Bygga om klädkammare till datorhörna, är det något jag inte tänker på?

Permalänk

Bygga om klädkammare till datorhörna, är det något jag inte tänker på?

Hallå! Både jag och flickvännen har tröttnat på att mitt skrivbord står i vardagsrummet. Vi har ägnat kvällen åt att röja ut vår lilla klädkammare, och jag har mätt var mina konsoler ska sitta. Det är dock lite sent för att köra slagborr nu, så jag tänkte kolla om någon har bra idéer här istället.

Förbered er på Sweclockers värsta skrivbord! (Ursäkta potatisbilderna)

Mja... Det är illa nu. Det är i allafall det här som ska in i klädkammaren. Chassit är ett Bitfenix Prodigy, den stora skärmen är 27" och den lilla 24". Två högtalare från M-audio ska med in också, som är hyfsat stora, volym på typ 3 liter.

Och här är då klädkammaren:

Den är inte stor. Jag har suttit och lekt med kartongen, som jag har klippt till samma form som bordskivan kommer vara, och det kommer vara okej när man sitter vid skrivbordet, men lite meckigt att ta sig in.

Min plan är att sätta fast en skiva med tre konsoler, och sedan sätta 27"-skärmen med en arm på väggen, för att spara plats på skrivbordet. 24"-skärmen får troligtvis stryka på foten, det är tråkigt men det verkar inte finnas några alternativ. Högtalarna kan stå på skrivbordet, och datorn ställs på en av garderoberna som syns till vänster i bild. Då blir det inget kvar på golvet, och det kommer behövas för att få plats med benen.

Det enda jag inte riktigt känner mig nöjd med är just skärmarna, jag gillar att ha två stycken, och vill bara kolla om någon har en bra idé för att kunna behålla båda.

Ha det fint!

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en större skärm i stället, det är kanske dags för en 34" eller liknande eller så har du 2 mindre på högkant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OT: Lyxig klädkammare med fönster!

Permalänk

Absolut är en större skärm en lösning, men då skulle jag vilja ha en med en bättre panel, och det blir pengar som jag absolut inte har. Därför får skärmen jag har leva med ett bra tag framöver.

Angående fönstret, så är det det lilla extra som gör att jag vill bygga min lilla hörna där. Skulle det inte varit ett fönster hade det var för deppigt.

Permalänk

Tur med fönster, annars hade det nog blivit tropiskt där inne.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Kan du inte sätta upp skivan med 3st rejäla reglar (betong?) och skippa benen, iom stoppa in datorn under bordet, så blir den inte så varm. Angående skärmarna skulle jag precis som du sätta 27" på en arm rakt fram och kanske 24" någon dm ovanför och lite tiltad nedåt?
Har dock aldrig kollat på en skärm så och beror ju på vad du kommer ha på den, men känns som du får jobba lite på höjden om du ska få plats.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Med eller utan fönster så förstår jag inte hur du ska få plats att sitta på en stol där inne med en bänkskiva framför dig. Fast jag misstänker att du tänker ha fönstret framför dig, då går det ju visserligen.

Hur är det med elen? Brukar inte finnas uttag i klädkammare är min erfarenhet och jag kan inte se något på bilden.

Ska du sitta "rakt in" så hade jag satt reglar på väggarna och lagt en bordsskiva ovanpå och helt skippat benen. Sen får man göra kabelgenomföring på lämplig plats i skivan om datorn ska vara på undersidan. Men jag hade nog gjort en väggkonsoll som den hade fått stå på, det ser ut som att du har en liten burk. Eventuellt upphängd under bordsskivan, men frågan är om du får plats att sitta så bra då?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur hon kunnat tröttna på det ordnade kaoset på skrivbordet.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Här kommer lite uppdatering, saker blev klara för två veckor sen men tid och tid och tid...

Plockade loss skivan från skrivbordet, och markerade var jag skulle kapa den.

Dessa konsoler använde jag, fick modifiera lite för att få dem att passa men inget komplicerat.

Passat! Ja, jag mätte lite fel men jag mätte och sågade rätt. Det blev inga hål eller liknande genom skivan, eftersom datorn ställs uppe på en garderob.

