Förtär invandringen vårt land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Det är svårt att ta dig på allvar.

Den förändring du upplever behöver inte nödvändigtvis överensstämma med hur det ligger till nationellt. Det du skriver är ett uttryck för de vanliga fällorna man ofta faller i när man inte jämför sina upplevelser med överliggande fakta.
Min poäng är att man ska vara noggrann med väljer sina data.

EDIT: I övrigt hänvisar jag till nedan post.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Man gör sitt liv till det man vill. Det finns flertal "invandrare" med utlandsfödda föräldrar som har det dåligt ekonomiskt, föräldrar arbetslösa och hamnat på dåliga skolor men ändå så är man inte ute och bränner bilar, rånar och förstör. Istället bildar man sig själv den framtid man vill ha då vi i Sverige har en enorma förutsättningar som ingen annan i världen har där vi kan studera på högskolor och universitet helt gratis.

En radda där:
Att universitet och högskolor är gratis och att levernet subventioneras under studierna ger inte den effekt du söker hävda: Att man väljer sin egen framtid. Den sociala rörligheten vad det gäller utbildning är låg. Antingen kan vi då följa ditt individuella resonemang och konstatera utan grund må tilläggas att högutbildade väljer studier och lågutbildade inte väljer studier. Ett sådant resonemang måste förstås mynna ut i varför ser vi en så klar fördelning beroende på bakgrund.

Skrivet av amanito:

Jag talar från egen erfarenhet och kan säga att Sverige idag är inte som Sverige var för 10-15 år sedan. Har det förändrats? Ja. Till det bättre? Tyvärr inte. Det går ner och ner hela tiden.

För 10-15 år sedan var vi på väg ut ur en värre kris och nånstans där i mitten slog en till mindre kris till. Utifrån egen erfarenhet kan jag säga att egen erfarenhet som i egna observationer är värdelösa för att beskriva stora skeenden, detta till trots min rymdkejserliga tron från vilken jag kan beskåda allt och alla. Vad som krävs är förstås kvantifierbar data och att den rensas på motsägelser, när detta görs så framstår förstås Sverige i en annan dager men viktigare av allt är att vi kan se att de som oftast tas upp som negativt kan härledas till beslut bortom invandringsfrågan.

Skrivet av amanito:

Det gör ont att konstatera det men Sverige är inte det Sverige är idag när jag växte up. Jag var aldrig ute och brände bilar, rånade och förstörde. Det handlar om vilken uppfostran man får. Idag ser man varenda liten unge på lågstadie springa runt med iphones och skolorna delar ut ipads till höger och vänster. Visst utveckligen går framåt men för i helvete, se bara på PISA resultatet. Barn kan inte längre skriva och läsa ordentligt! Bort med mobiltelefoner och andra tekniska makapärer under lektionera. Lär ut hyfs, etikett och moral på skolorna men även föräldrarna borde gå någon slags utbildning om hur man uppfostrar sina barn.

Nu säger du tre saker och ingen har med den andre att göra, den första är bara larvig den tredje har inget med huvudsatsen att göra och den lilla i mitten är helt irrelevant: Om du kunde observera Sverige för tio-femton år sedan så observerade du ett Sverige utan Iphones och Ipads där SMS kostade i kronor och en normal Hem-pc lugnt låg runt 10-12 tusen.

Skrivet av amanito:

Kanske lite osammanhängade text då den blev skriven snabbt och jag är trött men det jag ville få fram är att integrationen är misslyckad idag. Det går inte att trycka in alla flyktingar i en och samma område i hopp om att dessa ska integreras. Det funkar inte så. Istället blir man kvar i sin bubbla där man endast pratar sitt modersmål och lever kvar i de värderingar och regler som fanns i det landet man flydde ifrån.

Språk har inget med integration att göra, sysselsättning har med integration att göra. Värderingar och regler är inte statiska fenomen utan förändras med tiden. Vill man lösa jobb frågan så är det förstås skitenkelt problemet är väl bara att du har en direkt kapitalförlust hos väljarna av en sådan åtgärd: Miljonprogram 8.1

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

En radda där:
Att universitet och högskolor är gratis och att levernet subventioneras under studierna ger inte den effekt du söker hävda: Att man väljer sin egen framtid. Den sociala rörligheten vad det gäller utbildning är låg. Antingen kan vi då följa ditt individuella resonemang och konstatera utan grund må tilläggas att högutbildade väljer studier och lågutbildade inte väljer studier. Ett sådant resonemang måste förstås mynna ut i varför ser vi en så klar fördelning beroende på bakgrund.

För 10-15 år sedan var vi på väg ut ur en värre kris och nånstans där i mitten slog en till mindre kris till. Utifrån egen erfarenhet kan jag säga att egen erfarenhet som i egna observationer är värdelösa för att beskriva stora skeenden, detta till trots min rymdkejserliga tron från vilken jag kan beskåda allt och alla. Vad som krävs är förstås kvantifierbar data och att den rensas på motsägelser, när detta görs så framstår förstås Sverige i en annan dager men viktigare av allt är att vi kan se att de som oftast tas upp som negativt kan härledas till beslut bortom invandringsfrågan.

Nu säger du tre saker och ingen har med den andre att göra, den första är bara larvig den tredje har inget med huvudsatsen att göra och den lilla i mitten är helt irrelevant: Om du kunde observera Sverige för tio-femton år sedan så observerade du ett Sverige utan Iphones och Ipads där SMS kostade i kronor och en normal Hem-pc lugnt låg runt 10-12 tusen.

