Cpu socket böjda pins?

Permalänk
Medlem

Cpu socket böjda pins?

Tjenna, har köpt ny dator precis som jag bygger ihop själv. Satte ihop datorn och startade den men fen starta inte så börja kika efter fel. Ca10h senare märker jag att några pins på socketen ligger helt åt helvete fel och blir grinig som fan. Var försiktig när jag satte dit processorn osv.. Något som kan tros gå på garantin hos komplett?

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

Om du har en jävla tur, eller bevis på att dom var så när du öppnade lådan.

Permalänk
Skrivet av Frexima:

Tjenna, har köpt ny dator precis som jag bygger ihop själv. Satte ihop datorn och startade den men fen starta inte så börja kika efter fel. Ca10h senare märker jag att några pins på socketen ligger helt åt helvete fel och blir grinig som fan. Var försiktig när jag satte dit processorn osv.. Något som kan tros gå på garantin hos komplett?

Om det inte var en demo produkt så är du rätt körd då du lär ha vållat skadan själv tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frexima:

Tjenna, har köpt ny dator precis som jag bygger ihop själv. Satte ihop datorn och startade den men fen starta inte så börja kika efter fel. Ca10h senare märker jag att några pins på socketen ligger helt åt helvete fel och blir grinig som fan. Var försiktig när jag satte dit processorn osv.. Något som kan tros gå på garantin hos komplett?

Det kan bli sin lilla utmaning att fixa det på garantin.

Skrivet av m4gnify:

Om du har en jävla tur, eller bevis på att dom var så när du öppnade lådan.

Precis, det är typ det enda han kan skylla på. Det jävliga är att på nya moderkort så VET både tillverkare och återförsäljare att allt står rätt till då det kontrolleras innan moderkortet packas.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för samma sak, klantade till det när jag monterade datorn.

Jag lyckades komma i kontakt med Gigabyte och via återförsäljaren så skickade de in mobot och reparerade det för 450 spänn vilket känns rimligt då kortet kostade 1500guldpengar.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Böj tillbaka dem

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Monterade du processorn fel håll i CPU-sockeln? Ska inte bli böjda pins om du monterat på rätt sätt. Kolla trianglarna på CPU-socketen och CPUn att de hamnar på samma håll.

Permalänk
Medlem

Jag monterade åt rött håll, kan man försöka böja tbx dom?

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frexima:

Jag monterade åt rött håll, kan man försöka böja tbx dom?

Det brukar gå med sy-nålar. MEN VAR JÄVLIGT FÖRSIKTIG!

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Sötast

Innan du ev tar sönder sockeln helt så hör av dig till butiken.

Då det finns ångerrätt via distanslagen så finns det alltid en risk/chans att någon annan haft moderkortet före dig och orsakat skadan.

Jag fick en leverans av Dustin för ett par år sen där det visade sig att produkten var skadad, hörde av mig till dem och de bekräftade att produkten varit "ångrad" av annan kund, de skickade omedelbart ut en ny!

Permalänk
Avstängd

Sånt här kollar man ju innan man monterar processorn...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Böjde en/två av brorsans pins på senaste bygget och datorn startade inte, men klarade faktiskt att böja tillbaka med hjälp av synål som någon sagt, datorn funkar än idag 2år senare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag lyckades också böja tillbaks pinsen på processorn, och alla onödiga jävlar kommentarer som inte hjälper över huvud taget utan bara är här för att trycka ner för att man råkade komma åt socketen blir ignorerade Men nu fungerar datorn efter ungefär 1½h av försiktigt sitta o böja pins med en synål ^^

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk

Hur fasen kan man böja en "nål" med en annan nål?
Är det bara jag som inte begriper det när ja tänker på det XD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Hur fasen kan man böja en "nål" med en annan nål?
Är det bara jag som inte begriper det när ja tänker på det XD?

Nål är ju inte ett speciellt material.
En synål är vanligtvis tillverkad i stål medan ledarna på ett moderkort/processor antagligen är tillverkade i någon sorts behandlad mässing, koppar eller annan mjukare metall med bättre ledningsförmåga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frexima:

Jag lyckades också böja tillbaks pinsen på processorn, och alla onödiga jävlar kommentarer som inte hjälper över huvud taget utan bara är här för att trycka ner för att man råkade komma åt socketen blir ignorerade Men nu fungerar datorn efter ungefär 1½h av försiktigt sitta o böja pins med en synål ^^

Bra att du lyckades men var medveten om att problemen kan komma tillbaka närsomhelst pga dålig kontakt eller avbrunna pinnar (om de är strömmatande). Krånglar något framöver så får du ha det som hänt i bakhuvudet.