Här uppe står den. Och ja, det blir varmt där uppe. Det kommer nog bli väldigt varmt i klädkammaren under högsommaren, men det går nog på ett ut eftersom klädkammaren är på norra gaveln av huset.

Färdigt! Skärmen sitter i en arm på väggen, och från datorn är det bara tre kablar dragna, HDMI, ström till skärm samt USB till skärmens USB-hubb. Sen är alla usb-pryttlar kopplade till skärmen.

Jag har satt in den mindre skärmen också, den står på fönsterkarmen i sin originalfot, funkar rätt bra. Det största problemet med det här projektet var el-kabel samt nätverkskabel. Jag har fuldragit båda in igenom dörren, och sedan petat in den rätt snyggt på en hylla. Det är inte fantastiskt, men det fungerar. Jag kan inte göra elinstallationer, och jag känner inte att det är värt att borra upp ett hål för nätverkskabeln när elkabeln ändå är fult dragen.
Men, jag är nöjd! Det är jätteskönt att kunna jobba och plugga ifred, och kunna ha vardagsrummet som avslappningszon.

Permalänk
Medlem

Fixa en kabellist till kablarna! eller så gör du hål i skivan och sätt/häng datorn under skrivbordet i stället.

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det är rätt skönt att inte ha datorn vid fötterna när det är så smalt, det är rätt bekvämt att kunna variera sittställningen lite.
Man kanske kan använda ventilen där uppe vid datorn för kylningen, är det frånluft så går det ju att mickla till nått som leder dit den varma luften så den dras ut, tex med ventilationsslang eller flexrör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det är rätt skönt att inte ha datorn vid fötterna när det är så smalt, det är rätt bekvämt att kunna variera sittställningen lite.
Man kanske kan använda ventilen där uppe vid datorn för kylningen, är det frånluft så går det ju att mickla till nått som leder dit den varma luften så den dras ut, tex med ventilationsslang eller flexrör.

Jag håller självklart med. Mitt rum på ungefär 8 kvadrat blir redan nu för snabbt hettat av datorn, så jag funderade på om skärmen då inte är ivägen för ett öppet fönster. Men om man kan få till en luftkanal skulle det sannerligen lösa ett å annat problem.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk

Värmen för min egen del är inga problem, fönstret går att öppna även om skärmen är i vägen. Värmen håller sig uppe vid datorn.

Att ha datorn under skrivbordet är inget alternativ, det är precis så alt jag får plats med benen nu. Kabellist ska inhandlas, men då behöver jag också köpa 5-meterskablar, och det blir helt plötsligt ett dyrt projekt istället för ett billigt. Jag är lite kluven där, jag har inte mycket pengar, och jag lägger gärna dom jag har på roligare saker än kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Då har jag ett billigt förslag till dig. För att iaf få kablarna kontrollerade och eventuellt ur vägen så kan du ju köpa kabelklammer. Följande länk är bara ett förslag på vart du kan köpa men du förstår nog idéen bakom det hela.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk...

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Skrivet av Container:

Då har jag ett billigt förslag till dig. För att iaf få kablarna kontrollerade och eventuellt ur vägen så kan du ju köpa kabelklammer. Följande länk är bara ett förslag på vart du kan köpa men du förstår nog idéen bakom det hela.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk...

Ja, jag har funderat på sådana, har satt både nätverk- och elkabel med dom, men den väggen som kablarna från datorn ska fästas i är tyvärr bara betong, och inte en enda trälist. Jag har hittat clips på Kjell som sitter med dubbelhäftande tejp istället, det får bli lösningen istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du gav liv till det där tråkiga hörnet.

Hur gick det med högtalarna? Jag trodde först att du skulle ställa 27"-skärmen på dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Du gav liv till det där tråkiga hörnet.

Hur gick det med högtalarna? Jag trodde först att du skulle ställa 27"-skärmen på dem.

Just, de syns inte. Satte en bredvid datorn och en på hatthyllan på motsatt sida. Detta funkar, men jag skulle helst vilja ha mindre högtalare och en sub, så kan jag ha dom på skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com