk.

MEN har du en skrivare hemma så att du kan skriva ut din arbeten direkt så är Openoffice det enda rätta

Visa signatur

getalife.com

Permalänk
Medlem

Vadå nackdelar? Det finns väl inga nackdelar med unix?

Visa signatur

// iBear

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iBear

Det finns en hel del hårdvaruutvecklare som fullkomligt struntar i att skriva drivrutiner och dylikt.
Men det är egentligen mindre saker.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Jodå, försök få igång min scanner under linux/unix du...

Permalänk
Medlem
Citat:

Spel är ett problem om man spelar.

Permalänk
Medlem

Som vi ser är egentligen MS felet överallt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Oki så finns inte Photshop, Flash och sånt.
Det är lite synd.

Permalänk
Citat:

Med nackdelar menar jag (som jag antytt innan) kompatibilitetsproblem mellan ex. MS Office och något officepaket för Linux.

Dessutom är det ganska viktigt för mig att ha senaste versioner av ex. MatLab eller Maple (matematikprogram) eftersom jag arbetar ganska mycket i dem. Kommer versionsändringar snabbar till win än till Linux (generellt) ?

Jag tackar för alla svar änsålänge!

Permalänk

Förresten. Jag såg att det inte fanns drivrutin till min scanner till Linux (Pimax 19200 USB). Finns det någon universell drivrutin man kan köra istället ?

Permalänk
Citat:

Dessutom är det ganska viktigt för mig att ha senaste versioner av ex. MatLab eller Maple (matematikprogram)

Hör av dig om du får matlab att snurra under linux! Det är enda anledningen till att jag tvingas köra dualboot med xp.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theboogieman
Oki så finns inte Photshop, Flash och sånt.
Det är lite synd.

Gimp finns ju.. men hur det är med Flash vet jag inte.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Flash finns så du kan se flash-animationer och dyl, men jag vet inte om det finns nått program för o göra flash..

Permalänk
Medlem

Jag har två olika anledningar...

Linux - För att du hatar Microsoft
*BSD - För att du älskar Unix

Kunde inte låta bli....

P.S. Till känsliga personer, jag skojade bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolym

HÅLLER MED.
btw: Detta är mitt första inlägg skrivet från just Netscape i RedHat Linux. (En känsla av att vara L33T!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolym
Jag har två olika anledningar...

*BSD - För att du älskar Unix

Kunde inte låta bli....

P.S. Till känsliga personer, jag skojade bara.

................givande.... låt bli nästa gång

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail

Hör av dig om du får matlab att snurra under linux! Det är enda anledningen till att jag tvingas köra dualboot med xp.

Mitt universitet erbjuder oss att ladda hem Matlab för bland annat unix. Misstänker dock att det kräver någon sorts licens.

Edit: Och nu när jag tänker på det är jag 90% säker att jag har använt en Linuxversion under en laboration i statistik.

Visa signatur

"Wir tanzen Ado Hinkel / Benzino Napoloni / Wir tanzen Schicklgruber / Und tanzen mit Maitreya / Mit Totalitarismus / Und mit Demokratie / Wir tanzen mit Fascismus / Und roter Anarchie"- Tanz mit Laibach

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orbital

Mitt universitet erbjuder oss att ladda hem Matlab för bland annat unix. Misstänker dock att det kräver någon sorts licens.

Edit: Och nu när jag tänker på det är jag 90% säker att jag har använt en Linuxversion under en laboration i statistik.

Jo, det gör mitt universitet med. Det jag är rädd för är att senaste versionen kommer senare till linux än till windows. Nu vet jag, som fakta, att beräkningsmetoder i de olika versionerna kan vara olika. Därför vill jag kunna köra samma program som i skolan.

Permalänk

När det gäller ordbehandling så måste jag rekommendera LyX (egentligen en dokumentbehandlare), ett mycket professionellt program för textproduktion. Generar snygga pdf-filer med ett enkelt knapptryck.
(Har dock inget som helst stöd för exotiska (Läs: MS osv) filformat, men för de behoven använder man lämpligen ett annat program.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer versionsändringar snabbar till win än till Linux (generellt) ?

Nej. Dom flesta program som utvecklas till Unix släpps under GPL och andra fria licenser, så vem som helst får fortsätta och bygga vidare på programmet, eller - som gäller min webbläsare - ta programmet och bygga en egen version på det som grund, den webbläsare jag använder är Links, finns tre Linksvarianter och ett orginal, den jag kör nu (links-hacked, inte orginal) har tillochmed stöd för PDF och LUA ;), det har inte orginalet eller Elinks. Därav fixas nog buggar och dylikt fortare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlma
Flash finns så du kan se flash-animationer och dyl, men jag vet inte om det finns nått program för o göra flash..

*host* Macromedia Flach FX *host*

Non^Sense!: Kör dualbot om du är orolig över att det blir problem!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac

Non^Sense!: Kör dualbot om du är orolig över att det blir problem!

Dualboot känns så newbie Fast å andra sidan så är jag ju en newbie