Permalänk

Hej, jag har ett äldre moderkort (GA-870A-UD3 rev 3.1) som aldrig använts. Köptes för kanske 2-3 år sedan. Köpte nyligen en ny processor (AMD FX-4130) som skulle varit kompatibel med moderkortet, men får ingen bild på skärmen när datorn startar. Jag misstänker utdaterad BIOS version, fick tips från annan tråd att ni kunde flasha det.

#14748256

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av dethmoose:

Hej, jag har ett äldre moderkort (GA-870A-UD3 rev 3.1) som aldrig använts. Köptes för kanske 2-3 år sedan. Köpte nyligen en ny processor (AMD FX-4130) som skulle varit kompatibel med moderkortet, men får ingen bild på skärmen när datorn startar. Jag misstänker utdaterad BIOS version, fick tips från annan tråd att ni kunde flasha det.

#14748256

Tack för svar!

Hej dethmoose,

det stämmer att ditt moderkort stöder AMD FX-4130.
BIOS version FEf som släpptes 2011/12/20 behövs så om du köpte moderkortet tidigare än så ligger det en äldre BIOS version.
I första hand ska alla support ärenden gå igenom din återförsäljare då vi inte har någon RMA service till slutkunder. Be dem om hjälp och om de inte kan hjälpa dig med en BIOS uppdatering får de skicka in kortet till oss så tar vi hand om det.

Lycka till och ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

hej gigabyte.

har ett moderkort som har strulat lite framotillbaka... BSOD lite titt som tätt men har orkat att leva med det då kortet har varit iövrigt bra
nu idag så sitter jag vid datorn och surfar... plötsligt så tappar jag nätverket.. jahopp
provar allt men enligt windows så sitter inte kabeln i...
provar o starta om för att se om det kommer att fungera...
nu så bootar den inte upp alls??
provat att byta allt men moderkortet vägrar att starta utan loopar bara om..
provat resten på ett annat gigabyte kort o allt fungerar på det kortet.

det är väl 3 års garanti på era produkter?
vad kan jag göra? kan ni hjälpa till med detta?
kortet kostade trots allt 2090:- när jag köpte det

nedan köpinfo.
vill ni ha annan info så ger jag er all info ni behöver bara jag får hjälp med att fixa kortet
det känns som om att det kommer gå snabbare att få hjälp från er.. grundat på tidigare erfarenheter från stället jag köpte kortet ifrån

PS: pm´ar era representanter här på forumet oxå

Orderdatum: 2012-02-09 12:24
Ordernummer: 18487557
Orderstatus: Skickad

1.00 637652 Gigabyte GA-990FXA-UD7, Socket-AM3+
ATX, 990FX+SB950, DDR3, 6xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, S

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av etermos:

hej gigabyte.

har ett moderkort som har strulat lite framotillbaka... BSOD lite titt som tätt men har orkat att leva med det då kortet har varit iövrigt bra
nu idag så sitter jag vid datorn och surfar... plötsligt så tappar jag nätverket.. jahopp
provar allt men enligt windows så sitter inte kabeln i...
provar o starta om för att se om det kommer att fungera...
nu så bootar den inte upp alls??
provat att byta allt men moderkortet vägrar att starta utan loopar bara om..
provat resten på ett annat gigabyte kort o allt fungerar på det kortet.

det är väl 3 års garanti på era produkter?
vad kan jag göra? kan ni hjälpa till med detta?
kortet kostade trots allt 2090:- när jag köpte det

nedan köpinfo.
vill ni ha annan info så ger jag er all info ni behöver bara jag får hjälp med att fixa kortet
det känns som om att det kommer gå snabbare att få hjälp från er.. grundat på tidigare erfarenheter från stället jag köpte kortet ifrån

PS: pm´ar era representanter här på forumet oxå

Orderdatum: 2012-02-09 12:24
Ordernummer: 18487557
Orderstatus: Skickad

1.00 637652 Gigabyte GA-990FXA-UD7, Socket-AM3+
ATX, 990FX+SB950, DDR3, 6xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, S

Hej etermos,

var har du köpt kortet?
All service ska gå genom din återförsäljare då vi inte har någon RMA service utformad direkt till slutkunder.
Normalt tar din återförsäljare in kortet och gör en snabb koll och sedan skickar de in det till oss.
Efter att vi får in kortet testar vi det och antingen returneras det om problemet gick att hantera hos oss eller så skickas det vidare till vårt service center i Hamburg. Normalt tar RMA hanteringen hos oss mindre än 48 timmar (Mån-Fre, stängt på Lör-Sön) och skulle kortet skickas vidare tar det ca 1-2 veckor extra.

