Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Batman;14839710"]

Citat:

Det är ju rätt konstigt egentligen. För några år sen då Finland började stänga gränserna och numera Norge på senare tid till en viss del....då var det inte speciellt många som sa nåt. Som Moderaterna säger, att invandringenkostnaden ska 10-dublas eller vad siffran nu var, dom pengarna? Finns dom löst sittande nånstans och bara väntar eller? Nej, det kommer att gå ut över äldreomsorgen (som idag redan är rent förskräcklig i Sverige, finns många som säger emot men kolla gärna mer era nära och kära som sitter på hemmen så ska ni få se), sjukvården osv osv.

En av anledningarna till att äldreomsorgen har det svårt är personalbrist, du kommer inte automatiskt få mer vårdpersonal bara för att invandringen stryps. Och att koppla ihop asylkostnader med att äldre svälter är också felaktigt. Om du någonsin jobbat på ett äldreboende hade du insett att det krävs ett enormt arbete för de äldre, något som kräver en hög personaltäthet. Du måste nästintill tvinga vissa äldre att äta för att de inte ska gå ner i vikt.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/umeapro...

Det är därför det är så oärligt av Åkesson att säga att det står mellan en invandrare och en äldre. Och om det nu skulle vara såpass att det fanns en så stor korrelation mellan volymen invandring och kvalité i äldreomsorgen, skulle Sverige ligga på botten. Men nu gör vi inte det (lägg till faktumet att Sverige har en av världens högsta medellivslängd).

http://www.bbc.com/news/world-24346962

Citat:

Det jag tror heller inte många SD-hatare inser är att när dom väl skriver nåt knasigt inlägg på facebook, sin blogg etc så bidrar dom mer och mer till SD's framgång, det gynnar dom enbart. SD's största problem är ju att dom alltför oftast är ett enfrågeparti, men ämnet i sig är så pass smittbelagt med ilska hos resten av politikerna så att istället för att argumentera om saken så tar man och yttrar ordet rasist, och så kommer man undan.
Har suttit och kollat väldigt mycket på senare tid på SVT Forum när Jimmie Åkesson debatterar och man kan enkelt dra en slutsats, knappt en enda av hans politisk motståndare verkar förstå innebörden av ordet Rasist. Det är hans sympatisörer och väljare som står för en del väldigt konstiga åsikter, lyssnaer man noga på Åkesson så förstår man att han visst är för en invandring, inte emot, men en reglerad invandring.

Invandringen är reglerad. Du kanske tycker att den är för stor, men det betyder inte att den inte är reglerad. Vidare, Åkesson kör som vanligt på med sitt mantra, det är antingen äldreomsorg eller invandring. Det kan inte vara både och. Det är en grovt förenklad och felaktigt bild som dessvärre vissa köper utan närmare eftertanke.

Permalänk
Medlem

Skriver rakt till swifty..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

En hel del generalisering, ren osanning, anekdotisk bevisföring, känsloargument, felaktig problemlösning (läkare och vårdpersonal är stressade pga personalbrist, och det hjälper inte att alla hela tiden bara blir äldre och äldre) i texten. Vidare, att vara utlänning gör en inte immun mot att vara rasist.

Hur du ens kan jämföra Irak med dagens Sverige är ofantligt konstigt. På dagordningen är det jämt tal om jämställdhet, feminism, rasism etc. Sverige måste vara det land som de ämnen pratas mest om. Att då påstå att Sverige islamiseras är oförenligt med vilken riktning Sverige går och hur det ser ut i många islamska länder (som går åt andra hållet, diskriminerar mot andra religioner, kvinnor etc).

Ok, fortsätt snacka ditt. Du verkar inte veta nåt om hur det är med allt. Du är lika blind som andra som bara sitter och väntar på något. Ska det behöva hända dig nåt för att du ska inse sanningen? Jag tror det. Men gå du och rösta på något av de andra partierna så får vi se hur det hela slutar. SD säger sanningen, inte bara om invandring, utan om mycket annat. Ställer man en fråga till honom så får man svar och konkreta svar. Men fortsätt du.. Ha ett bra liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00P:

Ok, fortsätt snacka ditt. Du verkar inte veta nåt om hur det är med allt. Du är lika blind som andra som bara sitter och väntar på något. Ska det behöva hända dig nåt för att du ska inse sanningen? Jag tror det. Men gå du och rösta på något av de andra partierna så får vi se hur det hela slutar. SD säger sanningen, inte bara om invandring, utan om mycket annat. Ställer man en fråga till honom så får man svar och konkreta svar. Men fortsätt du.. Ha ett bra liv

Om du är oförmögen att argumentera för din sak, borde du tänka efter om din föreställning av Sverige verkligen stämmer. Det borde tämligen vara enkelt för dig att visa att det sker en islamisering av Sverige, där vi rör oss mer och mer mot t.ex hur situationen är Irak. Min tes var att Sverige är väldigt skilt från det debatt klimat som råder i många islamistiska länder och att Sverige rör sig mer och mer mot ett jämställt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00P:

Öh.. Nej? Ställer man en fråga till Åkesson får man allt som oftast en lögn tillbaka som han legitimerar med statistik han dragit ur röven rent ut sagt.

Att han gärna ställer invandring mot äldrevård har att göra med att den åldersgruppen är mer invandringsfientlig och lättare faller för skrämselpropagande. Skärp till dig för fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Öh.. Nej? Ställer man en fråga till Åkesson får man allt som oftast en lögn tillbaka som han legitimerar med statistik han dragit ur röven rent ut sagt.

Att han gärna ställer invandring mot äldrevård har att göra med att den åldersgruppen är mer invandringsfientlig och lättare faller för skrämselpropagande. Skärp till dig för fan.