Språk har inget med integration att göra, sysselsättning har med integration att göra. Värderingar och regler är inte statiska fenomen utan förändras med tiden. Vill man lösa jobb frågan så är det förstås skitenkelt problemet är väl bara att du har en direkt kapitalförlust hos väljarna av en sådan åtgärd: Miljonprogram 8.1

Citat:

Att universitet och högskolor är gratis och att levernet subventioneras under studierna ger inte den effekt du söker hävda: Att man väljer sin egen framtid. Den sociala rörligheten vad det gäller utbildning är låg. Antingen kan vi då följa ditt individuella resonemang och konstatera utan grund må tilläggas att högutbildade väljer studier och lågutbildade inte väljer studier. Ett sådant resonemang måste förstås mynna ut i varför ser vi en så klar fördelning beroende på bakgrund.

Jag har inte konstaterat det. Det jag försökte komma fram till är att vi i Sverige har bra förutsättningar jämfört med andra länder att vidareutbilda oss istället för att sätta brand på bilar, råna och våldta människor. Jag säger inte att de som inte utbildar sig sysslar med det sist nämda men eftersom varenda ungdom förbannar sig över att det inte finns jobb så kan man ta tag i studierna och vidareutbilda sig.

Citat:

För 10-15 år sedan var vi på väg ut ur en värre kris och nånstans där i mitten slog en till mindre kris till. Utifrån egen erfarenhet kan jag säga att egen erfarenhet som i egna observationer är värdelösa för att beskriva stora skeenden, detta till trots min rymdkejserliga tron från vilken jag kan beskåda allt och alla. Vad som krävs är förstås kvantifierbar data och att den rensas på motsägelser, när detta görs så framstår förstås Sverige i en annan dager men viktigare av allt är att vi kan se att de som oftast tas upp som negativt kan härledas till beslut bortom invandringsfrågan.

Snudd på troll men ok...

Vilken kvantiferbar data syftar du på?

Citat:

när detta görs så framstår förstås Sverige i en annan dager men viktigare av allt är att vi kan se att de som oftast tas upp som negativt kan härledas till beslut bortom invandringsfrågan

Vad menar du? Forumlera frågan så att du själv förstår den och sedan prova igen.

Citat:

Nu säger du tre saker och ingen har med den andre att göra, den första är bara larvig den tredje har inget med huvudsatsen att göra och den lilla i mitten är helt irrelevant: Om du kunde observera Sverige för tio-femton år sedan så observerade du ett Sverige utan Iphones och Ipads där SMS kostade i kronor och en normal Hem-pc lugnt låg runt 10-12 tusen.

Det är fakta och ingenting som är larvigt. Ingen av de tre aspekterna som jag tar upp är larviga. Det är redan bekräftat att elever får sämre läsförståelse när man väljer att digitalisera skolorna http://www.dn.se/debatt/samre-lasforstaelse-naturlig-foljd-av...

Har man valt att digtalisera skolorna så ska man göra det så att det inte skadar andra vitala delar i elevernas lärande. Kanske kan man dra parareller mellan dålig införande av digitalisering+sänkt pisa resultat. Sitter man och pillar på telefonerna under lektionen så lär man inte sig nåt. Alliansens förslag om att stoppa mobiltelefoner i skolan kanske är en del av lösningen...

Och det sista, uppenbarligen så måste lärarna uppfostra eleverna idag eftersom föräldrarna inte gör det...http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-hotas-och-misshandlas...

Citat:

Språk har inget med integration att göra, sysselsättning har med integration att göra. Värderingar och regler är inte statiska fenomen utan förändras med tiden. Vill man lösa jobb frågan så är det förstås skitenkelt problemet är väl bara att du har en direkt kapitalförlust hos väljarna av en sådan åtgärd: Miljonprogram 8.1

Språk har ingenting med integration att göra? Spelar du dum eller är du dum? Hur ska du kommunicera på arbetsplatsen? Hur ska du förstå de instruktioner som din arbetsledare ger dig? Så du menar att vi ska sysselsätta alla utan någon språkkrav så är våra problem lösta?

Återigen, värderingar och regler ändras inte med tiden. Det sitter förankrad långt in i människan och människor från mellanöstern och afrika har starka värderingar och åsikter som definitivt inte kommer ändras med tiden.

Försök svara utan att ordbajsa.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag har inte konstaterat det. Det jag försökte komma fram till är att vi i Sverige har bra förutsättningar jämfört med andra länder att vidareutbilda oss istället för att sätta brand på bilar, råna och våldta människor. Jag säger inte att de som inte utbildar sig sysslar med det sist nämda men eftersom varenda ungdom förbannar sig över att det inte finns jobb så kan man ta tag i studierna och vidareutbilda sig.

Ja den första kategorin du nämner är förstås ett undantag, den senare är en förenkling. Antalet högskolestuderande ökar, arbetslöshet är inte förunnat till de outbildade utan förekommer även hos de högutbildade.

Skrivet av amanito:

Snudd på troll men ok...
Vilken kvantiferbar data syftar du på? Vad menar du? Forumlera frågan så att du själv förstår den och sedan prova igen.

Det var väl knappast en knepig text. Dina obsevationer är inte relevant data för ett omdöme om läget i Sverige, kvantifierbar data är relevant. På plus sidan kan väl sägas att om dina åsikter omsattes i en komparativ kvalitativ studie så skulle den nog vara festlig (fortfarande irrelevant dock.)

Skrivet av amanito:

Det är fakta och ingenting som är larvigt. Ingen av de tre aspekterna som jag tar upp är larviga. Det är redan bekräftat att elever får sämre läsförståelse när man väljer att digitalisera skolorna http://www.dn.se/debatt/samre-lasforstaelse-naturlig-foljd-av...

Artikeln kan säkert vara relevant, överfört till Pisa studien är frågan förstås en annan. från 2000 till 2012 föll resultatet från 516-483 en förändring på runt 6,5%. Är det då de "digitaliserade" skolorna som står för tappet eller är det skolorna överlag som står för tappet. Digitaliseringen kan förstås inte heller ses som en direkt orsak till förändringen utan det är de förändrade läsvanorna som torde ligga bakom förändringen och läsning sett till den statistik som tas upp är en fråga för fritiden.

Skrivet av amanito:

Har man valt att digtalisera skolorna så ska man göra det så att det inte skadar andra vitala delar i elevernas lärande. Kanske kan man dra parareller mellan dålig införande av digitalisering+sänkt pisa resultat. Sitter man och pillar på telefonerna under lektionen så lär man inte sig nåt. Alliansens förslag om att stoppa mobiltelefoner i skolan kanske är en del av lösningen...

Vi kan dra paralleller mellan förekomsten av Cox Pomona om vi så vill. Om vi antar att läsförståelse är en förmåga som gagnas av träning så är det inte bristen i skolan som måste åtgärdas utan att se till att barn har så pass tråkigt i hemmet att de hellre läser.

Skrivet av amanito:

Och det sista, uppenbarligen så måste lärarna uppfostra eleverna idag eftersom föräldrarna inte gör det...http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-hotas-och-misshandlas...

Då talar vi återigen om en förändring i hemmet inte i skolan. Nu har vi förstås inga siffror att gå på från den länkade artikeln förutom en mindre minskning i sjukskrivningar mellan 2008 och 2012.

Skrivet av amanito:

Språk har ingenting med integration att göra? Spelar du dum eller är du dum? Hur ska du kommunicera på arbetsplatsen? Hur ska du förstå de instruktioner som din arbetsledare ger dig? Så du menar att vi ska sysselsätta alla utan någon språkkrav så är våra problem lösta?.

Sitt still, händerna längs med sidorna och tänk efter istället för att försöka vara näbbig. Vi har idag mängder av individer som inte kan kommunicera med sin omgivning på samma språk, detta utan att vara födda utrikes. De kallas för döva, är döva integrerade i samhället eller står de utanför? står blinda utanför eller är de integrerade? Tänk lite till, sattes de utländska arbetarna under 50-tal och framåt först i SFI eller sattes de i arbete? Språk är praktiskt men det är inte en nödvändig del för att bli del av ett samhälle och ska vi vara riktigt noga så förutsätter den kommunikation vi utsätts för inte bara kunskaper i Svenska utan även i Engelska och detta endast för att tolka och förstå det vardagliga.

Skrivet av amanito:

Återigen, värderingar och regler ändras inte med tiden. Det sitter förankrad långt in i människan och människor från mellanöstern och afrika har starka värderingar och åsikter som definitivt inte kommer ändras med tiden.

Varför kommer dessa inte att förändras? är afrikaner och araber oförmögna till förändring? Ditt resonemang kan endast härledas till rasism och mitt förslag till dig i all välmening är att göra avbön och lägga ner spåret.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Trådskaparen frågeställning är felställd och leder till att folk kommer med irrelevanta argument för det ena eller det andra.

Ställ samma fråga om skolan, alltså förtär skolan vårt land? Där man skulle kunna säga att skolan verkligen gör det, detta betyder dock inte att man är för att man ska ta bort skolan, minska eller öka resurserna utan man kan ha många skäll som att skolan ej sköts på det bästa sättet.

Samma sak gäller som sagt invandringen där antalet invandrare inte är det väsentliga utan vilka invandrare och såklart hur de blir bemötta. Där min åsikt är att tillämpa marknadsekonomi då den både är rättvist och har under de senaste 6 miljoner år sedan varit den bäst fungerande ekonomiska systemet i praktiken.
Med marknadsekonomi så menar jag öppna gränserna och låt folk komma hit och arbeta men ge dem ingen bidrag. Flyktingar, miljöfrågor och liknande så ska vi absolut inte göra mer än vad vi behöver och vi ska istället kämpa för globala insatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Enligt annan statistik är också Sverige en av de länder där flest våldtäkter sker i hela världen! Stämmer detta?

Detta stämmer tyvärr, räknat per capita. Sverige har haft bland de högst rapporterade antalet våldtäkter i världen under de senaste 10 åren. 2011 låg vi även på 6:e plats över flest anmälda fall av misshandel i världen. Varför det är så här vet jag inte, det får andra spekulera i.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Hej!
Enligt annan statistik är också Sverige en av de länder där flest våldtäkter sker i hela världen! Stämmer detta??

Skrivet av Dblood:

Detta stämmer tyvärr, räknat per capita. Sverige har haft bland de högst rapporterade antalet våldtäkter i världen under de senaste 10 åren. 2011 låg vi även på 6:e plats över flest anmälda fall av misshandel i världen. Varför det är så här vet jag inte, det får andra spekulera i.

Anmälnings statistiken speglar inte det faktiska antalet våldtäkter. Anmälnings statistiken speglar antalet anmälningar och det hänger samman med anmälningsbenägenheten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Förtär är ett för mig hårt ord som behöver utvecklas, men det är givet att dagens invandring är en belastning.

Vilket är synd. Med ganska enkla åtgärder hade det kunnat gå från huvudvärk till guldgruva. Men det förutsätter att vi går från ett sossesamhälle till ett mer öppet och fritt samhälle.

Annars är det tyvärr bara SDs politik som kan ge verkan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Förtär är ett för mig hårt ord som behöver utvecklas, men det är givet att dagens invandring är en belastning.

Vilket är synd. Med ganska enkla åtgärder hade det kunnat gå från huvudvärk till guldgruva. Men det förutsätter att vi går från ett sossesamhälle till ett mer öppet och fritt samhälle.

Annars är det tyvärr bara SDs politik som kan ge verkan.

Hur står det till med SD och bidragen egentligen? det enda jag hört dem ta upp är höjningar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Kejsarens nya kläder

Det enda rätta är att för varje år som går öka invandringen, helt okritiskt till hur integrationen fungerar, för det är PK. Det finns inga nackdelar med att fler lever på bidrag i Sverige.

