Dator startar ej windows. Marvell adapter initializing

Permalänk
Medlem

Dator startar ej windows. Marvell adapter initializing

Tjena!
Jag har en dator här hemma som inte vill starta. Ibland är bilden svart (tror att skärmen inte ens startar utan står kvar i standby/energisparläge) och ibland får jag upp detta meddelande: marvell 88se91xx adapter - bios version 1.0.0.1027. initializing... Efter ca 3sek halveras skärmens ljusstyrka och där stannar det. Datorn kan stå så här i alla fall 15 minuter ( längre har jag inte testat)
Jag har testat att starta utan hårddisken(urkopplad) och i olika sata-portar.

Detta meddelande som kommer upp är det ända som kommer upp. Jag har ingen möjlighet att ta mig in i bios eller dylikt.

Moderkortet är ett msi p55a-g55
Hårddisken sitter även i en annan dator för tillfället där den fungerar felfritt.

Alla råd & tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Kan även notera att detta fel bara uppstod en dag. Det kom från ingenstans känns det som.

Permalänk
Medlem

Först måste du får bild så fortsätt att koppla ur saker när datorn är avstängd. Speciellt struntsaker/kablar som mus, tangentbord, kringutrustning mm ute och inne i chassit.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Tjena!
Jag har en dator här hemma som inte vill starta. Ibland är bilden svart (tror att skärmen inte ens startar utan står kvar i standby/energisparläge) och ibland får jag upp detta meddelande: marvell 88se91xx adapter - bios version 1.0.0.1027. initializing... Efter ca 3sek halveras skärmens ljusstyrka och där stannar det. Datorn kan stå så här i alla fall 15 minuter ( längre har jag inte testat)
Jag har testat att starta utan hårddisken(urkopplad) och i olika sata-portar.

Detta meddelande som kommer upp är det ända som kommer upp. Jag har ingen möjlighet att ta mig in i bios eller dylikt.

Moderkortet är ett msi p55a-g55
Hårddisken sitter även i en annan dator för tillfället där den fungerar felfritt.

Alla råd & tips uppskattas!

fungerar bios normalt utan disk?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Först måste du får bild så fortsätt att koppla ur saker när datorn är avstängd. Speciellt struntsaker/kablar som mus, tangentbord, kringutrustning mm ute och inne i chassit.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Så jag ska bara starta datorn med strömkabel & skärmkabel? utan hdd, usb-sladdar & audio till frontpanelen? Jag har haft batteriet ute i ca 1min utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

fungerar bios normalt utan disk?

Nej, jag fick upp samma meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Så jag ska bara starta datorn med strömkabel & skärmkabel? utan hdd, usb-sladdar & audio till frontpanelen? Jag har haft batteriet ute i ca 1min utan resultat.

Skrivet av zalkan92:

Nej, jag fick upp samma meddelande.

Då är i alla fall HDD inte problemet Kom på nu att marvell hör till ett moderkorts chips till vissa sata portar, kan vara så det har slutat funka. Testa utan grafikkort, HDD och ingen kopplat till usb. kan låta audio vara så länge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då är i alla fall HDD inte problemet Kom på nu att marvell hör till ett moderkorts chips till vissa sata portar, kan vara så det har slutat funka. Testa utan grafikkort, HDD och ingen kopplat till usb. kan låta audio vara så länge.

Hur vet jag om det funkar om jag inte har grafikkortet i? Moderkortet har ju inget integrerat grafikkort. Kanske missförstår dig helt

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att detta meddelande bara dyker upp ibland. Vissa gånger måste jag starta om datorn flera gånger för att få upp det. Annars är skärmen bara helt död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Hur vet jag om det funkar om jag inte har grafikkortet i? Moderkortet har ju inget integrerat grafikkort. Kanske missförstår dig helt

Okej. Jo det är ju klart. Men ger moderkortet några felkoder som pip eller en display (alla moderkort har någon form av felkods läsning direkt inbyggt i moderkortet)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt vad problemet var men det är löst nu. Jag drog ut usb-kablarna till frontpanelen, hårddisken & grafikkortet. Jag bytade ut grafikkortet till ett ganska gammalt pci-e kort som inte behövde extra ström(6/8pin kontakt). När jag startade upp datorn försökte den ladda windows (vilket den inte gjort innan). Jag fick formatera & ominstallera windows och nu funkar allt som det ska. Däremot tog det lång tid att få installera windows. Allt från bs till installation errors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Jag vet inte exakt vad problemet var men det är löst nu. Jag drog ut usb-kablarna till frontpanelen, hårddisken & grafikkortet. Jag bytade ut grafikkortet till ett ganska gammalt pci-e kort som inte behövde extra ström(6/8pin kontakt). När jag startade upp datorn försökte den ladda windows (vilket den inte gjort innan). Jag fick formatera & ominstallera windows och nu funkar allt som det ska. Däremot tog det lång tid att få installera windows. Allt från bs till installation errors.

vilken kontroller använder du på moderkortet (om det finns två)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

vilken kontroller använder du på moderkortet (om det finns två)?

Är det sata-portarna du menar? ^^

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Är det sata-portarna du menar? ^^

Tack för all hjälp!

ja.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej. Jag använder dem två vita1-2. Där är fyra andra som är svarta3-6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Okej. Jag använder dem två vita1-2. Där är fyra andra som är svarta3-6.

Verkar tyvärr som dit enda val är marvell. Vet inte men låter som kontrollen har blivit dålig till åren. Men testa memtest86+.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar