Permalänk
Medlem

Bilden fryser och ljudet loopar.

Tjenare, som rubriken säger har jag problem när spelar csgo och bf4 att bilden fryser och ljudet börjar loopa, ibland händer det i några sekunder och bilden kommer tillbaka och ibland blir det permanent så jag måste rsa datorn. Vid vissa tillfällen händer det att en röd lampa lyser på moderkortet som heter VGA led och läste mig till att den betyder att problem har uppstått och måste lösas. Då brukar det funka om jag ''rättar'' till grafikkortet och trycker i det lite hårdare. men efter ca 20 min kan samma sak hända. Jag har googlat och läst att för vissa så hjälper det att avinstallera och installera nya drivrutiner och välja bort några av alternativ som 3D funktioner för Nvidia. Jag har ett antal gånger använt DDU för att göra detta och valt lite äldre drivrutiner och de nyaste samt undvikt att installera 3d funktionerna. läste också att man kunde repaira csgo och detta gjorde jag men fortfarande hjälper det inte. Jag har testat att sätta grafikkortet i olika slots men med samma resultat. Jag har också testat att ändra PCI-E inställningarna i BIOS till gen2 istället för auto som någon sa kunde hjälpa. Så min fråga/frågor är: är det fel på grafikortet? hårddisken? ramminnen eller vad är det frågan om? datorn är några veckor gammal och jag byggde den själv.
specs :
NZXT H440
Intel core i5 4690k
EVGA supernova G2 850w
ASUS geforce gtx 770 2GB DirectCU
ADATA 16 GB
ASUS z97-A ATX
1 TB Seagate Desktop HDD

Permalänk

Pröva med nåt annat grafikkort. Om problemet är löst så kan du ju räkna ut vad det är.

Permalänk

Testa klocka upp processorn lite.
Jag själv har upplevt samma sak i cs:go

Vad jag gjorde var att rensa alla drivrutiner för ljud och grafikkort, samt klocka upp processorn.
Problemet är borta.

Permalänk

Jag hade liknande problem med både csgo och smite. Frysningar som bara kunde avhjälpas genom att göra ctrl alt del och välja avbryt, då funkade spelet någon/några minuter till tills nästa frysning.

Jag hade använt nvidias experience och installerat rubbet för mitt gtx660 och optimerat spelen. Efter några långa timmar, med tempmätning, prime95 och annat så var lösningen att avinstallera allt från nvidia och bara trycka in själva grafikdrivrutinen (den nyaste)utan allt annat lull-lull. Inga fel rapporterade i loggen sen en vecka tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornagain:

Jag hade liknande problem med både csgo och smite. Frysningar som bara kunde avhjälpas genom att göra ctrl alt del och välja avbryt, då funkade spelet någon/några minuter till tills nästa frysning.

Jag hade använt nvidias experience och installerat rubbet för mitt gtx660 och optimerat spelen. Efter några långa timmar, med tempmätning, prime95 och annat så var lösningen att avinstallera allt från nvidia och bara trycka in själva grafikdrivrutinen (den nyaste)utan allt annat lull-lull. Inga fel rapporterade i loggen sen en vecka tillbaka!

Funkar tyvärr inte :/

Skrivet av AssassinViking:

Pröva med nåt annat grafikkort. Om problemet är löst så kan du ju räkna ut vad det är.

Har ingen möjlighet till det.

Skrivet av TimMy2003:

Testa klocka upp processorn lite.
Jag själv har upplevt samma sak i cs:go

Vad jag gjorde var att rensa alla drivrutiner för ljud och grafikkort, samt klocka upp processorn.
Problemet är borta.

Hur rensar jag drivrutinerna för ljud?

Använd gärna funktionen "Citera flera"
Permalänk
Medlem

Kan du tabba ur när det fryser? Kör bf4 i "window mode". På det viset ser du om du får upp något felmeddelande i bakgrunden när det händer.

Annars gå in på administrationsverktygen i windows och välj "event view". När får du upp felmeddelanden och errors. Kan ge en hint om vad som är på tok.

Har du provat gen1 eller gen3 i bios?
Provat att underklocka grafikkortet lite, i tex msi afterburner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNcia:

Hur rensar jag drivrutinerna för ljud?

Högerklicka på ljudikonen nere i höger. Sen playback, om du har engelska. Högerklicka och disabla alla utom den du använder. Spela upp en ljudfil samtidigt så ser du vilken det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://unigine.com/products/heaven/
Har du nyaste firmwaren till bios? Kan tydligen vara ett fel också.

Kör heaven benchmark kolla om det krashar av det programmet .

Permalänk
Medlem

Ska Testa Det imon innan skolan, återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroffe88:

https://unigine.com/products/heaven/
Har du nyaste firmwaren till bios? Kan tydligen vara ett fel också.

Kör heaven benchmark kolla om det krashar av det programmet .

Har varit upptagen men har prövat idag. körde benchmark i en timme och det gick prima och jag körde bf4 ett tg men efter att ha spelet csgo en liten stund så händer det

Permalänk
Medlem

Datorn har plötsligt börja fungera, har spelat flera dagar nu utan problem