Dragit ur röven? Så ditt snack har du dragit ur munnen? Gå och tvätta din tunga med tvål så kanske den blir ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Om du är oförmögen att argumentera för din sak, borde du tänka efter om din föreställning av Sverige verkligen stämmer. Det borde tämligen vara enkelt för dig att visa att det sker en islamisering av Sverige, där vi rör oss mer och mer mot t.ex hur situationen är Irak. Min tes var att Sverige är väldigt skilt från det debatt klimat som råder i många islamistiska länder och att Sverige rör sig mer och mer mot ett jämställt land.

Argumentera med vem? Dig? Du har ju siktat in dig på att jag har fel.. Du vet ju inte ens vad jag vet, varit med om och fått se med egna ögon. Så varför ska du sitta och snacka så mycket tomt? Ge dig.
Och om du nu är så smart och vet MER än alla andra, varför går du inte ut och pratar öppet framför alla? Nej just det, du vågar ju inte. Men det gör jag. Pratar och säger exakt vad jag tycker. Är ärlig och rak på sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00P:

Argumentera med vem? Dig? Du har ju siktat in dig på att jag har fel.. Du vet ju inte ens vad jag vet, varit med om och fått se med egna ögon. Så varför ska du sitta och snacka så mycket tomt? Ge dig.
Och om du nu är så smart och vet MER än alla andra, varför går du inte ut och pratar öppet framför alla? Nej just det, du vågar ju inte. Men det gör jag. Pratar och säger exakt vad jag tycker. Är ärlig och rak på sak.

Jag har inte på förhand siktat in mig på någonting, rätta mig gärna om jag har fel någonstans. Det är ganska enkelt, välj ut ett stycke där du tycker att jag har fel och ge argument till varför jag har fel.

Jag har en ganska bra bild av vad du har varit med om, du skrev ju precis en novel om ditt liv. Men tyvärr för din del så argumenterar vi inte så i Sverige, ditt försök till "rösta såhär, lita på mig" väger ytterst lite.

Vidare, detta är en tråd där vi diskuterar politik, så diskutera politik istället för att slänga ut ad hominems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00P:

Dragit ur röven? Så ditt snack har du dragit ur munnen? Gå och tvätta din tunga med tvål så kanske den blir ren.

Upplysningsvis är det ett uttryck för något påhittat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00P:

Jag läste lite snabbt vad ni andra skrivit om de olika partierna och vill bara svara lite på vissa grejer som vissa här inne skriver. Ni får tycka och säga vad ni vill men vissa saker måste man förstå. Om ni är osäkra på vilket parti ni ska rösta på, så gör snälla valkompassen och svara så ärligt som möjligt på alla frågor!

Jag är från kristen från Irak och kom till Sverige 1996.
Året var 1993 då min familj rymde från landet på grund av islam. Ständigt hotade av dessa extrema muslimer som tyckte att vi kristna var skit. Vi var koffar (otrogna), tjuvar och allmänt skit. Vi skulle inte få finnas kvar.
Min far och yngre bror dog när jag var 6-7 år. Min mor kämpade med att få ordning på allt. Vi var då 3 killar och 9 tjejer. Tjejer är väldigt utsatta i dessa skit länder som mitt. Mina systrar gifte sig när de var ganska unga, typ 18 år och flyttade med sina män. Många av dem flyttade utomlands. Kvar var vi, mamma, en syster och tre bröder. Mamma bestämde sig för att sälja huset, ett STORT hus, och flytta från skiten. Huset såldes för 3600$. Idag är huset värt mer än vad man anar. Hur som helst, pengar och materiella saker är inte värt något i mina ögon.
Mamma sålde allt och vi betalade en smugglare i stort sätt alla våra pengar, 3600$. Vi smugglades ut till Turkiet och skulle vara bo där några månader. Men vi blev lurade och satt fast i landet ganska länge. Mamma insåg att vi inte kunde göra annat än att hyra en lägenhet och börja jobba. Min syster var ca 16 år, jag ca 12, min yngre bror ca 11 och min äldre bror var väl över 18 år. ALLA började jobba för att kunna försörja oss. Turkiet är inte paradis men bättre än Irak. Jag hade två jobb, ena på ett snickeri och det andra på ett tryckeri. Min äldre bror jobbade lite överallt. Restaurang, snickeri, klädfabrik etc.. Min yngre bror jobbade också på ett snickeri. Min syster jobbade i nån klädfabrik också. Vi trivdes bättre och folket var snälla mot oss. Men mamma trivdes aldrig och ville bara ut från landet. Vi fick stanna där till 1996 tills UN gav oss chansen att åka till Kanada, där två av mina systrar finns. Men av någon anledning blev det inte så utan vi fick åka till Sverige! Hur bra som helst, så vi packade och vi skulle få resa inom en månad.
Året var 1996 när vi kom till Sverige, vi fick allt. Ett tak över huvudet, skola, vi behövde inte jobba mer. Skolan kom igång och allt.
Vi var aldrig så lyckliga som då. Sverige är ett underbart land! Man får vara den man vill vara utan att vara hotad för att man är kristen.
IDAG känner jag att Sverige är på väg åt fel håll. Vården funkar inte som det ska, pengar räcker inte till det. Läkare får stressa ihjäl sig för att hinna med allt och alla. Sjuka drabbas väldigt illa av det hela. Vissa får inte den vård de måste ha för att överleva. Allt handlar om att det inte finns pengar till allt. Men vart är alla pengar? Varför ska Sverige bli ett skitland? Politiker tar inte ansvar för något längre! De tjänar så mycket på att bara snacka en massa skit. Ta t.ex Moderaterna.. De har förstört Sverige och dessa ekonomi genom deras VANSINNIGA invandring! ALLA pengar ska gå till invandring, speciellt dessa islamister och somalier som kommer hit och påstår sen att vi är otrogna, ALLA ickemuslimer är otrogna! Vill inte höra att jag är rasist eller islamofob. Är själv utlänning och har varit med om mycket. Vi lekte med bomber i våra hemländer, som dessa islamister släppt utanför våra hus så vi kunde sprängas i bitar. Ok? Kalla mig inte något för då blir jag förbannad.
Vilka mer drabbas? Svenskarna, och alla pensionärer. Svenskar har inte ens råd att gå till tandläkaren! Pensionärer har heller inte råd med nya löständer. De får gå omkring och inte kunna äta vanlig mat. Det ska serveras kall mat, soppa med nåt skit i. Dessa stackare har inte ens råd med rullator. De sitter instängda i sina rum på ett ålderdomshem utan nån kontakt från någon annan än dessa vårdare. Min fru jobbade på servicehuset och brukade berätta hur illa de äldre har det. Vissa vet inte längre något om verkligheten. Ingen tar bra hand om dem längre. De är bortglömda av våra så kallade politiker. HUR KAN MAN BEHANDLA DE PÅ DET HÄR VISET? De har för helvete jobbat hela sitt liv och byggt upp Sverige. Ska de sen behandlas på det här vidriga sättet? Hur långe ska detta pågå innan Svenskar vaknar? Varför tillåter ni dessa politiker styra det fina Sverige på ett vidrigt sätt?
Jag blir så förbannad över hur saker och ting blir idag. Sverige var inte så här när jag kom. Vet att saker och ting förändras men inte att svenska folket ska behandlas som skit? Varför?! Jag blir alltid så känslosam när det handlar om äldre. Låt de få ett värdigt liv, de har inte mycket kvar.
När det kommer till invandrare så får de allt gratis. Tandvård, el, busskort och mycket annat helt gratis. Varför får inte svenskar det? Vad i helvete är felet på dessa politiker som bara tar från svenskarna och ger till invandrare, speciellt dessa islamister som hatar oss ickemuslimer. Det är mycket svenskar inte vet om dessa hatare. Visste ni om att pengarna de får från Sverige, lämnas till en mulla som "renar" de innan användning. Varför? Pengarna är orena och kommer från otrogna. De är smutsiga! Mullan får såklart en del av pengarna för att han rengör de. Tror det var 10%..
Medan svenskarna jobbar från 08-16 eller mer, betalar skatt och får inget tillbaka på det. Är det rätt? Är det OK att invandrare kallar er för rasister? Vilka är egentligen rasister? Ordet rasist har blivit så stort att alla använder det.. Det är ett idiotist ord som kastas omkring så fort något händer. Ordet används MEST av invandrare så fort de inte får som de vill. Är det rätt?