Du får gärna skicka serienummer och återförsäljare till mig på PM.
Du hittar serienumret på ATX kontakten, se exempel här:
http://www.gigabytenordic.com/wordpress/download/how-to/SN-mo...

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

jag har redan varit i telefon kontakt med dom och då dom inte har kortet kvar för försäljning så skulle dom "ersätta" mig med ett likvärdigt,
det tråkiga är att det finns ju inget likvärdigt ute på marknaden..

serienr o ÅF har du fått på pm nu

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk

Hej Ted,

Letar efter detta moderkortet men hittar det inte i Sverige:

GA-B85N Phoenix

Svårt att få tag på även H81N och B85N...slut överallt:-(
Är de på väg ut?

Behöver nämligen ett m-itx kort med msata-port:-)

Tack på förhand

Fidel

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av etermos:

jag har redan varit i telefon kontakt med dom och då dom inte har kortet kvar för försäljning så skulle dom "ersätta" mig med ett likvärdigt,
det tråkiga är att det finns ju inget likvärdigt ute på marknaden..

serienr o ÅF har du fått på pm nu

//E

Hej etermos,

jag skickar instruktioner på PM så löser vi detta.

Skrivet av Fidel Castro:

Hej Ted,

Letar efter detta moderkortet men hittar det inte i Sverige.

GA-B85N Phoenix

Svårt att få tag på även H81N och B85N...slut över allt:-(

Tack på förhand

Fidel

Hej Fidel,

GA-B85N Phoenix är nyligen lanserat i Norden och kommer inom kort att finnas tillgänglig hos Nordiska återförsäljare.
GA-B85N finns i lager hos vissa återförsäljare och lager kommer fyllas på.
GA-H81N är "end of life" och kommer ej finnas tillgänglig utöver de få som finns i lager idag.

Lycka till!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej etermos,

jag skickar instruktioner på PM så löser vi detta.

HAPPY DAYS HAPPY DAYS.........

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Hej Ted...

uppdatering i pm
Tror jag har fått ett gammalt RMA kort skickat till mig
//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej etermos,

jag skickar instruktioner på PM så löser vi detta.

Hej Fidel,

GA-B85N Phoenix är nyligen lanserat i Norden och kommer inom kort att finnas tillgänglig hos Nordiska återförsäljare.
GA-B85N finns i lager hos vissa återförsäljare och lager kommer fyllas på.
GA-H81N är "end of life" och kommer ej finnas tillgänglig utöver de få som finns i lager idag.

Lycka till!

GA-B85N samt GA-B85N Phoenix är fortfarande inte i lager någonstans...
Då H81N utgick tycker jag att det är konstigt att ingen tar in korten på lager.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Är erat Gigabyte GA-H81M-DS2 upplåst (multiplier) så man kan klocka på det? Vet att Asus och Asrock har flera H81 kort som man kan överklocka på. Tänkte para det med en Intel G3258 (Pentium Anniver ed.).

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

GA-B85N samt GA-B85N Phoenix är fortfarande inte i lager någonstans...
Då H81N utgick tycker jag att det är konstigt att ingen tar in korten på lager.

Hej hej

Det är på gång, men tar lite tid att få upp och in det överallt. Vi håller koll på det!

MVH Josefin

Skrivet av Hzup:

Är erat Gigabyte GA-H81M-DS2 upplåst (multiplier) så man kan klocka på det? Vet att Asus och Asrock har flera H81 kort som man kan överklocka på. Tänkte para det med en Intel G3258 (Pentium Anniver ed.).

Hej hej

Egentligen är ju inte H81 menat för överklockning, men ja, multipeln är faktiskt upplåst på det kortet OM man kör med en K-processor.
För att kunna överklocka en G3258 krävs det en ny BIOS-uppdatering och den är inte klar/släppt ännu tyvärr. Så fort den är klar kommer vår sida att uppdateras med den. En annan förutsättning är såklart att G3258 förblir olåst för H81 även i kommande batchar.

MVH Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Gigabyte_Josefin:

Hej hej

Det är på gång, men tar lite tid att få upp och in det överallt. Vi håller koll på det!

MVH Josefin

Hej hej

Egentligen är ju inte H81 menat för överklockning, men ja, multipeln är faktiskt upplåst på det kortet OM man kör med en K-processor.
För att kunna överklocka en G3258 krävs det en ny BIOS-uppdatering och den är inte klar/släppt ännu tyvärr. Så fort den är klar kommer vår sida att uppdateras med den. En annan förutsättning är såklart att G3258 förblir olåst för H81 även i kommande batchar.

MVH Josefin

Är det bara jag som är nojig eller låter Gigabyte-Josefin precis som CDON-Josefin?

(Hej Hej)

Se i så fall till att CDON tar in B85N Phoenix kortet...gillar att handla av dem:-)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Är det bara jag som är nojig eller låter Gigabyte-Josefin precis som CDON-Josefin?

(Hej Hej)

Se i så fall till att CDON tar in B85N Phoenix kortet...gillar att handla av dem:-)

Hej hej =D

Det stämmer att jag har erfarenhet från några olika företag i branschen, bland annat CDON. Numera återfinns jag dock hos allas vår favorittillverkare tillsammans med Rasmus och Ted.

MVH Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

wohoo har fått det nya kortet o monterat i allt funkar perfekt igen... förutom...
kan inte köra quadfire?
6990 i pcie16/1 + kort i pcie16/2 funkar perfekt..
köra med ett kort i pcie8/1 & pcie8/2 plus pcie16/1 det funkar inte..
ända kombon som jag får att fungera är
16 slot1 / 8 slot2 / pcie4 men då fullt med grafikfel
har provat varje kort för sig för att utesluta evt fel
o sen provat olika kortkombon o olika pcie-portar

det ända som funkar är just 6990 ipcie16 port 1 o ett 6970 i port2

har ni några ideér??

//E

Ps: tack för service i VÄRLDSKLASS (rma 464/468)

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av etermos:

wohoo har fått det nya kortet o monterat i allt funkar perfekt igen... förutom...
kan inte köra quadfire?
6990 i pcie16/1 + kort i pcie16/2 funkar perfekt..
köra med ett kort i pcie8/1 & pcie8/2 plus pcie16/1 det funkar inte..
ända kombon som jag får att fungera är
16 slot1 / 8 slot2 / pcie4 men då fullt med grafikfel
har provat varje kort för sig för att utesluta evt fel
o sen provat olika kortkombon o olika pcie-portar

det ända som funkar är just 6990 ipcie16 port 1 o ett 6970 i port2

har ni några ideér??

//E

Ps: tack för service i VÄRLDSKLASS (rma 464/468)

Hej igen,

ursäkta att det tagit tid för oss att svara, det har varit mycket inför dagens lansering.
För snabbast service kan du öppna ett ärende med vår support på:
http://support.gigabytenordic.com/

Uppge så mycket information som möjligt.

Ha en bra dag och lycka till!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Inaktiv

Är inte riktigt nöjd med mitt Gigabyte moderkort. Kortet är inte kompatibelt med dockningsstationen jag har med e-sata vilket det var med mitt gamla slot-775 msi moderkort, mitt pci-ljudkort från ESI hänger sig när man installerar drivrutinerna till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej igen,

ursäkta att det tagit tid för oss att svara, det har varit mycket inför dagens lansering.
För snabbast service kan du öppna ett ärende med vår support på:
http://support.gigabytenordic.com/

Uppge så mycket information som möjligt.

Ha en bra dag och lycka till!

hej igen

detta är gjort... men nu så e jag tydligen dum i huvudet.. jag hittar ingenstans att kolla status på ärendet eller det kanske inte finns?
vart går jag för att se det om det finns?

EDIT: hittade själv nu direkt efter jag postade sry, jag var "mindre smart"
http://esupport.gigabyte.com/question/
//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Är inte riktigt nöjd med mitt Gigabyte moderkort. Kortet är inte kompatibelt med dockningsstationen jag har med e-sata vilket det var med mitt gamla slot-775 msi moderkort, mitt pci-ljudkort från ESI hänger sig när man installerar drivrutinerna till det.

