Täcks detta av garanti?

Permalänk
Medlem

Täcks detta av garanti?

Köpte en färdig vattenkylare från Cooler Master där det ena efter det andra gick sönder under montering. Först sprack bakstycket där de tänkt att en klen plastbit ska orka hålla emot bult i metall. Och efter det så gick en av skruvarna av på mitten. Allt jag använde var en skruvmejsel (alltså ingen skruvdragare ala hulken). Det måste väl ha varit ett fel från fabriken, och därför så borde jag väl ha rätt att få lämna tillbaka skiten? Eller kommer de bara skylla på vårdslöshet? Att det är fullt normalt att kunna bryta av en skruv på mitten?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp några bilder på förödelsen så kommer du garanterat få bättre och mer genomtänkta svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Köpte en färdig vattenkylare från Cooler Master där det ena efter det andra gick sönder under montering. Först sprack bakstycket där de tänkt att en klen plastbit ska orka hålla emot bult i metall. Och efter det så gick en av skruvarna av på mitten. Allt jag använde var en skruvmejsel (alltså ingen skruvdragare ala hulken). Det måste väl ha varit ett fel från fabriken, och därför så borde jag väl ha rätt att få lämna tillbaka skiten? Eller kommer de bara skylla på vårdslöshet? Att det är fullt normalt att kunna bryta av en skruv på mitten?

Mängden våld som krävs för knäcka dessa bultar är inte mycket, men låter trots allt onormalt.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder.

Skruven som gick av.

Trasiga delen av bakstycket

Hur bakstycket ser ut helt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du skulle använt en skruvdragare i stället för att handskruva, småskruv är mycket svåra att dra till rätt moment för hand och du borde troligen dra till max 2-3 Nm och drar man för hand så är det snudd på omöjligt att inte dra minst 2-3 ggr mera bara för att man har så oerhört svårt att känna/uppskatta så lite som 2-3 Nm
http://www.npfasteners.com/pdfs/max-rec-tightening-torque.pdf
Jag har svårt att tro att det där inte är dragit med rätt högt moment men har du tur kan du kanske få ett nytt fäste på goodwill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du skulle använt en skruvdragare i stället för att handskruva, småskruv är mycket svåra att dra till rätt moment för hand och du borde troligen dra till max 2-3 Nm och drar man för hand så är det snudd på omöjligt att inte dra minst 2-3 ggr mera bara för att man har så oerhört svårt att känna/uppskatta så lite som 2-3 Nm
http://www.npfasteners.com/pdfs/max-rec-tightening-torque.pdf
Jag har svårt att tro att det där inte är dragit med rätt högt moment men har du tur kan du kanske få ett nytt fäste på goodwill.

Borde de inte förvarna det i så fall? Känns lite otympligt att hålla på med skruvdragare när det är så känslig elektronik i närheten. Bilden i manualen visar till och med en skruvmejsel

http://www.coolermaster.com/xresserver01-DLFILE-P1302180549f6...

Man får väl se vad de säger.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du skulle använt en skruvdragare i stället för att handskruva, småskruv är mycket svåra att dra till rätt moment för hand och du borde troligen dra till max 2-3 Nm och drar man för hand så är det snudd på omöjligt att inte dra minst 2-3 ggr mera bara för att man har så oerhört svårt att känna/uppskatta så lite som 2-3 Nm
http://www.npfasteners.com/pdfs/max-rec-tightening-torque.pdf
Jag har svårt att tro att det där inte är dragit med rätt högt moment men har du tur kan du kanske få ett nytt fäste på goodwill.

Är elektriker och jobbar mycket med monentdragning, när det gäller små moment som denna kylare så tycker jag det är mycket enklare för hand med en skruvmejsel den ska inte gå sönder.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Borde de inte förvarna det i så fall? Känns lite otympligt att hålla på med skruvdragare när det är så känslig elektronik i närheten. Bilden i manualen visar till och med en skruvmejsel

http://www.coolermaster.com/xresserver01-DLFILE-P1302180549f6...

Man får väl se vad de säger.

Det jag menar är egentligen att det är ofta man drar alldeles för hårt och sällan man drar för löst när man drar för hand, att skaffa en liten momentstyrd skruvdragare som verkligen håller momentet är inte heller särskilt billigt men Panasonic är bra och slitstarka, har bara bra erfarenheter av dem.
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Panasonic-EY7410-36v-V...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Är elektriker och jobbar mycket med monentdragning, när det gäller små moment som denna kylare så tycker jag det är mycket enklare för hand med en skruvmejsel den ska inte gå sönder.