Jag kortar detta och hoppas ni förstår.
När det gäller politik. Många snackar om att Sverigedemokraterna är rasister.. Är det rätt tycker ni?
Var nånstans är de rasister? Är det för att de vill skydda Sverige? Är det för att de vill ha rättvisa? Är det för att de anser att andra politiker förstört Sverige? Ska de behöva prata klarspråk med svenskar för att få dem och förstå att detta inte är OK?
Jag tycker VERKLIGEN att SD gör något underbart! De vill dra ner på all invandring eftersom de vet vilka konsekvenser detta kommer orsaka. Moderaterna sa för nån vecka sen att ALLA pengar kommer att satsas på invandringen framöver. Men vad i hela friden är detta? Moderaterna har en massa islamister i partiet och samma sak gäller för Socialdemokraterna. Det pågår en ren islamisering i alla dessa partier, förutom Sverigedemokraterna. SD säger att islam är ett hot vilket vi kristna sagt i alla dessa år utan att någon lyssnat på oss. Vi blir kallade för rasister och islamhatare.. Blir så förbannad att Svenskar är så blinda. De inser inte sanningen, varför inte lyssna på oss som varit med om det i våra hemländer?? Är det så svårt att bara lyssna på sanningen?
Nu finns det ett islamistparti i Sverige som kallas för Hizb-ut-Tahrir, http://hizb-ut-tahrir.se , och dessa vill ta över Sverige och tycker att Sverige ska bli ett islamistland. De kommer att bli värre till 2018, har de sagt. Då ska de komma in i Riksdagen och en massa skit.
Det påstås att dessa islamister som finns i de olika svenska partierna är där för att se hur allt fungerar och när tiden är inne ska de hoppa över till det där islamistpartiet och ta över Sverige. Varför lyssnar ingen på dessa varningar?
Jag kommer att rösta på SD för att stoppa den vansinniga invandringen i Sverige!
Inte bara det, utan för att SD har en sån grym politik och åsikter. De talar sanningen och kommer alltid med riktig fakta kring allt.
För jag tror inte att NÅN svensk vill att Sverige ska bli som Irak, syrien etc etc..
En sista gång säger jag till er, jag är inte rasist eller islamofob.
Jag är gift med en svensk kvinna och har tre underbara barn tillsammans med henne.
Jag driver eget inom IT och trivs väldigt bra i Sverige. Därför vill jag att mina barn ska växa upp i ett bra land som Sverige. De ska inte behöva stå ut med massa skit. Islam förstör alla länder! Snälla, rösta rätt. Tro inte på allt ni hör på SVT och TV4, expressen, aftonbladet etc. Gå in och läs på Exponerat och andra riktiga sajter där de skriver sanning och inte massa lögner som de andra.

Dold text

Ha det bra alla och rösta rätt. SD är enda utvägen.

Du är rasist och du är islamofob, sorry men det är inget annat att säga om det, jag är uppenbart ointresserad av din härkomst i den här frågan, kan inte du skilja på förövaren och den grupptillhörighet du tillskriver förövaren så är du festligt nog precis lika lämpad till att fatta beslut om andra människor som de du avskyr.

Om nu SD får igenom sin vilja så kommer inte dina trosfränder i Irak eller Syrien för den delen få uppehållstillstånd. De kommer att fastna i flyktingläger längs med gränsen och stanna där tills deras liv är slut och det lär hända långt innan döden inträder.

Skrivet av J00P:

Hänvisar du till exponerat som en sanningssägare så kan vi gott nog kalla dig för nyctalopen, Exponerat må förvisso säga sin sanning men den är varken relevant eller riktig. Du får gärna belägga dina antaganden rörande de ekonomiska implikationerna av flyktingmottagande eller invandring men om vi kort tar det du säger om tandvården så är det en rent politisk fråga där partierna och väljarna låtit tandvården vara finansierad åt det individuella hållet snarare en ett samhälls ansvar, minskad invandring eller minskat flyktingmottagande kommer inte att göra tandvården billigare.

