Välvda tv-apparater och 4K-OLED i fokus på IFA 2014

Permalänk
Melding Plague

Välvda tv-apparater och 4K-OLED i fokus på IFA 2014

Tv-tillverkarna tävlar om konsumenternas uppmärksamhet på årets IFA-mässa, där bland annat koreanska Samsung storsatsar på böjda modeller medan konkurrenten LG:s fokus istället ligger på paneltekniken OLED.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4k OLED verkar onekligen intressant men kurvad ska den inte vara. Kollat lite på kurvade tv-apparater men det blir bara konstigt om man inte sitter ganska nära.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas inte på böjda skärmar.

Vist tror säkert dom KAN vara bra, men om flera sitter runt tv:en är det mer opraktiskt och böjningen måste vara precis anpassad till avståndet man sitter på. Lever mer och mer folk singelliv eller?

Samsung hade om jag inte har fel, ett kort tag någon oled panel till salu i Sverige.
Är inte bara döda pixlar som är problemet utan livslängden på led:sen. Sen bränner lasern bort döda eller ersätter dom?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har också varit och kollat på kurvade tv:s men man måste verkligen sitta i mitten och ganska långt fram, förstår inte alls hur det kan vara "stor efterfrågan" på dem? ;o oftast bor man fler än 1 i en bostad och i min mening så blir det svårt då eftersom inte alla kan sitta i mitten samtidigt

men visst det är jättekul att dom KAN göra kurvade tv apparater Jag skulle kunna tänka mig att ha en kurvad skärm på en bio tex. Det vore något!

Permalänk

Det ända jag vill ha är en 1920x1080 27 tums OLED skärm.

Permalänk
Geeks Gaming

Tycker någon borde göra ett skämt på böjda TV-apparater o göra en konkav TV. Bara för att visa vilken dålig idé det är med böjda skärmar!

Permalänk
Geeks Gaming

en kurvad bildskärm kan jag förstå, då man ofta sitter rakt framför den och man är ofta ensam. Men en kurvad tv är bara en extremt dålig idé. Varför har dem inte fattat det än? Kurvade skärmar kommer säker vara lika dött om ett år som 3D är nu...

Permalänk
Medlem

Böjda skärmar kan väl ha sina användningsområden, mer då som omslutande datorskärmar eller skärmar för andra specifika ändamål där det skulle vara bra.. som tv/film skärm är det ju värdelöst ifall dom inte är gigantiska så alla hamnar "inne" i kurvan så att säga.
Och ifall det är en datorskärm så ska den ju i så fall ha funktionen att kunna göras om till vanlig platt som vissa av dom böjda skärmarna har just nu, så att den funkar till allt.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Det ända jag vill ha är en 1920x1080 27 tums OLED skärm.

1920x1080 är alldeles för lite på en 27":are, men OLED är jag helt med på

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppas hoppas inte på böjda skärmar.

Vist tror säkert dom KAN vara bra, men om flera sitter runt tv:en är det mer opraktiskt och böjningen måste vara precis anpassad till avståndet man sitter på. Lever mer och mer folk singelliv ?

Svar: Ja. Allt fler hushåll utgörs av singlar (eller ja, ensamhushåll. Kan ju vara vanligare med särbos mm.). Vet inte om det spelar in här eller om det mer är nyhetens behag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Svar: Ja. Allt fler hushåll utgörs av singlar. Vet inte om det spelar in här eller om det mer är nyhetens behag.

Okej, låter inte kul om du har rätt.

Jo, som med 3D. Mer ett försäljningsploj och jag har inte sett en vettig skärm än för 3d, samma med smart TV (ska tydligen börja bli bättre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Män är överrepresenterade på SweC och ändå uppskattas inte kurvor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Väntar tills OLED, 4K + No inputlag Tv kommer, då blir'e å ersätta min nuvarande Tv från 2011.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Det ända jag vill ha är en 1920x1080 27 tums OLED skärm.

Det vill du inte, skaffa minst 1440p på en 27". Jag var iofs nöjd med min full HD 27", men efter att jag bytt skärm så kan jag itne gå tillbaka till full hd (iaf inte på större än 27" skärmar). Jag rekommenderar minst 1440p iaf, om du föredrar 1080p är upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Väntar tills OLED, 4K + No inputlag Tv kommer, då blir'e å ersätta min nuvarande Tv från 2011.

Precis detta jag också väntar på. 4K Oled minimum 65" för runt 20 000 kr.