Hej Klappis,

vänligen uppge vilket moderkort det gäller, vilken dockningsstation och modell på ditt ljudkort. Med den knapphändiga information du uppgivit är det väldigt svårt att hjälpa dig.

Ha en bra dag!

Skrivet av etermos:

hej igen

detta är gjort... men nu så e jag tydligen dum i huvudet.. jag hittar ingenstans att kolla status på ärendet eller det kanske inte finns?
vart går jag för att se det om det finns?

EDIT: hittade själv nu direkt efter jag postade sry, jag var "mindre smart"
http://esupport.gigabyte.com/question/
//E

Hej igen

Jag såg att ärendet kommit in, det bör behandlas under dagen.
Anser du att det var svårt att hitta eller du var "mindre smart" som du sa?
Det är viktigt att det är lätt att hitta i support systemet och anser du det svårt att hitta skickar jag gärna feedback till support-teamet att det måste bli tydligare att hitta.

Lycka till med ärendet!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Klappis,

vänligen uppge vilket moderkort det gäller, vilken dockningsstation och modell på ditt ljudkort. Med den knapphändiga information du uppgivit är det väldigt svårt att hjälpa dig.

Ha en bra dag!

Ursäkta att jag utelämnade komponenterna. Moderkortet ser du dock i min sign. Ljudkortet är ett ESI Juli@ med PCI-anslutning.

http://www.esi-audio.com/products/julia/

Dockningsstationen är ett SATA QuickPort XT.

http://www.sharkoon.com/?q=en/content/sata-quickport-xt

Har varit i kontakt med Gigabyte och Sharkoon och Gigabyte kunde inte hjälpa mig och Sharkoon återbetalade pengarna jag köpte den för. Dockningsstationen kunde inte läsa av SMART värdena på varken vanliga hårddiskar eller SSD när jag hade den inkopplad via e-SATA. Däremot fungerade det felfritt med USB 2.0.

Gällande ljudkortet har jag varit i kontakt med ESI i våras som i sin tur skickade ett ljudkort av samma modell till Gigabyte i Taiwan men p.g.a. språksvårigheter dem emellan så har det inte gjorts något där på hela sommaren.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Ursäkta att jag utelämnade komponenterna. Moderkortet ser du dock i min sign. Ljudkortet är ett ESI Juli@ med PCI-anslutning.

http://www.esi-audio.com/products/julia/

Dockningsstationen är ett SATA QuickPort XT.

http://www.sharkoon.com/?q=en/content/sata-quickport-xt

Har varit i kontakt med Gigabyte och Sharkoon och Gigabyte kunde inte hjälpa mig och Sharkoon återbetalade pengarna jag köpte den för. Dockningsstationen kunde inte läsa av SMART värdena på varken vanliga hårddiskar eller SSD när jag hade den inkopplad via e-SATA. Däremot fungerade det felfritt med USB 2.0.

Gällande ljudkortet har jag varit i kontakt med ESI i våras som i sin tur skickade ett ljudkort av samma modell till Gigabyte i Taiwan men p.g.a. språksvårigheter dem emellan så har det inte gjorts något där på hela sommaren.

Hej Klappis,

ditt moderkort har Intel Z87 styrkretsen som inte har Native PCI stöd och det är med stor sannolikhet det som ställer till problem. Jag såg att ESI lanserade en "uppdaterad" version av Juli@ för PCI-Express, det kan vara en följd av att PCI stödet ej funnits på de senaste generationerna.
Jag har ingen information angående vem som har hand om ärendet i Taiwan. Har du email adress eller namn på den du varit i kontakt med?

Ha en trevlig helg!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej.

nja svårt var det väl inte men man fick ingen "riktig" info var man skulle logga in efter man skapat case,
men till slut så tog jag länken som syntes "bakom" den gråa inloggnings rutan...
kanske ett mail med en länk till ärendet skulle underlätta..
eller en ren inloggningssida för supportärenden som inte går via samma sida som för att skapa ärendet.

//T

Ps: testar lösningen i helgen återkopplar i caset med resultat.

Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Klappis,

Hej igen

Jag såg att ärendet kommit in, det bör behandlas under dagen.
Anser du att det var svårt att hitta eller du var "mindre smart" som du sa?
Det är viktigt att det är lätt att hitta i support systemet och anser du det svårt att hitta skickar jag gärna feedback till support-teamet att det måste bli tydligare att hitta.

Lycka till med ärendet!

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Skrivet av etermos:

Hej.

nja svårt var det väl inte men man fick ingen "riktig" info var man skulle logga in efter man skapat case,
men till slut så tog jag länken som syntes "bakom" den gråa inloggnings rutan...
kanske ett mail med en länk till ärendet skulle underlätta..
eller en ren inloggningssida för supportärenden som inte går via samma sida som för att skapa ärendet.

//T

Ps: testar lösningen i helgen återkopplar i caset med resultat.

Hej etermos,

tack för uppdateringen och lycka till!

Ha en underbar vecka!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul om Gigabyte kunde svara seriöst på detta, då det är många som har problem med sina kort.

Skrivet av grizzly666:

I have a hard time beliving that!

Your Nvidia 780 GHZ editions are pretty well known for being clocked at the very edge and many cards have problems at that clock.
And it started with the regular 780 GHZ edition that pretty quick got the rep being clocked too high (and many returened their cards so gigabyte would have known about the issue).
Then came 780TI GHZ edition with the exakt same problem AND it seems too be even more cards affected for the 780ti line.
And for the most part it seems too be the memory that is clocked at or over the limit and that is for both 780 and 780ti but the gpu is not unaffected.

So thats why i do not belive the statement above.

My gigabyte 780 ghz (NOT TI is clocked at the very edge, on the original clock i have some graphic related crashes 4-8 times a week if i clock down the memory with 5mhz i have a crash at the most 1 time a month if i clock down 10mhz it is rock solid.
If i overclock the gpu with 5mhz (and the memory underclocked 10mhz) the card crashes within 15min.
The above is with the power limit set too 116% if power limit is set too 100% it crashes a little more often but not by much, fan speed/temp (around 70°C after a while and i have good chassi ventialtion) does not change anything.

So i have set memory and gpu 15mhz under original clock so i have a small margin too the limit.
I have not replaced the card for two reasons.
1, i need my computer daily and dont have any built in gpu or any other card i can use in the mean time (if i do not take one card from my htpc that also does not have any built in gpu rendiring that useless instead).
And in the begining i thougt i run the card for a while and see if it gets any worse then i send it in but it+s been rock solid with 15mhz underclock so it will have too do.
2, It was bought from Cdon which is not a good company when it comes too customer service and it is pretty usual it takes a loooooooooooooooooooong time for them too do anything.

And i can always return the card anytime i want within 3 years from purchase using reklamations rätten.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

köpt gigabyte moderkort visade sej ha fabriksfel

Detta Gigabyte moderkort köptes på Netonnet nu den 20 maj 2014. Kortet fungerar bra några veckor sen blinkade skärmen till när jag skulle kika på hdmi, det höll på i några sekunder sen slutade & det blev ok igen. Jag vet att man får en blå bildskärm när något ramminne är trasigt. I detta fall tog jag bort det sista ramminnen som fanns, detta var det sista jag köpte på netonnet, jag har 3 st samma på 4 gb x 3 = 12 gb kortet har stöd för max 32 gb i ramminne. Det finns 4 st uttag för minnen på detta kort, det 4:e & sista uttaget har jag alldrig använt. Jag tag detta minne (3:e) & satte detta i detta 4:e uttag & detta fungerade inte alls, då var det bara en sak, detta är ett fabriksfel.
Garantin ska ju täcka alla fel på nytt moderkort som man köpt, man har 12 månader. Jag skickade mail till deras kundtjänst om detta. De skrev att jag skulle skicka ner kortet för service, men alla som vet, vet nog att man kan ej laga sådant här uttag utan byte till nytt kort.
Jag skrev tillbaks & frågade om jag ska plocka ur processor m,m ur kortet innan jag skickar detta eller om de plockar ur detta där nere.
De skrev tillbaks till mej där de hade skrivit att jag ska ordna detta innan. De vet mkt väl att en processor kan sitta fast ordentligt efter ett tag, så med lite otur så var det några pins som böjdes lite när jag drog denna rakt upp, kortet var ju nästan fullständigt obrukbart innan, ja kortet fungerade med 2 ramminne i men gick ej att ha mer i på grund av detta fabriksfel i detta uttag för ramminnet. Nu fick jag detta kort tillbaka idag med posten där de menade att garantin inte täcker detta bara för att några pins var böjda men detta ska ju ej påverka utbyte till nytt kort när det finns garanti & dessutom är det fabriksfel. Om man bortser från detta med böjda pins så ska garanti gälla. Detta kort köptes för att kunna använda 32 mb i ramminne 8 mb x 4 men när 2 uttag ej fungerar så kan man utnyttja detta, då ska garanti gälla oavsett villket.