Skrivet av J00P:

Nej det spelar ingen roll om du anser dig modig nog att tala inför alla och säga vad du tycker, det du tycker är rasistiska dumheter, islamofoba-katastrofscenarion och du saknar belägg för dina antaganden. Att du som individ kommer från Irak är lika ointressant som om du kom från Simrishamn för det är du som individ som väljer att tolka världen utifrån rasistiska ramar och dra islamofoba slutsatser.

Har jag nämnt att du är islamofob och rasist tillräckligt många gånger eller ska vi trycka lite mer på att du med ett inlägg lyckats trumfa de flesta av dina gelikar i tråden.

Räkneexempeldags! krystat men nog går det.

För att ett parti ska kunna kom in i riksdagen med samma röstdeltagande som 2010 så krävs det 241 000 röster. Samma år fanns det uppskattningsvis 450 000 personer från muslimsk dominerade länder i Sverige. Om vi antar att mängden röstberättigade i gruppen svarar mot röstberättigande totalt så får vi på en höft 360 000 röstande. Vi kan väl dra av Iranierna direkt: 312 000, Kaldeerna rycker 290 000 osv osv. Ja vi hamnar väl ikring en summa som krävs för riksdagsinträde. Detta förutsätter förstås att Muslimer röstar islamistiskt, att de lämnat sina hemländer inte för att fly från islamister som Al-Shaabab utan för att sprida rörelsen.

Skrivet av Batman:

Det är ju rätt konstigt egentligen. För några år sen då Finland började stänga gränserna och numera Norge på senare tid till en viss del....då var det inte speciellt många som sa nåt. Som Moderaterna säger, att invandringenkostnaden ska 10-dublas eller vad siffran nu var, dom pengarna? Finns dom löst sittande nånstans och bara väntar eller? Nej, det kommer att gå ut över äldreomsorgen (som idag redan är rent förskräcklig i Sverige, finns många som säger emot men kolla gärna mer era nära och kära som sitter på hemmen så ska ni få se), sjukvården osv osv.

Äldreomsorgen som helhet är fullkomligt lysande i Sverige, vi lever längre och längre osv. Carema är ett undantag inte regeln och det har inget med statens resurser att göra utan att Carema hellre tog ut vinst än att fullfölja sitt uppdrag på bästa möjliga vis.

Moderaterna talar förövrigt om flyktingmottagande, inte invandring och den kostnadsökningen skulle ha varit helt oproblematiskt om Borg antingen hade hållit på budgetmålen eller inte som han gjorde nu senast: Lagt en underfinansierad budget.

Skrivet av Batman:

Det jag tror heller inte många SD-hatare inser är att när dom väl skriver nåt knasigt inlägg på facebook, sin blogg etc så bidrar dom mer och mer till SD's framgång, det gynnar dom enbart. SD's största problem är ju att dom alltför oftast är ett enfrågeparti, men ämnet i sig är så pass smittbelagt med ilska hos resten av politikerna så att istället för att argumentera om saken så tar man och yttrar ordet rasist, och så kommer man undan.
Har suttit och kollat väldigt mycket på senare tid på SVT Forum när Jimmie Åkesson debatterar och man kan enkelt dra en slutsats, knappt en enda av hans politisk motståndare verkar förstå innebörden av ordet Rasist. Det är hans sympatisörer och väljare som står för en del väldigt konstiga åsikter, lyssnaer man noga på Åkesson så förstår man att han visst är för en invandring, inte emot, men en reglerad invandring.

I samma inlägg som jag svarar dig så svarar jag en rasist, då du blandar ihop invandring med flyktingmottagande så måste jag nog anta att du inte är kompetent för att föra diskussionen och därmed har vi två exempel på de två strömningar som SD består av:

Rasister och inkompetenta.

Minns väl att inkompetent inte är ett skällsord utan helt enkelt är motsatsen till kompetens: jag är inte kompetent att flyga stridsplan, du är inte kompetent att föra ett samtal rörande de ekonomiska implikationerna av flyktingmottagande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

De gissar ju bara. Ingen jävel vet vad som händer ekonomiskt om vi minskar invandringen med 90%. Det enda man kan veta säkert är att invandringen rimligtvis minskar med 90%, vilket för SD verkar långt mycket viktigare än vilka ekonomiska följder det kan få.

Minskar invandringen, asylmottagandet eller anhöriginvandring eller är det samtliga som åsyftas?

Hur som, det borde rimligen bara vara att räkna på det så får vi slut på spekulationerna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Minskar invandringen, asylmottagandet eller anhöriginvandring eller är det samtliga som åsyftas?

Hur som, det borde rimligen bara vara att räkna på det så får vi slut på spekulationerna.

Har vi inte gjort det flera gånger hittills?

Hursom:
(Minskningen är Ozzeds 90%)

Effekt 1: Befolkningsminskning

Baserat på 2013

Invandring 116 000 (10440)
Utvandring 51 000

Netto 65t (- 40560)

Födda ca 114 000
Döda ca 90 000

Netto 24000

Sammanlagt blir det -16560 invånare

Effekt 2: Arbetskrafts minskning¨

Varje åldersgrupp upp till 65 omfattar ca 120 000 individer

Varje år får vi då ett utträde om ca 120 000 (förtidspensioner och annat borträknat) individer från arbetsmarknaden samtidigt som det tillförs 114 000, till det tillkommer utvandringen av dem i arbetsför ålder. Summan är en minskning av arbetskraften.

Utöver det så kommer ökande matchningsproblem, minskad rörlighet omvandling av bidrag till individer till bidrag till kommuner. Ökade personalkostnader i äldrevården osv.