Själva sockeln i sig är normalt sett bara specificerad till 12-15 i och urtagningar av en CPU, sedan är kontakten inte garanterad längre och det gäller alltså helt utan synliga skador.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

har gjort samma sak en gång, hade kanske 5-10 felböjda pins totalt, ledde till att första ram-slotten inte funkade, böjde tillbaka dom med en syl under förstoringsglas

Permalänk
Medlem

Har också råkat böja pins på gamla Athlon XP tiden. Funkar att böja tillbaka, men var som sagt försiktig. Böjer man dem flera gånger fram och tillbaka så går de av.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har också råkat böja pins på gamla Athlon XP tiden. Funkar att böja tillbaka, men var som sagt försiktig. Böjer man dem flera gånger fram och tillbaka så går de av.

Det är mycket enklare på CPUer med pinnar eftersom de endast behöver vara hyfsat raka, det är sockeln som spänner åt och ger kontakt så en skadad/krokig pinne gör inte så mycket. Med pinnar i sockeln (LGA) så är det själva pinnen som ska fjädra och ge tillräcklig kontakt. Minsta skada påverkar kontaktkraften (och även kontaktvinkel mot pad på CPU), även om man försöker böja tillbaka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är mycket enklare på CPUer med pinnar eftersom de endast behöver vara hyfsat raka, det är sockeln som spänner åt och ger kontakt så en skadad/krokig pinne gör inte så mycket. Med pinnar i sockeln (LGA) så är det själva pinnen som ska fjädra och ge tillräcklig kontakt. Minsta skada påverkar kontaktkraften (och även kontaktvinkel mot pad på CPU), även om man försöker böja tillbaka.

Jag trodde de fortfarande var samma metod. Har inte byggt ett intel system sen typ Pentium D

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frexima:

Jag lyckades också böja tillbaks pinsen på processorn, och alla onödiga jävlar kommentarer som inte hjälper över huvud taget utan bara är här för att trycka ner för att man råkade komma åt socketen blir ignorerade Men nu fungerar datorn efter ungefär 1½h av försiktigt sitta o böja pins med en synål ^^

Kul att det löste sig för dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jo det löste sig, Första delen som byts ut är nu moderkortet, Fick även lära mig att med 2011-3 socketen så skadas inte processorn om någonting sådanthär skulle inträffa så moderkort är det som byts först (var ändå det som skulle bytas först sen ändå) men datorn lever och fungerar fin fint nu så det får bytas senare om/när datorn börjar krångla! ^^ Tack ändå för alla snälla kommentarer, roligt att läsa lite

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

hur vet man om sin socket är paj eller ej

hej! igår köpte jag ett helt nytt moderkort. När jag kom hem försökte jag sätta i min processor men de gick absolut inte eftersom det var fel. sedan upptäkte jag att jätte många pins var böjda. jag började bända upp alla igen o alla sitter på sin plats. men hur kan jag vara säker på att den funkar. vill lixom inte köpa en ny processor och nya ramminnen bara för att testa om den startar!
finns det nåt sätt o kolla på?

Permalänk
Medlem

@ollehawk: Du kan ta ett kort på sockeln och lägga upp här, vad är det för sockel och prolle, vad var det som var "fel"?

Permalänk
Medlem

@Laktos: jag skulle testa att stoppa i min processor i mitt nya moderkort. men den passade inte såklart. så många pins var böjda men jag har böjt tillbaka alla. Men vet ej om jag vågar lix köpa ny processor ba för testa

Permalänk
Medlem

@Laktos:

Permalänk
Inaktiv

Vad man ska göra beror på vad man ska ha datorn till. För den stora majoriteten så är det att böja tillbaka pinnar då nästan allt viktigt brukas utföras på andra datorer idag genom webbläsaren.

Jag vet flera som har haft problem med datorn där det har visat sig att en böjd pinn är boven, där jag förundras över hur svårt det är för konsument-moderkortstillverkare att göra bättre diagnoser. Så att datorn själv vid uppstart upptäcker dessa fel.

Nå lycka till med tillbaka böjande av pinnarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Sånt här kollar man ju innan man monterar processorn...

Men även om den var böjd när ts fick den, hur bevisar han det? Ska man behöva filma allting man packar upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men även om den var böjd när ts fick den, hur bevisar han det? Ska man behöva filma allting man packar upp?

Om du väntar på svar från @hoski lär du få vänta länge
Inlägget är >3 år gammalt och @hoski är avstängd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om du väntar på svar från @hoski lär du få vänta länge
Inlägget är >3 år gammalt och @hoski är avstängd.

Whoops.