Skulle det finnas problem med integrationen? Skulle det finnas problem med att fler lever på bidrag?
Då är DU rasist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det enda rätta är att för varje år som går öka invandringen, helt okritiskt till hur integrationen fungerar, för det är PK. Det finns inga nackdelar med att fler lever på bidrag i Sverige.

Skulle det finnas problem med integrationen? Skulle det finnas problem med att fler lever på bidrag?
Då är DU rasist.

Invandringen förutsätter integration, flyktingmottagande det du vänder dig emot är en annan sak.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Invandringen förutsätter integration, flyktingmottagande är en annan sak.

Tack för korrektionen.

Permalänk
Medlem

En annan oförklarlig aspekt är att politiker nästan alltid anser att befolkningsökning är något bra för landet. Jag har aldrig hört någon som kritiserat barnafödande eller ökande befolkning. Dock måste man förstå att befolkningar i kalla och avlägsna länder kostar väldigt mycket i energi och resurser. Allt för mycket måste värmas upp och allt för mycket måste transporteras för långt. Vi har klarat oss tämligen bra pga en relativt liten befolkning och stora naturtillgångar. Dock har vi en katastrofalt dålig självförsörjningsgrad på under 50 procent.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-utan-krisplan-for-m...

Vi importerar allt för stor del av vår mat för att det ska vara hållbart. I en krissituation så kommer Sveriges befolkning att svälta. Vi kan odla upp mera mark i södra Sverige, men de magra jordarna i norr är inte mycket att göra åt. Det handlar dock om stora summor att göra Sverige självförsörjande.

Jag förstår helt enkelt inte poängen i att ta hit en massa folk som kostar enorma summor att hålla vid liv. Det kan knappast vara Sveriges ansvar att lösa överbefolkningen i övriga världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

En annan oförklarlig aspekt är att politiker nästan alltid anser att befolkningsökning är något bra för landet. Jag har aldrig hört någon som kritiserat barnafödande eller ökande befolkning. Dock måste man förstå att befolkningar i kalla och avlägsna länder kostar väldigt mycket i energi och resurser. Allt för mycket måste värmas upp och allt för mycket måste transporteras för långt. Vi har klarat oss tämligen bra pga en relativt liten befolkning och stora naturtillgångar. Dock har vi en katastrofalt dålig självförsörjningsgrad på under 50 procent.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sverige-utan-krisplan-for-m...

Vi importerar allt för stor del av vår mat för att det ska vara hållbart. I en krissituation så kommer Sveriges befolkning att svälta. Vi kan odla upp mera mark i södra Sverige, men de magra jordarna i norr är inte mycket att göra åt. Det handlar dock om stora summor att göra Sverige självförsörjande.

Jag förstår helt enkelt inte poängen i att ta hit en massa folk som kostar enorma summor att hålla vid liv. Det kan knappast vara Sveriges ansvar att lösa överbefolkningen i övriga världen.

Om vi ponerar att ingen matängre kan importeras så har vi förstås ett problem, ett problem som inte kan lösas idag genom dieseldrivna investeringar i ett dieseldrivet lantbruk (var ska vi få tag på diesel?). Det är spadreserven som är viktigast och till den behövs unga friska människor med goda grävförutsättningar, inte benbrottsbenägna 60 plussare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sitt still, händerna längs med sidorna och tänk efter istället för att försöka vara näbbig. Vi har idag mängder av individer som inte kan kommunicera med sin omgivning på samma språk, detta utan att vara födda utrikes. De kallas för döva, är döva integrerade i samhället eller står de utanför? står blinda utanför eller är de integrerade? Tänk lite till, sattes de utländska arbetarna under 50-tal och framåt först i SFI eller sattes de i arbete? Språk är praktiskt men det är inte en nödvändig del för att bli del av ett samhälle och ska vi vara riktigt noga så förutsätter den kommunikation vi utsätts för inte bara kunskaper i Svenska utan även i Engelska och detta endast för att tolka och förstå det vardagliga.

Förlåt men här har du fel.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Förlåt men här har du fel.

Utveckla gärna och berätta för mig om perioden då delarna ur den forna arbetskraftsinvandringsgruppen satt och lärde sig Svenska för att kunna polera dammsugare munstycken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Nej, invandringen förtär inte vårt land.
En lagom stor invandring är tvärtom i högsta grad positiv för landets utveckling för att motverka "kulturell inavel".
Däremot måste man givetvis öppet kunna diskutera storleken på invandringen och de problem som kan uppkomma.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det där beror helt på hur man räknar.

Ja det är väl lite så att politikerna räknar så svaret ska stämma det som gynnar dem själva

Kommer jobben och bostäderna öka i rimlig takt med de personerna som kommer hit är det en annan sak än att vi slänger in dem i asylboenden för flera miljarder årligen?

EDIT: slänga in folk i byhålor ser ut att vara alternativet som passar bra nu men anledningen till tomma bostäder där är att det ej finns arbeten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

EDIT: slänga in folk i byhålor ser ut att vara alternativet som passar bra nu men anledningen till tomma bostäder där är att det ej finns arbeten där.

Arbeten kommer däremot till städer och byar som växer. Bor själv i en sådan håla som är utomeuropeiskt invandrartätbefolkat och viss verksamhet växer. Inte fasen är det high tech industri direkt men grundläggande verksamhet innebär arbete även det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är dock viktigt att insé att anledningen till att de begår brott i större utsträckning än etniska svenskar antagligen inte är pga att de är invandrare utan snarare pga sociala omständigheter som att de bor dåligt, har dålig ekonomi, deras föräldrar är arbetslösa, de hamnar på skolor med fler i denna sits osv osv...

Ja, det är ingen raketforskning att det är så.
Men ska vi då fortsätta på den inslagna vägen som har bedrivits under många, många år?