Effekten av en befolkningsminskning kan enkelt förklaras med grundläggande marknads ekonomi. Om utbudet minskar utan att efterfrågan minskar så kommer priset att höjas.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Har vi inte gjort det flera gånger hittills?

Säkert, lägger inte det på minnet.

Men, om grundpåståendet är så här utförligt bör det bemötas sakligt ;):

Skrivet av Batman:

Good luck säger jag bara, finns ingen chans att det där nånsin kommer hålla.

Någon som har koll på energipolitiken och kan dra lite snabbt hur det blir om vi utgår från att valet går som i dagens opinionsmätningar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19472962.ab

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Säkert, lägger inte det på minnet.
Men, om grundpåståendet är så här utförligt bör det bemötas sakligt ;):
Någon som har koll på energipolitiken och kan dra lite snabbt hur det blir om vi utgår från att valet går som i dagens opinionsmätningar?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19472962.ab

Söder om kulturmarxisternas byggvaruhus i Gysinge finns ingen vattenkraft.
Utöver att V och MP vill avveckla kärnkraften (inte en helt ovanlig åsikt oavsett parti är min anekdot.) och att S vill hålla sig väl med industrin? Inget alls.

Man ska komma ihåg att de sätt som MP och V uttrycker sig på ligger i linje med Nja resultat i omröstningen. MP vill ersätta två reaktorer med vindkraft och kan således fram tills att detta är möjligt alltid falla tillbaks på att de vill ersätta kärnkraften först och främst, inte avveckla den. Detsamma gäller V.

Utöver det så har man förstås energiskatterna.

Rikspolitiken kan förstås tyckas vara viktig i den här frågan, men den handlar i grund och botten om ekonomiska realiteter som inget parti kan gå emot. Inte ens SD idé (om den är kvar) att bygga ut kärnkraften kan anses vara relevant eftersom det ur ett ekonomiskt perspektiv skulle innebära överkapacitet och prissänkningar (marknaden...).

Det viktiga är de beslut som fattas på kommunal nivå rörande utbyggnad av fjärrvärme och energiåtervinning genom industrin eller andra storkonsumerande anläggningar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Söder om kulturmarxisternas byggvaruhus i Gysinge finns ingen vattenkraft.
Utöver att V och MP vill avveckla kärnkraften (inte en helt ovanlig åsikt oavsett parti är min anekdot.) och att S vill hålla sig väl med industrin? Inget alls.

Man ska komma ihåg att de sätt som MP och V uttrycker sig på ligger i linje med Nja resultat i omröstningen. MP vill ersätta två reaktorer med vindkraft och kan således fram tills att detta är möjligt alltid falla tillbaks på att de vill ersätta kärnkraften först och främst, inte avveckla den. Detsamma gäller V.

Utöver det så har man förstås energiskatterna.

Rikspolitiken kan förstås tyckas vara viktig i den här frågan, men den handlar i grund och botten om ekonomiska realiteter som inget parti kan gå emot. Inte ens SD idé (om den är kvar) att bygga ut kärnkraften kan anses vara relevant eftersom det ur ett ekonomiskt perspektiv skulle innebära överkapacitet och prissänkningar (marknaden...).

Det viktiga är de beslut som fattas på kommunal nivå rörande utbyggnad av fjärrvärme och energiåtervinning genom industrin eller andra storkonsumerande anläggningar.

I någon diskussion har jag för mig att pappersbruken försvann på grund av höga elpriser. Hur mycket sanning ligger det i detta och om det ens gör det, hade bruken kunnat finnas kvar med ett lägre elpris??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

I någon diskussion har jag för mig att pappersbruken försvann på grund av höga elpriser. Hur mycket sanning ligger det i detta och om det ens gör det, hade bruken kunnat finnas kvar med ett lägre elpris??

Dock är det väl så att det kvittar ifall vi har kärnkraft eller ej utan boven i det dramat är väl att vi slog samman elbörserna. Jag misstänker att sveriges eventuella extra reaktorer inte påverkat europas elpris speciellt mycket.

Ang. kärnkraft kan vi enkelt konstatera att det är det mest (effektiva) miljövänliga sättet att få fram energi på idag och att sverige har extremt bra förutsättningar för att ha reaktorer både ur platssynvinkel och ur risksynvinkel. Forskningen och utvecklingen inom kärnkraft har inte direkt stått stilla sedan 70-talet som vissa verkar tro...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

V givetvis inb4 jävla kommunist . Så jag tycket bara, mycket påhopp osv här men vi måste tänka att vi är alla uppväxta i olika klasser i samhället och på olika platser/årtionden så givetvis kommer vi alla tycka olika.

Så jag tycker som jag tycker och ni tycker som ni tycker.

Glhf i valet

Mvh Sluze

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K (4,4ghz) GPU: Zotac Gtx 780. RAM: CORSAIR 16GB 1600MHZ VENGEANCE. Chassi: Define R4. OS: Windows 8.1 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Pappersbrukens största historiska fiende var återvinning, elpriserna är förstås problematiska men å andra sidan så är det inte många länder som kan konkurrera med oss. Pappersbruken närmst min position just nu drar lika mycket kräm som Malmö stad förövrigt.

Vi talar förresten då och då om bruksdöden och den passar väl att ta upp nu.

Järnframställning -> kolning -> sågverk -> pappersbruk är väl en sorts norm vi kan tala om i Brukssamhällen. Vi vet att världen förändras, vi har inte hundratals smågruvor eller masugnar längre, vi har Oxelösund och Kubal. Pappersindustrins problem är att den inte förändrats med världen, det ha inte kommit fram en naturlig vidareutveckling av pappersindustrin såsom breddningen i forna dar. Här får man nog tala om att ingenjörerna har misslyckats med optimering av resursanvändande.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Pappersbrukens största historiska fiende var återvinning, elpriserna är förstås problematiska men å andra sidan så är det inte många länder som kan konkurrera med oss. Pappersbruken närmst min position just nu drar lika mycket kräm som Malmö stad förövrigt.

