Extern lagringschassi

Permalänk
Medlem

Extern lagringschassi

Jag funderar på köpa denna externa lagringschassi Icy Box IB-RD3620SU3. Jag har 2 hårddiskar med olika lagringstorlekar. Jag undrar om denna externa chassi kan se diskarna som indivuella på datorn? Vad tycker ni allmänt om denna chassi?

Permalänk
Medlem

Det är skitsvårt att hitta någon info om använda chipset i dessa, men från en tråd 2021 just på denna produkt så fanns en listning med lsusb -v i linux

"Bus 002 Device 003: ID 152d:0567 JMicron Technology Corp. / JMicron USA Technology Corp. JMS567 SATA 6Gb/s bridge"

Med Just JMicron-chipset skall man vara medveten att dessa kan strula mycket om man kör mot Linux och datatransporten går över UASP ofta får hängningar i själva USB-diskenheten och dessa kan återstartas igen med en USB-bus reset - vilket dessvärre tar rätt lång tid innan det triggas i Linux.

nu har jag inte kört på just Icy-box men har 2-slottars diskdocka med denna chipset och det är fan i mig hopplöst att få upp några farter i denna då enheter fryser titt som tätt - skall det vara användbart så måste man köra USB i BOT-mode (Block only Transport) - vilket är kanske det windows gör och man inte upplever det som ett problem (men då tappar man en massa funktioner som TRIM över USB om man använder SSD i den externa diskdockan och prestandan är lägre)

Är det ASMEDIA eller annan chipset så är det oftast OK, men det svåra är att få reda på vilka chipset sådana här diskboxar faktiskt använder...

Problemet med produkten Icy Box IB-RD3620SU3 är att den fins i flera generationer med olika chipset och anslutningar utan att produktnamnet ändrar sig - och jag vet inte exakt vilken version som första stycket i inlägget kommer ifrån och du får kolla på olika säljställen att det inte är hyllvärmare de försöker sälja. de senaste har USB-C

När det gäller hur diskar hanteras så brukar det default visas som unika diskar - dvs. var disk hanteras separat som om de var direktanslutna med SATA-kabel. prova med oviktiga SATA-diskar/SSD först för att se att de beter sig som förväntat och att du inte förlorar någon viktig data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag funderar på köpa denna externa lagringschassi Icy Box IB-RD3620SU3. Jag har 2 hårddiskar med olika lagringstorlekar. Jag undrar om denna externa chassi kan se diskarna som indivuella på datorn? Vad tycker ni allmänt om denna chassi?

Har den större modellen med fyra diskar och varje disk syns var för sig. Har en svag aning om att det går att ställa om, fast eftersom jag ville ha varje disk för sig har jag varken undersökt eller testat det.

Den är kopplad mot en raspberry pi som mål för backup, så hastigheten kan jag inte säga nåt om. Har aldrig märkt att den tappat nån disk (läs: backupjobben har aldrig failat).