Man måste ha klart för sig att bara för att 12.9% av folket röstade på SD, så gör det inte dessa individer till rasister eller främlingsfientliga.
Tror man det, som många av de etablerade partierna hävdar, då är man fel ute.

Man kan givetvis vända på steken och säga att 87% inte röstade på SD. Men det kommer inte bli bättre om man går den vägen.
12,9-13% av de igår röstberättigade valde SD, i antal personer räknat bör det bli bortåt en miljon människor.
Tyckte Björklund pratade om att 350 000 hade röstat på FP och de fick 5,4-5,5%.

Pratar man då om procent så verkar kanske 12-13 inte så mycket, men ser man istället till antal människor, d.v.s runt miljonen.
Så säger det kanske lite mer och ingen kan säga att en miljon svenskar är rasister eller främlingsfientliga.
En ytterst liten klick är rötägg och dessa finns lite överallt.

Titta bara på vänstern och deras valvaka, snacka om ett "farligt" och extremt parti. Räcker långfingrar rätt in i TV-kamerorna...

^^ Acceptabelt i en demokrati?

Skrivet av Ozzed:

Jag tror tyvärr att SD växer jämfört med förra valet, trotts att ett tiotal har fått hoppa av partiet på grund av rasistiska uttalanden bara de senaste dagarna. Folk verkar tro att sopbilen ska komma och hämta tiggarna i centrum bara för att SD blir större men så är det ju inte. Tiggarna kommer bli fler oavsett vilket parti som sitter i riksdagen.

Vi är med i EU och då har vi fri rörlighet, så är det. Och även om SD fick egen majoritet och fixade folkomröstning om EU-utträde skulle det ändå ta 8 år eftersom det står i grundlagen att vi är med i EU, och det innebär alltså 8 år med fortsatt fri rörlighet, även med SD i egen majoritet. SD vill gärna ge sken av att de kan förändra saker på monangen men det går inte. Förändring tar alltid tid.

Ja, det var ingen skräll eller ens en bra gissning att SD skulle öka markant från förra valet. Det var väntat.
Folk är missnöjda med den politik som bl.a Ullenhag & Co har bedrivit de senaste 8 åren, men även innan dess givetvis.

Skrivet av Huzzbutt:

Språk har inget med integration att göra, sysselsättning har med integration att göra. Värderingar och regler är inte statiska fenomen utan förändras med tiden.

Här visar du återigen hur trångsynt och hur ytterst dåligt du förstår dig på problematiken.(inte bara i den här tråden)

När man i en mening hävdar att språk inte har med god integration att göra, då går det inte längre att diskutera något med den individen.

Värderingar och regler förändras med tiden? Ja, endast om vi tillåter och accepterar det.

Jag tror att de övriga partierna behöver vara mer ödmjuka, om inte mot SD som parti, så åtminstone mot väljarna.
Får vi inte ens se lite diskussioner om SDs kärnfrågor från övriga partier under mandatperioden nu, så kommer SD 2018 nå bortåt 20%.

Man kan inte ignorera ett parti som är valt till det tredje största i ett land. Då kan vi inte längre prata om demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Här visar du återigen hur trångsynt och hur ytterst dåligt du förstår dig på problematiken.(inte bara i den här tråden)

Falcon, visst kan du säga saker men då du inte kan ta diskussionen utan väljer att sticka när du får kritik så ska du ta och tagga ner.

Skrivet av Falcon:

När man i en mening hävdar att språk inte har med god integration att göra, då går det inte längre att diskutera något med den individen.

Antingen så kommer du med motargument såom en förklaring till varför språket är nödvändigt för integration. Släng in lite ad hoc teorier som förklarar hur engelsktalande står utanför samhället osv. Seså sätt igång.

Skrivet av Falcon:

Värderingar och regler förändras med tiden? Ja, endast om vi tillåter och accepterar det.

Ja att statiska värderingar kräver Fascism eller annan reaktionär ideologi är självklart. Problemet med sådan politik är förstås att den får efterverkningar inom andra områden då framsteg måste hållas tillbaka.

Skrivet av Falcon:

Jag tror att de övriga partierna behöver vara mer ödmjuka, om inte mot SD som parti, så åtminstone mot väljarna.
Får vi inte ens se lite diskussioner om SDs kärnfrågor från övriga partier under mandatperioden nu, så kommer SD 2018 nå bortåt 20%.

Utveckla gärna resonemanget

Skrivet av Falcon:

Man kan inte ignorera ett parti som är valt till det tredje största i ett land. Då kan vi inte längre prata om demokrati.

Suck, Socialdemokraterna ignorerade konstant det näst största partiet i riksdagen, under de två senaste mandat perioderna så har det största partiet ignorerats. Om det nu är som du säger så slutade Sverige vara en demokrati i och med demokratins införande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Falcon;14866962"]

Citat:

^^ Acceptabelt i en demokrati?

Ska det inte vara acceptabelt att peka finger i en demokrati, hur hänger det ihop med demokrati? Mycket omoget, men vad har det med demokrati att göra?

Citat:

Här visar du återigen hur trångsynt och hur ytterst dåligt du förstår dig på problematiken.(inte bara i den här tråden)

När man i en mening hävdar att språk inte har med god integration att göra, då går det inte längre att diskutera något med den individen.

Värderingar och regler förändras med tiden? Ja, endast om vi tillåter och accepterar det.

Tror Huzzbutt endast menar att du kan bo, arbeta, tillföra till ett samhälle utan att kunna språket. Vi har massvis med ingenjörer från andra länder som inte kan svenska men som tillför Sverige väldigt mycket. Det är väl tur att värderingar och regler ändras, annars hade vi varit fast på stenålderns mentaliteten, och många människor har försökt bromsa utvecklingen, men det har inte gått sådär jättebra.

Citat:

Jag tror att de övriga partierna behöver vara mer ödmjuka, om inte mot SD som parti, så åtminstone mot väljarna.
Får vi inte ens se lite diskussioner om SDs kärnfrågor från övriga partier under mandatperioden nu, så kommer SD 2018 nå bortåt 20%.

Återstår att se.

Citat:

Man kan inte ignorera ett parti som är valt till det tredje största i ett land. Då kan vi inte längre prata om demokrati.

Nähe, vad pratar vi om då? Folket har valt och sagt sitt, SD får inte någon majoritet att kunna påverka. Det har varit känt länge tillbaka att de andra partierna inte skulle samarbeta med SD, ändå valde inte majoriteten att rösta på SD. Bara för att du kommer in till riksdagen betyder det inte att du automatiskt ska få fram någonting, och inte heller är det odemokratiskt. De andra partierna är representanter för 87 % av befolkningen, och de har varit tydliga med att inte samarbeta med SD, och då har majoriteten av befolkningen sagt sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Tror Huzzbutt endast menar att du kan bo, arbeta, tillföra till ett samhälle utan att kunna språket. Vi har massvis med ingenjörer från andra länder som inte kan svenska men som tillför Sverige väldigt mycket. Det är väl tur att värderingar och regler ändras, annars hade vi varit fast på stenålderns mentaliteten, och många människor har försökt bromsa utvecklingen, men det har inte gått sådär jättebra.

Jag pratar om den stora massan, flykting/anhöriginvandringen. Inte om de ingenjörer osv som varit bosatta här i årtionden och bidragit till statskassan.

Att det finns ingenjörer, tandläkare och kirurger från andra länder som inte kan svenska är jag väl medveten om.
Men de kan åtminstone oftast ett väl vedertaget språk, engelska, och framförallt så har de anpassat sig till landet där de verkar.

Komma hit som outbildad somalier eller syrier med endast det inhemska språket är en helt annan femma.
Vad ska de bidra med? Inköp av tändstickor, bensindunkar och bensin från bidragsstöd?

Inser man inte att språk, integration och segregering hänger ihop i en röd tråd för ett välbalanserat samhälle då är man extremt trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag pratar om den stora massan, flykting/anhöriginvandringen. Inte om de ingenjörer osv som varit bosatta här i årtionden och bidragit till statskassan.

Att det finns ingenjörer, tandläkare och kirurger från andra länder som inte kan svenska är jag väl medveten om.
Men de kan åtminstone oftast ett väl vedertaget språk, engelska, och framförallt så har de anpassat sig till landet där de verkar.

Komma hit som outbildad somalier eller syrier med endast det inhemska språket är en helt annan femma.
Vad ska de bidra med? Inköp av tändstickor, bensindunkar och bensin från bidragsstöd?

Inser man inte att språk, integration och segregering hänger ihop i en röd tråd för ett välbalanserat samhälle då är man extremt trångsynt.

Bra då har du förstått det första steget.
Det andra steget är att inte begränsa arbetsmarknaden godtyckligt för att passa din tes. Arbetsuppgifter som inte kräver språkförståelse finns det många av bla städare.

Den samhälleliga integrationen liksom segregationen är densamma som köpkraften och köpkraften är en effekt av positionen på arbetsmarknaden och den positionen är inte avhängig språkkunskaper.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Bra då har du förstått det första steget.
Det andra steget är att inte begränsa arbetsmarknaden godtyckligt för att passa din tes. Arbetsuppgifter som inte kräver språkförståelse finns det många av bla städare.

Den samhälleliga integrationen liksom segregationen är densamma som köpkraften och köpkraften är en effekt av positionen på arbetsmarknaden och den positionen är inte avhängig språkkunskaper.

Självklart finns det jobb där språk är mindre viktigt, i rena arbetssysslor. Men hur är det med kommunikation med chefer? Myndigheter? Vardagslivet?

Språk är en väsentlig del i integration, vare sig du vill det eller inte Huzzbutt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Klasstillhörighet är en av de största orsakerna till kriminalitet. En stor del invandrare tillhör den del av samhället som har det tuffast, vilket leder till en överrepresentation av kriminella individer bland invandrare totalt sett, men det har inget att göra med var de är födda, vilken hudfärg de har eller vilket modersmål de har. Det är viktigt att se till orsak och verkan, inte bara verkan.

Våldtäktsstatistiken skulle kunna stämma, men återigen måste vi se till vad det är som mäts. Allt vi kan se - om den statistik du refererar till stämmer - är att det anmäls en stor mängd våldtäkter. Huruvida det beror på vad som i lagens mening är 'våldtäkt', om vi kommit en bit längre ifrån skuldstämpeln på våldtäktsoffer (och således är det inte en skam att anmäla, och således anmäler fler skett brott) eller helt enkelt att det begås fler här än i "hela världen", det är jag övertygad om inte framkommer i statistiken i sig och tolkningen utav denna beror på vem man frågar. Fråga Åkesson och du kommer få svaret att det beror på invandrarna, fråga en humanist och du får svaret att fler vågar anmäla. Fråga mig och du får svaret, "jag har inte läst aktuell statistik och är inte kvalificerad att ens försöka tolka den".

Men nej, Sverige håller inte på att sjunka till botten, och än mindre till följd av vår invandringspolitik. Det är skrämselpropaganda och belysning av enstaka problem snarare än vad som är bra.

I stadsdelen jag bor har det blivit lugnare det senaste året. Det säger dock ingenting om Sverige som helhet. Det är en anekdot, inget annat.

Håller med din analys till 100 %. SD:are kan inte tänka så utan tänker oftast att det har att göra med religion eller kultur att göra. Man blir nästan alltid kallad för en kommunist när man gör den analysen. Jag tycker att istället för att stoppa invandring så ska man lyfta underklassen istället och förbättra förutsättningarna för människor som just nu växer upp i dessa underklassområden. Samt förbättra integrationen med tidigare lära sig svenska, tvinga alla kommuner att ta emot (helt orimligt att Malmö tar emot jättemånga så sitter den rika kommunen Vellinge och tar inte emot någon alls, vilket bidrar till segregation) m.m.
Om man ska jämföra med problemen i omvärlden och några relativt små integrationsproblem som uppstår i Sverige så kan man själv prioritera vilket problem som är viktigast att lösa. Vilket att hjälpa människor från krig och förtryck är mycket viktigare. En stor anledning för att SD har blivit stora tror jag har att göra med att dem säger att dem hjälper fler flyktingar där istället för här. Men om man är intresserad av det så bör man läsa deras budgetmotion. Där skär dem ner på biståndet i sin helhet. Men vill lägga en extra miljard till FN:s flyktingorgan UNHCR. Sverige ger redan nu 600 miljoner per år i bistånd till UNHCR vilket gör oss till det land som ger mest per capita redan nu. UNHCR behöver ungefär 40 miljarder för att kunna hjälpa flyktingar och att säga att en extra miljard skulle hjälpa alla är inte seriöst. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/3679582.svd
http://www.svt.se/nyheter/sverige/unhcr-sd-losning-for-enkel
Samt är det fattiga U-länder som tar den absolut tyngsta ryggsäcken av flyktingar. I-länder måste hjälpa till och ta ett solidariskt ansvar för den värld vi lever i.
Det Åkesson i praktiken vill göra är att om 100 flyktingar kommer till Sverige så vill han säga till 90 av dem att gå hem samtidigt som han ger dem 20 kronor. Den bästa flyktingpolitiken hade varit om EU hade samlat in pengar till UNHCR för att hjälpa så många som möjligt och samtidigt tvinga rika medlemsländer att ta emot flyktingar och inte bara låta Sverige och Tyskland ta emot flyktingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Man gör sitt liv till det man vill. Det finns flertal "invandrare" med utlandsfödda föräldrar som har det dåligt ekonomiskt, föräldrar arbetslösa och hamnat på dåliga skolor men ändå så är man inte ute och bränner bilar, rånar och förstör. Istället bildar man sig själv den framtid man vill ha då vi i Sverige har en enorma förutsättningar som ingen annan i världen har där vi kan studera på högskolor och universitet helt gratis. Jag talar från egen erfarenhet och kan säga att Sverige idag är inte som Sverige var för 10-15 år sedan. Har det förändrats? Ja. Till det bättre? Tyvärr inte. Det går ner och ner hela tiden.

Det gör ont att konstatera det men Sverige är inte det Sverige är idag när jag växte up. Jag var aldrig ute och brände bilar, rånade och förstörde. Det handlar om vilken uppfostran man får. Idag ser man varenda liten unge på lågstadie springa runt med iphones och skolorna delar ut ipads till höger och vänster. Visst utveckligen går framåt men för i helvete, se bara på PISA resultatet. Barn kan inte längre skriva och läsa ordentligt! Bort med mobiltelefoner och andra tekniska makapärer under lektionera. Lär ut hyfs, etikett och moral på skolorna men även föräldrarna borde gå någon slags utbildning om hur man uppfostrar sina barn.

Kanske lite osammanhängade text då den blev skriven snabbt och jag är trött men det jag ville få fram är att integrationen är misslyckad idag. Det går inte att trycka in alla flyktingar i en och samma område i hopp om att dessa ska integreras. Det funkar inte så. Istället blir man kvar i sin bubbla där man endast pratar sitt modersmål och lever kvar i de värderingar och regler som fanns i det landet man flydde ifrån.

Jag kan inte motbevisa dina argument men däremot kan jag nämna detta som upplyser folk att ifrågasätta dig;
"i Sverige har en enorma förutsättningar som ingen annan i världen har där vi kan studera på högskolor och universitet helt gratis"

Ja, givetvis är studierna helt gratis men en gymnasieutbildning räcker inte och att plugga på högskola eller universitet kostar pengar.
Hur sjutton ska en hyresägare med massa fördomar lita på att någon som heter Mohammed Alrabi betalar hyran i tid? Givetvis kan staten subventionera kostnaderna för bostad men invandrare har det svårare att hitta bostad i just denna bostadskris. Bankerna är också väldigt fördomsfulla, det finns ingen chans att de kommer låna pengar till Mohammed för att köpa sig själv bostadsrätt i Göteborg för att studera på universitet.

Du har ingen aning som vit etnisk svensk hur svårt det är att få hyresrätt, förstahand eller andrahand när man har ett namn vars svenskar tycker är komplicerade.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Håller med din analys till 100 %. SD:are kan inte tänka så utan tänker oftast att det har att göra med religion eller kultur att göra. Man blir nästan alltid kallad för en kommunist när man gör den analysen. Jag tycker att istället för att stoppa invandring så ska man lyfta underklassen istället och förbättra förutsättningarna för människor som just nu växer upp i dessa underklassområden. Samt förbättra integrationen med tidigare lära sig svenska, tvinga alla kommuner att ta emot (helt orimligt att Malmö tar emot jättemånga så sitter den rika kommunen Vellinge och tar inte emot någon alls, vilket bidrar till segregation) m.m.
Om man ska jämföra med problemen i omvärlden och några relativt små integrationsproblem som uppstår i Sverige så kan man själv prioritera vilket problem som är viktigast att lösa. Vilket att hjälpa människor från krig och förtryck är mycket viktigare. En stor anledning för att SD har blivit stora tror jag har att göra med att dem säger att dem hjälper fler flyktingar där istället för här. Men om man är intresserad av det så bör man läsa deras budgetmotion. Där skär dem ner på biståndet i sin helhet. Men vill lägga en extra miljard till FN:s flyktingorgan UNHCR. Sverige ger redan nu 600 miljoner per år i bistånd till UNHCR vilket gör oss till det land som ger mest per capita redan nu. UNHCR behöver ungefär 40 miljarder för att kunna hjälpa flyktingar och att säga att en extra miljard skulle hjälpa alla är inte seriöst. http://www.svd.se/nyheter/utrikes/3679582.svd
http://www.svt.se/nyheter/sverige/unhcr-sd-losning-for-enkel
Samt är det fattiga U-länder som tar den absolut tyngsta ryggsäcken av flyktingar. I-länder måste hjälpa till och ta ett solidariskt ansvar för den värld vi lever i.
Det Åkesson i praktiken vill göra är att om 100 flyktingar kommer till Sverige så vill han säga till 90 av dem att gå hem samtidigt som han ger dem 20 kronor. Den bästa flyktingpolitiken hade varit om EU hade samlat in pengar till UNHCR för att hjälpa så många som möjligt och samtidigt tvinga rika medlemsländer att ta emot flyktingar och inte bara låta Sverige och Tyskland ta emot flyktingar.

Jag förstår inte hur UNHCR ska göra för att hjälpa folk i länder där det är krig, själv har jag en massa fördomar mot sådana organisationer som UNHCR där jag är övertygad om att en portion av pengarna går direkt till organisatörernas ficka. Jag antar att man kallar det korruption; men det jag vill tillägga är att för att vi ska hjälpa folk utomlands istället för att ta emot så måste vi investera i en försvar.

Vi förlorar givetvis de potentiall invandrare och deras generationer som skulle kunna bidra jättemycket till vårt samhälle men vi får ett förbättrat försvar som aktivt hjälper folk utomlands. Försvar är däremot inte gratis, samtidigt som vi får ett bättre försvar så kommer det kosta mer i slutändan i och med att vi investerar i en kompetent försvar istället för att investera i svenska invandrare så att kapitalet stannar hos oss.

Jimmie åkesson säger ju att invandring är ett ineffektivt sätt att hjälpa folk. Enligt honom är det även ineffektivt finansiellt; därmed tycker jag att det är väldigt uppskattat att göra en studie på hur mycket mer effektivt UNHCR hjälper flyktingar jämfört med Sveriges invandringspolitik. Vem ska försvara de resurser som skickas till irak? Är deras försvar tillräckigt starkar att skydda en organisation vars avsikt är att hjälpa folk?

Jag anser att Jimmie Åkessons förslag är ineffektiv jämfört med vad Sverige gör idag. Det alliansen gjorde fel var att de pratade om migration istället för integration, de borde under valrörelsen nämnt flera förslag på att effektivisera integration och migrationen finansiellt.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag förstår inte hur UNHCR ska göra för att hjälpa folk i länder där det är krig, själv har jag en massa fördomar mot sådana organisationer som UNHCR där jag är övertygad om att en portion av pengarna går direkt till organisatörernas ficka. Jag antar att man kallar det korruption; men det jag vill tillägga är att för att vi ska hjälpa folk utomlands istället för att ta emot så måste vi investera i en försvar.

Vi förlorar givetvis de potentiall invandrare och deras generationer som skulle kunna bidra jättemycket till vårt samhälle men vi får ett förbättrat försvar som aktivt hjälper folk utomlands. Försvar är däremot inte gratis, samtidigt som vi får ett bättre försvar så kommer det kosta mer i slutändan i och med att vi investerar i en kompetent försvar istället för att investera i svenska invandrare så att kapitalet stannar hos oss.

Jimmie åkesson säger ju att invandring är ett ineffektivt sätt att hjälpa folk. Enligt honom är det även ineffektivt finansiellt; därmed tycker jag att det är väldigt uppskattat att göra en studie på hur mycket mer effektivt UNHCR hjälper flyktingar jämfört med Sveriges invandringspolitik. Vem ska försvara de resurser som skickas till irak? Är deras försvar tillräckigt starkar att skydda en organisation vars avsikt är att hjälpa folk?

Jag anser att Jimmie Åkessons förslag är ineffektiv jämfört med vad Sverige gör idag. Det alliansen gjorde fel var att de pratade om migration istället för integration, de borde under valrörelsen nämnt flera förslag på att effektivisera integration och migrationen finansiellt.

UNHCR kontrolleras av Svensk Insamlings Kontroll för att motverka just detta. Om det var korrupt så skulle inte hela länder ge till dem. Rädda Barnen och andra såna organisationer är korrupta (https://www.youtube.com/watch?v=pqnN_7CCEyg) JA. Men detta är FN:s egna. UNHCR hjälper till i närområdet inte i själva kriget. Man måste både hjälpa flyktingarna som kommer till Europa och dem i närområdet. Ditt resonemang om försvar förstod jag inte riktigt menar du att Sverige ska skicka trupper till krigen? Det gör dock redan Sverige när FN ber oss. Några av insatserna som Afghanistan kriget var högst kontraproduktivt när man låter USA och NATO styra processen. Imo tycker jag att piratpartiet har en av dem bästa integrationslösningarna. Man borde fokusera på både migration och integration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag pratar om den stora massan, flykting/anhöriginvandringen. Inte om de ingenjörer osv som varit bosatta här i årtionden och bidragit till statskassan.

Att det finns ingenjörer, tandläkare och kirurger från andra länder som inte kan svenska är jag väl medveten om.
Men de kan åtminstone oftast ett väl vedertaget språk, engelska, och framförallt så har de anpassat sig till landet där de verkar.

Komma hit som outbildad somalier eller syrier med endast det inhemska språket är en helt annan femma.
Vad ska de bidra med? Inköp av tändstickor, bensindunkar och bensin från bidragsstöd?

Inser man inte att språk, integration och segregering hänger ihop i en röd tråd för ett välbalanserat samhälle då är man extremt trångsynt.

Vill bara påpeka att de flesta syrier som kommer ( inte alla ) har högskole utbildning , de har samma som här i med gratis skolgång samt var deras skolor rätt bra på att utbilda

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1