Visa signatur

Med vänliga hälsningar Mikael
Ha en fortsatt trevlig dag

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Skulle vara kul om Gigabyte kunde svara seriöst på detta, då det är många som har problem med sina kort.

Hej Krokarn,

jag är i kontakt med VGA teamet angående detta och har bett dem hantera ärendet.

Återkommer när jag vet mer.

Skrivet av Mickenassjo:

Detta Gigabyte moderkort köptes på Netonnet nu den 20 maj 2014. Kortet fungerar bra några veckor sen blinkade skärmen till när jag skulle kika på hdmi, det höll på i några sekunder sen slutade & det blev ok igen. Jag vet att man får en blå bildskärm när något ramminne är trasigt. I detta fall tog jag bort det sista ramminnen som fanns, detta var det sista jag köpte på netonnet, jag har 3 st samma på 4 gb x 3 = 12 gb kortet har stöd för max 32 gb i ramminne. Det finns 4 st uttag för minnen på detta kort, det 4:e & sista uttaget har jag alldrig använt. Jag tag detta minne (3:e) & satte detta i detta 4:e uttag & detta fungerade inte alls, då var det bara en sak, detta är ett fabriksfel.
Garantin ska ju täcka alla fel på nytt moderkort som man köpt, man har 12 månader. Jag skickade mail till deras kundtjänst om detta. De skrev att jag skulle skicka ner kortet för service, men alla som vet, vet nog att man kan ej laga sådant här uttag utan byte till nytt kort.
Jag skrev tillbaks & frågade om jag ska plocka ur processor m,m ur kortet innan jag skickar detta eller om de plockar ur detta där nere.
De skrev tillbaks till mej där de hade skrivit att jag ska ordna detta innan. De vet mkt väl att en processor kan sitta fast ordentligt efter ett tag, så med lite otur så var det några pins som böjdes lite när jag drog denna rakt upp, kortet var ju nästan fullständigt obrukbart innan, ja kortet fungerade med 2 ramminne i men gick ej att ha mer i på grund av detta fabriksfel i detta uttag för ramminnet. Nu fick jag detta kort tillbaka idag med posten där de menade att garantin inte täcker detta bara för att några pins var böjda men detta ska ju ej påverka utbyte till nytt kort när det finns garanti & dessutom är det fabriksfel. Om man bortser från detta med böjda pins så ska garanti gälla. Detta kort köptes för att kunna använda 32 mb i ramminne 8 mb x 4 men när 2 uttag ej fungerar så kan man utnyttja detta, då ska garanti gälla oavsett villket.

Hej Micke,

bockade pinnar orsakar ofta det problemet att en eller flera minnesplatser ej fungerar så det kan vara så att du bockat pinnarna redan när du installerade din processor.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att processorn sitter ordentligt fast, det är något jag aldrig varit med om så du får gärna förklara, kanske jag missförstår dig.

"men alla som vet, vet nog att man kan ej laga sådant här uttag utan byte till nytt kort."
Det är fullt möjligt att byta en minnessockel så ett byte är inte alltid nödvändigt.

Skicka serienummer och bilder på sockeln till mig i PM så får jag se om kortet varit inne hos oss eller om det är NetOnNet som nekade ditt ärende på grund av de bockade pinnarna.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

Nummer på detta moderkort (står på kartongen)

Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Krokarn,

jag är i kontakt med VGA teamet angående detta och har bett dem hantera ärendet.

Återkommer när jag vet mer.