Jag förmodar att du har "tränat upp" förmågan att bedöma momentet men det är inte så lätt om man inte skruvar mycket, det är ju bara att kolla på hur många som tokdrar hjulbultarna på bilen så att de knappa går att få bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du skulle använt en skruvdragare i stället för att handskruva, småskruv är mycket svåra att dra till rätt moment för hand och du borde troligen dra till max 2-3 Nm och drar man för hand så är det snudd på omöjligt att inte dra minst 2-3 ggr mera bara för att man har så oerhört svårt att känna/uppskatta så lite som 2-3 Nm
http://www.npfasteners.com/pdfs/max-rec-tightening-torque.pdf
Jag har svårt att tro att det där inte är dragit med rätt högt moment men har du tur kan du kanske få ett nytt fäste på goodwill.

Kan ju inte finnas någon som köper en skruvdragare för att dra fast nå småskruv. Helt klart lättast att skruva för hand lite försiktigt.

Permalänk
Medlem

TS, något du skulle tänkt på, skaffat en momentstyrd skruvdragare för 1,7k för den plastbiten!

En hel vetenskap för att skruva fast en plastig vattenkylare ju.

Skämt å sido. Tror det blir svårt med garanti men försöka är alltid värt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VituraZ:

Kan ju inte finnas någon som köper en skruvdragare för att dra fast nå småskruv. Helt klart lättast att skruva för hand lite försiktigt.

Om man ska dra många skruvar och/eller har krav på att det blir korrekt moment så gör man det, men kanske inte för att dra fast en enda kylare, däremot tror jag det drogs väldigt mycket hårdare än det borde ha gjorts, både krossad plast och avdragen skruv tyder på det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är två delar som gått sönder så kan det blir svårare att hävda ursprungsfel. Normalt ska man alltid börja med att reklamera varan där du köpte den, men i detta fall kan du maila CoolerMaster och hoppas på lite goodwill, små reservdelar brukar de inte vara snåla med. Om du får nej från dem så vänder du dig till säljaren för reklamation.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du skulle använt en skruvdragare i stället för att handskruva, småskruv är mycket svåra att dra till rätt moment för hand och du borde troligen dra till max 2-3 Nm och drar man för hand så är det snudd på omöjligt att inte dra minst 2-3 ggr mera bara för att man har så oerhört svårt att känna/uppskatta så lite som 2-3 Nm
http://www.npfasteners.com/pdfs/max-rec-tightening-torque.pdf
Jag har svårt att tro att det där inte är dragit med rätt högt moment men har du tur kan du kanske få ett nytt fäste på goodwill.

Jag i normala insex t.ex drar jag precis i bott (alltså precis satt fast saken inte hårt utan bara ligger emot), sen drar jag försiktigt lite till (naturligt blir mindre skruv mindre åtdragna).

Har skruvat fast kylare utan problem, dock var coolermaster 212+ ett helvete (fick ta en skiftnyckel och stjärnmejsel på adapterhylsan som följde med), inte så snyggt och det funka men inte praktiskt. Men har en polare som där emot inte har känsla för lagom han drog fast moderkortet så pass hårt att det knäppte till när jag släppte skruvarna och fick ta i bra för att lossa:D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man ska dra många skruvar och/eller har krav på att det blir korrekt moment så gör man det, men kanske inte för att dra fast en enda kylare, däremot tror jag det drogs väldigt mycket hårdare än det borde ha gjorts, både krossad plast och avdragen skruv tyder på det

Grejen är den att jag skruvade inte så hårt. Man kände att det fanns gott om gänga kvar att dra åt. Jag skruvade även åt skruvarna lite i taget för att inte riskera att kylaren hamnade snett och på så sett kan ha brutit av skruven. Har skruvat mycket dator och framför allt kylare men aldrig varit med om att en skruv gått av på mitten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Grejen är den att jag skruvade inte så hårt. Man kände att det fanns gott om gänga kvar att dra åt. Jag skruvade även åt skruvarna lite i taget för att inte riskera att kylaren hamnade snett och på så sett kan ha brutit av skruven. Har skruvat mycket dator och framför allt kylare men aldrig varit med om att en skruv gått av på mitten.

Skruven var inte snedgängad eller skadad på nått ? Hur gick det till när plasten sprack var det när du höll på att dra fast konsolen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bara att reklamera, om inte butiken hjälper dig så vänd dig direkt till tillverkaren. De om några borde se det som goodwill att hjälpa dig om inte annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skruven var inte snedgängad eller skadad på nått ? Hur gick det till när plasten sprack var det när du höll på att dra fast konsolen ?

Skruvarna sitter fast på nån del man skruvar fast på pumpen och täcktes av fjädrar, så man kunde inte se om den var skadad.

Så här ser dom ut när de är hel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi