Vinn nätagg från Seasonic

Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur fick du bort watermark?

Följde denna guide och det fungerade klockrent

http://www.windowsbleu.com/2014/10/how-to-remove-windows-10-technical.html

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

verkar ganska trevligt OS detta ju ... många som skriver om UAC, märker ingen skillnad från 7,8.. ställer man det längst ner så e det samma skit för min del

Sedan Windows 8 fungerar det annorlunda tyvärr:
http://windowsitpro.com/windows-8/q-it-true-you-cant-disable-...

UAC is a key part of Windows 8 and required for WinRT-based applications (Windows Store/modern apps) to run. The key point here is when an application asks for elevation, it will automatically be approved; the application still has to be UAC aware and request elevation.

If the application just assumes it has administrator privileges and doesn't ask for elevation, it will fail.
It is therefore important to ensure processes such as application installs use a true software deployment system that ensures the correct privileges are available for deployment.

Det är en rent horribelt dålig implemenation. Visst är tanken god, men det är ungefär som att göra bensin olagligt för att det är dåligt för miljön när alla bilar fortfarande går på bensin, och sedan säga "lätt att lösa, börja tillverka elbilar istället "

Som tur är är det massvis av rabalder kring just UAC i feedback-appen redan, så jag hoppas att Microsoft lyssnar. En vanlig användare vet inte vad uac är eller hur man stänger av det, så det påverkar inte dem om vi som är experter får möjlighet att stänga av det helt, så som det var i Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Blev förvånad över att så många uppdateringar redan släppts ut på Windows Update. Hade inte väntat mig det till den här utgåvan.

Om man nu kan kalla 5 uppdateringar för många. xD

Är nog mycket små uppdateringar som kommer komma dom kommande dagarna Men tycker det flyter på fint ändå

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk

Kör Win10TP som main OS och tycker det fungerar klockrent! Gör konstant backups och är därför inte så orolig över dataförlust.

Inga som helst problem hittills, allting bara flyer på. Gillar verkligen att de har fixat flera skrivbord nu som har funnits hos andra operativsystem länge. Hittar ingenting att klaga på. Jag är mycket nöjd hittills

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

UAC is a key part of Windows 8 and required for WinRT-based applications (Windows Store/modern apps) to run. The key point here is when an application asks for elevation, it will automatically be approved; the application still has to be UAC aware and request elevation.

If the application just assumes it has administrator privileges and doesn't ask for elevation, it will fail.
It is therefore important to ensure processes such as application installs use a true software deployment system that ensures the correct privileges are available for deployment.

Det är en rent horribelt dålig implemenation. Visst är tanken god, men det är ungefär som att göra bensin olagligt för att det är dåligt för miljön när alla bilar fortfarande går på bensin, och sedan säga "lätt att lösa, börja tillverka elbilar istället "

Som tur är är det massvis av rabalder kring just UAC i feedback-appen redan, så jag hoppas att Microsoft lyssnar. En vanlig användare vet inte vad uac är eller hur man stänger av det, så det påverkar inte dem om vi som är experter får möjlighet att stänga av det helt, så som det var i Windows 7.

snarare som att säga till biltillverkarna i mängder av år att dom skall sluta köra utan bly i bensinen och sedan inse att dom inte kommer att lyssna och därför bara ta bort bly:et och låta tillverkarna ta smällen för att dom inte lyssnat på vad du har bett dom om i åratals.
Redan någon gång i xp så tror jag ms började pusha för att applikationer inte skulle kodas som att dom alltid hade rättigheter men dom var fortfarande inte felfri själva så dom tog det lugnt med att tvinga efterlevnaden och sen har dom skärpt det lite till för varje version tills dom kom till hur det funkade i 8:an.

Sen är jag inte förvånad om uac:n är aggressiv nu för så har ms gjort förr för att få data om vad folk accepterar.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har samma problem? stör mig riktigt mycket på detta faktiskt.

När man skall höja och sänka volymen ( med scrollhjulet på musen ), så måste man nu dra musen inom det GRÖNA området, innan i Windows 8.1 fungerade det inom det ORANGA området. Någon som tänkt på detta?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

snarare som att säga till biltillverkarna i mängder av år att dom skall sluta köra utan bly i bensinen och sedan inse att dom inte kommer att lyssna och därför bara ta bort bly:et och låta tillverkarna ta smällen för att dom inte lyssnat på vad du har bett dom om i åratals.
Redan någon gång i xp så tror jag ms började pusha för att applikationer inte skulle kodas som att dom alltid hade rättigheter men dom var fortfarande inte felfri själva så dom tog det lugnt med att tvinga efterlevnaden och sen har dom skärpt det lite till för varje version tills dom kom till hur det funkade i 8:an.

