Akut hjälp, ladda ner Windows 8!

Permalänk

Akut hjälp, ladda ner Windows 8!

Hej!

Det är så att min hårddisk har nu havererat och jag har fått låna en (så gott som icke fungerande) bärbar för att fixa en Windows8 bootable USB!
Problemet är att jag hittar ingenstans där man kan ladda ner Windows8 ISO.. Jag har ingen lust att fippla med massa torrenter direkt då datorn redan är nästan trasig..

Jag äger självklart en W8 nyckel redan.

Om någon snäll själ kan ge mig en länk?
Har letat och googlat som fan men hittar bara där man kan köpa W8 med student rabatt och skit...

Mvh
Tommy

Permalänk
Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk

Tack! Men det där är ju bara för att uppgradera datorn.. Som sagt min dator har havererat och behöver installeras om, inte den jag sitter på

Permalänk

Jag har lyckats installera om hela W8 med dessa ISO:s. Du har ju inget att förlora på att försöka, eller?

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Tack! Men det där är ju bara för att uppgradera datorn.. Som sagt min dator har havererat och behöver installeras om, inte den jag sitter på

Nej du tar den där fyller i din cd-key sedan får du välja om du vill installera det direkt eller skapa skiva eller skapa usb.
välj då att skapa usb så är det klart sedan, du kan göra detta på vilken dator som helst å sedan ta usb minnet till den datorn du vill isntallera om.

Men ja, måste hålla med om att den där är lite otydlig, trodde också att den bara installerar windows på den burken man laddar ner det till.
Men man kan som sagt bra skapa media med den också

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Kinabatang:

Jag har lyckats installera om hela W8 med dessa ISO:s. Du har ju inget att förlora på att försöka, eller?

Skrivet av Lehto:

Nej du tar den där fyller i din cd-key sedan får du välja om du vill installera det direkt eller skapa skiva eller skapa usb.
välj då att skapa usb så är det klart sedan, du kan göra detta på vilken dator som helst å sedan ta usb minnet till den datorn du vill isntallera om.

Men ja, måste hålla med om att den där är lite otydlig, trodde också att den bara installerar windows på den burken man laddar ner det till.
Men man kan som sagt bra skapa media med den också

Aaah ber så mycket om ursäkt! Såg bara ut att vara på just den här datorn! Ska titta på det genast tack så jätte mycket!

Permalänk
Skrivet av Kinabatang:

Jag har lyckats installera om hela W8 med dessa ISO:s. Du har ju inget att förlora på att försöka, eller?

Skrivet av Lehto:

Nej du tar den där fyller i din cd-key sedan får du välja om du vill installera det direkt eller skapa skiva eller skapa usb.
välj då att skapa usb så är det klart sedan, du kan göra detta på vilken dator som helst å sedan ta usb minnet till den datorn du vill isntallera om.

Men ja, måste hålla med om att den där är lite otydlig, trodde också att den bara installerar windows på den burken man laddar ner det till.
Men man kan som sagt bra skapa media med den också

"This product can not be used to install a retail version of windows 8"??

Har en OEM dator med W8 key på sidan, borde väl fugera!?

Permalänk
Medlem

Nej det funkar inte med OEM nyckel.

Jag sitter på mobilen så ser inte om du har ditt system i signaturen men har du bärbar så låg ju ditt "backup" OS på hdd'n. De flesta skickar en dvd om du tar kontakt med tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Nej det funkar inte med OEM nyckel.

Jag sitter på mobilen så ser inte om du har ditt system i signaturen men har du bärbar så låg ju ditt "backup" OS på hdd'n. De flesta skickar en dvd om du tar kontakt med tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Har det inte i signaturen, det är egentligen inte min dator som ska fixas skrev det för enkelhetens skull!
Det är dock en stationär!

Men vad är den nyckeln till för då? Att se fin ut? :S

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Inte direkt, om jag inte missar något uppenbart??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Har det inte i signaturen, det är egentligen inte min dator som ska fixas skrev det för enkelhetens skull!
Det är dock en stationär!

Men vad är den nyckeln till för då? Att se fin ut? :S

Dom tillhandahåller inte OEM isos officiellt av någon anledning. Köper man det löst som jag gjorde så får man ju en skiva. Det var iofs fan inte lätt att fixa en bootbar usb av den. (http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1275464-skapa-en-windows-8-1-bootbar-usb-med-oem-key-lost/)

När man köper en märkesdator i butik följer os med på en dold partition på hdd'n. Ofta finns någon slags programvara med för att göra en kopia själv på antingen dvd eller usb för senare återställningar/ominstallationer eller köra direkt från hddn såklart men det är ju svårt om den är trasig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Dom tillhandahåller inte OEM isos officiellt av någon anledning. Köper man det löst som jag gjorde så får man ju en skiva. Det var iofs fan inte lätt att fixa en bootbar usb av den. (http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1275464-skapa-en-windows-8-1-bootbar-usb-med-oem-key-lost/)

När man köper en märkesdator i butik följer os med på en dold partition på hdd'n. Ofta finns någon slags programvara med för att göra en kopia själv på antingen dvd eller usb för senare återställningar/ominstallationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen herregud.. Hårddisken är ju krashad just nu.. Datorn frös under uppdatering, nu kommer den inte ens förbi Bios utan när jag startar så blinkar skärmen svart några gånger, sen står det några nummer i hörnet (först typ A3 sen byter den till D9 sen till C3 eller något sånt) sen startar den om och börjar på samma kula..

Så jag blir tvungen att köpa ett helt nytt windows bara för att ingen (vid köpet) kunde informera om denna lite lätt kryptiska variant??

Permalänk
Skrivet av fermia:

Nej din nyckel gäller för win 8.1 med iallafall gör min det

Ah alright! Dock verkar inte OEM nyckeln gälla en vanlig jävla version utan en dold smyg-version som finns på hårddisken som krashat?! -.-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Amen herregud.. Hårddisken är ju krashad just nu.. Datorn frös under uppdatering, nu kommer den inte ens förbi Bios utan när jag startar så blinkar skärmen svart några gånger, sen står det några nummer i hörnet (först typ A3 sen byter den till D9 sen till C3 eller något sånt) sen startar den om och börjar på samma kula..

Så jag blir tvungen att köpa ett helt nytt windows bara för att ingen (vid köpet) kunde informera om denna lite lätt kryptiska variant??

Låna en OEM skiva/usb/iso av någon eller kontakta tillverkaren. Som sagt dom skickar ofta ut en skiva till dig utan krångel. Tar ju visserligen tid men men.

Har ärligt talat inte hittat OEM isos på nätet men det borde vara ok att ladda ner om du kan hitta en.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lärdom

Jag höll själv på att hamna i samma sits. Så lärdomen är att skapa en återställningsskiva när man får en ny dator (om sådan inte följer med). Eller fixa ett backupprogram (acronis, Norton osv) och kör en image backup som man kan återställa till vid ev krasch.

Man kan ladda hem 30 dagar trial version av t.ex acronis trueimage och göra en ghost image samt rescue boot dvd. Då har man en backup och man behöver ju inte köpa fullversionen eftersom det går att använda rescue dvd´n oavsett om man har kört på trial eller inte.

Permalänk
Skrivet av robie76:

Jag höll själv på att hamna i samma sits. Så lärdomen är att skapa en återställningsskiva när man får en ny dator (om sådan inte följer med). Eller fixa ett backupprogram (acronis, Norton osv) och kör en image backup som man kan återställa till vid ev krasch.

Man kan ladda hem 30 dagar trial version av t.ex acronis trueimage och göra en ghost image samt rescue boot dvd. Då har man en backup och man behöver ju inte köpa fullversionen eftersom det går att använda rescue dvd´n oavsett om man har kört på trial eller inte.

Problemet är ju att datorn egentligen inte är min, skrev det för enkelhetensskull, och hela HDDn är krashad så kommer inte åt någonting. Han står och blinkar och startar om i Bios. Jag misstänker att du måste in i windows för att göra en systemåterställning sådär?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en uppgraderingsnyckel till Win8 när det släpptes och har haft en del trubbel vid ominstallationer men efter lite fipplande löste jag det på följande sätt:

1. Laddade ned installationsprogrammet som länkades tidigare i tråden och startade installationen. Sen tog jag valet om att skapa en bootbar USB (jag gjorde en skiva också för säkerhetsskull).
2. Starta om datorn och boota med USB/skiva.
3. När den frågar om nyckel så fungerar aldrig min uppgraderingsnyckel alltså får jag använda en generisk nyckel från Microsoft.
4. Efter installationen registrerar jag min uppgraderingsnyckel (då fungerar det).
5. Klart!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror itne att uppgraderingsnyckel är samma sak som medföljande OEM licens vid köp av ny dator med förinstallerat OS.
Iaf så fick jag samma problem som TS när jag försökte med detta förut.

Permalänk
Medlem

1. Ladda ner skiva från microsoft.
2. Skapa en bootbar USB med microsoft eget program eller Universal USB Installer om du har en .iso-fil
3. Skapa/ändra filen <usb:>/sources/ei.cfg (se nedan)

[EditionID]
{Edition ID}
[Channel]
{Channel Type}
[VL]
{Volume License}

Där {Edition ID} är någon av Core, Professional eller Enterprise (Core = Home)
Där {Channel Type} är antingen Retail eller OEM
Där {Volume License} är 1 för volymlicens eller 0 för ej volymlicens.

så i ditt fall borde det vara

[EditionID]
Core
[Channel]
OEM
[VL]
0

Nu bör det gå att installera windows med OEM nyckel (eller utan och ange den i efterhand)

Mer information om ei.cfg finns på microsoft technet http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824952.aspx

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

1. Ladda ner skiva från microsoft.
2. Skapa en bootbar USB med microsoft eget program eller Universal USB Installer om du har en .iso-fil
3. Skapa/ändra filen <usb:>/sources/ei.cfg (se nedan)

[EditionID]
{Edition ID}
[Channel]
{Channel Type}
[VL]
{Volume License}

Där {Edition ID} är någon av Core, Professional eller Enterprise (Core = Home)
Där {Channel Type} är antingen Retail eller OEM
Där {Volume License} är 1 för volymlicens eller 0 för ej volymlicens.

så i ditt fall borde det vara

[EditionID]
Core
[Channel]
OEM
[VL]
0

Nu bör det gå att installera windows med OEM nyckel (eller utan och ange den i efterhand)

Mer information om ei.cfg finns på microsoft technet http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824952.aspx

Tack!
Men då är frågan VART på MS laddar jag ner W8? Letade som en idiot förut men hittade bara hur man köper med studentrabbater och skit..

EDIT; det var ju det som var mitt ursprungsproblem!... Trodde jag åtminstone xD

Permalänk

Lyckas ta mig igenom mycket krångel nu. Till slut när USBn är färdig så får jag meddelandet att den kopierade skiten men lyckades inte göra den bootbar....

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §7*

Citat:

§ 7
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...