Asus U36jc - Långvariga throttle-problem och få lösningar

Permalänk
Medlem

Asus U36jc - Långvariga throttle-problem och få lösningar

Kamrater,

Jag skriver till er i nödens anda, då jag snart inte orkar försöka lösa det här längre.

Min hårdvara:

ASUS U36JC
CPU: Intel® Core™ i5 460M/480M 2.66 GHz ~ 2.53 GHz
Chipset: Intel® HM55 Express-kretsuppsättning
GPU: NVIDIA® GeForce® 310M

Problem:

Laptopen är byggd med en parkopplad heatpipe, som i sin tur kyls av en fläkt Bild.

Efter laptopen till synes började frysa sekundvis när jag belastar GPU eller CPU, undersöker jag moderkortet med värmekamera, och inser att en av pipesen inte längre har något köldmedium. Den leder alltså ingen värme. Pipe:n som är trasig är den som i sin tur kyler GPU-kretsen.

Jag plockar isär laptopen fullständigt och avlägsnar kylaren, samt monterar min egna (något överdimensionerade) kylare. Bild.

Spelar jag någonting som är om ens lite krävande (Sims 1, Sims 3, Battlefield 1942) så tokthrottlar CPU. Spel och webläsare (Youtube) fryser sekundvis, och CPU visar en klar dipp till 0%.

Diagnos:

Via GPUZ och HWmonitor följer jag resultatet. Med den gamla kylaren hoppade CPU upp till 80-100C varpå den throttlade. Med min nya provisoriska kylare sjunker temperaturen till 25-50C (75C med stresstest). GPU är något svalare med min nya kylare, men är relativt opåverkad även i 100% load.

CPU throttlar inte när jag ensamt stresstestar den med 100% load (IntelBurnTestV2).
GPU throttlar inte när jag ensamt stresstestar den med 100% load (FurMark).

Jag får känslan av att problemet inte längre är temperatur, utan något annat?

Vad kan jag göra?

Visa signatur