Kommer ersätta min Samsung plasma från 2012 som jag är riktigt nöjd med. Kommer säkert bli en LG då Samsung ligger så långt efter och att Woled tekniken med en vit pixel verkar ha längre livstid en rgb Oled som Samsung försöker satsa på och lagt på is pga höga yields och tillverkningskostnader.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

En böjd TV är lika korkat som ett OS för för tangentbord och mus men där gränssnittet främst är för touch och mobiltelefoner.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

KÖR STENHÅRT LG!!!

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OC-banan:

Jag har också varit och kollat på kurvade tv:s men man måste verkligen sitta i mitten och ganska långt fram, förstår inte alls hur det kan vara "stor efterfrågan" på dem? ;o oftast bor man fler än 1 i en bostad och i min mening så blir det svårt då eftersom inte alla kan sitta i mitten samtidigt

men visst det är jättekul att dom KAN göra kurvade tv apparater Jag skulle kunna tänka mig att ha en kurvad skärm på en bio tex. Det vore något!

Det är de där oftast

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Hhur blir det när man sitter lite vid sidan av då? Ser man inte den del av tvn som är närmast?

Permalänk
Skäggig legend

Jag har alltid gillat LG framför Samsung när det gäller TV/paneler. När min LG lcd går sönder (eller att den fick en spricka av okänd anledning plötsligt har framkommit i mitten av panelen för att övertala tanten) är inne blir det en OLED från LG. Dat svärta <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Dom hade ju någon TV förra året tror jag det var, som man kunde ställa hur mycket kurvad den skulle vara med motorer. Kommer inte ihåg om det bara var en prototyp eller möjligtvis en skärm som kostade multum dock. Men det skulle vara ett alternativ känns det som.

Annars så är ju super breda datorskärmar, som är kurvade, något man verkligen eftertraktar.
Där är ju situationen helt annorlunda, eftersom man sitter rätt nära, och nästan alltid ensam mitt framför.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Projektor är najs annars om man vill ja stor bild. Men som någon skrev här tidigare dessa välvda skärmar kanske är för singlar 25+ som har råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är de där oftast

Ja men det har ju med helt andra saker att göra...

http://www.elitescreens.com/index.php/support/how-to-select-y...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Gillar OLED. Har varit lite av en helig gral att se fram emot många år nu.
Ska bli kul att köpa sig en riktigt bred kurvad OLED att ställa på skrivbordet o omslutas av.
Kul att det snart är dax.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Men LGs TV kommer spyware som spionerar på dig och skickar datan om vad du gör och vad du kollar på till LG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Men LGs TV kommer spyware som spionerar på dig och skickar datan om vad du gör och vad du kollar på till LG.

Länk? och om tvn ej har Ethernet anslutning samt wifi hur ska den då skickas?

Permalänk

På idg.se så demonstrar de en Samsung TV med kurv'ad design som kan räta ut sig själv. En sådan skulle jag kunna tänka mig, men annars så tycker som många andra att det helt enkelt inte funkar, då sweetspot'en alltid är i mitten, och inte kan upptas av mer än en person, såvida man inte sitter i knäna på varandra

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackaparen:

Länk? och om tvn ej har Ethernet anslutning samt wifi hur ska den då skickas?

http://doctorbeet.blogspot.se/2013/11/lg-smart-tvs-logging-us...

Hela grejen med nya TV apparater är att dom är "Smart TV", att dom är uppkopplade till internet så att man kan nyttja streaming tjänster som YouTube, Netflix, etc.

Så när du stoppar in ett USB-minne i TVn så loggar den alla filnamnen och skickar det till LG.

Så om du kollar på tex Harry.Potter.and.The.Goblet.Of.Fire[2005]DvDrip[Eng]-aXXo.avi så får LG reda på det, och din IP address.

Permalänk
Medlem

4k oled, meh. Om lg ger mig en i 1080p som är kurvad så kan jag tåla det. Kontrasten är ju oslagbar av förmodligen tom plasma.
Varför skaffa 4k nu? Om man vill kolla på nåt måste man väl ha väldigt bra lina. Blu ray går väl inte?

Vet inte om oled till en monitor är realistiskt alls. De lär inte komma i upplösningar över 1440p och under 40'' på ett tag gissar jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fade-swe:

Man nu skrev han ju bara att han skulle vilja ha kurvad skärm på en bio och jag svarade, vad det beror på var det inte tal om

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.