Sen är jag inte förvånad om uac:n är aggressiv nu för så har ms gjort förr för att få data om vad folk accepterar.

Visst, men nu är det ju bara det att taskmanager är ett program från Microsoft, och inte tredjepart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

om det handlar om appar i WinStore påverkar det mig inte alls... om det gäller att högerklicka köra som admin för installation så e det oxå lugnt för min del, men visst jag ser problemet

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Menar du med "scrollhjulet" då eller?

just så! glömde skriva det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

När man skall höja och sänka volymen ( med scrollhjulet på musen ), så måste man nu dra musen inom det GRÖNA området, innan i Windows 8.1 fungerade det inom det ORANGA området. Någon som tänkt på detta?
http://imageshack.com/a/img913/9790/eI8GCh.png

Skicka in feedback via appen bara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

http://imageshack.com/a/img913/9790/eI8GCh.png

Ja, jag har samma problem. Extremt störande. Jag har skickat feedback via feedback-appen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag har samma problem. Extremt störande. Jag har skickat feedback via feedback-appen.

Så du kör ett Microsoftkonto nu alltså? Gör det ont i själen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skicka in feedback via appen bara.

Skrivet av Ozzed:

yes sir, gjort det

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Nice! Tack för den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så du kör ett Microsoftkonto nu alltså? Gör det ont i själen?

Nej, faktiskt inte. I det här fallet känns det helt OK. Jag kan ju inte använda appar utan Microsoftkonto och feedback-appen är ju en app. Och då känner jag lite att när nu Microsoft faktiskt sträcker ut en hand och vill lyssna på vad jag och andra har att säga om hur Windows borde utformas, så får jag anpassa mig lite Därmed inte sagt arr jag kommer köra Microsoftkonto när jag väl köper produkten och installerar den skarpa versionen. Det får vi se när den tiden är kommen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, faktiskt inte. I det här fallet känns det helt OK. Jag kan ju inte använda appar utan Microsoftkonto och feedback-appen är ju en app. Och då känner jag lite att när nu Microsoft faktiskt sträcker ut en hand och vill lyssna på vad jag och andra har att säga om hur Windows borde utformas, så får jag anpassa mig lite Därmed inte sagt arr jag kommer köra Microsoftkonto när jag väl köper produkten och installerar den skarpa versionen. Det får vi se när den tiden är kommen.

är ju samma sak i IOS & ANDROID så varför ska det vara någon skillnad på windows 10 som är till Alla Plattformarna ?

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert207:

är ju samma sak i IOS & ANDROID så varför ska det vara någon skillnad på windows 10 som är till Alla Plattformarna ?

Därför att iOS och Android än sålänge är utpräglat mobila plattformar, vilket inte Windows är för mig. Jag kan absolut förstå nyttan om man tillhör de 1.5% i världen som har Windows Phone, men det är inte normalfallet, och jag tycker att de går väl långt i att lura folk att skaffa Microsoftkonto när det inte behövs. Men som sagt, i det här fallet är det helt OK då jag i gengäld får chans att påverka produktens slutresultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är drivrutiner till Windows 8.1 som jag skall ladda ner och installera i Windows 10? Tänker på exempelvis moderkortet, grafikkortet, mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag antar att det är drivrutiner till Windows 8.1 som jag skall ladda ner och installera i Windows 10? Tänker på exempelvis moderkortet, grafikkortet, mus och tangentbord.

Yep, det stämmer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Därför att iOS och Android än sålänge är utpräglat mobila plattformar, vilket inte Windows är för mig. Jag kan absolut förstå nyttan om man tillhör de 1.5% i världen som har Windows Phone, men det är inte normalfallet, och jag tycker att de går väl långt i att lura folk att skaffa Microsoftkonto när det inte behövs. Men som sagt, i det här fallet är det helt OK då jag i gengäld får chans att påverka produktens slutresultat

Jag hör så många dåliga argument om att "det är bara bra för de som har Windows Phone" eller "det är bara bra om man använder Windows Store". Nej, det är bra för alla. Bara om man är extremt paranoid kan jag se ett vettigt argument, men det håller endast om man inte redan gör samma sak med sin Android eller iOS-mobil i mina ögon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Strejf, noterade dit signatur och jag gillar skarpt din tråd "108 punkter där jag tycker att Windows 8 och 8.1 är bättre än Windows 7"

Har du några planer på något liknande för Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Strejf, noterade dit signatur och jag gillar skarpt din tråd "108 punkter där jag tycker att Windows 8 och 8.1 är bättre än Windows 7"

Har du några planer på något liknande för Windows 10?

Får se om jag orkar. Kanske Tack BTW

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snälla gör det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Låter som et stort projekt.
Om du får ihop 108 punkter om 8.x som i mitt tycke inkluderade en del mindre välluktande blommor i buketten, så lär det bli en lååååååång lista.
Jag kan inte längre se en enda anledning att vara kvar vid 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hör så många dåliga argument om att "det är bara bra för de som har Windows Phone" eller "det är bara bra om man använder Windows Store". Nej, det är bra för alla. Bara om man är extremt paranoid kan jag se ett vettigt argument, men det håller endast om man inte redan gör samma sak med sin Android eller iOS-mobil i mina ögon.

Även för de som inte är intresserade av en endaste av alla saker det innebär? Jag får inte ihop det riktigt.

Jag ser dessutom en nackdel jag inte tänkt på tidigare.. Om en trojan lyckas norpa mitt lösenord till Hotmail (vilket jag vet hänt även mig någon enstaka gång), så innebär ju det att de även har lösenordet till varena enhet som jag använder Microsoftkonto på. Just nu är det ju bara en virtuell testmaskin med Windows 10 utan något viktigt på direkt, men det skulle inte vara så roligt om det var "skarpt läge" så att säga.

Sedan har vi karusellen med mobiler igen. Visst, folk kan ha "viktig" data på sina mobiler men det är nog fortfarande vanligare att viktigare data lagras på folks "traditionella" datorer, så jag köper inte riktigt det argumentet för "alla", för mig är mobilen fortfarande i huvudsak en leksak, och min dator i huvudsak ett arbetsredskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som saknar context/högerklick meny för installera och avinstallera samt lägga till i start/taskbaren inne i MS Store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert207:

Du måste faktiskt inte knyta ditt lokala konto till Apple-ID på Mac även om du så kör det i iTunes och Mac App Store. Där väljer man bara Store > Sign-in i respektive program (iTunes, Mac App Store och iBooks). Du kan använda iCloud utan att koppla kontot till iCloud. Du kan även om du vill koppla ditt lokala konto till ditt Apple-ID. Då fungerar det mer likt mobila plattformar där du kan återställa lösenordet, du kan även dela filer eller "dela skärmen" med hjälp av den funktionen.

Nästa "Store" borde de göra enklare att använda och de borde kunna avgränsa det från det lokala kontot för de som vill. Gratisprogram kanske inte ens borde behöva något konto. Företag kan ju distribuera Store-program själva, de ska t.o.m. förbättra de möjligheterna, men konsumenten borde få det enklare också. Sen vad de än säger så kommer WP och W10 vara annorlunda. Dels p.g.a. att de har en del arv på mobilsidan vid det här laget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl förstås på vem som äger rätten att definiera vad som är "rätt". Och jag tror personligen att det som är rätt är att ge kunderna det de vill ha. Med Windows 10-preview känns det mer som att Microsoft insett att det kanske inte är så dumt att lyssna på kunderna.

Jag håller med om att ge kunderna vad de vill ha är rätt modell. En lång tid har det tyvärr känts som att jag inte har betraktats som kund utan att de har fokuserat på the enterprise och developers developers developers. Vad jag som anställd av enterprise eller som hemanvändare tycker, har inte varit i fokus. Tyvärr har jag hört och sett flera saker från MS som börjar som en dröm och sedan steg för steg förvandlas till något mindre attraktivt. Jag hoppas att det inte blir så denna gång.

Skrivet av Ozzed:

Plus att Microsoft inte har råd att göra ett OS till som sågas i medierna, rent PR-mässigt. Det måste bli bra den här gången.

Det har ibland verkat som att de har haft för många kockar. Förhoppningsvis så har de senaste årens strukturförändringar ändrat på det. Isfl. är allt förlåtet. Men som du säger så måste det bli bra den här gången. Ubuntu, Valve och Google tar marknadsandelar hela tiden och ett system liknande react os kommer antagligen realiseras inom de närmsta åren. MS behöver en hit nu om inte folk ska börja titta i andra riktningar.