Hej Micke,

bockade pinnar orsakar ofta det problemet att en eller flera minnesplatser ej fungerar så det kan vara så att du bockat pinnarna redan när du installerade din processor.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att processorn sitter ordentligt fast, det är något jag aldrig varit med om så du får gärna förklara, kanske jag missförstår dig.

"men alla som vet, vet nog att man kan ej laga sådant här uttag utan byte till nytt kort."
Det är fullt möjligt att byta en minnessockel så ett byte är inte alltid nödvändigt.

Skicka serienummer och bilder på sockeln till mig i PM så får jag se om kortet varit inne hos oss eller om det är NetOnNet som nekade ditt ärende på grund av de bockade pinnarna.

Ha en bra dag!

Hej

Jag bifogar bilder på detta.

Hoppas nu att bilderna syns, jag är ny här i detta forum. I alla fall så blev dessa pins böjda när jag tog bort processorn innan jag skickade ner kortet till netonnet, det var deras servicekille på kundtjänst som sa att jag ska plocka ur denna. Jag köpte detta kort för att kunna utnyttja max stöd 32 gb i ramminne men när 2 uttag har fabriksfel så går det ej använda dessa 4, kortet ska ju kasseras, går ju ej att laga dessa.

Med vänlig hälsning Mikael

Visa signatur

Med vänliga hälsningar Mikael
Ha en fortsatt trevlig dag

Permalänk
Skrivet av Mickenassjo:

Hej

Jag bifogar bilder på detta.

http://datanissse.webnode.se/#img-1153-jpg

http://datanissse.webnode.se/#img188-jpg

http://datanissse.webnode.se/#img185-jpg1

Hoppas nu att bilderna syns, jag är ny här i detta forum. I alla fall så blev dessa pins böjda när jag tog bort processorn innan jag skickade ner kortet till netonnet, det var deras servicekille på kundtjänst som sa att jag ska plocka ur denna. Jag köpte detta kort för att kunna utnyttja max stöd 32 gb i ramminne men när 2 uttag har fabriksfel så går det ej använda dessa 4, kortet ska ju kasseras, går ju ej att laga dessa.

Med vänlig hälsning Mikael

Bilderna finns på min hemsida http://datanissse.webnode.se/ längst ner på första sidan finns dessa bilder på denna länk

Visa signatur

Med vänliga hälsningar Mikael
Ha en fortsatt trevlig dag

Permalänk

Bilder med mera

Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Krokarn,

jag är i kontakt med VGA teamet angående detta och har bett dem hantera ärendet.

Återkommer när jag vet mer.

Hej Micke,

bockade pinnar orsakar ofta det problemet att en eller flera minnesplatser ej fungerar så det kan vara så att du bockat pinnarna redan när du installerade din processor.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att processorn sitter ordentligt fast, det är något jag aldrig varit med om så du får gärna förklara, kanske jag missförstår dig.

"men alla som vet, vet nog att man kan ej laga sådant här uttag utan byte till nytt kort."
Det är fullt möjligt att byta en minnessockel så ett byte är inte alltid nödvändigt.

Skicka serienummer och bilder på sockeln till mig i PM så får jag se om kortet varit inne hos oss eller om det är NetOnNet som nekade ditt ärende på grund av de bockade pinnarna.

Ha en bra dag!

11

Visa signatur

Med vänliga hälsningar Mikael
Ha en fortsatt trevlig dag

Permalänk

Bild på Gigabyte moderkort

Hej

Jag bifogar bilder på detta.

http://datanissse.webnode.se/#img-1153-jpg

http://datanissse.webnode.se/#img188-jpg

Hoppas nu att bilderna syns, jag är ny här i detta forum. I alla fall så blev dessa pins böjda när jag tog bort processorn innan jag skickade ner kortet till netonnet, det var deras servicekille på kundtjänst som sa att jag ska plocka ur denna. Jag köpte detta kort för att kunna utnyttja max stöd 32 gb i ramminne men när 2 uttag har fabriksfel så går det ej använda dessa 4, kortet ska ju kasseras, går ju ej att laga dessa.

Med vänlig hälsning Mikael

Visa signatur

Med vänliga hälsningar Mikael
Ha en fortsatt trevlig dag