Fattar inte "Metan" i LOL, behöver hjälp!!

Permalänk
Medlem

ARAM

Tjena.
Skummade genom det mesta och såg att det fanns ett suveränt tips som saknades: ARAM.
ARAM står för All random all mid och har spelats länge i custom matcher. Nu finns det som ett game mode och du får alltså en slumpmässigt vald gubbe och 5 pers går i en lane. Det handlar bara om att döda de andra och alltså inte om att jungla/cs:a och annat som kan vara svårt i början. Här tvingas du lära dig lite om i stort sett alla gubbar och troligen även alla items. Varva med detta så ska du se att din kunskap om gubbar ökar fort.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Alla som vill ha hjälp och tips-eller kanske bara ha någon att chatta med om LoL, är välkomna att adda mig på EUW 'ggwpqqfu'. Eller skicka mig ett pm här så bjuder jag gärna in dig till min teamspeak server direkt.

Jag har spelat i 5 år nu, sedan start season 1 (xin zhao release)

Jag är aktiv platinum 3 både i solo och team 5s. Vi höres 👊

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag har spelat i 5 år nu, sedan start season 1 (xin zhao release)

Faktiskt 4 år och två månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Faktiskt 4 år och två månader

Fast det känns mycket längre 😁

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk
Avstängd

Addar alla som skrivit sitt namn
Tack för alla svar om att jag skall gå min egen väg, dissa haters och testa vilka taktiker dom funkar bra.

Jag har i nuläget fyra favoritkaraktärer som jag växlar mellan i favoritordning:
Garen
Heimerdinger
Soraka
Ashe
Är det något Metamässigt jag borde veta om någon av dessa?
Jag gillar bäst att spela mid med alla det är då det går bäst för mig.
Jag köper oftast rekommenderat ibland svävar jag ut lite och köper dyrare saker om jag är rik (har blivit "fidad").

Ändå gångerna det går riktigt dåligt med n¨gon av dessa är komiskt nog om jag måste spela top

Permalänk
Medlem

Jag svarar gärna på alla dina frågor, men vi kör det i spelet eller på teamspeak

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade rekomenderat dig att kolla på lite streams. Framförallt LCS eller andra stora events och håll ett öga på vilka champs de spelar på olika positioner samt vad de köper för items.

Spelar gärna några games med dig också om du vill lära dig lite mer. Är Platinum rankad och har spelat i ett par år så kan lära dig vilken champ och/eller position du vill.

Släng bara iväg ett PM om du är intresserad så kör vi

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Addar alla som skrivit sitt namn
Tack för alla svar om att jag skall gå min egen väg, dissa haters och testa vilka taktiker dom funkar bra.

Jag har i nuläget fyra favoritkaraktärer som jag växlar mellan i favoritordning:
Garen
Heimerdinger
Soraka
Ashe
Är det något Metamässigt jag borde veta om någon av dessa?
Jag gillar bäst att spela mid med alla det är då det går bäst för mig.
Jag köper oftast rekommenderat ibland svävar jag ut lite och köper dyrare saker om jag är rik (har blivit "fidad").

Ändå gångerna det går riktigt dåligt med n¨gon av dessa är komiskt nog om jag måste spela top

Enligt dagens meta -

Garen - spelar du bara top
Heimerdinger - top eller mid
Soraka - top, mid eller support
Ashe - bara som adc (dvs bot lane)

Besta meta buildsen hittar du nästan alltid säkrast på http://www.probuilds.net . Var bara försiktig så du väljer en support soraka om du spelar det och en mid soraka om du nu spelar det.

Om du vill kan jag gå lite djupare på dessa 4 champions, deras roll i ett lag och hur du kan lägga upp en vettig strategi med dem.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Innan season 1 var det väldigt populärt att köra ashe eller någon annan ad carry på mid lane. Det var för att de lätt outharrassar/outtradar casters med deras auto attacker level 1-4. Nu för tiden så snöbollar inte ad carries like snabbt som ap carries. Det är dock fortfarande vanligt att carries på bot och mid byter lanes för att countra till exempel en kassadin i mid. Quinn och Ez är inte heller så ovanligt att se på top lane i dag.

Kort och gott så kan du fortfarande spela en del ad carries nästan var du vill. Så länge du har bra kamrater som kan starta/skydda/sätta upp fighter, så blir lagstrider inga problem. Glöm inte att balansera skadan ni gör som ett lag, så att fienden inte bara bygger en massa armor för att negera hela ditt lags skada. Top/Mid/Jungle brukar vara de som lätt kan anpassa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Innan season 1 var det väldigt populärt att köra ashe eller någon annan ad carry på mid lane. Det var för att de lätt outharrassar/outtradar casters med deras auto attacker level 1-4. Nu för tiden så snöbollar inte ad carries like snabbt som ap carries.

Njae riktigt så var det inte. Anledningen var att ADC skulle få högre level, då de var level 9 då bot lane var level 7, vilket betydde att de kunde överleva lättare med bättre stats. På den tiden var också bot lane en kill lane, oftast med cc karaktärer, t.ex så var de inte roligt att möta Sion och Pantheon för båda hade en 2sek stun på den tiden vid level 1. Men det skapade lite mer variation.

