Ny installation av Windows - System reserved partition

Permalänk

Ny installation av Windows - System reserved partition

Hej! Installerar Windows 7 med ett usb minne på en dator som redan hade Win installerad förr. Hur som helst, kom till den punkten då jag skulle välja vart jag skulle installera OS_et, raderade alla "partitationer" så att allt minne hamnade i en disk så att säga, kan nu inte gå vidare då det måste finnas en disk där det står "System reserved", har testat att klicka på formatera knappen, ingen tur där och har inte hittat något som funkar när jag googlat, har försökt att förklara så gott jag kan nu och jag hoppas ni förstår vad problemet är.
Hade varit toppen om någon kom fram till en lösning.

Permalänk
Keeper of the Bamse

När du trycker på formatera ska installern säga någonting i stil med "Windows kommer skapa partition själv blabla". Annars prova installera direkt på icke-allokerat utrymme. Jag gjorde det senast idag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

När du trycker på formatera ska installern säga någonting i stil med "Windows kommer skapa partition själv blabla". Annars prova installera direkt på icke-allokerat utrymme. Jag gjorde det senast idag.

Testade du du skrev, funkar fortfarande inte.
Tack för svaret iallafall

Permalänk
Skrivet av Protaktinium:

Testade du du skrev, funkar fortfarande inte.
Tack för svaret iallafall

Har du testat att klicka på "Ny" och välja "Verkställ"?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Skrivet av Flinken123:

Har du testat att klicka på "Ny" och välja "Verkställ"?

Ja, funkar inte.

Permalänk
Skrivet av Protaktinium:

Ja, funkar inte.

Kan du ta en bild på skärmen du fastnat på?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Skrivet av Flinken123:

Kan du ta en bild på skärmen du fastnat på?

Inte min bild men: http://www.shivaranjan.com/shivaupload/windowslivewriter/Howt...
den ser ut sådär, bara det att system reserved disken inte finns och jag kan inte få fram den hur jag än gör. Kan inte fortsätta installationen utan den heller.

Justeja, detta är error:et jag får om jag försöker gå vidare i installationen:
"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information."

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Protaktinium:

Inte min bild men: http://www.shivaranjan.com/shivaupload/windowslivewriter/Howt...
den ser ut sådär, bara det att system reserved disken inte finns och jag kan inte få fram den hur jag än gör. Kan inte fortsätta installationen utan den heller.

Justeja, detta är error:et jag får om jag försöker gå vidare i installationen:
"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information."

Vad händer exekt om du klickar "new" då? Eftersom du bara har unallocated space.

Vad händer exakt om du klickar "next/install?"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vad händer exekt om du klickar "new" då? Eftersom du bara har unallocated space.

Vad händer exakt om du klickar "next/install?"

Om jag klickar på new så kommer en till disk, där det står primary, eller ja, den som heter unallocated space går blir ju till en ny, vet inte hur jag skall förklara då jag inte har installationen framför mig, men har försökt det mesta jag hittat på nätet. När jag klickar på next så får jag upp det meddelandet jag skrev i mitt förra inlägg:
"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information."

Permalänk
Medlem

Du använder inte ett Kingston-USB-minne? Det verkar vara ett par stycken som får samma felmeddelande med sådana.

Permalänk
Skrivet av margnus1:

Du använder inte ett Kingston-USB-minne? Det verkar vara ett par stycken som får samma felmeddelande med sådana.

Jo jag använder Kingston

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vid det här laget redan hunnit prova med ett USB-minne av annat märke, men om du inte har det så gör det.