Vi talar förresten då och då om bruksdöden och den passar väl att ta upp nu.

Järnframställning -> kolning -> sågverk -> pappersbruk är väl en sorts norm vi kan tala om i Brukssamhällen. Vi vet att världen förändras, vi har inte hundratals smågruvor eller masugnar längre, vi har Oxelösund och Kubal. Pappersindustrins problem är att den inte förändrats med världen, det ha inte kommit fram en naturlig vidareutveckling av pappersindustrin såsom breddningen i forna dar. Här får man nog tala om att ingenjörerna har misslyckats med optimering av resursanvändande.

Är väl egentligen bara Nymölla kvar som kan hävda att de har något sort "nisch-papper".

Det var ganska intressant att verka inom transportnäringen från ~80 framåt, fick se hela spektaklet på första parkett. En bil med "export" idag ser inte riktigt likadan ut på flaket som den gjorde bara för några tiotal år sen, men en blick in i dom brukar ge en bra bild av hur läget inom industrin ser ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svarar så här istället..
Ni som säger att SD är skit och rashatare, rasister m.m.. Har ni funderat på varför så många röstar på de?
Ni ska sitta här och snacka så mycket skit och tro på allt som vissa skriver, t.ex professorn som gjorde forskningen. Han fattar själv inte vad SD är ute efter när de pratar om att minska invandringen. De pengar som invandringen suger åt sig kan istället gå till äldre, sjukhus, skolor etc etc. Men när ska ni börja förstå att Sverige INTE kan ta emot alla från hela världen. Bristen på bostäder är så stor att bland annat hotellen stänger och omvandlas till asylboende. Är det rätt att Sverige ska ta emot ALLA bara för att folk ska bli nöjda! Jag förstår och vet hur de som flyr kriget har det, jag har själv varit med om det, men det går inte att ta emot ALLA. SD säger ju att de INTE kan stoppa all invandring, men de vill minska den. Problemet med de flesta svenskar är att de börjar snacka skit om sitt eget folk, de börjar hata varandra för att ena tycker SD är bra och en annan inte. Är det inte demokrati vi har i Sverige? Folk får väl tycka vad de vill! Men hur många är det inte som mobbas och till och med får sparken för att de röstar på SD.
Det här landet är på väg åt skogen!

Sen när det gäller invandring, asylsökande etc..
Moderaterna har suttit i 8 år och vad har de gjort? Förstört Sverige genom invandring och ändå säger de att de inte slänger ut nån , eller hur? Då kan de gärna tala om för mig varför mina nära vänner som jag känt länge inte fått stanna i Sverige? Jag känner MÅNGA som kastats ut ur landet, de var kristna. Medan extrema islamister gärna får stanna! Tala om för mig varför i helvete de gjort det? De ska sen komma och säga att SD är rasister och vill stoppa och slänga ut invandrare.. De största skitsnackarna är moderaterna och sossarna. Så kom inte och säg att SD si och så.
De har inte ens vunnit valet och alla ska hugga de! Hugg de som haft makten istället.
Sen kan ni tala om för mig varför så många som 43.78% här inne är inställda på SD..
Kom ihåg att om ni är så duktiga på att snacka och vet ALLT, då kan ni själva engagera er i politik och förändra. Sitt inte här bakom en skärm och skriv massa skit när man försöker prata om saker och ting. Ni själva är rasister som hugger folk för att de inte tycker som er. Sandlåda. Kom och möt öga mot öga och diskutera, vilket jag inte tror ni kan. Så gå och göm er igen och sluta snacka skit.
Skriver inte mer nu och loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Är väl egentligen bara Nymölla kvar som kan hävda att de har något sort "nisch-papper".

Glöm inte Lessebo, än är det inte dött.

Skrivet av ilstallione:

Det var ganska intressant att verka inom transportnäringen från ~80 framåt, fick se hela spektaklet på första parkett. En bil med "export" idag ser inte riktigt likadan ut på flaket som den gjorde bara för några tiotal år sen, men en blick in i dom brukar ge en bra bild av hur läget inom industrin ser ut.

De senaste tio åren så har det skett en markant ökning med export transporter som åker norrut på E4, det vore nog bra för alla inom pappersindustrin om kommunerna slutade jaga den exporten och satsade på den de lämpar sig för.

Skrivet av J00P:

Svarar så här istället..
Ni som säger att SD är skit och rashatare, rasister m.m.. Har ni funderat på varför så många röstar på de?

Majoriteten röstar inte på SD, de individuella skälen bakom en individs röst är förstås rätt ointressanta, de kan dock i det här fallet sammanfattas med inkompetens och rasism.

Skrivet av J00P:

Svarar så här istället..
Ni ska sitta här och snacka så mycket skit och tro på allt som vissa skriver, t.ex professorn som gjorde forskningen. Han fattar själv inte vad SD är ute efter när de pratar om att minska invandringen.

Invandring:
Anhöriginvandring.
Arbetskraftsinvandring.

Skrivet av J00P:

Svarar så här istället..
De pengar som invandringen suger åt sig kan istället gå till äldre, sjukhus, skolor etc etc.

Nej, det du talar om är alternativkostnader och det bygger på vad jag gillar att kalla SD behov av magi. Mer pengar i skolan kommer inte att ge fler lärare där det behövs, mer pengar till sjukvården kommer inte att ge fler läkare. Mer pengar till äldrevården kommer definitivt inte hindra Carema från att söka öka vinstutrymmet.

Det är inte matematiklärare och läkare som går arbetslösa.

Skrivet av J00P:

Men när ska ni börja förstå att Sverige INTE kan ta emot alla från hela världen.

Nu tar varken Sverige emot alla flyktingar och ingen här hävdar att Sverige ska ta emot alla flyktingar i hela världen.

Skrivet av J00P:

Bristen på bostäder är så stor att bland annat hotellen stänger och omvandlas till asylboende.

Det beror inte på bristen på bostäder utan att hotellen inte går runt och måste söka nya sätt att tjäna pengar.

Skrivet av J00P:

Är det rätt att Sverige ska ta emot ALLA bara för att folk ska bli nöjda!

Om det nu var så att Sverige tog emot alla och det bedrevs en politik som menade på att vi skulle ta emot alla och folk blev nöjda av den politiken så är den självklart fantastisk. Jag skulle öppna för intergalaktiska flyktingar för att öka samhällets förnöjsamhet.

Skrivet av J00P:

Jag förstår och vet hur de som flyr kriget har det, jag har själv varit med om det, men det går inte att ta emot ALLA.

Återigen så tar vi inte emot alla och ingen bedriver en sådan politik.

Skrivet av J00P:

SD säger ju att de INTE kan stoppa all invandring, men de vill minska den.

Vilket inte företag inom teknik och forskning gillar men visst.

Skrivet av J00P:

Problemet med de flesta svenskar är att de börjar snacka skit om sitt eget folk, de börjar hata varandra för att ena tycker SD är bra och en annan inte. Är det inte demokrati vi har i Sverige? Folk får väl tycka vad de vill! Men hur många är det inte som mobbas och till och med får sparken för att de röstar på SD.
Det här landet är på väg åt skogen!

Kom igen, du kan inte vara upprörd över något som du upplever som fördomar och i samma stycke haspla ur dig egna fördomar.

Skrivet av J00P:

Sen när det gäller invandring, asylsökande etc..
Moderaterna har suttit i 8 år och vad har de gjort? Förstört Sverige genom invandring och ändå säger de att de inte slänger ut nån , eller hur? Då kan de gärna tala om för mig varför mina nära vänner som jag känt länge inte fått stanna i Sverige? Jag känner MÅNGA som kastats ut ur landet, de var kristna. Medan extrema islamister gärna får stanna! Tala om för mig varför i helvete de gjort det? De ska sen komma och säga att SD är rasister och vill stoppa och slänga ut invandrare.. De största skitsnackarna är moderaterna och sossarna. Så kom inte och säg att SD si och så.

Tror du att dina kristna kamrater hade fått stanna med SD vid makten? Ett parti som går på val på att inte ta emot flyktingar utan att mata dem i flyktingläger.
Och nej alla extrema islamister får inte stanna men de som har ett behovsvärde som motsvarar det som krävs får stanna, en persons privata religiösa uppfattning är inte ett brott eller ens ett möjligt brott och anser du att religionen ska vara beslutsgrundande på det sätt du nämner så vill jag bara påpeka att vi inte bara har demokrati utan också eftersträvar rättssäkerhet.

Skrivet av J00P:

De har inte ens vunnit valet och alla ska hugga de! Hugg de som haft makten istället.
Sen kan ni tala om för mig varför så många som 43.78% här inne är inställda på SD..

För att 500 av Sweclokers användare har valt att gå in i ett subforum efter vad är det 6 månaders medlemsskap, öppnat en specifik tråd och lagt sin röst på SD. SD anhängare gillar internet, SvD kommentarer var ett lysande exempel på det.

Skrivet av J00P:

Kom ihåg att om ni är så duktiga på att snacka och vet ALLT, då kan ni själva engagera er i politik och förändra. Sitt inte här bakom en skärm och skriv massa skit när man försöker prata om saker och ting. Ni själva är rasister som hugger folk för att de inte tycker som er. Sandlåda. Kom och möt öga mot öga och diskutera, vilket jag inte tror ni kan. Så gå och göm er igen och sluta snacka skit.
Skriver inte mer nu och loggar ut.

Det vet du heller ingenting om, du vet inte i vilken mån vi agerar bortom skärmen och vi vet ej heller om du gör det vill du hävda ett övertag genom att påstå att du är ute och argumenterar så gäller "Pics or it didn't happen!"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Glöm inte Lessebo, än är det inte dött.

Silverdalen fick stryka med före.

Vilken flashback jag fick på din formulering : https://www.youtube.com/watch?v=ebRJe6IQB0U#t=4542

Citat:

De senaste tio åren så har det skett en markant ökning med export transporter som åker norrut på E4, det vore nog bra för alla inom pappersindustrin om kommunerna slutade jaga den exporten och satsade på den de lämpar sig för.

Det där får du gärna utveckla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Silverdalen fick stryka med före.

Vilken flashback jag fick på din formulering : https://www.youtube.com/watch?v=ebRJe6IQB0U#t=4542

Hrhr, bara bra.

Nu retar jag mig på att jag inte kommer på vad bruket i Dalsland som var det första med papperstillverkning i en process heter.

Skrivet av ilstallione:

Det där får du gärna utveckla.

Export i norrgående riktning på E4 = turism.

Sektorns intäkter har sedan 2000 ökat från 150 miljarder till 284 miljarder, exportvärde från 41 miljarder till 106 miljarder.

Givetvis så vill kommuner ha en del av kakan, särskilt då inlandskommunerna med sina basindustrier, tankesättet går på att man har mycket av det som gör Sverige unikt: Granskog och att det enda skälet att åka till Sverige är för att titta på granskog. Nåt sorts 80-90-tals inspirerat tysken kommer tänk. Tysken tog sig förstås inte heller då alltid ut till skogen utan nöjde sig med att köpa älgskyltar på kiosken strax öster om Mårten Trotzigs gränd på järntorget.
Således, istället för att pumpa in pengar i konsultanställningar för att främja turism som aldrig kommer så borde nog kommunerna i fråga lägga mer krut på att underlätta för industriinvesteringar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hrhr, bara bra.

Nu retar jag mig på att jag inte kommer på vad bruket i Dalsland som var det första med papperstillverkning i en process heter.

Om jag inte minns fel så tar Jörnmark upp det i någon av sina utmärkta bildserier. Får återkomma eller får du precisera dig lite. Har för mig att det har med avreglering av kreditmarknaden att göra eller åtminstone att de kopplingarna görs. Är väl i och förs sig inte svårt att koppla de flesta "felen" i samhället idag till den med lite väl-/illvilja.

Citat:

Export i norrgående riktning på E4 = turism.

Sektorns intäkter har sedan 2000 ökat från 150 miljarder till 284 miljarder, exportvärde från 41 miljarder till 106 miljarder.

Givetvis så vill kommuner ha en del av kakan, särskilt då inlandskommunerna med sina basindustrier, tankesättet går på att man har mycket av det som gör Sverige unikt: Granskog och att det enda skälet att åka till Sverige är för att titta på granskog. Nåt sorts 80-90-tals inspirerat tysken kommer tänk. Tysken tog sig förstås inte heller då alltid ut till skogen utan nöjde sig med att köpa älgskyltar på kiosken strax öster om Mårten Trotzigs gränd på järntorget.
Således, istället för att pumpa in pengar i konsultanställningar för att främja turism som aldrig kommer så borde nog kommunerna i fråga lägga mer krut på att underlätta för industriinvesteringar.

Tack, tyvärr är det mer arbetsamt än att hyra in Kalle från "fina byrån". Tjänstemannaansvar..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Om jag inte minns fel så tar Jörnmark upp det i någon av sina utmärkta bildserier. Får återkomma eller får du precisera dig lite. Har för mig att det har med avreglering av kreditmarknaden att göra eller åtminstone att de kopplingarna görs. Är väl i och förs sig inte svårt att koppla de flesta "felen" i samhället idag till den med lite väl-/illvilja.

George Soros OG principen?

Pappersbruket var det första som tillverkade i en process till skillnad från föregående tillverkning i satser, min närmsta precisering, Dalsland var först med Bessemer apropå det... Det är också det enda landskap som har alla landskapstyper representerade om jag minns rätt. Nog om Dalsland, trots att det är bättre än Blekinge är det inte särskilt intressant.

Jörnmarks sätt att stilla gubbars fluktningsbehov är beundransvärt, rekommenderar boken "tråkiga vykort" för bilder på samma platser i bästa dager.

Skrivet av ilstallione:

Tack, tyvärr är det mer arbetsamt än att hyra in Kalle från "fina byrån". Tjänstemannaansvar..?

Politisk vilja skulle jag säga och även politisk ovilja. Viljan att få snabba resultat (som aldrig infinner sig) och motvilja till att råka bli delaktig i industrin som har en social dödsklocka. Vissa saker behöver förstås inte kräva någon avancerad process, förbereda och hyra ut industrilokaler till redan existerande bolag är en rätt enkel åtgärd.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

George Soros OG principen?

Pappersbruket var det första som tillverkade i en process till skillnad från föregående tillverkning i satser, min närmsta precisering, Dalsland var först med Bessemer apropå det... Det är också det enda landskap som har alla landskapstyper representerade om jag minns rätt. Nog om Dalsland, trots att det är bättre än Blekinge är det inte särskilt intressant.

Jörnmarks sätt att stilla gubbars fluktningsbehov är beundransvärt, rekommenderar boken "tråkiga vykort" för bilder på samma platser i bästa dager.

Det hände mycket innovativt i regionen, Blekinge fortsatte med fisk, nedmontering och bidrag. Dock undrar jag om du inte ska mer norrut för just det du syftar på.
Tack för tipset om boken, det verkar dock som den fokuserar lite annorlunda och längre bak i tiden men ska definitivt införskaffas. Vem vill inte se alla vackra bilder på ett nybyggt miljonprogram med sina sköna rekreationsområden och smarta centrum, nostalgi för den äldre intressenten.

Citat:

Politisk vilja skulle jag säga och även politisk ovilja. Viljan att få snabba resultat (som aldrig infinner sig) och motvilja till att råka bli delaktig i industrin som har en social dödsklocka. Vissa saker behöver förstås inte kräva någon avancerad process, förbereda och hyra ut industrilokaler till redan existerande bolag är en rätt enkel åtgärd.

Problemen med dessa mestadels kommunala uthyrningsbolag som poppade upp ett tag var väl att de försökte använda någon sorts mall utifrån den då döende industrin i hopp om att kunna skala upp kanske..? Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det men är övertygad om att i många fall kostade det mer än det smakade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det hände mycket innovativt i regionen, Bleking fortsatte med fisk och bidrag. Dock undrar jag om du inte ska mer norrut för just det du syftar på.
Tack för tipset om boken, det verkar dock som den fokuserar lite annorlunda och längre bak i tiden men ska definitivt införskaffas. Vem vill inte se alla vackra bilder på ett nybyggt miljonprogram med sina sköna rekreationsområden och smarta centrum.

Boken täcker det mesta, från miljonprogram till vattenturbiner.

Skrivet av ilstallione:

Problemen med dessa mestadels kommunala uthyrningsbolag som poppade upp ett tag var väl att de försökte använda någon sorts mall utifrån den då döende industrin i hopp om att kunna skala upp kanske..? Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det men är övertygad om att i många fall kostade det mer än det smakade.

Ja det var en konstig felsatsning som lämnat oss med massiva verkstadshotell mitt ute i ingenstans. Skillnaden mot idag är väl framförallt att vi har en annan teknik: Plåtlådor med frigolit. Det jag menar är dock inte direkta investeringar utan potentiella investeringar genom att samla kapital och i samverkan med lokal industri kunna garantera expansionsmöjligheter med korta handläggningstider (det senare genom att förbereda ärenden i den mån det går.)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Utmaningen idag är väl att det inte faller sig så naturligt som det gjorde på den tiden vi pratar om.
Malmen och trädråvaran i norr, förädling i Mälardalen och transportnäring samt lagring i söder. Grovt förenklat men säkert bidragande till att det löpte så enkelt trots tidens bristande informationsflöde. Planekonomin hade sina fördelar. 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har röstat. Det blev M även denna gången. Funderade på PP men då de inte har en suck att komma in och få ngn form av makt så kändes det som en bortkastad röst.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här var lite kul om det nu går att se den.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152098584295987&set...

Visa signatur