Sedan så gjorde EU ett meta skifte med support och adc bot, men support föll tillbaka utom exp range och lät adc ta mest av det så typ när adc var level 9 så var support level 4 typ och bara sprang fram och droppa heals och ut och placerade wards. Så den enda anledningen för bytet var att så adc skulle få sina items fortare även om de hade lägre level och det var så termen "babysit the adc" kommer ifrån.

Dock så förstår jag hur du tänker eftersom när de släppte Vladimir t.ex så ville han komma till level 9 så fort som möjligt för max transfusion, vilket var "lite" OP eftersom det gjorde type 20% skada per 2 sekunder på de som hade lägre level, hade bra många rage quits bot lane pga det, så ett av sätten att fördröja det t.ex var att köra adc mid och spela väldigt aggresivt tills vladimir var runt level 7, sedan så behövde du oftast hjälp.

Detta var bara hur proffsen spelade, i vanlig solo så var det mycket mer varierande som du säger och ingen specifik fokus på roller eller platser du spelar som det är i dag.

Permalänk
Avstängd

Hej hopp
Här kommer in liten Bump.
Jag har nu lärt mig hur "alla andra" tycker att man ska spela.
Jag har inte lärt mig hur alla heros fungerar men jag har lärt mig hur jag ska slå nästan alla.
Att spela efter den så kallade metan är nog inget jag gör men det går ganska bra för mig ändå.

Jag "mejnar" Garen, Blitzcrank och Heimerdinger.
Jag spelar Garen: Top Fighter, Jugle Tank
Heimerdinger enbart mid (full ap)
Blitzcrank Enbart Bot support

Jag äger ytterligare ca 10 karaktärer men det är dessa^^ jag spelar ofta.

Min slutsats är att jag struntar i vad folk skriker, så fort någon börjar använda Caps Lock sätter jag på mute
De kan få ha sin "meta" och tycka vad de vill, jag bygger på det sätt som passar min spelstil bäst :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Hej hopp
Här kommer in liten Bump.
Jag har nu lärt mig hur "alla andra" tycker att man ska spela.
Jag har inte lärt mig hur alla heros fungerar men jag har lärt mig hur jag ska slå nästan alla.
Att spela efter den så kallade metan är nog inget jag gör men det går ganska bra för mig ändå.

Jag "mejnar" Garen, Blitzcrank och Heimerdinger.
Jag spelar Garen: Top Fighter, Jugle Tank
Heimerdinger enbart mid (full ap)
Blitzcrank Enbart Bot support

Jag äger ytterligare ca 10 karaktärer men det är dessa^^ jag spelar ofta.

Min slutsats är att jag struntar i vad folk skriker, så fort någon börjar använda Caps Lock sätter jag på mute
De kan få ha sin "meta" och tycka vad de vill, jag bygger på det sätt som passar min spelstil bäst :3

Heimer är en sån underbar champ, han har blivit min main tillsammans med zyra
Viktigt!: Se till att vara tidig till lane när du kör mid, sätt upp 3 turrets INNAN dina minions kommer, du sätter ut dom som en triangel och håller dig i mitten av den triangeln. Detta ger dig ett övertag och du farmar enkelt, om junglarn försöker ganka så stunnar du honom (E) och lägger din W och ignite om det behövs. (Eller på midlanern beroende på vem som är närmast.)

Jag wardar alltid en sida och håller mig närmare mot det hållet så jag har övertaget om någon skulle försöka ganka.

Du ska ALDRIG lämna dina turrets, även om du är rädd är det bättre att hålla dig i mitten av dina turrets så att fienderna blir attackerad av alla dina turrets.

Jag brukar inte backa förrän jag har fått ihop 1600 guld åtminstone, strunta i skor det är zhonyas du vill åt först så att du kan lura in dom i dina turrets och få double/triple kill med din turret ulti.

Sedan beroende på om det går bra eller inte så köper du mejais / rabbadon.

Se till att ordna en rune page med HP REG (Viktigt), MR , Magic pen och AP för heimer.

Sen ska jag bara ge ett litet tips, skaffa Banner of Command early game om du är support eller heimer mot någon irriterande champ (Läs anivia/syndra!). Spamma den så ofta du kan på den lane det är en AP champ , du placerar den på dina Cannon minions som kommer varannan minionwave. När du sedan når mid/end game så försöker du spamma den på bot/top lane. Du får guldet som den samlar in och är utmärkt för split push.

Var uppe i högre diamond ett tag och var på top #100 world med flertalet champs men fick så många matcher i rad med trolls och afks så jag droppade hela vägen till plat 5 och är inte ens top 1000 på någon längre Ibland är det inte så kul när man försöker spela seriöst

Permalänk
Medlem

Problemet är att nu för tiden så är väldigt många low-spelare i lol smurfs. Förr i tiden så var level 1-30 verkligen 99% pissdåliga spelare, det var roligare att vara ny då eftersom att om man var en ok spelare så var man en bra bit över average även om man inte kunde spelet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Problemet är att nu för tiden så är väldigt många low-spelare i lol smurfs. Förr i tiden så var level 1-30 verkligen 99% pissdåliga spelare

Stämmer inte riktigt, det har alltid funnits smurf konton ända sedan jag började innan ens S1 startade. Skillnaden är egentligen att det finns för många som spelar det nu så du har mindre odds att möta nya spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Stämmer inte riktigt, det har alltid funnits smurf konton ända sedan jag började innan ens S1 startade. Skillnaden är egentligen att det finns för många som spelar det nu så du har mindre odds att möta nya spelare.

Vilket är precis det jag sa.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595