Skrivet av Ozzed:

Därmed inte sagt arr jag kommer köra Microsoftkonto när jag väl köper produkten och installerar den skarpa versionen. Det får vi se när den tiden är kommen.-//-
Därför att iOS och Android än sålänge är utpräglat mobila plattformar, vilket inte Windows är för mig. Jag kan absolut förstå nyttan om man tillhör de 1.5% i världen som har Windows Phone, men det är inte normalfallet, och jag tycker att de går väl långt i att lura folk att skaffa Microsoftkonto när det inte behövs.-//-
Om en trojan lyckas norpa mitt lösenord till Hotmail (vilket jag vet hänt även mig någon enstaka gång), så innebär ju det att de även har lösenordet till varenda enhet som jag använder Microsoftkonto på. -//-
Sedan har vi karusellen med mobiler igen. Visst, folk kan ha "viktig" data på sina mobiler men det är nog fortfarande vanligare att viktigare data lagras på folks "traditionella" datorer, så jag köper inte riktigt det argumentet för "alla", för mig är mobilen fortfarande i huvudsak en leksak, och min dator i huvudsak ett arbetsredskap.

Technical preview är ju ett specialfall när det gäller insamling av data. Den slutgiltiga releasen får som du skriver bedömas separat. Jag är mer skeptisk till Win Bing och Chromebooks. Inget är gratis. Men folk är ju olika. Det finns lyckliga horor också.
Det jag ogillar mest med kontot är att det lösenord jag använder för att logga in på min dator skickas ut och lagras på en rad servrar. Irritationen är mest psykologiskt grundad då det strider mot min bild av det mest grundläggande säkerhetstänkande. Lite som att dela ut kopior till sin husnyckel till främmande människor. Vad är då meningen att låsa? Att jag bara har två olika lösenord till mer än femtio olika sidor och min paypalkod ett tag var mitt personnummer spelar ingen roll eftersom det är något jag själv väljer. Det är när företag lurar/kräver till sig info/tillgång som jag skriker.
Jag är närmare 40 än 30 och betraktar som dig stationär och mobil väldigt olika. Men det är nog dels en åldersfråga och dels en fråga om hur hardcore techie man är. Min syster som handlar sin teknik på elgiganten och iStore har genom sitt jobb en businesslaptop som är rena monstret. Den samlar damm och hon gör allt via mobil och platta. Många har mer hemligheter på sin android än de har på windows.

Skrivet av strejf:

Jag bråkar inte nu, men vad är det bra för? Jag har kört 8.1 sedan det släpptes och har mig veterligen inte haft någon nytta av det. Vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem

Känns spontant som den eviga diskussionen om kontoinloggning hör mer hemma i allmänna forumet. Är man så livrädd för sådana typer av inloggning ser jag inte hur man kan vara på internet alls då det finns betydligt värre saker att oroa sig för.

Jag tvivlar för övrigt starkt på CJ1stream's åsikt att "lösnordet lagras på en rad servrar", jag skulle tro att det är någon form av krypterad challenge response och inget lösenord är lagrat någonstans i klartext. Men orkar inte googla fram exakt vad de använder utan det lämnar jag som övning till de som är nojiga om det.

Fördelarna är som ingen kan missat att alla default program ställs in på ditt konto, melj programmet, kalender, store, music, ....etc och att du får synkning av onedrive, många av windows inställningarna, bakgrund, kontakter, installerade appar ...etc en annan sak är att när jag installerar program som tillåts konto access så kan de använda inloggning åt mig, som att office loggade in direkt när jag installerade det, vilket ger diverse tjänster.

Visst kan ni klinga till lokal inloggning men det betyder bara att ni kommer använda massa separata tjänster istället, vad gör ni annars med er dator när ni inte har några inloggningar någonstans ?

Hur som helst är nog diskussionen off topic då det inte är relaterat eller begränsat till Windows 10 TP.

Permalänk
Medlem

Jag tokgillar Win 7 på alla sätt och vis. Avskyr 8 som pesten men
10 verkar vara något jag kan leva med. Har ännu inte gjort någon
djupdykning i operativet men det jag använder i vardagen och på
jobbet verkar finnas ungefär där jag förväntar mig att det ska finnas.

Blir kraftigt förvånad om MS verkligen lyckas igen som de gjorde med 7.
Jag hoppas verkligen att inte gränssnittet ändras allt för mycket i den
slutliga produkten för nu känner jag mig hemma igen.

Glömde nämna att jag är en smula skeptisk då det nästan krävs att man
har ett MS-konto. Ser gärna att det går att göra en installation utan ett
MS-konto. Nu har jag visserligen en Lumia 930 så allt synkas och blir
enklare men jag vill ändå ha möjligheten att välja att min dator är helt
lokal och inte har någon som helst koppling till tjänster i molnet.